Bornholm Bornholm Bornholm
Fra : Thomas Hjort

Dato : 02-04-02 14:20

Efter vores Kreta tur i sommers hvor vi kørte øen rundt på Scooter (havde
ikke MC kort dengang) ville vi gentage turen her til sommer på MC. Men nu
kan jeg låne et sommerhus gratis på Bornholm i stedet for. Og det er jo
billigere og desuden er jeg helt tosset med røget sild.
Vi skal bo i nærheden af Rønne. I 8 eller 14 dage i Juli måned.

Er der nogen her der har været på MC tur på Bornholm? Eller er der nogen der
læser med her som bor på Bornholm. Man kan vel køre hele vejnettet tyndt på
et par dage eller hvad? Er der ikke en mulighed for en masse rutcheturs -
vej - kurver (det er jo en klippeø)?
Ellers er der vel en masse fede ture man kan tage på i Sydsverige hvis man
bliver træt af Bornholm.

Nogen der kender nogle links til nogle gode ruter i Sydsverige? Det behøver
ikke lige være dissiderede MC ruter.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 02-04-02 23:16

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
> [...]

> et par dage eller hvad? Er der ikke en mulighed for en masse rutcheturs -
> vej - kurver (det er jo en klippeø)? [...]

Jeg tog en tur rundt på øen for to år siden - tog afsted fra Kbh. tidligt om
morgen, med færge fra Ystad lidt senere, men stadig tidligt... Da klokken
var 6 - 7 stykker om aftenen havde jeg kørt øen tynd, og jeg havde endda
haft tid til at stå af og se på Hammershus, spise en burger i Gudhjem,
traske lidt rundt på Dueodde (i fuldt MC-kluns - og det var varmt...) samt
spadsere lidt omkring og op i et tårn i Almindingen - og meget mere.

På færgen hjem igen ved 9-tiden om aftenen følte jeg egentligt ikke, at der
var noget, jeg havde misset.

Men det er en dejlig ø, og giver man sig god tid til at gå rundt eller sidde
på ethvert røgeri og spise sild (!) kan man måske godt bruge et par dage på
sagen.

Vejen er som gamle jyske landeveje - snoede og med begrænset trafik. De
indbyder ikke til høj fart, men mere til rolig hyggekørsel.

--
Jørgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-04-02 22:52

On Wed, 3 Apr 2002 00:15:47 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:
Øv.

>På færgen hjem igen ved 9-tiden om aftenen følte jeg egentligt ikke, at der
>var noget, jeg havde misset.

Så klarede du det på en dag som jeg var 14 måneder om i 1966/67.
Men så kendte jeg til gengæld hele øen sten for sten.

>Men det er en dejlig ø, og giver man sig god tid til at gå rundt eller sidde
>på ethvert røgeri og spise sild (!) kan man måske godt bruge et par dage på
>sagen.

Puh - det lettede.

>Vejen er som gamle jyske landeveje - snoede og med begrænset trafik. De
>indbyder ikke til høj fart, men mere til rolig hyggekørsel.

I vinterhalvåret er der ikke en bil på vejene - det skulle da lige
være det gamle skrammel der skyndsomst stilles bort når Statens
Færdselspoliti ankommer til øen om foråret.
Det annonceres forresten i avisen på Bornholm - fin service
Jeg kørte MC på øen dengang for længe siden, og husker det som
slaraffenland for en med racertilbøjligheder.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 04-04-02 08:58

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> [...] Så klarede du det på en dag som jeg var 14 måneder om i 1966/67.
> Men så kendte jeg til gengæld hele øen sten for sten.

Jeg husker også stadig, da vi i skoletiden skulle en uge til Bornholm -
sådan gjorde man dengang, jeg ved ikke med i dag. Vi gik og vi gik langs med
en masse sten, med det klare mål at skulle se - endnu flere sten! Jeg tog
turen derover igen, for at få en voksen erindring om stedet, og for at
opleve det på min egen måde; og minsandten om ikke jeg denne gang så alt
muligt andet end sten

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan bruge meget længere tid end blot én dag
på at nyde den herlige ø, og jeg vil da givetvis også besøge den igen
senere. Men du må da give mig ret i, at vejstrækningen kan køres igennem på
ca. en dag. Øen er trods alt ikke ret stor.

> [...]
> Færdselspoliti ankommer til øen om foråret.
> Det annonceres forresten i avisen på Bornholm - fin service

Lidt karikeret, måske? Men livet på Bornholm virker nu som om det ikke har
ændret sig helt i takt med resten af landet - det er lidt som at besøge en
jysk flække for 20 - 30 år siden.

> Jeg kørte MC på øen dengang for længe siden, og husker det som
> slaraffenland for en med racertilbøjligheder.

Der var vist også et par hurtige overhalinger fra folk med udpræget
dødsforagt - som den man finder hos de lokale unge på den bjergrige tropeø,
hvor den samlede vejstrækning kan gennemkøres på en halv dag, og den eneste
form for underholdning de unge kan finde er at forsøge at gøre det på en
kvart.

I øvrigt så er vejene på Bornholm nok stadig som de var i 1966 - men
motorcyklerne har da ændret sig lidt siden, så hvad man dengang opfattede
som "race" passer måske meget godt til min opfattelse af "rolig
hyggekørsel"?

--
Jørgen
CB 750 '85

Fra : Buck

Dato : 03-04-02 07:59

Pas lige på i starten af Juli måned!
da er øen overbefolket i forbindelse med DGI og DDS´ Landsstævne...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 04-04-02 14:30

Buck <_buck@sol.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a8eafu$4ek$1@sunsite.dk...
> Pas lige på i starten af Juli måned!
> da er øen overbefolket i forbindelse med DGI og DDS´ Landsstævne...

For s.....!!! Det betyder spændstige gymnastpiger i overflod. Jeg ville
bestemt tage derover i Juli.

MVH Anders