Sovs af sky?
Fra : Lars Pedersen

Dato : 03-04-02 15:24

Hmmm, jeg tror aldrig nogensinde jeg har lavet en vellykket sovs ud af den
væde der ligger i bunden af fadet når man har ovnstegt noget, men på lørdag
vil det være synd at kassere den, da jeg har tænkt mig at smide en
lammekølle i ovnen, overpøset med hvidløg, rosmarin og hvidvin.

Er der nogen der kan give nogle hints til hvordan jeg gør?
Jeg må se at få gjort noget ved det sovse-kompleks jeg har fået udviklet
gennem tiderne.

På forhånd tak.
--
For E-mail, remove NOSPAM, all numbers, and all chess-players from adress.
Also reverse the order of all remaining characters on each side of @, and

Fra : sune vuorela

Dato : 03-04-02 17:21

On Wed, 3 Apr 2002 16:24:02 +0200, "Lars Pedersen"
<larsp@groenjord.dk> wrote:

> [...]
>vil det være synd at kassere den, da jeg har tænkt mig at smide en
>lammekølle i ovnen, overpøset med hvidløg, rosmarin og hvidvin.

Nede under køllen kan du lægge forskellige grøntsager: Selleri,
persillerod, stilkene fra persille, masser af gulerødder og løg - og
en smule fennikelknold måske....
Alt sammen skåret i forholdsvis grove stykker (kvarte løg og
tilsvarenede størrelser)

Sørg for at der er væske i bunden hele tiden - stegen bør heller ikke
svømme - men grøntsagerne må gerne.

Hæld suppen gennem en si ned i en gryde - tilsæt noget fløde - smag
til med salt og peber - og kulør efter behag (jo mindre jo bedre)

Og så lige det hemmelige trick: En smule sukker (1 tsk pr halve liter
sauce eller noget)

Andre tricks - som måske ikke lige egner sig til lam (ved det ikke -
har ikke prøvet. Det er der sikkert andre der har)

Steg nogle finthakkede svampe (champingoner, østershatte, karl-johan,
kantareller e.l.) i smør og tilsæt dem til skyen

En sjat god vin

Skulle der være meget lidt smag ix skyen - så kan det hjælpe lidt med
en boullionterning - men det er som regel bedst uden.

--
Sune

Fra : pusmand

Dato : 05-04-02 08:20

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 3 Apr 2002 16:24:02 +0200, "Lars Pedersen"
> Og så lige det hemmelige trick: En smule sukker (1 tsk pr halve liter
> sauce eller noget)

Det har jeg aldrig hørt - eller prøvet. Hvilken virkning har sukker i
saucen??

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-04-02 13:14

"pusmand" <pusmand@sol.dk> wrote in message

> Det har jeg aldrig hørt - eller prøvet. Hvilken virkning har sukker i
> saucen??

Det runder den af og gør den mere fyldig. Det samme kan opnås med sirup,
honning og andre søde sager.

mvh
Jan

Fra : Christina Geisler

Dato : 05-04-02 21:09

> Det runder den af og gør den mere fyldig. Det samme kan opnås med sirup,
> honning og andre søde sager.

Ja, og en smule sukker kan med fordel tilsattes alt mad, som har noget væske
(suppe, sauce, stuvninger,....). Det runder smagen af. Jeg troede heller
ikke på det i starten, men nu sker det sjælden, at sukkerskålen får lov til
at stå i fred, når jeg laver aftensmad.

Mvh, Christina

Fra : Emil

Dato : 05-04-02 22:06

On Fri, 5 Apr 2002 14:14:13 +0200, Jan Boegh wrote:

>"pusmand" wrote

>Det runder den af og gør den mere fyldig. Det samme kan opnås med sirup,
>honning og andre søde sager.

Almindelig sovsekulør er lavet af noget som ligner branket sukker
(karamel), så mon ikke de fleste kender smagen af sukker i sovs?

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-04-02 05:43

Emil skrev:

> Almindelig sovsekulør er lavet af noget som ligner branket sukker
> (karamel), så mon ikke de fleste kender smagen af sukker i sovs?

Og jeg kender en englænder som faktisk står og branker sukker hver
gang hans sovs mangler kulør. Er det mon almindeligt derovre, eller
er det bare ham der ikke kan se grund til at købe kulør?

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 06-04-02 14:46

On Sat, 6 Apr 2002, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Og jeg kender en englænder som faktisk står og branker sukker hver
>gang hans sovs mangler kulør. Er det mon almindeligt derovre, eller
>er det bare ham der ikke kan se grund til at købe kulør?

Kulør lavet på sukker/vand basis har en behagelig lugt, en ren,
bitter smag men farver ikke så kraftigt.

Madkulør kan fremstilles af nogle alkalier (ammoniumkarbonat,
soda), vand og glykose. Det opvarmes til det får en stikkende og
gennemtrængende lugt og en bitter smag. Farver meget kaftigt, men
ofte er der alligevel tilsat kunstigt farvestof (og andet sjovt).

Så jeg vil antage at den gale englænder enten har smagsløgene i
behold, ikke vil komme unødigt meget kemi i sin mad, har alergi,
selv vil vælge krydderier til sin sovs, er stædig,
traditionsbunden eller måske ligefrem et madgeni.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-04-02 17:24

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message

> [...]
> selv vil vælge krydderier til sin sovs, er stædig,
> traditionsbunden eller måske ligefrem et madgeni.

....eller bare har en fiks ide! Personligt foretager jeg mig en hel del ting,
jeg egentligt ikke kan begrunde - mon ikke det er ret udbredt (jeg tager
hermed ikke stilling til sovsekulør)?

mvh
Jan

Fra : Emil

Dato : 06-04-02 21:15

On Sat, 6 Apr 2002, Jan Boegh wrote:

>...eller bare har en fiks ide! Personligt foretager jeg mig en hel del ting,
>jeg egentligt ikke kan begrunde - mon ikke det er ret udbredt (jeg tager
>hermed ikke stilling til sovsekulør)?

Jo, det hedder 'kulturpåvirkning' og rammer alle hårdt. Men det
er i virkeligheden den form for hjernevask som ændrer vores
adfærd mest dybtgående.
Den er også den største hindring for at udvikle 'en fri vilje'
hvor vi målrettet og bevidst tager en helt personlig beslutning.

Jeg tør godt bekende kulør: Jeg tager afstand fra sovsekulør.
Farven kan opnåes ved at riste rå løg, mel, rodfrugter eller kød
brunt i lidt fedtstof. Samtidigt hermed opstår der en rig og god
smagspalette.
Og så kan man jo tilsætte en smule sukker under brunningen.

Men også jeg er underlagt kulturarven: Jeg synes at nogle slags
sovse *skal* være brune og have en vis viskositet (tykkelse).

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-04-02 08:50

> [...]
> Den er også den største hindring for at udvikle 'en fri vilje'
> hvor vi målrettet og bevidst tager en helt personlig beslutning.

Længe leve emancipationen!

> Jeg tør godt bekende kulør: Jeg tager afstand fra sovsekulør.

Enig - også uden at have et empirisk belæg for det.

> [...]
> smagspalette.
> Og så kan man jo tilsætte en smule sukker under brunningen.

Prøv evt at riste løgene temmeligt hårdt uden at pille dem (jeg skærer top
og rodskive af).

mvh
Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-04-02 18:28

Lars Pedersen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kan give nogle hints til hvordan jeg gør?
> Jeg må se at få gjort noget ved det sovse-kompleks jeg har fået udviklet

Jeg er efterhånden kommet over mit sovsekompleks og frikadellekompleks,
nu mangler jeg bare husblaskomplekset.

Jeg er mest til en god gammeldags sovs, så jeg ville jo bare hælde skyen
i en gryde, sie mel over og lade det stå til melet er opslugt i væsken,
piske det sammen, koge det op og smage det til med salt, peber, sukker
eller hvad der nu lige mangler.

/Trine