lille/stort kørekort
Fra : Lasse Petersen

Dato : 03-04-02 20:52

lige nu har jeg "kun" lille kørekort, men om et par år bliver jeg 21 og
så kan jeg ikke huske om jeg automatisk får stortmc kort, eller jeg skal
op til en prøve på en stor mc??
Hilsen Lasse

Fra : Gundersen

Dato : 03-04-02 20:59

Hejsa

> lige nu har jeg "kun" lille kørekort, men om et par år bliver jeg 21 og
> så kan jeg ikke huske om jeg automatisk får stortmc kort, eller jeg skal
> op til en prøve på en stor mc??

2 år efter at man har taget det lille pap, får man automatisk det store!

Hvis man er over 20, når man tager det og ikke vil vente i 2 år på det store, skal man op til en prøve for at få det som 21 årig!

Mvh Emil

Fra : S.G

Dato : 03-04-02 21:37

> Hvis man er over 20, når man tager det og ikke vil vente i 2 år på det
store, skal man op til en >prøve for at få det som 21 årig!

hmmm da jeg blev 21(fik mc pap som 19 3/4 årig) fik jeg at vide at hvis jeg
skulle køre stor mc, skulle jeg tage ny teori + køreprøve, da det svarede
til at erhverve nyt kørekort... Dvs sige hvis det er under et år til man er
21 fra prøvebetåelsesdatoen, så kan man altså bestille en ny prøve uden at
skulle det hele igennem igen?

Fra : Gundersen

Dato : 03-04-02 22:56

Hej igen

> hmmm da jeg blev 21(fik mc pap som 19 3/4 årig) fik jeg at vide at hvis jeg
> skulle køre stor mc, skulle jeg tage ny teori + køreprøve, da det svarede
> til at erhverve nyt kørekort...

I dag mener jeg at man bare skal vente 2 år, så komer det af sig selv!

Dvs at når jeg bliver 20, kan jeg køre stor!

Mvh Emil

Fra : Jimmi

Dato : 04-04-02 10:03

Det er korrekt, kortet er automatisk opgraderet efter 2 år, eller efter man
fylder 21.
En lille detalje er at herhjemme virker det gamle kort bare automatisk som
stort,
man får ikke tilsendt et nyt. Men i det meste af EU skal du have et kort med
stort mærke
for at køre/leje en stor kværn. Husk derfor at søge om at få tilsendt nyt
pap.
Ellers kan man blive meget skuffet når man står i Grækenland og bliver nødt
til at
leje offroaderen istedet for Harleyen...

/Jimmi

Fra : Lone

Dato : 04-04-02 14:54

> [...]
er
> 21 fra prøvebetåelsesdatoen, så kan man altså bestille en ny prøve uden at

Hvis du vil have dit kørekort lavet til stort skal du til køreprøve på en
stor mc - og så er der ikke mere i det.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Jens U

Dato : 04-04-02 20:55

Lone skrev ...

>jeg
>er
>>

>Hvis du vil have dit kørekort lavet til stort skal du til køreprøve på en
>stor mc - og så er der ikke mere i det.

Nu er det ikke lige aktuelt for mig, men hvis vi nu siger at en 18 årige tager
et lille kørekort og efter 5 år går kørekortet i stykker eller bliver stjålet,
får vedkommende så et lille udstedet igen ?.

Jeg havde forstået det sådan at efter 2 år kan man skifte kortet
mod betaling af gebyr for udstedelse af et nyt med stort på.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
(hvis kørekort har en størrelse af en mindre ladeport)

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 04-04-02 16:51

Er du fyldt 18 år, kan du kun tage kørekort til lille motorcykel. Efter to
års kørselserfaring får du automatisk - altså uden prøve - lov til at køre
på stor motorcykel.
Er du 21 eller derover, kan du tage kørekort til stor motorcykel, hvis du
har fået undervisning og bestået en praktisk prøve på stor motorcykel.
Hvis du som 20-årig har kørekort til lille motorcykel, kan du, når du er
fyldt 21, tage kørekort til stor motorcykel ved at bestå en praktisk prøve
på en stor motorcykel....
Vh. Rasmus Sørensen [Der fyldte 21 forrige fredag og var til praktisk køre
mandag'en derefter, da jeg havde taget kørekort som 20 årig . Kører
stille og roligt ud af Århus by, kører på motorvej, kører af motorvejen i
Hasselager (lidt syd for Århus). med besked om at finde den hurtigste vej
hjem, så kører vi da bare på motorvej igen, sådan! ]

Fra : Kasper Raal

Dato : 05-04-02 21:12

hvad nu hvis man er 25 når man erhverver sit kørekort.
er det så stort eller?

Kasper Raal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-04-02 21:48

> hvad nu hvis man er 25 når man erhverver sit kørekort.
> er det så stort eller?

Ja, det kan du få, hvis du vil. Selvom man er over 21, kan man også vælge at
få et lille, selvom jeg ikke tror at ret mange benytter sig af det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : iMok

Dato : 06-04-02 16:29

d. 5-4-2002 21:12 skrev Kasper om kort:

> hvad nu hvis man er 25...
SVJH ser de forskellige varianter sådan ud:

UNDER 21 -starter med lille kort:
lille undervisning -> lille prøve -> lille kort
lille kort i 2 år + stor prøve -> stort kort

OVER 21 -frit valg mellem lille og stort:
lille undervisning -> lille prøve -> lille kort
lille kort i 2 år = 'stort'* kort
lille kort + stor prøve -> stort kort
stor undervisning -> stor prøve -> stort kort

*=den eneste variant hvor det lille automatisk bliver stort. Hvilket altså
ikke umiddelbart fremgår af kortet og derfor kan give problemer udenlands
som beskrevet andetsteds i gruppen. Det gamle kan byttes til et 'rigtigt'
stort mod gebyr. Alle andre varianter kræver (bestået :) praktisk prøve på
stor mc og resulterer selvfølgelig i et 'rigtigt' stort kort.

-imko

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-04-02 16:29

> [...]
> lille kort i 2 år = 'stort'* kort
> lille kort + stor prøve -> stort kort
> stor undervisning -> stor prøve -> stort kort

Du har vist lige byttet rundt på det. Hvis man tager kørekortet som 18-årig,
bliver det automatisk stort når man bliver 20 (2 år efter). Tager man det
lille kort efter man er blevet 21, så skal man op til ny prøve for at
erhverve det store.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 06-04-02 19:16

> Tager man det lille kort efter man er blevet 21, så skal man op til ny
prøve for at erhverve det store.
.. . . . hvis man ikke kan vente 2 år til at kørekortet automatisk bliver
stort.

Hilsen
Lars

Fra : iMok

Dato : 06-04-02 21:05

d. 6-4-2002 16:29 skrev Martin Sørensen om a8n47v$2av9$1@news.cybercity.dk:

> Du har vist lige byttet rundt på det. Hvis man tager kørekortet som 18-årig,
> bliver det automatisk stort når man bliver 20 (2 år efter).
well, det var også en SVJH'er. Du har ret, jeg har lige tjekket :)

> Tager man det
> lille kort efter man er blevet 21, så skal man op til ny prøve for at
> erhverve det store.
hvis ikke der gået 2 år, mener du vel?

-imko

Fra : Martin Sørensen