Studierabat på bøder?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-04-02 09:37

Hej

Jeg havde en diskution med en her den anden dag om hvorvidt man kan få
"studierabat" på f.eks. færdselsbøder. Kan man det? Og er det kun hvis man
er på SU, eller er det også hvis man får elevløn? Og hvilke bøder gælder det
(fartbøder, busbøder,... alle bøder)?

Jeg mener jo, at det er rimeligt at bøden skal sættes efter ens indkomst, og
at man derfor har laver "studierabat" til dem med lav indkomst. En bedre ide
ville dog være at betale en %-del af ens indkomst, som de gør i mange andre
lande.

mvh Frank

PS: og nej det er ikke fordi, at jeg har fået en bøde. For så havde jeg
spurgt betjenten da jeg fik den.

Fra : Peter G C

Dato : 03-04-02 09:38

Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
> hvis man er på SU, eller er det også hvis man får elevløn? Og hvilke
> bøder gælder det (fartbøder, busbøder,... alle bøder)?

Der er ikke studierabat, men rabat i forhold til den pågældendes indkomst.

Se mere om mulighederne her:
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

- Er det noget til FAQ'en?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-04-02 10:41

> Der er ikke studierabat, men rabat i forhold til den pågældendes indkomst.

Ved jeg godt. Det var også derfor at det var i ""

> Se mere om mulighederne her:

http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Ja, den fandt jeg også 5 min efter at jeg havde posted, men er det en meget
skarp grænse, der er på beløbet. Hvis man nu f.eks. tjener ca. 50 kr. mere,
og det så bare synd, eller er den lidt fleksible?

Frank

Fra : Peter G C

Dato : 03-04-02 11:06

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> skrev:

[klip]

> Ja, den fandt jeg også 5 min efter at jeg havde posted, men er det en
> meget skarp grænse, der er på beløbet. Hvis man nu f.eks. tjener ca.
> 50 kr. mere, og det så bare synd, eller er den lidt fleksible?

En grænse er en grænse - hvad vil du ha'?

Helt klare regler er meget nemmere at anvende i praksis. Det andet bliver
noget sødsuppepjat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-04-02 12:21

> En grænse er en grænse - hvad vil du ha'?

Jeg vil ikke ha' noget. Jeg spørger bare. Der står jo "I relation til
nedsættelse af bøder anses en indtægt, der er *væsentlig mindre* end
dag-pengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget, som særlig lav." og "...såfremt
sigtedes indtægt udgør mindre end *ca. ¾* af dette beløb...". Og så spørger
jeg bare om der er en meget skarp grænse, for præcis 3/4 af den aktuelle
dagpengesats, kan jo godt udregnes, men i ovenstående lyder der jo ikke som
om, at det er meningen, at der skal være en meget skarp grænse.

Frank

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-04-02 16:57

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Der er ikke studierabat, men rabat i forhold til den pågældendes indkomst.

> - Er det noget til FAQ'en?

Måske. Hvis der er nogen der er trætte nok af spørgsmålet til at de
gider skrive et generelt faqsvar.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Peter G C

Dato : 03-04-02 17:54

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Måske. Hvis der er nogen der er trætte nok af spørgsmålet til at de
> gider skrive et generelt faqsvar.

Det behøver vel ikke være så meget andet end:

Ja, hvis du har en lav indkomst. Du kan læse mere om reglerne her:
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Rabatten gælder alle, og ikke som tidligere kun studerende.<<

Det er selvsagt op til webmaster om svaret skal viderebringes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-04-02 09:44

Har selv fundet noget:
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

-----cut'n'paste-----
2.2.3. Personer med særlig lav indtægt

Bøder til personer med særlig lav indtægt kan nedsættes til det halve beløb,
dog
mindst 300 kr.

I relation til nedsættelse af bøder anses en indtægt, der er væsentlig
mindre end dagpengebeløbet
for en fuldtidsbeskæftiget, som særlig lav. Dagpengebeløbet for en
fuldtidsbeskæftiget er for tiden ca. 12.000 kr. månedligt, og såfremt
sigtedes indtægt
udgør mindre end ca. ¾ af dette beløb, det vil sige for tiden ca. 9.000 kr.
om måneden,
bør der ske nedsættelse af bøden til det halve beløb, dog mindst 300 kr.

Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot under henvisning til, at
den sigtede
er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignende, uden at der
foreligger oplysninger om den pågældendes indtægt.

Det påhviler den sigtede at fremlægge den fornødne dokumentation for, at han
eller
hun har en særlig lav indtægt, eksempelvis ved fremlæggelse af årsopgørelser
eller
lignende. Foreligger der ikke sådan dokumentation på tidspunktet for
udstedelse af
bødeforelæg m.v., fastsættes bøden til normaltaksten. Såfremt den fornødne
dokumentation
fremkommer senere, kan bøden nedsættes til det halve beløb, dog mindst
300 kr.
-----

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-02 16:08

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in

> Og hvilke bøder gælder det
> (fartbøder, busbøder,... alle bøder)?

Du skal huske at "busbøder", "togbøder" og endda "parkeringsbøder"
ikke er bøder men afgifter hvorfor de ikke er omfattet af de regler.
Det "defineres" svjv ved at det kun er politiet der kan udstede
bøder, alle de andre udsteder afgifter.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
Disclaimer: "These opinions are my own, though for a small fee they

Fra : Thomas Hyldgaard

Dato : 03-04-02 22:19

.. En bedre ide
> ville dog være at betale en %-del af ens indkomst, som de gør i mange
andre
> lande.

Jeg læste en historie om en finsk topdirektør der havde fået en fartbøde
efter ovennævnte princip.

Er der nogen der kan huske hvad bøden lød på ???

Mange hilsener

Thomas Hyldgaard

Fra : [5250] Jens

Dato : 04-04-02 11:55