Tåget vindspejl
Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 01-04-02 18:29

Hej

Mit vindspejl er blevet tåget, med noget der ligner gennemsigtige
kalkpletter (men er det ikke). Der er sikkert originalt (12år) så jeg er
indstillet på at skifte det.
(Når engang 2500 spir falder ned i mine åbne hænder)

Men findes der ikke et trick jeg kan prøve først, for at få det lidt mere
gennemsigtigt igen ?

Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen
jn@vxd.dk - GSXR250

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-04-02 17:04

> Mit vindspejl er blevet tåget
> Men findes der ikke et trick jeg kan prøve først, for at få det lidt mere
> gennemsigtigt igen ?

Gennemsigtig maling?

Hvis det er noget, der sidder på overfladen, kan du måske få det væk med
noget polér/slibemiddel, som f.eks. autosol i grundige mængder og en god
gang knofedt. Evt. kan du også bruge en polérmaskine til at lette arbejdet
lidt. Det skulle gerne kunne sørge for at fjerne lidt af overfladen uden at
lave ridser. I samme omgang får du nok også fjernet mange af de ridser der
er der i forvejen.

Hvis 'tågen' går hele vejen igennem plasticen, så tror jeg ikke der kan
gøres ret meget ved det.
Og dog.. Hvis tågen er opstået pga. at plasticen er blevet 'strukket', så
kan det måske fjernes ved forsigtig opvarmning med en varmepistol. Rittig
påstod at det kunne fjerne de hvide mærker der kom når kåbedele blev udsat
for lidt af hvert, og så kan det måske også bruges på gennemsigtig plast,
hvis 'tågen' kommer af samme årsag. Hvis den alligevel er klar til
udsmidning, så kan det jo være et sidste forsøg, inden man køber nyt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Razer

Dato : 02-04-02 23:47

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang knofedt. Evt. kan du også bruge en polérmaskine til at lette arbejdet

Ret mig hvis jeg tager fejl , men er Autosol ikke lige groft nok, og vel
egentlig lavet til polering af metaldele.
Når jeg skal polere mit vindspejl bruger jeg Slipoline som er et ret fint
polermiddel.
Han skal nok passe på med en polerskive på en vinkelsliper eller lignende da
den kan skaber en del friktionsvarme som i værste fald kan få plastikken til
at misfarve eller koge op.

Jeg ville nok starte med slipoline og se på resultatet. hvis det ikke virker
ville jeg prøve med et grovere polermiddel som Slipol, og derefter polerer
op med Slipoline.

MVH.
Thomas --ZX-10

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-04-02 05:50

> [...]
> egentlig lavet til polering af metaldele.
> Når jeg skal polere mit vindspejl bruger jeg Slipoline som er et ret fint

Ja, men hvis der skal slibes et større lag af, så vil det tage en evighed,
hvis man bruger et meget fint slibemiddel. Det skader selvfølgelig ikke at
starte med det for at se om det skulle være nok, inden man tager fat på den
grove.

Ja, det har du nok ret i.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 03-04-02 11:51

Fandt et middel på www.thansen.dk som er beregnet til at shine
mobiltelefonens plexiglas op. Det burde være ideelt til opgaven. (Jeg har
ikke prøvet det selv)

http://www.thansen.dk/product.asp?c=51700587&n=283053176&pn=506846904

De kalder det Displex display polish
Varenummer: 9950400

Jeg er iøvrigt enig i betragtningen om at passe _meget_ på med polermaskiner
m.m., da varmen kan skade plexiglasset ganske meget.

Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN MC- og Forh.Anm.-sider
www.hasselbalchs.dk
(nu også med mc-dele til salg)

Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 03-04-02 22:04

Tak for svarene

Autosol har man altid på hylden så jeg vil da lige prøve det, på et lille
stykke af det sorte areal af vindspejlet.
Ellers må jeg skaffe Slipoline..eller nøjes med at kigge mest over spejlet
:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen

Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 04-04-02 19:04

Ja, så prøvede jeg autosol, det gik faktisk rigtigt godt....på fronten, og
med en succes i baghånden skulle jeg da lige se om det ville hjælpe på
indersiden, men det gjorde det ikke ! Faktisk lidt den modsatte virkning,
jeg kom til at ridse, så nu er der ikke nogen vej uden om at købe noget
Slipoline for at få de perfekte resultat. (På et ældre vindspejl, vel at
mærke)

Men hvordan det lag af "tåge" var kommet på mit vindspejl til at starte med
er stadig en gåde, men jeg tror jeg har fundet noget der ligner et svar her:

"Brug ikke Ajax eller anden vinduespudsemiddel fra husholdningen til
plexiglasset. Hvis det er salmiakholdigt, hærder det glasset, så det kan
revne eller splintre ved et eventuelt uheld. Og er der opløsningsmidler i,
bliver kunststoffet uigennemsigtigt. Hvis du ikke har en mc-insektfjerner
ved hånden, er almindelig køkkensulfo det bedste til kåbeglasset."

Se resten: http://www.virago-star.dk/vask.html

Så fra nu af hedder rengøringsmidlet til vindspejlet Sulfo :)

Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen
jn@vxd.dk (GSXR - Med nyt kædekit)

Fra : thm

Dato : 24-05-02 15:12

Jeg har også selv et par kalklignende pletter på mit vindspejl. Jeg har
ikke prøvet at fjerne dem endnu (men prøver Slipoline-løsningen senere)
men jeg ved til gengæld helt præcist hvordan pletterne er kommet. Nemlig
af benzinsprøjt en dag jeg var lidt for hurtig til at tanke. Der kom et
par dråber benzin på kåbeglasset og det blev omgående mælkehvidt hvor
benzindråberne ramte. Møgirriterende! Jeg har prøvet om de kan vaskes af
med alm. autoshampoo men det kan de naturligvis ikke, så jeg må også
igang med polermidlerne. Hvis ikke det virker må jeg udskifte
kåbeglasset hvilket jo er TEMMELIG irriterende og dyrt.

thm

http://www.kandu.dk/