Reklamationsret ved køb af brugt computer
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 03-04-02 21:33

Jeg har købt en ældre, brugt computer fra et computerfirma og vil lige
sikre mig, at jeg ikke har købt nogen kat i sækken.

1. Er der automatisk 12 måneders (evt. 24) reklamationsret på
computeren, selvom den er købt brugt?

2. Kan denne ret fraviges, evt. ved aftale?

3. Ville det have gjort nogen forskel mht. reklamationsret, hvis jeg
havde købt maskinen af en privatperson?

3. I tilbuddet til mig står der, at der ikke længere er garanti på
maskinen. Jeg har en mistanke om, at de i virkeligheden mener
"reklamationsret". Har jeg handlet i ond tro, hvis jeg tager dem på
ordet senere hen?

--
Mvh. Peter

Fra : Peter G C

Dato : 03-04-02 21:40

Peter Bjerre Rosa <pbro98@hum.auc.dk> skrev:

> [...]
> sikre mig, at jeg ikke har købt nogen kat i sækken.
>
> 1. Er der automatisk 12 måneders (evt. 24) reklamationsret på

Ja.

> 2. Kan denne ret fraviges, evt. ved aftale?

Næppe i dit tilfælde.

> 3. Ville det have gjort nogen forskel mht. reklamationsret, hvis jeg
> havde købt maskinen af en privatperson?

Ja - da kunne I med sikkerhed have fraveget reklamationsfristen.

> [...]
> maskinen. Jeg har en mistanke om, at de i virkeligheden mener
> "reklamationsret". Har jeg handlet i ond tro, hvis jeg tager dem på

Din gode eller onde tro er ikke så vigtig i forbrugerkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 03-04-02 22:35

Peter G C skrev:

> Ja.

Fint nok. Jeg forestiller mig bare, det bliver lidt sværere at afgøre,
om evt. problemer skal udbedres af sælger, eftersom et brugt produkt
naturligvis ikke holder så længe som et nyt.

> Næppe i dit tilfælde.

Jeg går ud fra, at det er, fordi jeg handler med en virksomhed?

> Din gode eller onde tro er ikke så vigtig i
> forbrugerkøb.

Okay. Jeg tror nu alligevel, jeg for en god ordens skyld vil høre, om de
har tjek på forskellen mellem reklamation og garanti. Specielt nu, hvor
jeg ved, at reklamationsretten er præceptiv i dette tilfælde.

Tak for det hurtige svar.

--
Mvh. Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 05:46

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Fint nok. Jeg forestiller mig bare, det bliver lidt sværere at afgøre,
>om evt. problemer skal udbedres af sælger, eftersom et brugt produkt
>naturligvis ikke holder så længe som et nyt.

Det gør det også. Naturligt slid er jo ikke en fejl ved varen.

>Jeg går ud fra, at det er, fordi jeg handler med en virksomhed?

Nej, det er fordi du køber en computer af et computerfirma. Så er
det et forbrugerkøb. Hvis du købte et telt af dem, ville det være
noget andet.

§ 4 a.   Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
   foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i
   sit erhverv, når det købte hovedsagelig er bestemt til
   ikke-erhvervsmæssig anvendelse for køberen, og sælgeren
   vidste eller burde vide dette. Sælgeren har bevisbyrden
   for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 04-04-02 06:09

>Nej, det er fordi du køber en computer af et computerfirma. Så er
>det et forbrugerkøb. Hvis du købte et telt af dem, ville det være
>noget andet.

Hvorfor dog det? Så længe handlen er foregået i et butikslokale, er
der tale om forbrugerkøb. Der er tidligere faldt dom til købers
fordel, selvom sælger mente det var en privat handel foregået gennem
den blå avis. Selve overdragelsen var sket i butikslokalet, derfor
kunne køber regne med det var almindeligt forbrugerkøb.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 06:30

Henning skrev:

>Hvorfor dog det? Så længe handlen er foregået i et butikslokale, er
>der tale om forbrugerkøb.

Læste du det citat af købeloven som jeg bragte?

> [...]
>overdragelsen var sket i butikslokalet, derfor kunne køber
>regne med det var almindeligt forbrugerkøb.

Det kan ikke have været begrundelsen i dommen. Har du en
henvisning? Butikslokalet er nemlig uinteressant. Det er ikke
nævnt i købeloven. Hvis computervarer sælges udelukkende via den
blå avis (samt f.eks. postordre) af et computerfirma til en
forbruger, så er det et forbrugerkøb.

Det væsentlige er om det er en erhvervsdrivende der handler *som
led i sit erhverv*. Det gør et computerfirma *ikke* hvis det
f.eks. sælger et telt som medarbejderne har kunnet låne til deres
ferier.

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 04-04-02 07:26

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> led i sit erhverv*. Det gør et computerfirma *ikke* hvis det
> f.eks. sælger et telt som medarbejderne har kunnet låne til deres

Jeg tror Henning henviser til følgende aførelse fra Forbrugerstyrelsen
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb97/97060300.htm#2

Medtaget i Juridisk Årbog 97

Mvh Mads

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 13:50

Mads skrev:

>Jeg tror Henning henviser til følgende aførelse fra Forbrugerstyrelsen

Det kan da godt være. Der står bl.a.:

   Uanset at den købte pc var annonceret i "Den Blå Avis"
   med opgivelse af sælgerens private telefonnummer, fandt
   nævnet, at den endelige købsaftale var indgået på
   sælgerens erhvervsmæssige salgssted, således at
   forbrugeren ved købet var blevet bibragt den opfattelse,
   at der forelå et erhvervsmæssigt salg.

De argumenterer så for at det er et erhvervsmæssigt salg bl.a.
fordi købereb var blevet bibragt en bestemt opfattelse. Det
stemmer godt med lovens krav om at *sælger* skal bevise at det
ikke er et forbrugerkøb. Men man kan ikke nøjes med at påstå at
køb der foregår i et butikslokale, er forbrugerkøb (og mange
forbrugerkøb foregår ikke i et butikslokale).

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 07:24

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

[klip]

> Det gør det også. Naturligt slid er jo ikke en fejl ved varen.

Enig.

[klip]

> Nej, det er fordi du køber en computer af et computerfirma. Så er
> det et forbrugerkøb.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-02 08:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, det er fordi du køber en computer af et computerfirma.
> Så er det et forbrugerkøb. Hvis du købte et telt af dem, ville
> det være noget andet.

Okay, men computerfirmaet producerer software og sælger slet ikke
computere (eller andet hardware). Det er bare én af deres gamle
computere, jeg har købt, og så er der blevet smidt moms oveni. Er sagen
så en anden?

--
Mvh. Peter

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 13:26

> [...]

> computere (eller andet hardware). Det er bare én af deres gamle
> computere, jeg har købt, og så er der blevet smidt moms oveni. Er

Jeg har kigget lidt i klogskaben.

Regelgrundlaget er, som Bertel siger, købelovens § 4a.

Der står, at den "erhvervsdrivende, der handler som led i
sit erhverv," ...

Hvornår går han så det?

Karnov skriver:

"Udtrykket erhvervsdrivende er anvendt i vid betydning, bet 56.
Erhvervsdrivende er enhver, der driver en privat erhvervsvirksomhed,
hvadenten der er tale om hoved- eller bibeskæftigelse. Virksomheden må dog
have et vist omfang og være af en vis varighed"....og "Salget skal således
stå i forbindelse med sælgerens erhvervsvirksomhed, jf herved § 4, stk 1,
med note ad »bedrift«." - i den nævnte note står der: "F eks inventar til
butik, kul til fabrik. Anderledes mht køb af forretning med kundekreds, U
1927 245 H med note 2"

Man kunne formentlig slutte, at sælger en virksomhed, som en del af den
løbende drift, ud af gamle computere til forbrugere, da foreligger der et
forbrugerkøb.

Men min lærebog i køberet skriver noget andet: "Aftalen skal være indgået
som led i den erhvervsdrivendes erhverv. Hvis aftalen konkret falder uden
for den almindeligt drevne erhvervsvirksomhed, betragtes den
erhvervsdrivende som privat person i relation til denne aftale, ..... I
denne situation vil der være tale om et civilkøb", jf. Lærebog i dansk og
international køberet, 2. udg. af Niels Elmelund m.fl.

Jeg vil nok fastholde, at er det noget en erhvervsdrivende gør regelmæssigt,
da må det anses for at være et led i 'den almindeligt drevne
erhvervsvirksomhed' og da altså et forbrugerkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas W.

Dato : 04-04-02 13:54

Peter G C wrote:

> [...]
> ..... I denne situation vil der være tale om et civilkøb", jf.
> Lærebog i dansk og international køberet, 2. udg. af Niels Elmelund

Jeg kan nu ikke se at Karnov og Lærebogen er i uoverensstemmelse med
hinanden. De siger vel egentlig det samme, bare på hver sin måde (hvor kan
den juridiske sprogbrug dog gøres så dæjli' kringlet og sige det samme på så
forskellige måde )

> Jeg vil nok fastholde, at er det noget en erhvervsdrivende gør
> regelmæssigt, da må det anses for at være et led i 'den almindeligt
> drevne erhvervsvirksomhed' og da altså et forbrugerkøb.

Jeg har lige fundet et andet eksempel, med en automobilforhandler der sælger
sin cykel til naboen, som ikke er forbrugerkøb, fordi sælgeren ikke handler
som led i sit erhverv. Men jeg kan ikke lige finde noget om salg af løsøre
der har indgået i driften af en erhvervsvirksomhed (selvom det lugter ganske
væsentligt af erhverv). I tråden står at det er et softwarefirma, ikke en
butik, men jeg kan ikke se at det burde gøre nogen stor forskel. Der stilles
ikke store krav for at anse en sælger for at være erhvervsdrivende. Det
kræver imho noget af et kunststykke at kalde det civilkøb (eller handelskøb
for den sags skyld, alt afhængig af købers status). Måske kan man her finde
en smule vejledning i skatterettens regler for salg af aktiver, hvor
salgssummen indgår i regnskabet (uden yderligere at komme ind på den
problemstilling). Så alt i alt har du nok ret - det er forbrugerkøb.

/Thomas W.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 13:53

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
>computere (eller andet hardware). Det er bare én af deres gamle
>computere, jeg har købt, og så er der blevet smidt moms oveni. Er sagen

Det skal klogere folk end jeg vurdere, men jeg ville svare nej.
Jeg vil mene at et computerfirma - soft- eller hard- - får svært
ved at bevise at det ikke drejer sig om et forbrugerkøb når de
sælger en computer til en privat kunde. Og de har netop den
bevisbyrde hvis de vil undgå de skrappere regler.

--
Bertel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-02 13:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg vil mene at et computerfirma - soft- eller hard- - får
> svært ved at bevise at det ikke drejer sig om et forbrugerkøb
> når de sælger en computer til en privat kunde.

Okay, jeg siger foreløbig tak for jeres gode svar.

--
Mvh. Peter

Fra : boe

Dato : 04-04-02 13:59

> [...]
> sælger en computer til en privat kunde. Og de har netop den
> bevisbyrde hvis de vil undgå de skrappere regler.

Kan man udlede, at der er tale om forbrugerkøb i alle tilfælde hvor der til
salgssummen tillægges moms - uanset hvilket forretningsområde virksomheden i
øvrigt normalt beskæftiger sig med?

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 14:12

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:

[klip]

> Kan man udlede, at der er tale om forbrugerkøb i alle tilfælde hvor
> der til salgssummen tillægges moms - uanset hvilket forretningsområde
> virksomheden i øvrigt normalt beskæftiger sig med?

Nej. Men det er et moment blandt flere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 14:10

boe skrev:

>Kan man udlede, at der er tale om forbrugerkøb i alle tilfælde hvor der til
>salgssummen tillægges moms - uanset hvilket forretningsområde virksomheden i
>øvrigt normalt beskæftiger sig med?

Nej, det vil jeg bestemt ikke mene, jf. mit eksempel med
medarbejderteltet. Firmaet skal betale moms.

Men jeg kan se af Peter G.C's citater at selv teltsalget ligger
på kanten.

Men bemærk at firmaet har bevisbyrden hvis de vil påstå at det
ikke er et forbrugerkøb.

--
Bertel