Motorolie del- og helsyntetisk ?
Fra : Ole Nielsen

Dato : 02-04-02 13:23

Hej

Jeg har efterfyldt min MC med delsyntetisk olie, men bagefter kom jeg
til at se af "smøreseddelen" fra værkstedet, at de har brugt
helsyntetisk olie.

Har det nogen betydning? Hvad er bedst til MC brug?

MVH Ole

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-04-02 18:44

"Ole Nielsen" <olenielsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helsyntetisk olie.
>
> Har det nogen betydning? Hvad er bedst til MC brug?

Efter hvad jeg har hørt, må man aldrig blande semi og hel-syntetisk da det
"trævler" og ikke smører mere.. jeg ville skifte olien ud med en god
fuldsyntetisk!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie

Fra : Bendt Grunge

Dato : 02-04-02 19:31

Det har ikke noget at sige, det som man "kalder" fuld synt. indeholder bare
over 60% andel syntetisk mener jeg det ligger på, og det DEL synt. mellem
40-59% synt. derfor har det ikke noget at sige andet end du får en del/fuld
syntisk olie, LOL

BG.

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 23:54

Michael Frederiksen <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en

> [...]
det
> "trævler" og ikke smører mere.. jeg ville skifte olien ud med en god

Ammestuesnak!
Al motorolie skal(!) være blandbart!
Det er simpelthen et krav branchen stiller til sig selv eftersom at man
som forbruger (&mekaniker!) ikke ville kunne gennemskue markedet

--
Armand.

Fra : Henrik Mønster

Dato : 03-04-02 07:39

> Ammestuesnak!
> Al motorolie skal(!) være blandbart!
> Det er simpelthen et krav branchen stiller til sig selv eftersom at man
> som forbruger (&mekaniker!) ikke ville kunne gennemskue markedet

Yes!!! Jeg kan trippe totalt over det der snak om ikke at blande olier
o.s.v. Olier er non-polære, vand er polært og de kan ikke blandes som de
fleste ved. To non-polære væsker kan blandes.

Det næste er så, hvad bliver resultatet? Man kan vel sige at det bliver en
blanding Bedre end den dårligste og dårligere end den bedste olie.

Efter hvad jeg ved, så er syntetisk olie også baseret på råolie, d.v.s.
mineralsk olie, hvor molekylerne er blevet behandlet til at være mere
ensartede (samme størrelse?).
--------------------
Jeg fandt følgende på nettet
(http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/ommotorolier.htm):
Mineralsk og syntetisk olie
Grundlæggende findes der to slags olier: mineralske og syntetiske.
Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare
begrænsninger - specielt i kulde - blandt andet træg start og knap så god
smøring. Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien,
hvilket giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme.
Den mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og
fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret
olie.

Og på http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm :

Alle olier (motorolie - forgaffelolie - syntetisk eller ikke syntetisk)
bliver fremstillet på mineralsk base olie. (undtagelse R-esinus-olie =
planter)

· Del- og halv-syntetisk olie. Denne betegnelse bruger man, når man
har en mineralsk olie som bliver "blandet" med syntetisk olie. Hvis der er
mere end 15% syntetisk olie i, må man kalde den del- eller halv- syntetisk
Betegnelsen siger derfor ikke ret meget om kvaliteten.
----------------------

Nå men I kan jo prøve at se på det sidste link, der står faktisk noget
specifikt om motorolier til motorcykler, jeg har ikke læst det hele endnu,
men der ser godt ud.

M.v.h. Henrik

Fra : Ole Nielsen

Dato : 03-04-02 11:37

Mange tak for jeres svar (og links). Det er rart at få sat på plads.

Jeg var lidt nervøs, jeg husker nemlig også nogle historier om at olie
mistede sine smøreegenskaber, hvis man blandede.

De stammer nok fra en forhandler der gerne vil sælge de dyre
produkter.

Hvis fordelen ved den fuldsyntetiske olie primært er at den virker
bedre ved forskellige temperaturer (kulde), så kan man vel lige så
godt nøjes med mineralsk eller delsyntetisk, når man nu kun kører om
sommeren?

ja, ja - Man skal selvfølgelig stadig bruge ordentlig kvalitet
beregnet til MC osv. osv. jeg har bare en personlig kæphest med "not
to overdo it". Jeg kan ikke lide at betale penge for noget jeg ikke
har brug for.

Ole RF900

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 13:11

> Mange tak for jeres svar (og links). Det er rart at få sat på plads.
>
> Jeg var lidt nervøs, jeg husker nemlig også nogle historier om at olie
> mistede sine smøreegenskaber, hvis man blandede.

Det gør den for såvidt også:
Hvis man blander bliver slut-produktet altid ringere end det bedste af
de to produkter.
Men da det ike kan blive ringere end det ringeste af de blandede, kan
der ikke ske noget derved.

> De stammer nok fra en forhandler der gerne vil sælge de dyre
> produkter.

Mekanikere og forhandlere er fyldt med bullshit omkring den slags!

> [...]
> bedre ved forskellige temperaturer (kulde), så kan man vel lige så
> godt nøjes med mineralsk eller delsyntetisk, når man nu kun kører om

For de tyndere letløbsolier, som oftest er mindst del-syntetisk, er det
komfortabelt at gearskiftet ikke *klonk*'er indtil at olien er
gennemvarm og tynd

> beregnet til MC osv. osv. jeg har bare en personlig kæphest med "not
> to overdo it".

Spild af penge ved overkill, er også et af mine varemærker !!

--
Armand.

Fra : james

Dato : 03-04-02 14:08

> kan man vel lige så
> godt nøjes med mineralsk eller delsyntetisk, når man nu kun kører om
> sommeren?

Mange foretrækker en halvsyntetisk af følgende årsag: De lange vidunder
kæder som bliver lavet til syntetisk olie, smører ikke godt, når de
bliver meget nedslidt pga varme eller mekaniske årsager. (læs: klemt i MC
girkasser) De mere naturlige dele af olien, smører dog stadigvæk. En
blanding er derfor ikke dårligere kvalitet.

Mht blanding, det kan være at historierne komme fra gamle dage, og gælder
stadig idag indenfor flybranchen. Der findes en såkaldt "mineral olie"
som ikke indeholder mange tilsætningsstoffer eller rensende midler.
(Non-detergent) Denne olie bliver brugt til nye motorer eller motorer
hvor man har nye stempler/ringe til indkøring. Den smører med vilje
mindre godt, for at fremme kontakten og tilkøring. Normalt ikke mere end
25 timers brug. Så skifter man til en rensende olie. Problemet er at
denne "mineral" olie er meget billigere, og at en del kører med den i,
ja, faktisk mange år(!) Når man så skifter til en rensende olie, kommer
al den skidt som man ikke har "renset ud" før, fri. Oliefilteret bliver
stoppet hurtigt og olien virker faktisk fuldt af "strenger." Så skal man
skifte olie og filter ofte i den første periode, og en del mener at man
slet ikke skal skifte, indtil motoren skal 0-stilles, idet faren er for
store at små kanaler bliver blokeret.

Men bruger man en rensende olie, står i ørkenen et eller andet
sted....kan man sagtens uden problem blande "mineral" olie op i den
rensende uden skade.

-james