Rørsukker
Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 02-04-02 15:20

Hej NG
Jeg har bemærket at i en del fedtfattige opskrifter bliver der brugt
rørsukker. Hvad er dette? Er det sundere end alm sukker? Kan det bruges som
alm sukker, dvs til f.eks. at søde te?
VH LKP

Fra : Rie Lysvad

Dato : 02-04-02 23:31

Hej Lisbeth

Rørsukker er sundere end almindeligt hvidt sukker, fordi der bl.a. er nogle
mineraler i.
I den hvide sukker er alt fjernet, så der kun er sukker tilbage. Jeg bruger
kun rørsukker og det kan bruges til alt det, som man plejer at bruge
almindelig sukker til.
Men alligevel er det ikke sundt at få for meget sukker, lige meget hvad det
er for noget.

Venlig hilsen Rie

Lisbeth Pedersen <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8ceq0$9v4$1@sunsite.dk...

Fra : Henrik Andersen

Dato : 03-04-02 01:59

Jeg bruger selv rørsukker (i alt hvor jeg ellers ville ha' kommet alm sukker
i ),
syn's det smager bedre + har også hørt at det er sundere, ved ikke præcist
hvorfor...

Men de fleste supermarkeder har det, det er endda for det meste Øko-logisk

Henrik

Fra : Tina

Dato : 03-04-02 10:20

> [...]
> Jeg har bemærket at i en del fedtfattige opskrifter bliver der brugt
> rørsukker. Hvad er dette? Er det sundere end alm sukker? Kan det bruges

Rørsukker kommer fra sukkerrør, hvidt sukker kommer fra sukkerroer.

Det er ikke "sundere" end alm. hvidt sukker, men det har en lidt kraftigere
sukkersmag, så for at søde noget, bruger man knap så meget rørsukker, og dét
gør det på sin vis "sundere"

Og det smager rigtig godt i the

Tina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-04-02 12:18

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kraftigere
> sukkersmag, så for at søde noget, bruger man knap så meget rørsukker, og

Det er noget totalt vrøvl.

Sukker er sukker og det er totalt ligegyldigt om det er rørsukker eller
roesukker, det er kemisk set det samme.
Forskellen ligger i rafineringen. Man kan sagtens få hvidt rørsukker, og i
gamle dage fik man faktisk lysebrun roesukker som et mellemfabrikat.
Når sukkeret er tilstrækkeligt indkogt skal det centrifugeres, resultatet
bliver lysebrunt sukker. Sådan foregik det indtil man fandt på at vaske
sukkeret, mens det stadig er i centrifugen, med varmt vand og nu bliver
sukkeret hvidt.
Den store forskel ligger i at melasse fra rør har en bedre smag end
roemelasse, derfor er det salgsmæssigt smart ikke at fuldrafinere rørsukker.
Med de mængder salte og andre stoffer der er i rør sukker, er der næppe
forskel i sukkerets sundhed. Så er det bedre at bruge honning, hvis det er
sundheden i sukker man stiler efter.

mvh Jørgen

Fra : Tina

Dato : 06-04-02 09:00

Ok, du læste hvad du ville læse, og overså et "på sin vis" i min post. Jeg
skriver ikke, at rørsukker er sundere end alm. sukker, men at det har en
lidt kraftigere smag, hvormed man ikke anvender så meget rørsukker i forhold
til det billige, hvide sukker.

Hvilket af det jeg skriver er så "noget totalt vrøvl"?

Vi skriver faktisk det samme, du skriver det bare mere detaljeret.
Spørgsmålet lød på, om rørsukker og hvidt sukker var det samme, og om
rørsukker kunne bruges som alm. sukker.

Tina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 08-04-02 22:49

> [...]
>
> Vi skriver faktisk det samme, du skriver det bare mere detaljeret.
> Spørgsmålet lød på, om rørsukker og hvidt sukker var det samme, og om

Du skrev at "Rørsukker er sundere end almindeligt hvidt sukker, fordi der
bl.a. er nogle
mineraler i."
Og det er naturligvis rigtigt. Problemet er bare at man skal spise temmelig
meget rørsukker (der her forstås som ubehandlet sukker) for at få glæde af
mineralerne. Og så reagerede jeg.
En helt anden diskussion er så, at det energimæssigt er så dyrt at
fremstille roesukker, at Europa burde importere al sukkeret i form af
rørsukker (også hvidt sukker).
Godt nok kan affaldet fra roerne bruges som kreaturfoder, men rørene kan
efter presning af sukkersaften bruges til at fyre kedlerne. Så indkogning af
sukker på en rørsukkerfabrik er faktisk gratis. Sukkerfabrikken i Nykøbing
bruger 200 tons olie i døgnet for at oparbejde ca. 1500 tons sukker
(udvundet af ca. 10.000 tons roer).
Og det har nok ikke meget med denne gruppe at gøre
mvh
Jørgen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-04-02 08:31

"Jørgen Hess" <joergen-hess@gettonet.dk> wrote in message

> [...]
at
> fremstille roesukker, at Europa burde importere al sukkeret i

.... og hvad koster det så at fragte rørsukkeret til Europa? både
økonomisk og miljømæssigt?

> Og det har nok ikke meget med denne gruppe at gøre

Næh, det kan du ha' ret i...

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Tina

Dato : 09-04-02 18:43

"Jørgen Hess" <joergen-hess@gettonet.dk> skrev i

> [...]
> forhold

> Du skrev at "Rørsukker er sundere end almindeligt hvidt sukker, fordi der

Det var ikke mig, der skrev det, det var Rie Lysvad.

Du har svaret på Rie Lysvads indlæg, og ikke mit, selvom du har svaret under
mit indlæg.
Jeg bryder mig ikke om at blive citeret for noget, jeg ikke har sagt

Tina

Fra : Jeannette

Dato : 24-06-02 10:59

"Lisbeth Pedersen" skrev
> Jeg har bemærket at i en del fedtfattige opskrifter bliver der brugt
> rørsukker. Hvad er dette? Er det sundere end alm sukker? Kan det bruges
som
> alm sukker, dvs til f.eks. at søde te?

Jeg giver som bager, både Jørgen og Tina ret.
Roesukker er vores almindelige sukker og rørsukkeret kommer fra sukkerrør.
Her i dag er roesukker er hvidt og rørsukker er lysebrunt og har lidt mere
smag.
Du kan erstatte melis med rørsukker 1:1, men det har ikke den store effekt
og er ikke sundere som sådan.
Men det er ofte også meget meget dyrere. Netto har det nogle gange på
tilbud.
Jeg ved at Anna Larsen ofte bruger det i hendes opskrifter, men hvis du vil
høre min ærlige mening, så mener jeg det er overdrevet og overflødig og at
pengene er bedre brugt.
Du kan altså lige så godt bruge almindelig sukker. I f.eks. en kage, kan du
ikke smage forskel på hvilken en af sukkerarterne du bruger.
Husk på, det er jo kun små mængder sukker vi her taler om, ikke flere kilo.

Nette