Slinger i valsen?
Fra : Anders Winther

Dato : 03-04-02 14:05

Hej NG
Jeg har en XJ600S '92
Her i går kørte jeg en tur på den.. Af en eller anden uforklarelig årsag
slap jeg styret med begge hænder (nok "for sjov skyld").. Da jeg gjorde
dette kunne jeg se og mærke at styret begyndte at vibrere.. Det var som om
at vibrationerne forstærkede sig selv..
Jeg har gjort dette "for sjov skyld" før.. Men jeg mindes ikke at styret
vibrerede på denne måde..
Så er det at jeg tænkte på om der er noget ivejen med styrtøjet?

Nogle forslag til fejlsøgning..

Jeg kan huske at der en gang var debat om at man kan give Danmarks vejvæsen
(eller hvad de hedder) skylden for skader på styrtøjet.. Noget med huller
over 3 cm dybde, der ikke er varslet.. Jeg kan finde adskillige af sådanne
huller her i København.. Og det er jo nok også dem der er skylden til den
eventuelle skade på styrtøjet.. Kan man så også få dem til at betale for
skaden?

Mvh.
Anders Winther
XJ600S '92

Fra : Carsten

Dato : 03-04-02 14:14

"Anders Winther" <wintherFJERN-DET-MED-STORT@email.dk>
skrev i en meddelelse news:a8eul2$1bdf$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> vibrerede på denne måde..
> Så er det at jeg tænkte på om der er noget ivejen med styrtøjet?

http://www.dmc-org.dk/faq-ustabilitet.html

Need I say more, bortset fra at det især forekommer hvis man har vægt
bagpå - enten i form at quinden eller også blot en fyldt topbox.

Carsten

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-04-02 14:37

Måske du skal have nyt dæk pga. hæl/tå fænomen. (sker på næsten alle dæk,
med tiden)

Måske det bare skal afbalanceres.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Anders Winther

Dato : 03-04-02 14:45

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Måske du skal have nyt dæk pga. hæl/tå fænomen. (sker på næsten alle dæk,
> med tiden)
Af hvad for et fænomen?
Det må du gerne beskrive lidt nøjere..

Mvh.
Anders

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-04-02 15:18

Hvis du kigger på dit fordæk vil du måske kunne se at det er lidt ujævnt
hvis du følger mønstret rundt. Efter hver anden "rille" (ca.) er dækket
højere og lidt lavere på de andre. Det sker på begge sider af midten.
Det er svært at forklare, men giver ovenstående nogen mening?

Jeg er ikke helt klar over, hvorfor det opstår, men har hørt fra flere at
det især kommer af kraftig indbremsning i sving.

Vi har i klubben ikke kunnet konstatere at nogen dæk er bedre end andre
(Bridgestone, Dunlop, Michelin og Metzler), de gør det alle med tiden.

Fra : Brian Luckow

Dato : 03-04-02 15:48

Jeg synes nu at der er forskel på dækkene på det punkt. F.eks. Macadam 90X,
de var frygtelige til det, derfor fordækket blev afløst af Macadam 100X.
Dunlop Sportmax II gør det også lidt, hvorimod jeg ikke har oplevet det med
Pilot Sport. Forkert dæktryk skulle også være en medgivende faktor til
dette.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Anders Winther

Dato : 03-04-02 15:55

Tak for svarene..
Jeg vil tjekke lufttrykket..

Men er det iøvrigt farligt med den slingren? Det genere mig jo ikke når jeg
holder hænderne på styret..

Mvh.
Anders

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-04-02 16:26

Jeg har aldrig haft probs. Men jeg kører heller ikke med det længe efter det
er begyndt, da det alligevel skal skiftes pga. slid.

Fra : RacerNiels

Dato : 03-04-02 16:08

"Anders Winther" <wintherFJERN-DET-MED-STORT@email.dk> wrote in message
> Nogle forslag til fejlsøgning..

Kør 80-85km/t
Slip gassen / motorbrems
slip styret

er det fra 70->60km/t den ryster??

Det kan være mange af de ting som der er nævnt på dmc-org.dk, men jeg ville
starte med at rense og smørre kronrørsleget. Skift det evt ud med et konisk
leje hvis det er meget slidt.

Niels
XS400 *drejer til højre ved styrslip*

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 03-04-02 17:46

> [...]
> at vibrationerne forstærkede sig selv..
> Jeg har gjort dette "for sjov skyld" før.. Men jeg mindes ikke at styret

Min gør det også, men det er efter monteringen af et Givi Wingrack system,
og det var med tom topboks !
Den har før været helt stabil, uden nogen form for slinger, ved slip af
styret, så det er helt sikkert at det var topboksen's skyld.

--
Hilsen
Dennis Pedersen