/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Måling af omdrejningstal??
Fra : S@nd


Dato : 03-04-02 22:21

Hej,
Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan man måler omdrejningstallet på
cykler med elektronisk måling. Måler man på frekvensen, pulsbredden, pausen
mellem pulserne eller noget helt andet??
Jeg går ud fra, at der er en vis harmonisering for, hvordan og hvor man
måler, da der findes en del "aftermarket" produkter, som anvender dette
signal.

På forhånd tak!

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or || - " Med et godt solidt O-tællerkabel "



 
 
Steen Gruby (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-04-02 23:52

On Wed, 3 Apr 2002 23:21:03 +0200, "S@nd" <ape@mail1.stofanet.dk>
wrote:

Hej.

>Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan man måler omdrejningstallet på
>cykler med elektronisk måling. Måler man på frekvensen, pulsbredden, pausen
>mellem pulserne eller noget helt andet??

De fleste af de originale elektroniske omdrejningstællere får signalet
fra tændingsboksen.
Det kan være i form af pulser der er afledt af pick-up'en, men enkelte
har en analog spænding (jævnstrøn) der direkte driver uret - f.eks.
Honda.
De tællere kan ikke direkte anvendes på andre cykler !!!!!!!!!!

>Jeg går ud fra, at der er en vis harmonisering for, hvordan og hvor man
>måler, da der findes en del "aftermarket" produkter, som anvender dette
>signal.
>
De "after market" tællere jeg kender tager signalet fra
lavspændingssiden på tændspolen.
Der er altså tale om en puls, hvor man, som regel, anvender forflanken
til at trigge på.
Det vil med andre ord sige, at hvis det er en enstamper med gearet
kniksersæt (en tænding pr 2 omdrejninger) skal tælleren justeres til
dette - altså at vise dobbelt så mange omdrejninger som der er pulser
til.
Tænder den en gang pr. omdrejning, hvilket de fleste moderne cykler
gør, er antallet af pulser lig omdrejningstallet.
(det gjorde NSU Max faktisk allerede i 1954).
En tocylindret "pastwin" (gammel englænder) har to tændspoler og en
gearet knikserknast, og er altså lig den første enstamper.
De moderne 4 cyl. japanere har to pick-up's og to tændspoler, hvor
hver tændspole driver to cylindre.
Hver tændspole får et spark for hver omdrejning, og tænder faktisk to
cylindre samtidig.
Da den ene er i overlap mellem udblæsning og indsugning forstyrrer
dette ikke - man sparer på den måde en del elektronik.
Men det betyder, at en 4 cyl. motor med den konstruktion hvor tælleren
forbindes på den ene spole får en puls pr. omdrejning.
Og dermed opfører sig som enstamperen med en puls pr. omdrejning.
Sagt på en anden måde:
Hvis du skal eftermontere en elektronisk omdrejningstæller skal du
enten vide hvorledes dit tændsystem fungerer, eller sikre dig at den
tæller du køber kan omstilles til forskellige tændsystemer.
Eller: Antal pulser pr. omdrejning.

>|| Bol d'Or || - " Med et godt solidt O-tællerkabel "

Det samme på min Duc - I love it

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste