Windows XP og Office XP
Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 03-04-02 20:36

Hej,

Jeg overvejer at købe Windows XP home edition og Office XP. Jeg har 2
computere, og jeg vil selvfølgelig installere windows og office på begge,
men jeg har hørt at det ikke kan lade sig gøre. Er det rigtigt?

Mvh. Jesper

--
www.jHOEYj.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 03-04-02 21:11

"Jesper Høy Jakobsen" <jesperhoey@hotmail.com> skrev

> Jeg overvejer at købe Windows XP home edition og Office XP. Jeg har 2
> computere, og jeg vil selvfølgelig installere windows og office på begge,
> men jeg har hørt at det ikke kan lade sig gøre. Er det rigtigt?

Nej, du kan ikke bruge den samme version af hverken Windows Xp eller Office
XP lovligt på to computer. Så vil du have Windows og Office XP på begge dine
maskine, må du enten købe to kopier eller ty til ulovligheder.

Det hedder et program/licens pr. computer og har altid været sådan.
Microsoft har bare fundet en rimelig sikke metode til at håndhæve dette på.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Jesper Høy Jakobsen

Dato : 03-04-02 21:19

> [...]
dine
> maskine, må du enten købe to kopier eller ty til ulovligheder.

Hvordan kan jeg løse dette problem? Det gør ikke noget hvis det er en, i
Microsofts øjne, ulovlig løsning.

Fra : Kristian

Dato : 03-04-02 22:17

Skaf en corp verison af windows.

Fra : kc

Dato : 14-04-02 14:24

> [...]
>
> Det hedder et program/licens pr. computer og har altid været sådan.
> Microsoft har bare fundet en rimelig sikke metode til at håndhæve dette

Jura-professor Mads Bryde Andersen er ikke enig heri - se www-itretten.dk,
kapitel 7.4 b, hvor MBA skriver:

"Den legale programlicens giver derfor en bruger, der af praktiske grunde
vælger at have det samme program liggende to forskellige steder på sin
harddisk, adgang hertil. Det samme gælder, hvis et og samme program anvendes
såvel på en bærbar PC som på en stationær, blot begge systemer ikke anvendes
samtidig af to forskellige brugere. At skulle afkræve en bruger dobbelt
betaling i disse tilfælde ville repræsentere en uforholdsmæssig fordyrelse
af licensomkostningerne for programmel og indebære en berigelse af
programindustrien med tvivlsomt realt grundlag."

Nogle jurister er ikke enige heri, men spørgsmålet må anses for værende
uafklaret.

Hvis Mads Bryde Andersens udsagn er rigtigt, er det lovligt for brugern at
forsøge at omgå den tekniske hindring!

KC

Fra : Dr. Ralph

Dato : 10-04-02 08:16

> [...]
>computere, og jeg vil selvfølgelig installere windows og office på begge,
>men jeg har hørt at det ikke kan lade sig gøre. Er det rigtigt?

Iflg. Microsoft er det ulovligt, at have samme version af win XP på 2
forskellige PC'er - uanset, at man kun selv anvender disse 2 pc'er -
derimod er det sindsygt nok lovligt, at have office XP installeret på
2 pc'er - forudsat, at de anvendes til eget brug - det er sgu' da
regler, der et til at......forvirre..............????

Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk