Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop-spørgsmål?
Fra : Nielsen

Dato : 03-04-02 20:24

Hvordan laver jeg "fade-out" border i Photoshop 5.5?

Uddybet: Jeg ønsker at lave en kant hele vejen rundt på et billede, således
at kanten nærmest fader og til sidst forsvinder...

Hvod'n gør jeg'et?

Mvh. Nielsen
mail2nielsen@mail.dk

Fra : R.O.

Dato : 03-04-02 20:48

"Nielsen" <mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.så.fjern.dette]@mail.dk> wrote
in message news:3cab56bb$0$52638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
således
> at kanten nærmest fader og til sidst forsvinder...

Feather. Select hele skidtet => Feather en del => Save as mask
(nondestructiv!). Fedt derefter lidt rundt med din mask (sort er transparent
og hvid "lukker"....256 levels)

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : Nielsen

Dato : 03-04-02 20:57

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Feather. Select hele skidtet => Feather en del => Save as mask
> (nondestructiv!). Fedt derefter lidt rundt med din mask (sort er
transparent
> og hvid "lukker"....256 levels)

Ja, jeg burde måske have nævnt, at jeg IKKE er rutineret bruger i Photoshop.
Så jeg ved hverken hvordan man feather, saver as mask nondestructive eller
noget andet....

Så sorry - men jeg mangler desværre nok en dummy-idiot-guide....step by
step....

Håber stadig på hjælp.

Mvh. Nielsen

Fra : KNL DtP

Dato : 03-04-02 21:30

"Nielsen" <mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.så.fjern.dette]@mail.dk> skrev
i en meddelelse news:3cab5e9f$0$52638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Så sorry - men jeg mangler desværre nok en dummy-idiot-guide....step by
> step....

OK - hvis du vil ha' den nemmeste:

- Ta' sletteren (nummer 4 fra oven venstre side i toolbaren)

- Vælg en passende brush, så du får en pæn blød kant og en passende
størrelse

- Slet hele vejen rundt i kanten - husk at det kræver en rolig hånd

mulighed 2:

- Ta' markér værktøjet - vælg retanklet - markér det der skal være selve
billedet - altså så du får en passende afstand mellem billedets fysiske kant
og så din markering

- Gå op i menuen select - vælg feather - sæt den til f.eks. 20 pixels (ret
blød kant)

- op i select menuen igen og vælg invert

- tryk på del og vupti - du har nu lavet en fint blød kant

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Nielsen

Dato : 04-04-02 22:57

> [...]
> blød kant)
>
> - op i select menuen igen og vælg invert
>
> - tryk på del og vupti - du har nu lavet en fint blød kant

Det var en let forståelig forklaring....nu mangler jeg så bare at finde ud
af, hvordan jeg laver den "fadede del" af borderen bredere......altså f.eks.
10 mm. af borderen fader hele vejen rundt?

Nielsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-04-02 01:58

Nielsen skrev:

> [...]
> finde ud af, hvordan jeg laver den "fadede del" af borderen
> bredere......altså f.eks. 10 mm. af borderen fader hele vejen

Du kunne prøve dig frem med en højere featherværdi. Jo højere en
værdi du vælger i feather, jo bredere udtoningseffekt får du.

Madsen.

Fra : R.O.

Dato : 03-04-02 21:33

"Nielsen" <mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.så.fjern.dette]@mail.dk> wrote
in message news:3cab5e9f$0$52638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, jeg burde måske have nævnt, at jeg IKKE er rutineret bruger i
Photoshop.

Ja det er selvfølgelig et problem så.

> Så sorry - men jeg mangler desværre nok en dummy-idiot-guide....step by
> step....
>
> Håber stadig på hjælp.

Jeps.

Start med at unlocke dit baggrundslag ved at dobbeltklikke på det (der
skulle gerne være et enkelt) i layer paletten. Det skal helst være
kursiveret agtig...efter dobbeltklik står du så med et layer 0 som er
editable.

Image => Canvas Size, hvor du her giver både bredde og højre en ekstra værdi
svarende til det du ønsker at "feather" med. Altså hvis dit billede er
640x480 og du vil have moderat vignette vælger du så 650x490 og kører
feather med 10 pixels.
Herefter med din markering stadig aktiv gemmer du som mask via layerpaletten
(ikonet med en lille hvid cirkel indeni). Sæt nu canvas size tilbage til
oprindelige dimension (klik ja til clipping når den spørger).
Du har nu en vignette som endda er editable.

Heh lidt bøvlet...

--
Regards/Hilsen
/R.O