Garanti ombytning
Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 02-04-02 14:56

Hej

Jeg havde nogle problemer med noget et DVD-ROM drev. På drevet var der 5 års
garanti. De 2 år er gået. Forhandleren valgte at ombytte drevet til et andet
mærke.
Dette er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med. Forhandleren hævder, at da det
ombyttede
drev ikke produceres mere (det er kun modellen som er udgået, producenten
producerer statigvæk DVD-ROM drev), har de ret til at ombytte til et andet
mærke.

Har forhandleren ret til, at ombytte drevet til et andet mærke?

Med venlig hilsen

Jens Beltofte Sørensen

Fra : Henning

Dato : 02-04-02 16:38

On Tue, 2 Apr 2002 15:55:41 +0200, "Jens Beltofte Sørensen"
<jbs@efusion.it> wrote:

> [...]
>mærke.
>
>Har forhandleren ret til, at ombytte drevet til et andet mærke?

Han skal afhjælpe problemet - kan han gøre det ved ikke at stille dig
ringere med et nyt fabrikat, er det vel OK?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Klaus

Dato : 02-04-02 19:00

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Han skal afhjælpe problemet - kan han gøre det ved ikke at stille dig
> ringere med et nyt fabrikat, er det vel OK?
Hvem afgør om man er ringere stillet?
Hvis jeg er sur på plextor og derfor vælger en lite-on cdbrænder, mener jeg
da jeg er ringere stillet ved at få en plextor - også selv om den er dyrere!
Klaus

Fra : Nick

Dato : 02-04-02 19:05

"Klaus" <hebs@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> da jeg er ringere stillet ved at få en plextor - også selv om den er

I en tvivlssag, vil man spørge en sagkyndig uvildig (jeg har f.eks. ´svaret
på rigtig mange IT-spørgsmål i den forbindelse), og der vil man som regel få
det svar, at en Plextor er en noget bedre valg end en Lite-On.

Så hvis firmaet vælger at bytte til en Plextor, måske endda med bedre specs
(hastigheder/features), så har man ikke rigtig noget at komme efter, men
skal egentlig bare være glad...

/Nick

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 02-04-02 22:41

"Nick" <nick@keller.nu> wrote in message
> [...]

specs
> (hastigheder/features), så har man ikke rigtig noget at komme efter, men

I mit tilfælde blev et Pioneer 10x DVD-ROM drev ombyttet til et Actima 12x
DVD-ROM drev.

Forhandleren fastholdt, at Actima-drevet var mindst lige så hurtigt som
Pioneer-drevet. Om det er samme kvalitet, er et godt spørgsmål.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 04-04-02 14:14

Hej

Nu er jeg lidt af en nørd ;) og der er helt bestemte mærker jeg ikke vil
ha', selv om de har bedre specificationer, det er det samme med mange andre
ting hvis man køber et bestemt mærke fordi man har gode erfaringer med det
skal man da ikke spises af med et andet mærke, især med computere, nu er jeg
selv glad for plextor, men de har haft lavet et par lorte modeller som så
godt ud på papiret.

Så hvad kan man kræve iføge loven ?

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 04-04-02 17:42

"Lars Helmer Andersen" <lha@GoAwayofficeconsult.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> selv glad for plextor, men de har haft lavet et par lorte modeller som så

Hos forbrugerstyrelsen fik jeg at vide, at hvis det drejede sig om et drev
som var købt løst, kunne jeg kræve et af samme mærke. Hvis man havde købt en
computer med indbygget dvd-drev, og der ikke var nævnt hvilket fabrikat
drevet var af, ja så kunne man ikke kræve et af samme mærke.

Forhandleren var tilbudt at bytte Actima-drevet til et Pioneer. Så jeg kan
vel kun være tilfreds.