Ang lov om privat fællesvej
Fra : ***Fr@nk***

Dato : 03-04-02 10:26

Hej.
Jeg er stødt ind i et lille problem. Jeg bor på landet og vi har en privat
fællesvej med 2 husstande.
Der er så sket det at der er gået hul på vores fælles afløbsledning ude i
vejen foran vores matrikelnr. Begge husstande benytter denne afløbsledning.
Men vores kære nabo ville ikke være med til at betale Reparationen, så jeg
kontaktede vores kommune og de har sendt et brev hvor der står at udgiften
skal deles.
Dette er vores nabo blevet rimelig sur over, da de mener at det er vores
matrikelnr den ligger ud for og derfor skal vi betale.
De har derfor sendt mig et brev om at de vil betale op til 50 % af
udgifterne, hvis jeg skriver under på følgende krav:

1. Jeg skal indhente 2 tilbud på udførsel af arbejdet.
2. De skal godkende prisen og arbejdes omfang før reparationen sættes igang
3. Hvis arbejdet bliver mere omfangsrigt end forventet, skal arbejdet
stoppes, og der skal indhentes nyt tilbud.
4. Jeg skal afholde alle udgifterne, og når regningen er betalt, får jeg en
check af dem.
5. Hvis der opstår skade på afløbsledningen, ud for deres hus, skal jeg
betale 50% af udgiften til dem, selvom at vores hus ikke bruger ledningen ud
for dem.

Jeg kan godt selv se at deres krav ikke er rimelige og at jeg ikke skal
betale deres reparation, såfremt af der sker brud på afløbet ud for dem, men
er der nogen der ved hvad man evt. skal skrive til dem, og er der nogen love
på dette område.
Jeg har søgt på love om private fællesveje, og vandløbsloven, men uden
resultat.

M.v.h.
Fr@nk
E-mail Frank.opel@gmx.net

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-04-02 10:59

In article <3caacac8$0$11935$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ***Fr@nk*** wrote:
> [...]
> vejen foran vores matrikelnr. Begge husstande benytter denne afløbsledning.

I fælles vejen, eller i offentlig vej ??

> Men vores kære nabo ville ikke være med til at betale Reparationen, så jeg
> kontaktede vores kommune og de har sendt et brev hvor der står at udgiften
> skal deles.

Hvad skriver kommunen så omkring det ??

> Dette er vores nabo blevet rimelig sur over, da de mener at det er vores
> matrikelnr den ligger ud for og derfor skal vi betale.

Egentlig ligger den vel i (fælles) vejen. Hvis i begge bruger den
del af ledningen er det vel rimeligt nok.

> De har derfor sendt mig et brev om at de vil betale op til 50 % af
> udgifterne, hvis jeg skriver under på følgende krav:

Hvad skrev kommunen de skulle betale ??

> 1. Jeg skal indhente 2 tilbud på udførsel af arbejdet.

Det er altid en god ide.

> 2. De skal godkende prisen og arbejdes omfang før reparationen sættes igang

Selvfølgelig, de skal jo også betale, så de skal jo også acceptere
regningen. Men arbejdet skal laves.

> 3. Hvis arbejdet bliver mere omfangsrigt end forventet, skal arbejdet
> stoppes, og der skal indhentes nyt tilbud.

det kan koste mere end bare at forsætte.

> 4. Jeg skal afholde alle udgifterne, og når regningen er betalt, får jeg en
> check af dem.

Den kan jeg ikke lide, få i det mindste dem

> 5. Hvis der opstår skade på afløbsledningen, ud for deres hus, skal jeg
> betale 50% af udgiften til dem, selvom at vores hus ikke bruger ledningen ud
> for dem.

Det vil være en dum ide.

> [...]
> på dette område.
> Jeg har søgt på love om private fællesveje, og vandløbsloven, men uden

Jeg vil foreslå at du tager en snak med en rigtig advokat og
forelægger ham/hende sagen med alt relevant information.

JonB

Fra : Henning

Dato : 03-04-02 17:02

>4. Jeg skal afholde alle udgifterne, og når regningen er betalt, får jeg en
>check af dem.

Pjat - forklar håndværkeren hvordan det hænger sammen, og få ham til
at opkræve pengene hos dig og hos din nabo.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 03-04-02 17:55

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

[klip]

> Pjat - forklar håndværkeren hvordan det hænger sammen, og få ham til
> at opkræve pengene hos dig og hos din nabo.

God ide. Giv håndværkeren en kopi af brevet fra kommunen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 03-04-02 22:00

Hej igen.

Er der slet ingen der har nogen link´s til nogle regler eller love ang:
Hvem der skal arrangere arbejdets udførelse.
Regningens fordeling.
Og hvordan det ellers ligger med regler for private fællesveje. (
snerydning, vedligeholdelse )

M.v.h.
Fr@nk
E-mail Frank.opel@gmx.net

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-04-02 22:26

In article <3cab6d6c$0$5244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ***Fr@nk*** wrote:
> Hej igen.
>
> Er der slet ingen der har nogen link´s til nogle regler eller love ang:
> Hvem der skal arrangere arbejdets udførelse.
> Regningens fordeling.

Kan kommunen ikke hjælpe, de har jo allerede sagt hvad der gælder,
så kan de vel også fortælle hvad for en lov det er ??

JonB