jernvitrinol af fliser ?
Fra : lhs

Dato : 02-04-02 16:36

Hej

jeg er kommet for skade at spilde noget jernvitrinol hedder det vist på
nogle filser, det er blevet en anelse gule, kone er bestemt ikke glad...

Hmm findes der et middel der kan rense noget af den gullige farve af
fliserne ?

Lars HS

Fra : Mx42100

Dato : 02-04-02 19:54

Hejsa Lars,

Ikke at jeg har forstand på at fjerne den spildte jernvitrinol, men sagen er at vi har købt et ældre hus hvor der i drivhuset står en spand med 'jernvitrinol' på den del af labelen der stadig kan læses. Er det muligt for dig kort at beskive hvad det er til, og evt. hvordan det benyttes.

På forhånd tak
Bjarne Bak

***************

Eliminate [RemoveThis] in the returnpath of

mx42100[RemoveThis]@paul.get2net.dk -> mx42100@paul.get2net.dk

***************

Fra : Finn

Dato : 03-04-02 04:10

"lhs" <shane@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle filser, det er blevet en anelse gule, kone er bestemt ikke glad...
>
> Hmm findes der et middel der kan rense noget af den gullige farve af

Fliser, rust på:
Hvis du har været uheldig og har spildt jernvitriol på dine fliser, kan du
rense dem af med denne blanding:

Hvad skal du bruge
· Oxalsyre
· Lunkent vand
· Glas med låg
· Børste
· Handsker

Sådan gør du
1. Tag handsker på
2. Kog 1 liter vand og lad vandet blive lunkent
3. Bland oxalsyre og vand til en 10 procents opløsning 4. Brug en børste til
at påføre dine fliser opløsningen eller hæld det direkte på
5. Lad blandingen virke, skrub eventuelt med børsten
6. Skyl godt efter med vand

Jernvitriol bruges til bekæmpelse af mos i græsplæner. Hvis du ikke bruger
hele oxalsyreblandingen så lad den stå i glasset og gem den til næste gang,
du får brug for den.

Fra Leth`s hp