/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti
Fra : hjh


Dato : 03-04-02 18:49

Jeg tillader mig dette lidt lange indlæg, som er læst på dcu forum,
kunne en eller anden fortælle hvad man gør??
____________________________________________________________________

Sidste sommer købte jeg hos Herlev Sport og Camping, en kuglelås til min
campingvogn - pris kr. 295,-.
Her i påsken opdagede jeg, at den var i stykker.
Jeg kørte derfor efter påske ind til forhandleren i Herlev, hvor jeg
havde købt låsen, medbringende kvitteringen på købet.
Her fik jeg noget af en overraskelse. Herlev Sport og Camping giver
nemlig ikke garanti, på de varer de sælger.
Fruen i forretningen ville på ingen måde se på, hvad der var galt med
låsen. Hun ville ikke hjælpe mig. Fruen oplyste meget kategorisk, at
forretningen ikke gav garanti, på det tilbehør de solgte.
Noget uforstående forholdte jeg fruen den oplysning, at der var da 12
måneders garanti, på alle varer de solgte.
Men nej. Der var ikke noget at gøre. Som fruen oplyste mig: ”der er da
heller ingen som giver garanti på elpærer, så det er ikke alt der er
garanti på”
”Jamen dette er ikke en elpærer”, ”nåh nej, men det er lige meget”
Det kunne da være at en havde sparket til låsen, det kunne hun jo ikke
se.
Fruen fastholdt igen, at de ikke har nogen for garantiforpligtigelse,
for de varer de sælger.

--
mvh
Hans Jørgen

 
 
Bjørn Jørvad (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 03-04-02 18:54


"hjh" <hjh@hansj.dk> skrev i en meddelelse
news:3CAB408D.9E0C9444@hansj.dk...
> Jeg tillader mig dette lidt lange indlæg, som er læst på dcu forum,
> kunne en eller anden fortælle hvad man gør??

KLIP

Det hedder (for Gud ved hvilken gang) REKLAMATIONSRET.

PS: Godt du så ikke også har købt en canpingvogn i den biks.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Henning (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-04-02 20:17

On Wed, 3 Apr 2002 19:54:14 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:

>
>"hjh" <hjh@hansj.dk> skrev i en meddelelse
>news:3CAB408D.9E0C9444@hansj.dk...
>> Jeg tillader mig dette lidt lange indlæg, som er læst på dcu forum,
>> kunne en eller anden fortælle hvad man gør??
>
>KLIP
>
>Det hedder (for Gud ved hvilken gang) REKLAMATIONSRET.

Men stadig - der er 12 mdr. _reklamtionsret_ på _alle_ varer, undtaget
mad og andet letfordærverligt.
Der er også reklamationsret på en elpære, det er bare hulens svært at
bevise, at fejlen var til stede allerede ved købet.
Kig på http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm og tag den med til den
genstridige indehaver. Nævn at du har talt med Forbrugerstyrelsen - du
behøver ikke fortælle der er en bagatelgrænse på 500,- - det skal nok
få hende på andre tanker


Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Anders Wegge Jakobse~ (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 03-04-02 20:52

"Henning" == Henning <newsmail@mailme.dk> writes:

....

> Men stadig - der er 12 mdr. _reklamtionsret_ på _alle_ varer, undtaget
> mad og andet letfordærverligt.
> Der er også reklamationsret på en elpære, det er bare hulens svært at
> bevise, at fejlen var til stede allerede ved købet.

Hvad nu hvis jeg møder op i min lokale netto med en 2 måneder gammel
kvittering på indkøb af en sparepære der postulerer en levetid på 6000
timer?

Og hvis jeg så får en anden pære der brænder af efter 2 måneder, hvad
så? Har jeg reklamationsret i forhold til det oprindelige indkøb,
eller i forhold til den stump jeg har fået udleveret?

--
/Wegge

Morten Bjergstrøm (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 03-04-02 21:24

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> skrev:

> Hvad nu hvis jeg møder op i min lokale netto med en 2 måneder
> gammel
> kvittering på indkøb af en sparepære der postulerer en levetid på
> 6000 timer?
>
> Og hvis jeg så får en anden pære der brænder af efter 2 måneder,
> hvad
> så? Har jeg reklamationsret i forhold til det oprindelige indkøb,
> eller i forhold til den stump jeg har fået udleveret?

Ved omlevering er der igen 12 måneders reklamationsret.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

TGD (03-04-2002)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 03-04-02 19:43


"hjh" <hjh@hansj.dk> skrev i en meddelelse
news:3CAB408D.9E0C9444@hansj.dk...
> Jeg tillader mig dette lidt lange indlæg, som er læst på dcu forum,
> kunne en eller anden fortælle hvad man gør??
> ____________________________________________________________________
>
> Sidste sommer købte jeg hos Herlev Sport og Camping, en kuglelås til min
> campingvogn - pris kr. 295,-.
> Her i påsken opdagede jeg, at den var i stykker.
> Jeg kørte derfor efter påske ind til forhandleren i Herlev, hvor jeg
> havde købt låsen, medbringende kvitteringen på købet.
> Her fik jeg noget af en overraskelse. Herlev Sport og Camping giver
> nemlig ikke garanti, på de varer de sælger.
> Fruen i forretningen ville på ingen måde se på, hvad der var galt med
> låsen. Hun ville ikke hjælpe mig. Fruen oplyste meget kategorisk, at
> forretningen ikke gav garanti, på det tilbehør de solgte.
> Noget uforstående forholdte jeg fruen den oplysning, at der var da 12
> måneders garanti, på alle varer de solgte.
> Men nej. Der var ikke noget at gøre. Som fruen oplyste mig: "der er da
> heller ingen som giver garanti på elpærer, så det er ikke alt der er
> garanti på"
> "Jamen dette er ikke en elpærer", "nåh nej, men det er lige meget"
> Det kunne da være at en havde sparket til låsen, det kunne hun jo ikke
> se.
> Fruen fastholdt igen, at de ikke har nogen for garantiforpligtigelse,
> for de varer de sælger.

Du har reklamationsret ikke garanti, så hun har ret

Man står aldrig særlig godt når man ikke har købt for mere end 500 kr, der
er ikke så mange steder man kan få hjælp, så i praksis har man ikke den
store mulighed for at sælger giver en ret i en reklamtion.

Men surf forbi www.fs.dk og søg på "reklamation" så finder du nok nogle
forbrugerlove du kan vise fruen!



Rasmus Mandøe Jensen (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Mandøe Jensen


Dato : 03-04-02 21:02

"hjh" <hjh@hansj.dk> skrev i en meddelelse
news:3CAB408D.9E0C9444@hansj.dk...

[KLIP]

> Sidste sommer købte jeg hos Herlev Sport og Camping, en kuglelås til min
> campingvogn - pris kr. 295,-.
> Her i påsken opdagede jeg, at den var i stykker.

Hvad får dig til at tro, at låsen ikke er gået i stykker medens du har
haft den. Manglen bliver kun relevant, hvis den var der allerede da du købte
låsen, jf. kbl § 44.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen



hjh (04-04-2002)
Kommentar
Fra : hjh


Dato : 04-04-02 06:54

Nu var det som skrevet ikke mig selv der var ude for dette, men
ligemeget med det - jeg er nu klar over at at firma kan sælge et produkt
og blot det fungere når jeg går ud af døren er alt ok så skidt med at
det går itu efter en tid.
Er en vare der går itu en mangel?
Ellers tak for jeres respons som jeg lader gå videre.
HJH

"Rasmus Mandøe Jensen" wrote:
>
> "hjh" <hjh@hansj.dk> skrev i en meddelelse
> news:3CAB408D.9E0C9444@hansj.dk...
>
> [KLIP]
>
> > Sidste sommer købte jeg hos Herlev Sport og Camping, en kuglelås til min
> > campingvogn - pris kr. 295,-.
> > Her i påsken opdagede jeg, at den var i stykker.
>
> Hvad får dig til at tro, at låsen ikke er gået i stykker medens du har
> haft den. Manglen bliver kun relevant, hvis den var der allerede da du købte
> låsen, jf. kbl § 44.
>
> Med venlig hilsen
> Rasmus Mandøe Jensen

--
mvh
Hans Jørgen

----------------------------------------------------------(-:
E-mail.: mailto:hjh@hansj.dk
Er du til Camping, m/database så lidt her:
http://www.hansj.dk/
Slægtsforskning/Genealogy:
http://www.hansj.dk/aner/

----------------------------------------------------------(-:

Morten Bjergstrøm (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 04-04-02 07:19

hjh <hjh@hansj.dk> skrev:

> Nu var det som skrevet ikke mig selv der var ude for dette, men
> ligemeget med det - jeg er nu klar over at at firma kan sælge et
> produkt og blot det fungere når jeg går ud af døren er alt ok så
> skidt med at det går itu efter en tid.
> Er en vare der går itu en mangel?

Det kan det være med de gamle og "nuværende" regler det køber, der skal
bevise, at fejlen var tilstede ved købet.

I de regler, der burde gælde på nuværende tidspunkt, er der i de første
6 måneder tale om en formodning om, at fejl der opstår i denne periode
var tilstede ved købet.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste