Hurtigt spørgsmål om .css/HTML
Fra : Amtrup.com

Dato : 31-01-01 13:37

Hejsa

Jeg har i min rod sammen med index to .css filer, da jeg har browser
detection og angivelse af skriftfarver for både NN og MIE. Hvis jeg kopierer
denne indexside over i andre mapper og skifter dens navn til nye sider (for
at bruge grunddesignet), skal jeg så kopiere de to .css filer med over i de
nye mapper ???

Jan

Fra : Claus Schmidt

Dato : 31-01-01 13:53

"Amtrup.com" ::
> ... skal jeg så kopiere de to .css filer med over i de
> nye mapper ???

Nejda, det er jo det som er det gode ved
stylesheets, du behøver kun at have dem
et sted.

Du skal bare ændre linken til css-filerne
på siden, sådan at de peger på den rigtige
placering, f.eks. kan man gøre sådan:

www.url.dk indeholder css-filerne.

www.url.dk/mappe/index.htm er den nye side.

i sidstnævnte udskiftes adressen:
css1.css
med
../css1.htm

de to prikker er relative referencer, som
får browseren til at lede et trin højere
oppe i stien.

--
[claus]

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 31-01-01 14:39

Claus Schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> de to prikker er relative referencer, som
> får browseren til at lede et trin højere
> oppe i stien.

Eller man kan vælge at linke ved at skrive et "/" først:

href="/style.css"

Derved "starter" man så at sige altid i roden af sitet.

Fordel: man kan flytte rundt på filerne bagefter uden at få brudt
sine links.

Ulempe: virker kun hvis filerne ligger på en webserver - ikke
lokalt i en tilfældig mappe på en harddisk.

Mvh
Jonas

Fra : Amtrup.com

Dato : 31-01-01 19:47

Hejsa

Takker, vil de så sige, at det skal se sådan ud:

Nu:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript">
var name = navigator.appName
if (name == "Microsoft Internet Explorer")
ver=("ie");
else
ver=("ns");
document.write('<link rel="STYLESHEET" type="text/css" href="'+ver+'.css">')
</script>

Til når jeg flytter til anden mappe:

[...]

Eller skal (/) ind andre steder ??

jan

Jonas Astrup - html.dk <astrup@e-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lAUd6.616$zw.3987@twister.sunsite.dk...

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 31-01-01 19:59

Amtrup.com wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Takker, vil de så sige, at det skal se sådan ud:
[kode]
> document.write('<link rel="STYLESHEET" type="text/css"
> href="'/+ver+'.css">')

Næsten, du skal lige flytte "/" et hak til venstre - sådan:

document.write('<link rel="STYLESHEET" type="text/css"
href="/'+ver+'.css">')

Så henvises der altid til stylesheets i roden af dit site.

Mvh
Jonas