iddqd@worldonline.dk wrote:
> Martin K wrote:
>
>> Hvad er rammerne egentlig på et grafikkort... og hvilken betydning
>> har deres hastighed?
>>
>
> RAM på et grafikkort er arbejdslageret som indeholder det billed du
> ser på skærmen, samt når vi taler moderne 3D kort, de textures
> (mønstre om du vil) der skal ligges på når billedet dannes og endelig
> kan der være en skærmbuffer som indeholder det næste billed som er
> ved at blive dannet.
>
> Et grafikkort til spilbrug skal helst havde 32 MB ram, i enkelt nye
> spil kan 64 MB være en lille fordel og 128 MB ram er vist stadig mest
> af marketing hensyn.
Dette har jeg styr på
>
> Rammens hastighed i Mhz og typen har sammen med bussens brede, det
> svarer lidt til hastighed på motorvejen og antal vognbaner, betydning
> for hvor mange frames (billeder) der maksimalt kan vises per sekund.
> Måden grafikkortet danner billederne har dog meget at sige, nogle
> grafikkort vil eksempelvis skulle tegne langt mere en der bliver vist
> fordi de er ikke er optimeret og kræver derfor hurtigere ram for at
> kunne det samme som et optimeret grafikkort.
>
> Hvis du kan læse engelsk så kig på
www.anandtech.com for mere info, de
> har nogle gode artikler om grafikkort teknologi.
Dette er interessant!
Som jeg forstår ovenstående er Ram selvfølgeligt ikke lig Rammen.... Det
mente jeg nu heller ikke...Men at rammen opgives i MHz, er da ganske
essentielt for forståelsen. Jeg er nemlig blevet stillet et spørgsmål om
disse, som jeg ikke umiddelbart havde styr på. Tak for interessen!
--
Martin K