Erfaring med diasscanning udbedes
Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 03-04-02 10:45

Lidt OT måske, men der er velsagtens en del grafik-wizkids i gruppen:

Jeg pønser på at digitalisere alle mine fotoalbums... Et par tusinde 24x36
negativer. Løsning: en diasscanner. Spørgsmålet er,- hvad dur til formålet?

Som altid er det jo et kompromis mellem kvalitet, tid og pris... Jeg har kig

-en proff decideret diasscanner (Microtek Filmscan 3600) til ca. 4.700,- +
moms
-en Filmscan 35 til ca. 1.700,- + moms
-en flatbedscanner med diasenhed f.eks. en Canon med USB2-kort til 1.700,- +
moms (skal alligevel snart have en ny flatbed/hobbyscanner).

Jeg skal velsagtens fremover se billederne i 1800x1200 eller lign.

Med alle de billeder er en rimelig nem håndtering, og software der kan
scanne/beskære/arkivere automatisk, naturligvis en stor fordel.

Nogle bud på hvad der er smartest? Umiddelbart frister den lille filmscanner
mest, da jeg så kunne købe en integret kopi/print/scan/fax også. Og 4.700,-
+ moms er godt nok mange penge.

Nogle hér dar har bud/kommentarer, især m.h.t. indscanningskvalitet/forskel?

--

MVH Klaus Lauritsen
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : Peter_Gimm

Dato : 03-04-02 12:26

> Jeg pønser på at digitalisere alle mine fotoalbums... Et par tusinde
24x36
> negativer. Løsning: en diasscanner. Spørgsmålet er,- hvad dur til
formålet?

Det var alligevel en del...

> [...]
har kig
> på
> -en proff decideret diasscanner (Microtek Filmscan 3600) til ca.

Kender den ikke, men den er med SilverFast, og specífikationerne ser
fine ud til prisen...

> -en Filmscan 35 til ca. 1.700,- + moms
> -en flatbedscanner med diasenhed f.eks. en Canon med USB2-kort til
1.700,- +
> moms (skal alligevel snart have en ny flatbed/hobbyscanner).

Flatbed scannere med diasenhed/modul er aldrig det samme som "rigtige"
diasscannere. Både fordi man scanner igennem glas (giver newton ringe og
andet "snavs"), og så er hastighed og kvalitet ofte dårlige når man
bruger diasenheder...

> Jeg skal velsagtens fremover se billederne i 1800x1200 eller lign.

-Det var rimelig høj opløsning, hvis det blot er til "arkivering"

> [...]
filmscanner
> mest, da jeg så kunne købe en integret kopi/print/scan/fax også. Og

Du siger det selv... man får hvad man betaler for

Mvh
Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : tom dissing

Dato : 03-04-02 13:25

Jo dyrere dias scanner..
Jo bedre kvalitet ( i det sekund vi taler fra 10-20+ k og op )
Jo hurtigere scanner.. ( hastighed koster penge )

Så hvis du skal scanne et par tusind billeder.. Blot til familie albummet..
Er der en række fladbed scannere der har dias låg, og såm kan tage op til 36
billeder af gangen.. ( tror faktisk at det der trykkeri har en af slagsen
!?)
Kvaliteten er naturligvis langt fra Proff.. Men du får lynhurtigt scannet
alle dine billeder..
Du skriver du vil scanne ind i 1800 * 1200
Ex. 2700 DPI på min oldnordiske diasscanner ( coolscan 1 !?) tager omkring
80-200 sekunder pr. Billede....
SÅ hvis du har tiden, altså omkring 4000 - 10000 minutter til at scanne ind,
i ren scannings tid, vil jeg da gerne sælge min scanner.
Ellers vil jeg foreslå en fladbed, med dias ramme..
Tom

On 03/04/02 11:44, in article
3caad01a$0$5257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Klaus Lauritsen"

Fra : Mikael Kern

Dato : 03-04-02 20:03

> Jeg pønser på at digitalisere alle mine fotoalbums... Et par tusinde 24x36
> negativer.

Kan det gøres på under 3 minutter pr.stk? Incl. håndtering, navngivning af
filer osv. er det snarere 5 minutter, og så skal du altså bruge flere måneder
af dit liv på projektet.

Spørgsmål:

Hvorfor?
Skal du behandle alle 2000 negativer digitalt eller printe fra computeren?
Har du tænkt over hvor meget det fylder på en harddisk?
Ville det være OK at scanne ind efterhånden som der er brug for det enkelte
billede?

Fakta:

De fleste scanner ikke arkivmateriale ind på grund tiden og prisen. Derimod kan
man vælge at skifte medie og så scanne ind efterhånden som man får brug for det
gamle.
Film er et kendt, sikkert, billigt, langtidsholdbart medie som bare virker og
virker og som garanteret også kan bruges om 20 år, ja om hundrede år af dine
oldebørn og om 500 år af arkæologer og historikere....

mvh Mikael Kern

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals
http://www.kern.dk
Mikael Kern Film, Falkoner Allé 58 B, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Phone: +45 4058 0064, Fax: +45 4065 4753, Mail: kern@kern.dk
(:-{d)

Fra : Jan Hovard

Dato : 03-04-02 20:04

-0

> [...]
> på
> -en proff decideret diasscanner (Microtek Filmscan 3600) til ca. 4.700,- +

Hvis du vil have en af disse vil jeg vælge Microtek scanneren og holde mig
fra de andre!

> [...]
> mest, da jeg så kunne købe en integret kopi/print/scan/fax også. Og 4.700,-

Hold dig fra den

> Nogle hér dar har bud/kommentarer, især m.h.t. indscanningskvalitet/forskel?

Jeg ville nok se, om jeg ikke kunne få fingrene i en Polaroid SprintScan 35
Plus. Den er rimelig god.
Jeg har en selv!

---JanH