Bilhandel ml. private
Fra : Lars Vestman

Dato : 03-04-02 22:31

Jeg vil være meget glad for evt. kommentarer/viden om nedenstående:

En god ven har købt en bil privat - en Mazda MX5 1.6 til en pris på
213.000.
Den har kørt 19.000 og er fra sept.´99 - dvs. under 15.000 km/år.
På slutseddelen (FDM-kopi) har sælger skrevet under på, at alle
service er overholdt.

Ved nærmere læsning af bilens servivebog fremgår det, at sidste
service - som er stemplet som et 15.000 km´s service - er lavet i
sept. 2000. Den har også fået det allerførste "tilkørings-service".
Men det er jo sådan, at den skal serviceres hver 15.000 _eller_ 12
mdr. - og det er jo i dette tilfælde for længst overskredet, så
garantien på 3 år/100.000 km gælder så ikke mere

Derfor skal bilen til et stort service så hurtigt som muligt - stik
imod forventning.

Desuden er købsprisen for høj, da forudsætningen var, at alle service
var overholdt.

Gensalgsprisen bliver heller ikke som forventet af samme årsag.

Garantien gælder ikke - surt hvis der kommer problemer.

Købers ulemper er altså:
1) Købspris er for høj.
2) Den skal til stort (dyrt?) service ASAP!
3) Den bliver sværere at sælge / lavere pris.
4) Garantibetingelserne er ikke overholdt.

Hvad kan køber gøre? Han har jo en underskrift....
--
M.v.h. Lars Vestman
- - - - - - - - - - - - -

Fra : Henning

Dato : 04-04-02 06:11

> [...]
>mdr. - og det er jo i dette tilfælde for længst overskredet, så
>garantien på 3 år/100.000 km gælder så ikke mere

Hvad siger værkstedet? Hænger de sig så meget i tidsintervallerne?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 07:41

Lars Vestman <vestman@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> så
> garantien på 3 år/100.000 km gælder så ikke mere

Træls. Man eventuelle mangelskrav kan køber jo rette mod sælger de næste to
år.

> Derfor skal bilen til et stort service så hurtigt som muligt - stik
> imod forventning.

Hm.

> Desuden er købsprisen for høj, da forudsætningen var, at alle service
> var overholdt.
>
> Gensalgsprisen bliver heller ikke som forventet af samme årsag.

Man kan i nogen grad betvivle, hvad det reelt vil betyde senere.

> [...]
> 3) Den bliver sværere at sælge / lavere pris.
> 4) Garantibetingelserne er ikke overholdt.
>
> Hvad kan køber gøre? Han har jo en underskrift....

Hvis man kan påstå, at der foreligger en værdiforringende mangel, kan man få
et afslag i købesummen. Manglen skulle bestå i, at man med rette kunne
forvente, at serviceintervallerne var overholdet - var dette tilfældet ville
bilen have gennemgået et stort serviceeftersyn.

Som godtgjort i news:dk.fritid.biler så er det nok småpenge vi taler om.
Måske 3.000 kr - dvs. under 1,5 pct af købesummen - det kommer køber ikke
igennem med. Der skal mere til. Lægger man din udregning i
news:a8fubr$rhi$1@sunsite.dk til grund for udregningen er vi tæt på 3,5 pct.
også alt for lidt - man skal formentlig over 5 eller 6 pct for at have noget
at komme efter.

Argumentet om den ringere gensalgsværdi tvivler jeg lidt på.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Vestman

Dato : 04-04-02 10:21

> Lars Vestman <vestman@adslhome.dk> skrev:
>
> [klip]

> Træls. Man eventuelle mangelskrav kan køber jo rette mod sælger de
næste to
> år.

Næeh - den 3 års garanti udløber i sept. ´02, og derfor kan han ikke
benytte sig af at få lavet evt. fejl og mangler uden omkostninger.

> Hm.

Han har ulempe v. at skulle betale prisforskellen på lille og stort
service, samt det at den skal til service _nu!_

> Man kan i nogen grad betvivle, hvad det reelt vil betyde senere.

Iflg. bilpriser.dk er der en forskel på ca. 2.000,-

> [...]
3,5 pct.
> også alt for lidt - man skal formentlig over 5 eller 6 pct for at

Er størrelsen af tabet relevant ift. at gå rettens vej? I så fald er
det måske bedre at finde argumenter for de forskellige ulemper, og
præsentere sælger for et krav om prisnedslag?

> Argumentet om den ringere gensalgsværdi tvivler jeg lidt på.

Det findes (se ovenfor). Læg selv mærke til hvor ofte det står i en
bilannonce, - og det er jo ikke uden grund.
--
M.v.h. Lars Vestman
- - - - - - - - - - - - -

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 10:29

Lars Vestman <vestman@adslhome.dk> skrev:

[klip]

> Næeh - den 3 års garanti udløber i sept. ´02, og derfor kan han ikke
> benytte sig af at få lavet evt. fejl og mangler uden omkostninger.

Fejl og mangler som var til stede ved levering hæfter sælger for.
Reklamationsfristen er indtil videre 1 år. Efter en kommende lovændring af
Købeloven er fristen 2 år. Se
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

[klip]

> Han har ulempe v. at skulle betale prisforskellen på lille og stort
> service, samt det at den skal til service _nu!_

Enig.

[klip]

> Iflg. bilpriser.dk er der en forskel på ca. 2.000,-

Ok - men det er og bliver småpenge set i forhold til købsprisen.

[klip]

> Er størrelsen af tabet relevant ift. at gå rettens vej?

Hvis vi taler om tab, taler vi om erstatningsansvar. Man kan måske bebrejde
sælger handlemåden - men alle service er vel overholdt - blot ikke til
tiden..... den er lidt svær. Tabets størrelse er ikke relevant hvis vi taler
om erstatningsansvar - kun ved det forholdsmæssige afslag skal man over en
grænse på mindst 5 pct.

> I så fald er
> det måske bedre at finde argumenter for de forskellige ulemper, og
> præsentere sælger for et krav om prisnedslag?

Et prisnedslag er begrundet i en værdiforringende mangel. Her er det ikke
tab vi taler om, men en værdiforringelse.

Det er min vurdering, at der er alt for lidt at komme efter. Det er alt for
små penge at køre en sag på - men prøv at kontakte sælger og hør ham ad.
Måske kan der hentes nogle småører til serviceeftersynet.

Hvorfor så I ikke servicehæftet inden aftalens indgåelse?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-04-02 11:07

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Fejl og mangler som var til stede ved levering hæfter sælger for.
> Reklamationsfristen er indtil videre 1 år. Efter en kommende
> [...]
Det var en handel mellem private. Så gælder ovenstående vel ikke?

hilsen
Uffe

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 11:21

Uffe Kousgaard <uffe@routeware.dk> skrev:

[klip]

> Det var en handel mellem private. Så gælder ovenstående vel ikke?

Ja - det fremgår af artiklen:

"Købeloven operere med følgende typer at køb: forbrugerkøb (handel mellem en
erhvervssdrivende og en forbruger, jf. KBL § 4a), handelskøb (handel mellem
to erhvervsdrivende, jf. § 4 og endelig resten: civile køb (køb mellem
f.eks. to private). Disse sondringer er vigtigt, at der enkelte steder i KBL
gælder særlige regler i forbrugerkøb. "

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Vestman

Dato : 04-04-02 11:16

> Lars Vestman <vestman@adslhome.dk> skrev:

[....]

> Ok - men det er og bliver småpenge set i forhold til købsprisen.

Jo, men det er vel rimeligt at forlange et nedslag i prisen svarende
til dette.

> [...]
vi taler
> om erstatningsansvar - kun ved det forholdsmæssige afslag skal man

Mht. overskredet serviceinterval, er importørene/forhandlerne meget
strikse i den forbindelse. Jeg tror ikke de vil gå med til at
acceptere denne misligeholdelse af service/garanti-betingelserne m.
henblik på at kunne fortsætte garantien til indlysende fordel før
køber.

> [...]
ad.
> Måske kan der hentes nogle småører til serviceeftersynet.

Det vil jeg foreslå min ven.

> Hvorfor så I ikke servicehæftet inden aftalens indgåelse?

Det gjorde han også, men hæftede sig bare ved at den havde et 15.000
km´s service. Det er alt andet lige ret usædvanligt at en bil kører så
lidt. Pointen er vel at sælger _har_ skrevet under, og så er det vel
(?) irrelevant om man har set efter i bøgerne.
--
M.v.h. Lars Vestman
- - - - - - - - - - - - -

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 11:24

> [...]

> lidt. Pointen er vel at sælger _har_ skrevet under, og så er det vel
> (?) irrelevant om man har set efter i bøgerne.

Nej for dælen. Når I har set servicebogen burde I have set 'fejlen' - så er
der altså ikke noget at komme efter. Overhovedet. Når man får alle
oplysninger til gennemsyn og rent faktisk læser det, der står, så fanger
bordet.

Det kan din ven altså godt glemme alt om. Det er et civilt køb mellem to
ligeværdige parter - der er intet særligt hensyn at tage til køber.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 11:25

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> [...]

> så er der altså ikke noget at komme efter. Overhovedet. Når man får
> alle oplysninger til gennemsyn og rent faktisk læser det, der står,

Se i den forbindelse Købelovens § 47.

/Peter

--
http://www.grauslund.com