Strøm igen
Fra : -Carina

Dato : 03-04-02 19:02

Hej.

Nu har jeg overvejet solpaneler og generator. Men så fik jeg en anden ide.
Hvad med bilbatterier, ex. traktor batterier. Nogen der har erfaring med at
bruge dem som energikilde i fritidshuse, kolonihavehuse, campingvogne etc?

-Carina

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-04-02 19:43

"-Carina" <carina@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
at
> bruge dem som energikilde i fritidshuse, kolonihavehuse, campingvogne etc?

Du skal kunne konvertere de 12 eller 24volt til 220. Det er i sig selv en
lidt bekostelig affærde. Plus at de batterier ikke ville holde ret lang tid.
Jo, hvis du skal se TV og lidt småting om sommeren, så er det ok, men det
der med køleskab osv. kan du godt droppe.

PeterAndersen

Fra : mariette

Dato : 03-07-02 12:24

Bilbatterier kan ikke tåle på og afladning af de små mængder strøm man
bruger til lys o.s.v. De er lavet til at skulle kunne levere en stor
mængde strøm på kort tid ved start af en motor. du skal bruge et batteri
som det der sidder i en campingvogn og de koster ca. det samme som et
bilbatteri, og ser ligesådan ud. Til lidt lys og lidt småting holder
sådan et batteri nogle dage, men hvis du f.eks. sætter en bærbar
computer til, er der kun til få timer, og man skal være opmærksom på at
det ikke kan tåle at blive helt afladet.

Der er flere måder at få strøm på batteriet. Du kan oplade det derhjemme
med en batterilader og tage det med ud i huset i f.eks. en weekend. Du
kan også tilslutte et solcelleanlæg eller en lille vindmølle. Du kan
ikke bruge en solcelle alene, som du skriver du har overvejet. Du skal
have både en solcelle, en lader med regulator som forhindrer overladning
og afladning og et batteri. Så har du et 12 volt anlæg. Hvis du vil have
220 volt, skal du også have en tranformer.

Istedet for, eller i kombination med en solcelle, kan du også bruge en
vindmølle. - princippet er det samme.

Sådan et anlæg koster typisk ca. 5000 kr.

En transformer er altså billigere i anskaffelse, men den larmer og
forurener. Til gengæld kan den levere mere strøm.

Hvis dit behov er belysning og f.eks. lidt TV og radio, så ville jeg
vælge 12 volts anlægget. Hvis det er f.eks. en hækkeklippersaks og en
boremaskine i ny og næ, så ville jeg vælge transformeren.

http://www.kandu.dk/

Fra : lark

Dato : 06-04-02 06:55

"-Carina" skrev d. 03-04-02 19:02 dette indlæg :
> [...]
med at
> bruge dem som energikilde i fritidshuse, kolonihavehuse, campingvogne

Hej Carina
Jeg har et mini sol-vindmølleanlæg til salg , komplet med mast,
fritidsbatteri,ladeensretter og al nødvendig elektronik.
Mini vindmøllen har en lille vingediameter, så den må frit opstilles
uden tilladelse.
Anlægget er kun 3/4 år gammelt, og stammer fra en udstilling.

Hilsen Erling

http://www.kandu.dk/