god ide til forret ....
Fra : Janner

Dato : 03-04-02 19:53

Gode ideer ønskes,
Har en ordentlig røvfuld hummer haler til at ligge ... Så en eller anden
skøøøøn ret hvor de indgår ville være lækkert

Mvh.

Jan

Fra : Ole & Christina

Dato : 03-04-02 20:55

"Janner" <jan@tjaaa.dk> skrev i en meddelelse news:3cab4fbe$0$10879$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Gode ideer ønskes,
> Har en ordentlig røvfuld hummer haler til at ligge ... Så en eller anden
> skøøøøn ret hvor de indgår ville være lækkert
H,H,H,S,P,C!
Hummerhalerne klippes op i bugen, og tarmen fjernes. Lægges i et ovnfast fad i et lag.

Hvidløg og Paprika brunes i lidt smør i en gryde. Mere smør smeltes med. Citron tilsættes, og hvidvin blandes i. Simrer i et stykke
tid.
Lagen hældes over hummerhalerne, det hele sættes i en ovn og hygger sig "et glas vin eller to" indtil halerne er møre. Pas på de
ikke får for meget, da de ellers bliver seje.
Serveres med salat og godt brød og mere hvidvin
Beklager den manglende mængdeangivelse, men jeg lærte det af en Skagbo over en 4-5 kg hummerhaler så efterfølgende er det blevet
lidt eksperimenterende. Men en god Anne Larsen Hader er det i hvert fald....

--
God appetit Ole S.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 04-04-02 10:35

"Janner" <jan@tjaaa.dk> skrev i en meddelelse
> Gode ideer ønskes,
> Har en ordentlig røvfuld hummer haler til at ligge ... Så en eller anden
> skøøøøn ret hvor de indgår ville være lækkert

Først skal kræene "rumpes" dvs tarmen, som ses i bugen som en tynd sort
streg, fjernes. Det gør du nemmest ved at du trækker halefinnen af, og så
plejer tarmen at følge med ud.

og så er jeg så gammeldags, at jeg synes det vil være synd at gøre andet,
end at koge dem forsigtigt i rigeligt vand med salt eventuelt med lidt
eddieke, og så servere dem på noget godt brød med smør og hjemmerørt
mayonaise. Dertil et glas god hvidvin

rigtig god fornøjelse

Lars
som er *lidt* misundelig

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-04-02 18:32

"Lars M. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Først skal kræene "rumpes" dvs tarmen, som ses i bugen som en tynd sort
> streg, fjernes. Det gør du nemmest ved at du trækker halefinnen af, og så

Jeg har aldrig fjernet tarmen på mine jomfruhummerhaler.

> [...]
> end at koge dem forsigtigt i rigeligt vand med salt eventuelt med lidt
> eddieke, og så servere dem på noget godt brød med smør og hjemmerørt

Vi plejer bare at koge dem og spise dem med rødvin til. Siden der var en
der kom til at tabe en jomfruhummerhale på jorden har hunden altid stået
lige ved siden af og set meget sulten ud.

Man kan også sætte dem på et spyd, smøre dem med hvidløgssmør og grille
dem over enten en havegrill eller et bål. Selv syntes vi det er absolut
bedst over bål, men vi er heller ikke helt normale.

/Trine

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-04-02 19:00

"Trine Kornum Christiansen" <tkc@mail.dk> wrote in message

> Jeg har aldrig fjernet tarmen på mine jomfruhummerhaler.

Adrrr!

Forøvrigt er ordet 'rumpes' nyt for mig - i hele mit liv har jeg kun hørt
'røves'.
Bruges 'rumpes' virkeligt?

Det er også godt - men kan godt være lidt ensformigt i længden.
Jeg har tidlige foreslået denne:

Herlig måde at nyde hummerhaler på her i sommervarmen:

4 pers.
Hummerhaler efter behov (10-20 stk/person)
1-2 dl. fløde
1/2 glas hvidvin (af samme slags som der drikkes til)
2-3 fed hvidløg
1/4 dl god olivenolie
Saften af en halv citron eller limefrugt

Hummerhalerne - med skal - flækkes på langs med en skarp kniv. Er der tale
om frosne hummerhaler, gøres dette lettest inden de er helt optøede.
Snit hvidløgsfedene i papirtynde skiver og rør disse i olivenolien sammen
med citronsaft, salt (1/2 tsk) og et drøn friskkværnet hvid peber (ikke alt
for meget).
Lad hummerne marinere deri mindst 2 timer (men gerne natten over).
Varm en pande op og hæld hele baduljen deri. Steg 3-4 minutter (små haler
kortere) mens du konstant vender halerne på panden.
Efter halvdelen af stegetiden smider du det halve glas hvidvin i.
Tag halerne op med en hulske og hæld fløden i. Kog ind i et minut eller to.
Server hummerhalerne i en skål og hæld saucen over. Dertil er en skive godt
ristet brød med et penselstrøg god olivenolie herlig (brødet skal først
penslet EFTER ristning).

For de "pæne" eller hvis retten indtages under strengt civiliserede forhold,
spiser man ved at vippe de halve haler ud af skallen, men i vores familie og
på terassen bruges fingre og mund.

Min p.t. favoritvin til denne ret er Montagny 1'er Cru (altid hvid) fra
Bourgogne. Den er ikke så tør som Chablis og ikke så fed som Meaursault, men
generelt vil en Chardonay kunne bruges. Jeg vil dog mene at man bør undgå de
alt for egetræsprægede.

vh
Jan

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 05-04-02 09:01

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> "Trine Kornum Christiansen" <tkc@mail.dk> wrote in message

> Forøvrigt er ordet 'rumpes' nyt for mig - i hele mit liv har jeg kun hørt
> 'røves'.
> Bruges 'rumpes' virkeligt?

Hej Jan
Det er sikkert egnsbestemt. Jeg kommer fra den jydske østkyst (nord for
djursland), hvorfra der foregår et betydeligt jomfruhummerfiskeri, og her
har jeg aldrig hørt andet end udtrykket "rumpes". Jeg mener også at have
hørt det på Læsø (hvor noget af min mere fjerne famillie er fiskere). Nu ved
jeg jo ikke, hvor du kommer fra, men der er også et betydeligt
jomfruhummerfiskeri fra nordsjælland, og jeg kunne godt forestille mig, at
man brugte nogen andre udtryk der.

De venligste hilsner
Lars