Lovligt at tage billeder?
Fra : Peter

Dato : 03-04-02 22:18

Hej

Hvis man nu støder på en kendt person på gaden, som man ønsker at tage et
billede af.

Er det så lovligt uden personens samtykke?

Hilsen Peter

Fra : Snoop

Dato : 03-04-02 22:29

Ikke, hvis det kun er af personen. Men tager du et billed af fx
rådhuspladsen, og Casper Christensen går forbi, idet du tager billedet, er
det ikke ulovligt. Bare det ikke er 'en' bestemt person du tager et billed
af.

/Snoop\

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-04-02 00:32

In <a8fs7e$2uhg$1@news.cybercity.dk> "Snoop" <snoop@fedt.dk> writes:

> [...]
>det ikke ulovligt. Bare det ikke er 'en' bestemt person du tager et billed

Hvorfor mener du det ? Kan du henvise til nogle paragraffer, der forbyder det ?

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-02 13:36

Her er klip fra straffeloven hentet på familieadvokaten.dk:
§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.

§ 264 d er ændret fra d. 01.07.2001 ved lov nr. 433 af 31.05.2000
(afskaffelse af hæftestraffen)

§ 265. Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given
advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham med skriftlige henvendelser
eller på anden lignende måde forulempe ham, straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder. En af politiet meddelt advarsel har gyldighed for 5 år.

Det er forulempende at gå hen og stikke sin 400mm tele op i snotten på
f.eks. Casper C.

Hilsen

Fra : boe

Dato : 04-04-02 13:43

"A. Friend" <none> wrote in message

> [...]
> indtil 6 måneder. En af politiet meddelt advarsel har gyldighed for 5 år.
>
> Det er forulempende at gå hen og stikke sin 400mm tele op i snotten på

Det er en noget bastant konklusion du drager
Forudsætningen for at gerningsindholdet i §265 er opfyldt er, at der forud
er givet en advarsel af politiet....

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 14:12

A. Friend skrev:

>uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
>private forhold

En gåtur på Strøget er ikke private forhold ...

>eller i øvrigt billeder af den pågældende under
>omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.

.... og den kan ikke forlanges unddraget offentligheden.

>Det er forulempende at gå hen og stikke sin 400mm tele op i snotten på
>f.eks. Casper C.

Ja, men ikke at fotografere ham på et offentligt sted.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 05:47

Snoop skrev:

>Ikke, hvis det kun er af personen. Men tager du et billed af fx
>rådhuspladsen, og Casper Christensen går forbi, idet du tager billedet, er
>det ikke ulovligt.

Øh ... hvordan er det nu lige man afgør om han bare går forbi
eller om man har sigtet på ham?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 06:52

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev:

> [...]
> rådhuspladsen, og Casper Christensen går forbi, idet du tager
> billedet, er det ikke ulovligt. Bare det ikke er 'en' bestemt

Kan du hænge det op på noget jura? (Jeg er ikke enig med dig)

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Peter

Dato : 04-04-02 07:48

> Kan du hænge det op på noget jura? (Jeg er ikke enig med dig)

Har I derimod noget jura, der viser Jeres synspunkter?

Det ville være interessant

Hilsen Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-02 10:14

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message

> Har I derimod noget jura, der viser Jeres synspunkter?
>
> Det ville være interessant

Så ville udgangspunktet være, at alt der ikke udtrykkeligt er tilladt, må
være forbudt???

Det påstås at være ulovligt, at tage et billede af en kendt person. Det
imødegåes af andre, som kræver dokumentation for påstanden. Det er en normal
fremgangsmåde (ihvertfald i denne newsgroup) i en diskussion.

Men dokumentationen vil (IMO) ikke komme, for forbuddet eksisterer ikke. Der
kan derimod være begrænsninger i hvad sådan et billede kan bruges til, men
det er en anden sag.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 16:23

"Peter" <no_spam@no.where> skrev:

> Har I derimod noget jura, der viser Jeres synspunkter?
>
> Det ville være interessant

Tja det ved jeg ikke. Argumentet for, hvorfor jeg har ret er, at man
når man bevæger sig i det offentlige rum kan forvente at andre ser en
og der er en "risiko" for at blive filmet og fotograferet. Dette er
ikke ulovligt. At det er tilladt fremgår ikke af nogen §§.
Det, der under nogen omstændigheder kan være problematisk er
offentliggørelse af billederne men det gælder billeder helt generelt.

Fra : Snoop

Dato : 04-04-02 12:40

Det kann godt være, at jeg tager fejl, da jeg ikke lige kan finde noget
dokumentation. Mente bare, at det var sådan.

/Snoop\

Fra : KL

Dato : 04-04-02 13:28

Mon man ikke skal kigge i regler vedr. privatlivsfred?

Der er forskel på om billedet forestiller Rådhuspladsen med Casper C. eller
Casper C. med rådhuspladsen bagved.

Hilsen

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 13:54

> Hvis man nu støder på en kendt person på gaden, som man ønsker at tage et
> billede af.
>
> Er det så lovligt uden personens samtykke?

Måske du kunne spørge OT i en fotogruppe? De professionelle fotografer må jo
næsten vide hvad de må/ikke må?

--
Kind regards,
Morten Bock Sørensen, Århus N, Denmark.

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 14:12

Morten Bock Sørensen <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> skrev:

[klip]

> Måske du kunne spørge OT i en fotogruppe? De professionelle
> fotografer må jo næsten vide hvad de må/ikke må?

Næhh...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 05-04-02 01:16

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvis man nu støder på en kendt person på gaden, som man ønsker at tage et
> billede af.
>
> Er det så lovligt uden personens samtykke?

Ja da!

Det er jo derfor at de kendte gemmer sig. Har man ikke hørt om paparazzier
(er det ikke sådan).

På offentligt vej må du filme og tage billeder lige så tosset du vil.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-02 06:02

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

>Det er jo derfor at de kendte gemmer sig. Har man ikke hørt om paparazzier
>(er det ikke sådan).

[Sprogligt]

Nej, i den nye Retskrivningsordbog er ordet optaget som

paparazzo (-en), paparazzi (-ene)

Der skulle altså blot stå "paparazzi" i din sætning.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 05-04-02 07:06

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [Sprogligt]
>
> Nej, i den nye Retskrivningsordbog er ordet optaget som
>
> paparazzo (-en), paparazzi (-ene)
>
> Der skulle altså blot stå "paparazzi" i din sætning.

Beklager jeg ikke har et friskt eksemplar af retskrivningordbogen, da den
ellers kunne være handy i mange tilfælde Men tak for undervisningen.

Fra : boe

Dato : 05-04-02 07:09

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Beklager jeg ikke har et friskt eksemplar af retskrivningordbogen,

Jo du har:

http://www.dsn.dk/?/cgi-bin/ordbog/ronet

Mvh Bo

Fra : TGD

Dato : 05-04-02 16:15

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Jo du har:
>
> http://www.dsn.dk/?/cgi-bin/ordbog/ronet

Hva satan fåes den også unline, takker!

Fra : ab

Dato : 10-04-02 20:46

Er der ikke noget med, at der ikke må tages billeder af folk i
"kompromitterende situationer" ?

ab

(Husk altid at " bundcitere " !)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-04-02 21:42

"ab" <abc_ab@(fjern_dette)tdcadsl.dk> skrev :

>Er der ikke noget med, at der ikke må tages billeder af folk i
>"kompromitterende situationer" ?
>
>ab
>
>(Husk altid at " bundcitere " !)

Husk evt at tage lidt af det foregående med, så man får en ide om hvad
du svarer hvad på

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil