Problemer med firma : betaling, samarbejde~
Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 16:13

Hejsa NG

Jeg skriver lige igen, da jeg ikke kan se mit indlæg fra google.com

Historie:
Jeg er en studerende, der sammen med en ven, der pt er arbejdsløs, blev
hyret til at udvikle en portal for et mindre firma.
Min ven havde tidligere arbejdet sammen med den ene part i det andet firma,
hvorfor vi stolede på dem og lavede dette
uden først at aftale pris, betingelser mv og lave en kontrakt.
Dette viste sig senere, da dette skulle diskuteres, at være en meget stor
fejl fra vores side, for firmaet havde da produktet
næsten var færdigt, bestemt sig for at de ikke længere ville have det, og i
stedet satse på et andet projekt.
Desuden ville de heller ikke have betale bare en tiende-del af den pris vi
ville have haft for 160-200 arbejdstimer.
Dårlig oplevelse og nogle erfaringer rigere, dog ingen penge da vi ingen
kontrakt havde og der derfor heller intet beviser
for samarbejde var = ingen penge.

Det andet proejkt ville den ene part i det andet firma stadig gerne have os
til at lave, vi sagde ok, men der skulle foreligge
en kontrakt med pris, overordnede specifikationer, samt hvem der skulle
sørge for hvad i løbet af produkt udviklingen.
Det blev der så, og de fik det oven i købet til en favorabel pris, mod at vi
fik lov at hoste deres projekt, for vi på den måde
kunne tjene lidt på det "tabte" ved den lave pris.

Undervejs i projektet:
Mens produkt udviklingen stod på, havde/har vi kun kontakt med den modsatte
part af det andet firma, som ønskede vi skulle
lave dette produkt for dem.
Dette resulterede i:
En hel del misforståelser, primært fra deres (hans) side, om hvem der skulle
sørge for hvad - her tænkes på reg af domæner
og opsætning af dns. Vi blev flere gange svinet til, trådt på og hunset med,
kaldt uprofessionelle, og beskyldt for ikke at overholde kontrakten med
videre.
Vi sendte dem (ham) derfor en mail omkring hvem der havde hvilke
arbejdsopgaver, hvad produktet ifølge aftalen skulle indeholde
med videre, og at dette var fulgt. Det som de (ham) brokkede sig over var
opgaver de selv skulle varetage.
Herefter hørte vi ikke mere til dem, ikke engang svar på mail.

I dag:
Jeg havde så sendt dem fakturaer på de produkter og ydelser vi har leveret,
og nu stejler de (han) fuldstændig.
Han vil ud af samarbejdet og ville helst stævne os, men gør det ikke pga den
anden parts kendskab til min ven.
Han spørger så hvor meget vi skal have for vores produkt, hvilket jeg tolker
som at de absolut ikke vil betale fuld pris.

Spørgsmål:
- Kan de uden videre løbe fra kontrakten og kræve nedslag i prisen eller
nægte at betale ?
Jeg mener den er overholdt til punkt og prikke, med den eneste undtagelse af
lanceringen blev udskudt hvilket var begge parters skyld, omend jeg mener
det er ganske normalt i større projekter at deadlines overskrides.
- Har vi (min ven og jeg) ikke krav på de i kontrakten angivet priser på
produktet som er leveret ?
- Hvis han stævner os for ikke at have overholdt aftalen - hvad gør vi så ?
Jeg mener så absolut den er overholdt.

Jeg skriver her fordi jeg er studerende, og ikke har de store penge at rykke
rundt med (en SU=2100 kr), hvorfor jeg heller ikke
har de store penge at bruge på en advokat. Firmaet skulle have fungeret som
supplerende indtægt, men er i stedet endt med at
give flere bekymringer :(
Derfor : er der nogle der evt kan henvise til hvor jeg kan få billig hjælp
eller en venlig person med en smule viden om ovenstående
der ville ofre en halv time til at kigge på vores kontrakt og fortælle kort
hvordan vi står ved et evt sagsanlæg, selv om jeg godt
ved dette er meget at spørge om. Jeg forventer dog ingen længere gennemgang,
blot skud på vores standpunkt, og hvad vores
chancer er for at få vores penge.

Håber I kan hjælpe mig/os og på forhånd tak

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 16:16

hmm... her kan jeg se den, men ikke på google eller TeleDK

Tråden er længere nede :)

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk