Telmore og datahastighed
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 18:59

Der står på telmore´s side:

Med dit TELMORE Free-abonnement kan du foretage dataopkald med 14400 bit/s
og sende fax. Det kræver dog, at du har en GSM-telefon og at den
understøtter datakommunikation. Taksten er 1,20 kr. i minuttet døgnet rundt.

Men det virker ikke, vil kun virke med 9,6 kb/s

Nogen det virker hos?

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-02 20:01

> [...]
> og sende fax. Det kræver dog, at du har en GSM-telefon og at den
> understøtter datakommunikation. Taksten er 1,20 kr. i minuttet døgnet
Hmm... det kræver vel også at telefonen understøtter highspeed data. (der en
forkortelse for det som jeg ikke kan huske)

Frank

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 20:04

"Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!> wrote in message

> Hmm... det kræver vel også at telefonen understøtter highspeed data. (der
en
> forkortelse for det som jeg ikke kan huske)

Hej Frank, Rasmussen fra Telmore?

Min telefon understøtter svjv highspeed data. Telefonen kan indstilles op
til 28,8 Kbps. Det er en Ericsson T65

Men GPRS til billige penge, ville uden trivl være det jeg vil have....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 20:08

> Min telefon understøtter svjv highspeed data. Telefonen kan indstilles op
> til 28,8 Kbps. Det er en Ericsson T65

Det gør den:

GPRS for fast connections
High Speed Data (HSCSD)

http://www.sonyericsson.com/dk/spg.jsp?page=start

Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-04-02 07:57

"Frank" <NO WAY - EAT MY SHORTS!> skrev i en meddelelse
> rundt.
> Hmm... det kræver vel også at telefonen understøtter highspeed data. (der
en
> forkortelse for det som jeg ikke kan huske)

Jeg kommer altså også kun på med 9600 gennem Telmore, både hos Get2Net,
Tiscali og Supertel, selvom jeg har en Nokia Card Phone 2.0 som understøtter
High Speed Data (HSCSD).

Hvornår mon vi kan få HSCSD gennem Telmore? Det gør ikke noget om det kommer
til at koste et mindre månedligt beløb oveni, bare vi snart får muligheden.
Dog vil de fleste af os nok påskønne at minutprisen ikke bliver højere end
for alm. dataopkald.

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 04-04-02 16:06

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
muligheden.
> Dog vil de fleste af os nok påskønne at minutprisen ikke bliver højere end

Den fulde understøttelse!

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data HSCSD"

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 05-04-02 08:33

Hejsa

Vi er i fuld gang med at forberede produktet, sidder selv online med min
mobiltlf
med en 28.8 connect. Prisen er ikke fastlagt endnu, men bliver formodentlig
kr. 25 pr.
mdr.

Mvh

Frank Rasmussen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-04-02 12:08

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mobiltlf
> med en 28.8 connect. Prisen er ikke fastlagt endnu, men bliver

Hvordan er det nu? - 43,2 for modtagelse og 14,4 for sending er det
maksimalt opnåelige for HSCSD? Eller er det kun hhv. 28,8 og 9,6?

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 05-04-02 13:04

> [...]
>
> Hvordan er det nu? - 43,2 for modtagelse og 14,4 for sending er det
> maksimalt opnåelige for HSCSD? Eller er det kun hhv. 28,8 og 9,6?

Maksimum er p.t. 57,6 kbps (fire timeslots à 14,4 kbps), f.eks. med en
SIEMENS S40 hos den tyske operatör E-Plus, men på grund af protokollen v.120
var maksimumen 56 kbps!

Men 43,2 kbps var der flot!

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 05-04-02 12:55

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> mobiltlf
> med en 28.8 connect. Prisen er ikke fastlagt endnu, men bliver

3 x 14,4 kbps = 43,2 kbps eller 38,4 kbps (v.110) var meget flot ... og hvis
hscsd kunne deaktiveres for en eller flere måneder indenfor nogle timer på
www.telmore.dk.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-04-02 20:33

"Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message

> [...]
> mobiltlf
> med en 28.8 connect. Prisen er ikke fastlagt endnu, men bliver

Ok, men på jeres side står der at man vil kunne opnå 14,4 kpbs
datahastighed. Hvordan kan det så være det ikke virker?

Har et Opasia Plus abonnement/netexpress, og kalder op til 21210000 som
angivet på
http://kundeservice.opasia.dk/opasia-plus/opkoblingsinformation/puljer.html

Når du siger 25 kr pr. måned. Snakker vi vel om GPRS?

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 06-04-02 12:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> schrieb im Newsbeitrag
> "Telmore - Frank Rasmussen" <fr@telmore.dk> wrote in message

> formodentlig
>
> Ok, men på jeres side står der at man vil kunne opnå 14,4 kpbs
> datahastighed. Hvordan kan det så være det ikke virker?

For et år siden kunne jeg kun få 3 x 9,6 kbps, fordi TDC's net ikke var i
stand til at køre med 14,4 kbps per timeslot. Måske er det stadigvæk sådan.

Hvilken init-string bruger du?

> [...]
http://kundeservice.opasia.dk/opasia-plus/opkoblingsinformation/puljer.html

> Når du siger 25 kr pr. måned. Snakker vi vel om GPRS?

Hos min hjemmelige operatør her i Tyskland betales en fast månedlig afgift
for hscsd, så at dataopkald afregnes til de almindelige minuttakster. Jeg
tror at Frank snakker om HSCSD!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-02 14:52

Rainer Schöbe wrote:

> For et år siden kunne jeg kun få 3 x 9,6 kbps, fordi TDC's net ikke
> var i stand til at køre med 14,4 kbps per timeslot. Måske er det
> stadigvæk sådan.
>
> Hvilken init-string bruger du?

Ingen, har bare prøvet at sætte telefonen til 14,4 kpbs/ISDN . Der er svjv
ingen ini man kan sætte ind.

Nu er det sådanset også kun til wap og email, jeg skal bruge det. Bruger
ikke computer til at koble op.

> Hos min hjemmelige operatør her i Tyskland betales en fast månedlig
> afgift for hscsd, så at dataopkald afregnes til de almindelige
> minuttakster. Jeg tror at Frank snakker om HSCSD!

Ok, men hvorfor i alverden skulle man vælge Hspeeddate, istedet for GPRS???

min E-T65 har både highspeeddata og gprs. Det kunne være lækkert med
gprs....

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 06-04-02 15:23

> Ok, men hvorfor i alverden skulle man vælge Hspeeddate, istedet for
GPRS???

Det er afhængig af tarifstrukturen.

I Tyskland takseres gprs generelt efter datavolumen, f. eks. EUR 0,01 pr. 1
KB. Derfor bruges gprs kun for wap i Tyskland. Hvis du vil downloade større
filer, bliver det ret dyrt med gprs (i Tyskland).

Hvis du vil downloade en fil på 1 MB per gprs, så koster det 1000 (eller
1024) KB x EUR 0,01/KB = EUR 10,-- (ca. Dkr. 75,--).
Hvis du vil downloade en fil på 1 MB per hscsd, så koster det EUR 8,--
(maksimal månedsafgift for hscsd) + 3,5 min. * EUR 0,20/min = EUR 8,70.

Hvis der fås en gprs-flatrate for EUR 20,--/måned, så vil jeg bruge den, men
den fås desværre ikke - i hvert fald ikke i Tyskland!

I den første uge i april har jeg haft en datatransfer på over 33 MB i ca.
150 minutter med hscsd. Jeg betaler kun EUR 0,10/min og derfor koster de 33
MB ialt EUR 8,-- + EUR 15,-- = EUR 33,--.

Hvis jeg havde brugt gprs, skulle jeg betale EUR 330,--!

> min E-T65 har både highspeeddata og gprs. Det kunne være lækkert med
> gprs....

Med en flatrate i hvert fald!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-04-02 15:47

"Rainer Schöbe" <exciter@imail.de> skrev i en meddelelse
> [...]
33
> MB ialt EUR 8,-- + EUR 15,-- = EUR 33,--.
>
> Hvis jeg havde brugt gprs, skulle jeg betale EUR 330,--!

I Danmark har jeg hørt om GPRS-priser på ca. 25 kr/MB.

Claus

Fra : Steen Pedersen

Dato : 03-04-02 21:47

Jeg kører selv 14.4, dog ikke hos telmore, men har du skrevet din
at init string rigtigt ind? Jeg kan ikke lige huske den, men mener det
er noget med at+cbst=14,0,0,1

I øvrigt kræver det ikke at telefonen understøtter highspeed data,
for at køre 14.4
Det er stadig kun 1 tsl som den bruger (underligt nok, når airinterfacet
kun er 13.8??)

Mvh
Steen P

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-04-02 16:20

"Steen Pedersen" <steen_100@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for at køre 14.4
>Det er stadig kun 1 tsl som den bruger (underligt nok, når airinterfacet

Der sendes ca. 22 kbps per timeslot i GSM. Ved tale er ca. 13 kbps
"ægte" data, resten er til fejlkorrigering. Da man indførte 14,4 kbps
droppede man nogle "fejl"-bit for at få plads.

I GPRS findes et Coding Scheme 4 (CS-4) som overfører 21,4 kbps per
timeslot uden de ekstra bits til fejlretning.

Peter

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 06-04-02 18:40

"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> schrieb im Newsbeitrag
> I GPRS findes et Coding Scheme 4 (CS-4) som overfører 21,4 kbps per
> timeslot uden de ekstra bits til fejlretning.

Men i praksis findes kun CS-2 med 13,4 kbps per timeslot. Men så kan der
bruges op til fire af disse timeslots, så at man får op til 53,6 kbps.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-04-02 16:36

"Rainer Schöbe" <exciter@imail.de> wrote:

>"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> schrieb im Newsbeitrag
>
>Men i praksis findes kun CS-2 med 13,4 kbps per timeslot. Men så kan der
>bruges op til fire af disse timeslots, så at man får op til 53,6 kbps.

Det er korrekt, at teleselskaberne kun har implementeret CS-1 og CS-2.
De fleste tillader også kun 4 timeslots for nuværende, hvor standarden
giver mulighed for 8. Jeg har iøvrigt ikke set nogen terminaler med
support for mere end 4 timeslots.

Steen undrede sig over, at man kunne sende 14,4 kbps per timeslot, når
der kun blev sendt 13,8 kbps ved tale. Min pointe var, at der sendes
langt mere, og at resten bruges til fejlretning. Ved CS-4 skal man have
et meget godt signal og helst være stationær, da der sendes uden
fejlretning.

Peter

Fra : Palle Preben-Hansen,~

Dato : 03-04-02 19:34

Jeg mener det virker. Har sat min N9210 op til V.110 = 14k4 "ISDN". Det sted
du ringer til skal have support for V.110.

Mvh. Palle.