Småaktionærer?
Fra : BHR

Dato : 03-04-02 15:19

Hvordan er det nu?

Jeg har 5 forskellige slags aktier der er købt for 70000 kr. for 1 til 7
måneder siden.
Kursværdi netop nu er på 90000 kr.
Er der så plads til at købe én aktie med kursværdi 65000 kr. ("1912"), så
man ikke senere beskattes af kursgevinsten efter 3 års ejerskab. Denne aktie
skulle også gerne stige til f.eks. 120000 kr. i løbet af 3 år.

Er det evt. en mulighed at købe den i konens navn for at undgå beskatningen
efter 3 år, eller er det ligegyldigt?

Fra : Moneyfisto

Dato : 04-04-02 01:17

Du har selv bedt om det

Se:
http://www.nationalbanken.dk/nb/nb.nsf/alldocs/Skvartalsoversigt_01_2002/$Fi
le/kap05.htm#Appendiks 1

God fornøjelse !

Mvh

Moneyfisto

BHR <bhr@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8f30m$1gva$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-04-02 23:05

"Moneyfisto" <syndikat@sol.dk> wrote:

> God fornøjelse !

Nu har jeg ikke en pind forstand på aktier, og det er godt det samme, for
der går nok et par år før jeg kommer til at rode med det, men jeg har lige
et spørgsmål alligevel.

Firma A og firma B laver det samme.
Jeg tror på ideen og køber for 40.000 kr. aktier i hver.
Jeg troede rigtigt, efter 1 år sælges firma A aktierne for 60.000, men
desværre har firma A udkonkureret firma B, og deres aktier sælger for
20.000.

Kursgevinst = 20.000
Kurstab = 20.000

Jeg bliver beskattet af en kursgevinst, men hvad med kurstabet ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Peter Konner

Dato : 04-04-02 23:28

Beskatningsgrundlag = gevinst minus tab, dvs. du slipper uden at skulle
betale skat.

Tab kan dog kun modregnes i en evt. gevinst, men kan til gengæld fremføres i
op til 5 år.

Husk også at medregne omkostninger (=kurtage) - det glemmer mange....

Mvh
Peter
www.PointFigure.Dk

Fra : Bent Sørensen

Dato : 06-04-02 16:04

Hej,

> [...]
> betale skat.
>
> Tab kan dog kun modregnes i en evt. gevinst, men kan til gengæld fremføres

Læste lige i JP i dag, at dette kun gælder for aktier man har ejet i mere
end
3 år. Hvis tabet stammer fra aktiehandel med aktier man har ejet i mindre
end
3 år, kan man åbenbart kun fratrække tabet i de næste 3 år i modsætning til
de 5 år jeg troede var gældende for alle aktiehandler.
Er der nogen, der kan bekræfte at denne regel er gældende?

-Bent Sørensen

Fra : Sune T. Traberg

Dato : 07-04-02 16:03

Bent Sørensen <kadet@tdcadsl.dk> skrev ...

Hej Bent m.fl.

Prøv at se det jeg har vist i anførselstegn nedenfor i § 2. stk. 2. Det
skulle besvare dit spørgsmål. Altså tabet kan fremføres i 5 år, hvis du
allerede har udnyttet evt. tidligere års tab der er realiseret inden for 3
års perioden

"Det er bestemt ikke godnatlæsning "

***

Nedenstående er fra:

"Bekendtgørelse af lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af aktier m.v."

§ 2. Fortjeneste ved afståelse af aktier medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige almindelige indkomst, når den skattepligtige har erhvervet
aktierne på et
tidspunkt, der ligger mindre end tre år forud for afståelsen.

Stk. 2. Tab ved afståelse af aktier på et tidspunkt, der ligger mindre end
tre år efter erhvervelsen, kan i de tilfælde, hvor en fortjeneste ville have
været skattepligtig efter stk. 1, fradrages i indkomstårets fortjeneste
efter stk. 1.

"Overstiger de samlede tab de samlede fortjenester, kan det overskydende tab
fradrages i fortjeneste efter stk. 1 i de fem efterfølgende indkomstår.
Inden for denne periode kan tabet kun overføres til fradrag i et senere
indkomstår, såfremt det ikke kan rummes i nettofortjeneste ved afståelse af
aktier i et tidligere indkomstår."

Overstiger en ægtefælles samlede tab de samlede fortjenester, kan det
overskydende beløb i indkomståret overføres til fradrag i den anden
ægtefælles fortjenester efter stk. 1, såfremt ægtefællerne er samlevende ved
indkomstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4. Tabet kan ligeledes efter
reglen i 4. pkt. overføres til fradrag i den anden ægtefælles fortjenester
ved afståelse af aktier i de 5 efterfølgende indkomstår, hvis tabet ikke kan
indeholdes i den skattepligtiges nettofortjeneste ved afståelse af aktier i
det pågældende indkomstår.

Stk. 3. Fortjeneste og tab opgøres efter § 5. Fortjeneste og tab på
unoterede aktier opgøres dog efter § 6. Endvidere skal udloddende
investeringsforeninger, jf. ligningslovens § 16 C, stk. 1, opgøre
fortjeneste og tab efter § 6. Tilsvarende opgøres fortjeneste og tab for
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 f og 3 a-5 b,
eller fondsbeskatningsloven efter § 6.
For skattepligtige, som har erhvervet aktier som led i deres næringsvej,
opgøres
fortjeneste og tab efter § 3.

Du kan se hele loven her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010079629-REGL