Issalat
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-02 21:16

Hejsa

Jeg plejer at dyrke issalat (icebergsalat). Især sorterne Great Lakes,
Saladin (som vist efterhånden er ved at forsvinde) og de sidste par år
en som hedder Reine de glaces (eller deromkring).

Men jeg syntes altid de ender med at blive høstklare indenfor meget kort
tid. Så er der nogen som kan anbefale nogle andre sorter som er
tidligere/senere? (Hurtigere/langsommere i udvikling.)

Det der med at så flere gange har det med at smutte, så kunne jeg finde
2-3 sorter som kunne såes omtrent samtidig men høstes på forskellige
tidspunkter ville det jo være perfekt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-04-02 22:42

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
> [...]
>
> Det der med at så flere gange har det med at smutte, så kunne jeg finde
> 2-3 sorter som kunne såes omtrent samtidig men høstes på forskellige

Pluksalat kan man have meget længe, flere uger, men det kan vel ikke komme
på højde med Icebergsalatens gode smag? Ikke sådan at forstå at pluksalaten
smager dårligt. Jeg helgarderer med begge slags i år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-02 07:48

On Wed, 3 Apr 2002 23:41:34 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Pluksalat kan man have meget længe, flere uger, men det kan vel ikke komme
>på højde med Icebergsalatens gode smag? Ikke sådan at forstå at pluksalaten
>smager dårligt. Jeg helgarderer med begge slags i år.

Jeg har aldrig prøvet pluksalat. Jeg syntes at smagen i de grønne blade
af almindelig hovedsalat er lidt trist og har en ide om at pluksalat er
lidt det samme, så det har jeg holdt mig fra.

Men hvis jeg skulle prøve at dyrke pluksalat, hvilke sorter kan så
anbefales?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-02 23:08

> Men hvis jeg skulle prøve at dyrke pluksalat, hvilke sorter kan så
> anbefales?
>
> --
> Mads Lie Jensen

Der bliver jeg dig nok svar skyldig. Jeg er glad bare det hedder pluksalat

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-04-02 10:06

> Men hvis jeg skulle prøve at dyrke pluksalat, hvilke sorter kan så
> anbefales?

Selv er jeg blevet rigtig glad for 'Cocarde', der er en såkaldt
egebladssalat, og vel også en pluksalat. God er den i hvertfald. Den er
dejlig sprød, og meget nem at dyrke. Man kan enten høste af den, ved at
skære de yderste blade af, eller ved at skære hele planten af et par cm over
jorden. Så skylden hurtigt igen. Det kan man dog ikke gøre alt for mange
gange, før den går lidt død i det.

De såkaldte Cossalater (f.eks. romasalat) skulle også være rigtig gode. Her
findes der også nogle, som er ret kuldetolerante, så man kan have salat
meget sent på sæsonen. Jeg har fået anbefalet en sort der hedder "Little
Gem", og har købt den hos Frøposen. På posten står der intet mindre, end at
den er "en af de allerbedste salat" -- vi får se.

Jeg har lige været inde og se på en oversigt over iceberg-sorter, og de han
alle stort set den samme udviklingstid. Dog er der en der hedder 'Nabucco'
som skulle kunne nå at blive færdigudviklet på 60 dage.

Hvis du har problemer med, at din salat er færdig samtidig, kan du jo bare
så dem med en uges mellemrum.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Aa. Worm

Dato : 05-04-02 15:43

Hej.
Har du set april-nummeret af "Haven"?
Her er frøtilbud på 6 forskellige salater "salatbedet i grønt og rødt, til
en lang sæson".
6 poser til 105 kr.
Frøene er:
Egebladet salat, "Cocarde" medium udvikling, rød
Vild rucola, medium udvikling, lang sæson, grøn
Salat "Freckles", medium udvikling , grøn og rød
cos salat "Winther Density", medium- sen udvikling, grøn
Cikorie Pan di Zucchero, sen, tåler nogen frost, grøn
Cikorie "Rossa di Treviso", sen, kan drives, grøn, senere rød.

Cikorie er lidt bitter, men bitterheden aftager kraftigt, når kulden sætter
ind om efteråret.

Dette er direkte afskrift efter bladet. Jeg kender ikke selv de de nævnte
sorter.
Hilsen
Aase

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-04-02 16:20

> Egebladet salat, "Cocarde" medium udvikling, rød

Den er nu mere grøn end rød.

> Vild rucola, medium udvikling, lang sæson, grøn

Den er faktisk flerårig, og min erfaring er, at den er rimelig svær at så.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-02 16:34

On Fri, 5 Apr 2002 16:42:58 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> wrote:

>Har du set april-nummeret af "Haven"?

Åbenbart ikke godt nok. Har været så meget ude i den at jeg ikke har
haft tid til at læse det

> [...]
>Cikorie Pan di Zucchero, sen, tåler nogen frost, grøn
>Cikorie "Rossa di Treviso", sen, kan drives, grøn, senere rød.

Det er jo godt nok pluksalater som jeg plejer at holde mig fra. Men man
skal jo prøve noget nyt en gang i mellem. Det kunne være...

Tak for forslaget.

http://www.gartneriet.dk