Monitor med skygger
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 18:46

Hejsa,

I min søgen efter en ny monitor har jeg nu lånt en af mine venners 19"
skærm, for at se hvordan sådan en størrelse ser ud på skrivebordet og
hvordan opløsningen 1600x1200 føles på den størrelse skærm.

Det er en Nokia 446 Pro, som er næsten ny, og på hans PC'er står
billedet knivskarpt. Det er såmånd også skarpt på min Mac, men der er
også skygger (eller ekko) på alting. Det ser fuldstændigt ud som på et
TV, hvor signalet er overforstærket, så alle konturer får en ekko-effekt.

Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men jeg ikke lige lure hvor
problemet ligger. Skærmen fungerer ellers fint og jeg kan bruge mange
forskellige opløsninger, dog har de alle skyggeeffekten. I 640x480 kan
jeg ikke se skyggerne, men det kan være pga. den ekstremt lave opløsning
men selvfølgelig opnår på sådan en stor skærm.

Bortset fra skyggerne, så står skærmbilledet en del skarpere end på min
nuværende skærm, så den er vist mere end udskiftningsmoden!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Hovard

Dato : 03-04-02 19:50

-0

> [...]
>
> Bortset fra skyggerne, så står skærmbilledet en del skarpere end på min
> nuværende skærm, så den er vist mere end udskiftningsmoden!
Det kan godt skyldes problemer med dit skærmkabel eller stikadapter.

---JanH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 20:24

In article <B8D11B81.7C98%jan@hovard.dk>, Jan Hovard <jan@hovard.dk>
wrote:

[snip]

> Det kan godt skyldes problemer med dit skærmkabel eller stikadapter.

Men det er bare underligt, når der ikke er nogen problemer med min egen
monitor? Kan man gøre noget ved det?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-04-02 03:44

Hej René

Bruger du en alm. PC skærmkabel (VGA kabel) og en sync-adapter ala Unimag
eller er det en adapter med manuelle switchkontakter? - Og ligger netkablet
tæt på skærmkablet? - Gør den det, så få netkablet så langt væk fra
skærmkablet, som du kan. Mange VGA kabler er så tynde og dårligt isoleret, at
de fanger det magnetfelt, der uvilkårligt dannes i et alm. netkabel.

Svjh. er Nokia skærmene 'MultiSync' skærme. Du skal så sætte adapteren til 21"
og ikke til 19", - forudsat det er en adapter med multiswitching og ikke en
med fastfrekvens switch. Hvis det er en med fast frekvens, bør den stå til
85hz og ikke 75hz, som er normalt for langt hovedparten af MultiSync skærmene.

Hvis du har en original Apple auto-switcher, (som den, der bruges til de blå
17" og 21" skærme), så prøv den istedet for. Den tester selv for skærmens
højeste frekvens og sætter den højst mulige frekvens i forhold til given
opløsning, - fx. 1280x1024/85hz, og ikke som de alm. MultiSync adaptere, der
vil sætte den til 1280x1024/75hz.

mvh. Erik Richard

"René Frej Nielsen" wrote:

> Men det er bare underligt, når der ikke er nogen problemer med min egen
> monitor? Kan man gøre noget ved det?

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 17:54

In article <3CABBDC4.BE0436E5@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> opløsning, - fx. 1280x1024/85hz, og ikke som de alm. MultiSync adaptere, der

Cuben bruger alm. VGA-stik, så det er ikke nødvendigt med en adapter.
Jeg har prøvet at holde skærmkabel og netkabel adskilt, men det har
ingen effekt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [5220]Maciek

Dato : 03-04-02 22:42

det er oftest set pga. dårlige skærmkabler.
mvh. Maciek

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 19:54

In article <rfn-7E1F3B.19461403042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> også skygger (eller ekko) på alting. Det ser fuldstændigt ud som på et
> TV, hvor signalet er overforstærket, så alle konturer får en ekko-effekt.

Er det Cuben du har sat skærmen til?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 20:26

In article <newsspam3-C8BE2E.20542503042002@dtext.news.tele.dk>,

> Er det Cuben du har sat skærmen til?

Ja. Vi den lille forlænger, som jeg også bruger til daglig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 10:19

> Ja. Vi den lille forlænger, som jeg også bruger til daglig.

Prøv uden, det kunne lyde som almindelig analog forvrængnimng
(signaltab).

Båndbreden ved en 1600*1200@85 opløsning, er en del højere end en
1280*1024@85Hz opløsning - muligvis lige akkurat såmeget, at
forlængerens kapacitet bliver for lille.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 18:02

In article <1fa43fx.jhphxht71n40N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> [...]
> 1280*1024@85Hz opløsning - muligvis lige akkurat såmeget, at
> forlængerens kapacitet bliver for lille.

Achh soo.... det hjalp sgu. Martin foreslog det også, så når to guder er
enige må man hellere prøvet det!

Lige umiddelbart er det jo gode nyheder, men rent faktisk er det mere
skidt... Skærmkablet kan _ikke_ være under Cuben, som så må tiltes og
det ser ret kikset ud. Dvs. at jeg ikke kan bruge 1600x1200x85Hz på en
VGA skærm; lidt dårligt design af Apple!

Hvis jeg kunne finde et VGA-kabel, som har et standard stik i den ene
ene og et "knæk-stik" i den anden (som skal i Cuben), så kan det
fungere, men findes sådan et stik?

Jeg tror også hellere jeg må sætte min gamle skærm på igen, da jeg på
kun to dage er blevet afhængig af den høje opløsning på denne dejlige
19" skærm... Det er jo ikke så godt, hvis jeg besluttet mig for en TFT
skærm.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-02 18:48

in article rfn-B3BF33.19013904042002@sunsite.dk, René Frej Nielsen at
rfn@mac.com wrote on 04/04/02 19:01:

> Hvis jeg kunne finde et VGA-kabel, som har et standard stik i den ene
> ene og et "knæk-stik" i den anden (som skal i Cuben), så kan det
> fungere, men findes sådan et stik?

Eller lave et hul i bordpladen under VGA-stikket......

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 19:40

In article <B8D25E83.10C08%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> in article rfn-B3BF33.19013904042002@sunsite.dk, René Frej Nielsen at

> Eller lave et hul i bordpladen under VGA-stikket......

Arrhh.... nej! Det vil ihvertfald være en nødløsning...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-02 19:49

> [...]

> Hvis jeg kunne finde et VGA-kabel, som har et standard stik i den ene
> ene og et "knæk-stik" i den anden (som skal i Cuben), så kan det

Ellers kan du sikkert få bygget et.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 20:00

In article <newsspam3-77DCD4.20483704042002@dtext.news.tele.dk>,

> Ellers kan du sikkert få bygget et.

Hvem kan sådan noget? Det vil selvfølgelig koste klejner, men hvis jeg
skal smide min. 5-6000 kr. efter en monitor, så er det dumt ikke at ofre
de ekstra kroner, hvis problemet altså opstår.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-02 20:03

In article <rfn-83AEB4.20595204042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvem kan sådan noget?

Jeg kan sgu ikke lige huske hvad firmaet hedder, men en lille søgning på
Google eller Jubii skulle vel give svaret.

> Det vil selvfølgelig koste klejner, men hvis jeg
> skal smide min. 5-6000 kr. efter en monitor, så er det dumt ikke at ofre
> de ekstra kroner, hvis problemet altså opstår.

Ellers bliver det dælme surt med en ny monitor med et utilfredsstillende
billede.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 20:28

In article <newsspam3-D6BDD7.21025804042002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg kan sgu ikke lige huske hvad firmaet hedder, men en lille søgning på
> Google eller Jubii skulle vel give svaret.

Kunne ikke lige finde noget, men jeg prøver senere. Jeg håber dog, at
den Sony skærm jeg har kig på ikke vil udvise samme symptom. Min egen
17" har ihvertfald ikke problemet ved 1600x1200x70Hz, som er den højeste
opløsning jeg kan drive den op på.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 20:43

> [...]

> det ser ret kikset ud. Dvs. at jeg ikke kan bruge 1600x1200x85Hz på en
> VGA skærm; lidt dårligt design af Apple!

Har du ikke prøvet med en almindelig adapter? (og tiltet cuben...)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 21:05

In article <1fa4rrl.ka9bdb1pcwgvyN%spam@reippuert.dk>,

> Har du ikke prøvet med en almindelig adapter? (og tiltet cuben...)

Du mener en VGA->VGA adapter = en forlænger? Altså præcis som Apple's?

Det har jeg ikke prøvet, da jeg ikke lige har sådan en, men skulle de da
være af bedre kvalitet end Apple's?

Jeg satser lidt på, at en Sony G420 ikke udviser de symptomer som
Nokia'en her, men det er lidt satset, det ved jeg. Jeg vil rigtigt gerne
have en TFT skærm, men 1600x1200 er godt nok en lækker opløsning til OS
X og en TFT skærm med den opløsning ligger desværre i et prisleje, som
er udover mit budget.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 21:34

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Du mener en VGA->VGA adapter = en forlænger? Altså præcis som Apple's?

Enten det, eller en direkte tilslutning, du kan vel klodse cuben op så
der er plads til en direkte tilslutning.

Det kan selvfølgelig også være RAM DAC'en på ATI kortet, der er for
langsom til at levere tilfredstillende kvalitet i 1600*1200@85Hz

> Det har jeg ikke prøvet, da jeg ikke lige har sådan en, men skulle de da
> være af bedre kvalitet end Apple's?

Det skal jeg ikke kunne sige, men det er vel værd at prøve.

> Jeg satser lidt på, at en Sony G420 ikke udviser de symptomer som
> Nokia'en her, men det er lidt satset, det ved jeg.

lån en med hjem, eller hiv din Cube med ned hos en forhandler så det kan
afprøves.

> Jeg vil rigtigt gerne have en TFT skærm, men 1600x1200 er godt nok en
> lækker opløsning til OS X og en TFT skærm med den opløsning ligger
> desværre i et prisleje, som er udover mit budget.

oss' i den grad

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 21:47

In article <1fa4zri.p90otz3mafv7N%spam@reippuert.dk>,

> Enten det, eller en direkte tilslutning, du kan vel klodse cuben op så
> der er plads til en direkte tilslutning.

Jamen jeg har jo prøvet med direkte tilslutning og det virkede fint (er
det indlæg ikke gået igennem?).

> Det kan selvfølgelig også være RAM DAC'en på ATI kortet, der er for
> langsom til at levere tilfredstillende kvalitet i 1600*1200@85Hz

Det virker fint nu, men hvis man skal lidt kritisk, så ser hvid tekst på
sort baggrund i små størrelse noget fnidret ud. Det ser nærmest ud som
om, at der er for megen kontrast på, men det hjælper ikke at stille på
skæmen. Gad vide om det er skærmen (den er vist rimelig dyr og helt ny)
eller RAMDAC'en, som skoder...

> Det skal jeg ikke kunne sige, men det er vel værd at prøve.

Da det virker med en direkte tilslutning, så er det altså Apple's
adapter der enten skoder eller bare ikke virker med denne skærm... Jeg
skal altså finde mig en anden adapter, som har samme spøjse udseende som
Apple's, da stikket ikke må være så langt som på et alm. VGA kabel.

> lån en med hjem, eller hiv din Cube med ned hos en forhandler så det kan
> afprøves.

Ja, Cuben er da heldigvis til at slæbe på.

> oss' i den grad

En 22" Cinema Display ville ellers ikke være så ringe endda.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 22:09

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jamen jeg har jo prøvet med direkte tilslutning og det virkede fint (er
> det indlæg ikke gået igennem?).

Sikkert, jeg får kun læst post og news sporadisk i disse dage, idet jeg
ikke har en fast bopæl og flytter lidt rundt. Desuden har jeg moslet md
at installere debian woody på G4'eren, men X og gdm driller.... (usb
tilsluttet med mus og AGP portens adresse) og jeg er endnu ikke blevet
ven med slrn, tilgænæld er jeg blevet helt god til links.

> [...]
> om, at der er for megen kontrast på, men det hjælper ikke at stille på
> skæmen. Gad vide om det er skærmen (den er vist rimelig dyr og helt ny)

Er der forskel på PC'ens GF256 og ATI kortet? GF kortet har ry for at
have en RAM DAC der er endnu dårligere end den ATI bruger. Så hudt jeg
visker er Matrox +200 kortene og de gamle V3 kort udstyret med langt
hurtigere og bedre RAM-dac'er, hvilket også er grunden til at de
fortrækkes til 2D i PC verdenen

> [...]
> skal altså finde mig en anden adapter, som har samme spøjse udseende som
> Apple's, da stikket ikke må være så langt som på et alm. VGA kabel.

kan du lodde? Jeg har kigget hos Griffen, og det lader ikke til at de
har en adapter i deres program. Var der ikke noget med at du havde
snedkereret dit eget skrivebord? Der var en i gruppen, der forslog at du
fandt kaninpikken frem og skar et hul til stikket.

> Ja, Cuben er da heldigvis til at slæbe på.

Det ville jeg gøre...

> En 22" Cinema Display ville ellers ikke være så ringe endda.

22m2 ville heller ikke være ringe, pt. nøjes jeg med 12m3

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 07:01

In article <1fa513t.oo5tg6b2nqx1N%spam@reippuert.dk>,
> [...]

> tilsluttet med mus og AGP portens adresse) og jeg er endnu ikke blevet
> ven med slrn, tilgænæld er jeg blevet helt god til links.

Du er godt nok blevet fanget af *nix hva'? Jeg har slet ikke fundet
tiden til at rode så meget med det endnu, men det er da rart at vide, at
vi har en eskpert på området her i gruppen.

> [...]
> visker er Matrox +200 kortene og de gamle V3 kort udstyret med langt
> hurtigere og bedre RAM-dac'er, hvilket også er grunden til at de

Skærmen har siddet på både TNT2Ultra, Geforce 2 GTS og et ATI Radeon
kort i forskellige PC'ere og ingen af gangene har der været skygger. Det
er der heller ikke med Cuben uden adapter, så det kunne jo godt tyde på,
at Apples adapter er for dårlig.

> [...]
> snedkereret dit eget skrivebord? Der var en i gruppen, der forslog at du
> fandt kaninpikken frem og skar et hul til stikket.

Jeg har ti tommelfingre, når det kommer til lodning og elektronik, så
det er nok en dårlig ide. Mht, bordet, ja så kunne jeg jo lave et bul
under Cuben, så alle ledninger forsvandet den vej, men det vil jeg da
helst undgå.

> Det ville jeg gøre...

Ja. Jeg skal bare lige finde en forhandler, der skærmen hjemme.

> 22m2 ville heller ikke være ringe, pt. nøjes jeg med 12m3

Det er lidt surt med din boligsituation. Jeg synes du rykker rundt hele
tiden!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-04-02 09:05

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Du er godt nok blevet fanget af *nix hva'?

yep.

> Jeg har slet ikke fundet tiden til at rode så meget med det endnu, men det
> er da rart at vide, at vi har en eskpert på området her i gruppen.

Who? Det er bestemt ikke mig, X er mig stadig en gåde

Ja

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 21:11

In article <1fa5tbt.4i4oivqyd4lqN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> yep.

> Who? Det er bestemt ikke mig, X er mig stadig en gåde

Du styrer det vist bedre end du vil være ved! Jeg har snart siddet med X
i et år og er stadig ikke kommet særligt langt ned under GUI'en. Jeg kan
lave de meste basale ting, men det største problem er det samme som med
Linux: Jeg aner ikke hvor jeg skal finde dit og dat... at jeg så har
begrænset tid til at lege, gør det ikke bedre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 01:03

> Du styrer det vist bedre end du vil være ved! Jeg har snart siddet med X
> i et år og er stadig ikke kommet særligt langt ned under GUI'en.

Jeg fik udtrykt mig lidt uklart, i dette tilfælde er X = X-window
system...

> Jeg kan lave de meste basale ting, men det største problem er det samme
> som med Linux: Jeg aner ikke hvor jeg skal finde dit og dat... at jeg så
> har begrænset tid til at lege, gør det ikke bedre.

I Mac OS X er jeg ganske godt hjemme. Det bassale og det nøsvendige i
*nix delen er jeg efterhånden fortrolig med, men jeg kan ikke huske de
forskellige programmers syntax og må ofte gribe til man siderne.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-02 01:08

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Jeg fik udtrykt mig lidt uklart, i dette tilfælde er X = X-window
> system...

X Window er ikke så komplieret. Men der er en masse klienter der er.

Kig på den nye KDE - det skulle være guf.

> I Mac OS X er jeg ganske godt hjemme. Det bassale og det nøsvendige i
> *nix delen er jeg efterhånden fortrolig med, men jeg kan ikke huske de
> forskellige programmers syntax og må ofte gribe til man siderne.

The reason why they are there...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 19:18

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> X Window er ikke så komplieret. Men der er en masse klienter der er.

Ja. pt. driller den woody spom jeg lige har instaleret fordi min gule
hund ligger i en flyttekasse. Den kan åbenbart ikke finde ud af hvilken
adresse mit AGP kort har. Hvordan får jeg den til at køre debians
konfigurationsproram igen så jeg kan prøve mig med en anden adresse?

> Kig på den nye KDE - det skulle være guf.

uha, nej. Men Windowmaker er lækker.

> The reason why they are there...

yes.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 07:56

> [...]

> adresse mit AGP kort har. Hvordan får jeg den til at køre debians
> konfigurationsproram igen så jeg kan prøve mig med en anden adresse?

Aner det ikke. Hvis du kører Debian, er du selv ude om hvis du sidder
fast.

> yes.

Her sjofler moderne Linuxprogrammer desværre alt for tit.
Forhåbentligt bliver det bedre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 11:35

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Aner det ikke. Hvis du kører Debian, er du selv ude om hvis du sidder
> fast.

i know, men det skyldes at det kunne gøres via en instalation over
nettet. Jeg har en gul hund, men den ligger i en deponeret flytte kasse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 12:08

On 7.4.2002 12:34, in article 1fa9pfv.1twkpbq1p19pxcN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> i know, men det skyldes at det kunne gøres via en instalation over
> nettet. Jeg har en gul hund, men den ligger i en deponeret flytte kasse.

Engang imellem har man det bizarre øje på, med blik for det groteske. Jeg
har ikke fulgt med i denne tråd, men åbnede ovenstående ‹ hvis man ikke lige
er inde i det, men læser det for pålydende, lyder det ret vildt. Det er
noget med en gul hund i en flyttekasse (noget for Hundens Værn?) og en der
hedder Debian, der har et Dankort af en slags som han mangler adressen
på???!! Og hvis Debian kører, er han selv ude om, at han sidder fast? Er det
Jylland vi taler om ‹ der, hvor der altid er mudret?
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 12:18

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> lige er inde i det, men læser det for pålydende, lyder det ret vildt.
> Det er noget med en gul hund i en flyttekasse (noget for Hundens Værn?)

meget kan man sige om mig, men jeg er ikke god ved dyr

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 18:11

> i know, men det skyldes at det kunne gøres via en instalation over
> nettet. Jeg har en gul hund, men den ligger i en deponeret flytte kasse.

Det kan de fleste Linuxinstallationer OG diverse *BSD varianter også,
så _den_ er ikke godtaget.

Så iMacs og monsterskærme på MacØstjyllands tamtam i dag. De var godt
nok søde. Var der andre end mig (og formentligsnartformanden) fra
gruppen her der var der?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 20:31

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det kan de fleste Linuxinstallationer OG diverse *BSD varianter også,
> så _den_ er ikke godtaget.

Også hvis jeg skal boote fra HD'en og fortage installationen?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 20:59

> Også hvis jeg skal boote fra HD'en og fortage installationen?

Ikke forstået. Prøv venligst igen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 21:23

> Ikke forstået. Prøv venligst igen.

Jeg har pt. ikke mulighed for at brænde en CD til at boote fra, så jeg
skal kunne boote installatios programmet fra HD'en

Jeg skal helst også kunne nøjes med at hente og installere det jeg har
behov for, da jeg pt. nasser på andres båndbrede.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 21:28

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Jeg har pt. ikke mulighed for at brænde en CD til at boote fra, så jeg
> skal kunne boote installatios programmet fra HD'en

Den kender jeg godt. Så må man holde sig gode venner med nogen der kan.

Hvis alternativet er at installere Debian vil jeg fraråde det for
førstegangsUNixbrugere.

> Jeg skal helst også kunne nøjes med at hente og installere det jeg
> har behov for, da jeg pt. nasser på andres båndbrede.

En passende BSD med Ports.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 23:53

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den kender jeg godt. Så må man holde sig gode venner med nogen der kan.

Eller få nye venner.

> Hvis alternativet er at installere Debian vil jeg fraråde det for
> førstegangsUNixbrugere.

Bortset fra X synes jeg ellers debian virker dejlig nem. Net
installationen er enkel og kræver blot en HFS bootdisk på omkring 3MB.

> En passende BSD med Ports.

brrr Ideen var at prøve lidt Linux

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 11:46

> Bortset fra X synes jeg ellers debian virker dejlig nem. Net
> installationen er enkel og kræver blot en HFS bootdisk på omkring 3MB.

Jaja, bare du er glad. Nu afventer jeg bare at du ser lyset og
begynder at bruge emacs til alting.

> brrr Ideen var at prøve lidt Linux

Aha. Du vil bare lege, og ikke vaere produktiv. Det er bare i orden.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 11:58

> Aha. Du vil bare lege, og ikke vaere produktiv. Det er bare i orden.

Netop, kald det for indledende undersøgelser til et senere projekt (som
ikke kommer til at forgå på mac'en)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 12:36

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Netop, kald det for indledende undersøgelser til et senere projekt (som
> ikke kommer til at forgå på mac'en)

In zat case - bliv gode venner med en med en braender. De nye
desktops (KDE og Gnome) er ret imponerende.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-02 14:09

> In zat case - bliv gode venner med en med en braender.

Det gør jeg inden længe.

> De nye desktops (KDE og Gnome) er ret imponerende.

I know, men jeg har ikke behov for dem og bryder mig egentlig ikke om
konceptet, wmaker og en terminal med mc kan det jeg skal bruge.

Planen er en mailserver og webserver på en brugt P2 el. celeron. Pt. vil
jeg blot øve mig på G4'eren, men da jeg gider ikke reboote konstant for
at kunne lave mine primære ting, skal jeg også kunne internette,
textbehandle og måske redigere et billede eller to - så jeg vil nøjes
med windowmaker, abiword, gimp, mozilla, pan, en eller anden gui
mailklient, mc + det løse.

Jeg har i øvrigt hittet ud af hvordan jeg kan lave en ftp installering
af suse (kun 7.1) og mere interessant den gule hund v2.2.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-02 16:01

> Jeg har i øvrigt hittet ud af hvordan jeg kan lave en ftp installering
> af suse (kun 7.1) og mere interessant den gule hund v2.2.

hmm, den gule hund vil kun installere fra hd og cd Og Suse kan ikke
finde filerne selv om jeg angiver den korrekte sti til filerne på
ftp.sunet.se.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 16:14

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> hmm, den gule hund vil kun installere fra hd og cd Og Suse kan ikke
> finde filerne selv om jeg angiver den korrekte sti til filerne på
> ftp.sunet.se.

Formentlig er din definition af korrekt forskellig fra hvad SuSE regner
med.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 17:07

> Formentlig er din definition af korrekt forskellig fra hvad SuSE regner
> med.

Korrekt er i dette tilfælde det som svarer til suse egen vejledning (der
godt nok kun nævner i386) dvs.

/pub/linux/distributions/suse/suse/ppc/suse/7.1/

Jeg har envidere modificeret og prøvet samtlige biblioteker fra roden og
ned til det root image som instaleringsprogrammet forsøger at fange.
dvs.

/pub/linux/distributions/suse/suse/ppc/suse/7.1/images/

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-02 04:53

> [...]

> dvs.
>
> /pub/linux/distributions/suse/suse/ppc/suse/7.1/images/

Har du plads til at have det liggende lokalt?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-02 09:04

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Har du plads til at have det liggende lokalt?

ok ja

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-02 10:10

> ok ja

Overvej at installere fra en lokal kopi.

Alle de personer som synes Unix/OS X/Linux/Whatever er noget skummelt
og farligt skulle ioevrigt have "fornoejelsen" af at kommer under
koelerhjelmen paa Oracle. Oev. Jeg har ikke TID til det her...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-04-02 10:45

> Overvej at installere fra en lokal kopi.

ja, jeg har opgivet og henter istedet hele YDL 2.2, og fusker lidt med
yaboot.conf. Hvis jeg blot vidste præcis hvilke pakker jeg skulle bruge,
slap jeg for at hente hele biblioteket.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-04-02 10:50

In article <1fa71rv.1azkekp1vi6oeyN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> Jeg fik udtrykt mig lidt uklart, i dette tilfælde er X = X-window
> system...

Åh ja, det er jo noget mere indviklet en OS X, men også ganske smart.

> I Mac OS X er jeg ganske godt hjemme. Det bassale og det nøsvendige i
> *nix delen er jeg efterhånden fortrolig med, men jeg kan ikke huske de
> forskellige programmers syntax og må ofte gribe til man siderne.

Jeg har et par bøger om OS X, men jeg er desværre gået i stå med
læsningen. Jeg er faktisk nået til et punkt, hvor jeg heller vil bruge
min computer, istedet for at rode med den konstant. Lidt skræmmende...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Hovard

Dato : 05-04-02 09:05

-0

> [...]
> skal altså finde mig en anden adapter, som har samme spøjse udseende som
> Apple's, da stikket ikke må være så langt som på et alm. VGA kabel.

Du kunne løse problemet ved, at lave en pæn plade der har samme areal som
Cuben, og så stille den op på den. Du behøver jo kun at lave den så høj det
er nødvendigt!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 21:12

In article <B8D32750.7D1E%jan@hovard.dk>, Jan Hovard <jan@hovard.dk>
wrote:

> Du kunne løse problemet ved, at lave en pæn plade der har samme areal som
> Cuben, og så stille den op på den. Du behøver jo kun at lave den så høj det
> er nødvendigt!

Så skal pladen være "hul", for stikket skal jo gå længere ned end Cubens
fod tillader. Hmm.. jeg tænker stadig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-02 22:06

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> skidt... Skærmkablet kan _ikke_ være under Cuben, som så må tiltes og
> det ser ret kikset ud. Dvs. at jeg ikke kan bruge 1600x1200x85Hz på en

Med frygt for at udtale mig om noget jeg ikke ved en disse om. Kan
det være et impedansproblem hvor kabel og adapter har forskellige
værdier? Så kommer der reflektioner og en masse bøvl.

Det er en standardfejlkilde hvis man bruger gamle BNC-baserede
Ethernetkabler og kommer til at blande 50 ohms og 75 ohms kabler
(eller glemmer terminatorer, ups).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 06:52

In article <kkhemrrx79.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Det er en standardfejlkilde hvis man bruger gamle BNC-baserede
> Ethernetkabler og kommer til at blande 50 ohms og 75 ohms kabler

Tjaa... det skal jeg ikke kunne sige. Ovenstående er lidt sort snak for
mit vedkommende

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-02 04:56

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]
> det ser ret kikset ud. Dvs. at jeg ikke kan bruge 1600x1200x85Hz på en
> VGA skærm; lidt dårligt design af Apple!

Man kan hos div. elektronikforhandlere købe nogle høje gummifødder - ca.
3,5cm høje. Sådan 4 stks. kunne måske bruges? Svjh. koster de omkring
7-8kr. pr. stk..

> Hvis jeg kunne finde et VGA-kabel, som har et standard stik i den ene
> ene og et "knæk-stik" i den anden (som skal i Cuben), så kan det
> fungere, men findes sådan et stik?

Ja, de findes. Jeg mener, jeg har set dem hos Arhus Radiolager, Sintrupvej
i Brabrand - og i SuperRadio i Tilst. Selve ledningen gik ud af den ene
ende af stikket (ala SCART stik til video). Det gjorde den faktisk i begge
stik, - både den til skærm og den til computer

> [...]
> kun to dage er blevet afhængig af den høje opløsning på denne dejlige
> 19" skærm... Det er jo ikke så godt, hvis jeg besluttet mig for en TFT

Hedder den så ikke Cinema?

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 07:04

In article <3CAD2052.A6E2ED6B@mail1.stofanet.dk>,

> Man kan hos div. elektronikforhandlere købe nogle høje gummifødder - ca.
> 3,5cm høje. Sådan 4 stks. kunne måske bruges? Svjh. koster de omkring
> 7-8kr. pr. stk..

Det er en mulighed, da jeg alligevel skal have en form for fødder til
Cuben. Den laver nemlig nogle uheldige vibrationer efter udskiftning af
harddisken til en 7200 rpm Barracuda IV og det går lige ned i bordet.
Jeg satser lidt på, at nogle gummifødder vil tage støjen.

> [...]
> ende af stikket (ala SCART stik til video). Det gjorde den faktisk i begge
> stik, - både den til skærm og den til computer

Jamen, så skal jeg også bare lige finde dem et sted.

> Hedder den så ikke Cinema?

Altså TFT skærmen med den opløsning? Jo, men den har jeg ikke råd til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-04-02 20:06

> [...]

> også skygger (eller ekko) på alting. Det ser fuldstændigt ud som på et
> TV, hvor signalet er overforstærket, så alle konturer får en ekko-effekt.

Mit bud er noget med grafikkortet. Da jeg havde min G3 og en Nokia 447zi
var der ingen problemer med det indbyggede ATI-kort, mens sluttet til et
Voodoo3 kort var der denne "effekt" ved nogle opløsninger og frekvenser.

Hvilken frekvens kører skærmen ved? Jeg mener (ingen garanti for dårlig
hukommelse) at "effekten" kun optrådte med Voodoo kortet ved visse
frekvenser. Jeg brugte sharewareprogrammet SwitchRes til at køre en
højere frekvens end de 75Hz som Skærm og lyd gav adgang til.

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 20:26

In article <tvegaard-3683A7.21055803042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> frekvenser. Jeg brugte sharewareprogrammet SwitchRes til at køre en
> højere frekvens end de 75Hz som Skærm og lyd gav adgang til.

Normalt har jeg jo ikke problemet... Jeg har prøvet med mange
forskellige opløsninger og frekvenser, men den foretrukne, og den jeg
havde forestillet mig at bruge, er 1600x1200x85Hz. Her er problemet dog
også.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-04-02 20:35

In article <rfn-3790FD.21254303042002@sunsite.dk>,
> [...]

> forskellige opløsninger og frekvenser, men den foretrukne, og den jeg
> havde forestillet mig at bruge, er 1600x1200x85Hz. Her er problemet dog

Hmmm. På arbejdet returnerede jeg på et tidspunkt en 19" Sony-skærm,
fordi den også havde voldsomme skygger på en G4/400 med et ATI Rage 128
kort.

Skærmen kom retur fra Sonys danske reparatør, som meldte at skærmen var
fejlfri, men jeg kunne konstatere at problemet ikke var forsvundet. Som
en test blev skærmen tilsluttet en pc med et 3Dlabs Oxygen, og -
"naturligvis" - så virkede det perfekt. Det var en kamp at få skærmen
byttet ud.

Jeg kunne stadig hælde til "grafikkort kontra visse skærme" teorien...

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 22:36

In article <tvegaard-BD3E78.21343803042002@sunsite.dk>,
> [...]

> byttet ud.
>
> Jeg kunne stadig hælde til "grafikkort kontra visse skærme" teorien...

En skærm er åbenbart ikke bare en skærm og et grafikkort er ikke bare et
grafikkort...

Nå, men det er da altid noget, at det er ikke er den skærm jeg har købt!

Hjalp det at få en ny skærm af samme model?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-04-02 00:04

In article <rfn-AC06AC.23353503042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hjalp det at få en ny skærm af samme model?

Ja på den måde at det lykkedes at få en anden model, som fungerede fint.

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 00:17

In article <tvegaard-9D83C5.01040504042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Ja på den måde at det lykkedes at få en anden model, som fungerede fint.

Så må jeg bare satste på, at den monitor jeg besluttet mig for ikke har
det problem!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-02 02:23

In article <rfn-C769FC.01170704042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Så må jeg bare satste på, at den monitor jeg besluttet mig for ikke har
> det problem!

Så vidt jeg kunne forstå bruger du et forlængerkabel til skærmledningen,
og det kan være det der giver problemet - også selvom du ikke har
problemet med din gamle skærm.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-02 17:51

In article <newsspam3-37D895.03230004042002@dtext.news.tele.dk>,

> Så vidt jeg kunne forstå bruger du et forlængerkabel til skærmledningen,
> og det kan være det der giver problemet - også selvom du ikke har
> problemet med din gamle skærm.

Til Cuben er er den lille miniforlænger, som er nødvendig, da der ikke
er plads til et normalt VGA-stik under maskinen, hvor stikket sidder.
Det _kan_ være den der skaber problemet, men den er desværre nødvendig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 05-04-02 10:45

rfn@mac.com writes:
>Altså TFT skærmen med den opløsning? Jo, men den har jeg ikke råd til.

Fattigroev....

MVH
Martin/IT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-04-02 21:13

In article <fc.0073fb6b0403c8603b9aca00ba33d101.403c86e@net.dialog.dk>,
"Martin Edlich /LO" <med@lo.dk> wrote:

> Fattigroev....

Ja, desværre. De 10-12.000 jeg kommer til at slippe for en 17" er maks.!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-02 00:33

In article <rfn-4B981B.22123305042002@sunsite.dk>,

> Ja, desværre. De 10-12.000 jeg kommer til at slippe for en 17" er maks.!

Jeg prøver stadigvæk at arbejde mig op til at blive en fattigroev.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-04-02 10:47

In article <newsspam3-A6E05E.01331706042002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg prøver stadigvæk at arbejde mig op til at blive en fattigroev.

Du kan vel bare nasse lidt ustyr fra arbejdet... Én skærm ud af hundrede
opdager de aldrig... Du skal jo også liiige teste udstyret, bare for en
sikkerheds skyld.

--
Mvh.
René Frej Nielsen