Indsamling til ulovlige formål
Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 02-04-02 17:00

Hej,

Hvad siger lovgivningen ang. indsamling af penge til et formål, der er
ulovligt i Danmark?

--
Venlig Hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-02 17:51

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvad siger lovgivningen ang. indsamling af penge til et formål, der er
> ulovligt i Danmark?

Prøv at komme med et eksempel.

/Peter

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 02-04-02 20:08

> Prøv at komme med et eksempel.

Min forundring udsprang af en post på et forum på www.sharereactor.com
Det er en database over links til edonkey, der er et fildelingsprogram.
Der var tale om at ville lave en indsamling, så siden kunne bestå, og det
undrede mig så,
om det ikke ville være ulovligt at lave indsamliger til den slags ulovlige
formål.

Andreas Kryger Jensen
http://xylo.myip.org

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-04-02 21:08

Andreas Kryger Jensen wrote:

> [...]
> undrede mig så,
> om det ikke ville være ulovligt at lave indsamliger til den slags ulovlige

Et fildelingsprogram kan bestemt anvendes til mange fornuftige og
legale formål. Det er naturligvis ulovligt, at anvende programmet
til piratkopiering. Det samme kan siges om ethvert andet program,
der kan kopiere data.

Jeg har taget et enkelt kig på siden http://www.sharereactor.com/.
Det ville være naivt at tro, at man ikke kunne finde nogle
piratkopier, men det ser ud til, at der også findes nogle lovlige
kopier.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-04-02 21:10

Andreas Kryger Jensen skrev:

> Der var tale om at ville lave en indsamling, så siden kunne
> bestå, og det undrede mig så, om det ikke ville være ulovligt
> at lave indsamliger til den slags ulovlige formål.

Der er ikke som sådan noget ulovligt i fildeling. Ulovligt bliver det
først, hvis dem med ophavsretten til filerne ikke har godkendt
distributionen.

--
Mvh. Peter

Fra : LecTer

Dato : 02-04-02 21:17

> Der er ikke som sådan noget ulovligt i fildeling. Ulovligt bliver det
> først, hvis dem med ophavsretten til filerne ikke har godkendt
> distributionen.

Tror i misforstår ham. Siden distribuere ulovlige filer. Kopierede
programmer, spil, film etc. uden tilladelse fra rettighedsindehaveren.

Det der bliver spurgt om er, om det er lovligt at indsamle penge til dette
site. Hvilket i sig selv ikke er ulovligt, men linker til ulovlige filer.
Kan man på nogen måde komme i klemme?

--
Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-04-02 21:31

"LecTer" <lecter@mail.com> skrev:

> Tror i misforstår ham. Siden distribuere ulovlige filer.

Nej siden henviser til ulovlige såvel som lovlige filer, der kan hentes
via EDonkey. Såvidt jeg kan se er det brugerne af siden, der tilføjer
links, ligesom på andre søgemaskiner og portaler så lovligheden af
Sharereactor må vel handle om en konkret vurdering af, hvad det
egentlige formål med siden er. Dette besvarer selvfølgelig ikke det
oprindelige spørgsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : LecTer

Dato : 02-04-02 21:53

> Nej siden henviser til ulovlige såvel som lovlige filer, der kan hentes
> via EDonkey. Såvidt jeg kan se er det brugerne af siden, der tilføjer
> links

Siden er delt op i to dele.

Den ene: Denne er styret af en kerne, på en 10 personer. Disse 10 personer
tilføjer links til forsiden af ShareReactor.

Den anden: Dette er forumet, og her kan alle tilføje links.

Links der bliver tilføjet er, som du selv siger, lovlige såvel som ulovlige.
Dog er størstedelen klart ulovlige filer.

Ang. sidens formål, så står der på forsiden:

Fra : LecTer

Dato : 02-04-02 21:57

Kom desværre til at ramme 'send'. Her kommer resten:

Ang. sidens formål, så står der på forsiden:

What is this page?
This page delivers links that can be used together with a program called
eDonkey2000. You can download these things we show you here with it, not
directly from this page.

--
Thomas