Rengøring, drivhus
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-04-02 14:02

Nu skal det være!

De seneste par år har drivhuset været forsømt (uh det har gjort ondt),
da jeg har haft alt for meget andet om ørerne. Men i år skal det
"fyldes op".

Men men men det ser jo herrens ud. Hvad bør jeg proppe i
rengøringsvandet?

Hjerteligst
Dorte (der lige har "myrdet" en hyld og studset det store gamle
blommetræ, der begge generede mit drivhus

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-04-02 16:08

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> "fyldes op".
>
> Men men men det ser jo herrens ud. Hvad bør jeg proppe i

Rhodalon er godt og er vist det der anbefales. Det dræber bakterier og
svampe. Ellers finde specielle
drivhus rengøringsmidler, som har den samme funktion men som nok bare koster
mere.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 02-04-02 19:51

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:doajaus7c50jheinu7c4d08hcc3b2bp8uv@4ax.com...
> [...]
> "fyldes op".
>
> Men men men det ser jo herrens ud. Hvad bør jeg proppe i

Jeg plejer at bruge sæbespåner i varmt vand og en god børste. Men du er lidt
sent på den, i dag målte jeg jordtemperaturen i mit drivhus til at være 22
grader i morges kl. 7:00, så i morgen skal der sættes tomatplanter.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-04-02 21:21

On Tue, 2 Apr 2002 20:50:57 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>sent på den, i dag målte jeg jordtemperaturen i mit drivhus til at være 22
>grader i morges kl. 7:00, så i morgen skal der sættes tomatplanter.

Joh, men hvor i landet bor du? Nej du behøver ikke at svare.

Jeg bor på Bornholm. Og ganske vist har vi haft et vanvittig flot
forårsvejr den seneste lille uges tid. Men generelt er vi lidt
bagefter med foråret herovre (til gengæld bader vi ofte i havet til et
godt stykke ind i september). Så derfor er mine planter heller ikke
helt klar endnu.

Og så skal jeg lige forsvare mig lidt; jeg har kun få års praktisk
erfaring med drivhus. Så lidt gode tips om jordtemperatur, hvor lang
tid fra man sår til man sætter ud, hvad der må komme ud
tidligst/senest, hvor meget nattefrost kan planterne klare o. lign.
vil jeg bestemt da også sætte pris på, hvis nogle skulle have lyst til
at dele ud af erfaringer. Jeg har hidtil haft bedst held med små
salatagurker ("skoleagurker")- og det er såmænd nok mere held en
forstand.

Rigtig god fornøjelse med tomatplanterne imorgen (jeg er lidt
misundelig, for det kribler i fingrene her på Solskinsøen)!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 03-04-02 19:52

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9t3kau4kshg94o3565qfokapcckh5n3r77@4ax.com...

> Joh, men hvor i landet bor du? Nej du behøver ikke at svare.

Jeg bor midt på Fyn, men mit drivhus er bygget ind i en sydvendt skrænt.
Desuden bruger jeg halmvarme, dvs. at jeg fjerner jorden i 50 cm. dybde,
lægger halmballer i jorden og dækker over med møg, kompost og spagnum. Det
giver en god varme her i starten af sæsonen.

> [...]
> at dele ud af erfaringer. Jeg har hidtil haft bedst held med små
> salatagurker ("skoleagurker")- og det er såmænd nok mere held en

Agurker, peber og auberginer er de mest sårbare. Tomatplanter kan tåle
mindre end 18 graders jordvarme. Planterne kan ikke tåle nattefrost, derfor
har jeg en lille petroleumsvarmer, som jeg tænder de nætter der er optræk
til nattefrost.

Men prøv at se på min hjemmeside på dette link :
http://www.aigis.dk/mix/plntfrm_froe.html , måske kan det give dig
nogle nye idéer til at bruge drivhuset eller nye spørgsmål.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-04-02 20:57

On Wed, 3 Apr 2002 20:51:40 +0200, "Klaus Eriksen"
> [...]

>lægger halmballer i jorden og dækker over med møg, kompost og spagnum. Det
>giver en god varme her i starten af sæsonen.

Så er jeg mere rolig

Møg, siger du. Er noget møg bedre end andet? Jeg mener er det
ligegyldigt, om møget kommer fra ko, hest, gris eller høns?

Du får mig iøvrigt til at mindes min morfar, med din halmvarme. Han
var fisker, havde smågrønne fingre og havde tillige årets første
kartofler. Han brugte ikke halm, men istedet tang. Dengang havde det
ikke min store interesse, bl.a. fordi jeg ikke havde udsigt til egt
drivhus. Men jeg kunne nu nok have lært en del af hans drivhus
erfaring.

Så nu må jeg "suge" andre steder. Indtil videre har jeg disse hersens
flamingokasser med plantesække på til agurker og tomater, mens jeg
langsomt (har ligget stille i to år) får forbedret den tunge lerjord
med kompost og sand år for år.

Det er ikke sådan, at jeg bryder mig om disse kasser. Men udover
jordforbedringsopgaven, så ligger der også noget praktisk i kasserne
m.h.t. vanding. Der kommer nok en dag, hvor små børn og ombygning ikke
æder al min tid og kræfter. Men indtil da, har jeg ikke uanede
ressourcer til vanding - jeg bruger istedet tiden på at "snakke" med
planterne . Jeg har hørt fine ord som drypvandingsanlæg. Men aner i
grunden ikke rigtig, hvad det er og hvordan det fungerer.

> [...]
>har jeg en lille petroleumsvarmer, som jeg tænder de nætter der er optræk

Sådan en fætter investerede jeg også i for et par år siden. Men jeg er
bange for, at jeg er en lille klovn til at bruge den. Er det sådan
noget med fingerfornemmelse, hvor meget fut der skal være på den -
eller er der en eller anden rettesnor?

>Men prøv at se på min hjemmeside på dette link :
>http://www.aigis.dk/mix/plntfrm_froe.html , måske kan det give dig
>nogle nye idéer til at bruge drivhuset eller nye spørgsmål.

Tak skal du have.

Jeg driver også selv agurker og tomater frem. Og i år håber jeg, jeg
har bedre held med dem. Ikke, at de ikke spirer. Det går fint! Men de
plejer at blive ranglede. I år har jeg sået senere - og som noget nyt
har jeg nu mulighed for at tilbyde dem et sydvendt soveværelsesvindue.

Iøvrigt har jeg spekuleret på at så (inde) og udplante salatplanter i
noget "spildplads" i drivhuset. Er det en god/dårlig ide? Hvis det er
ok, hvornår kan jeg så gøre det?

Nå nu må jeg vist hellere hvile fingrene - de skal bruges til spaden
imorgen, hvor jeg må videre med at fjerne meget tung lerjord, rødder
og ukrudt fra et gammelt tilgroet bed.

Hjerteligst
Sludrechatollet Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-02 21:12

On Wed, 03 Apr 2002 21:56:43 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>planterne . Jeg har hørt fine ord som drypvandingsanlæg. Men aner i
>grunden ikke rigtig, hvad det er og hvordan det fungerer.

Ved et drypvandingsanlæg får hver plante en lille slange. En beholder
fyldes med vand efter hvad den nu er indstillet til, der blandes gødning
i, automatisk efter hvad man har instillet det til. Når beholderen er
fuld drypper vandet ud ved hver enkelt plante. Planterne gror virkelig
godt med sådan et anlæg. Da jeg fik mit var der ikke drypsteder nok til
alle planter, og selv om jeg ikke fyldte gødning i så kunne man efter et
par uger tydeligt se forskel på de planter som fik vandet fra dryp og
dem som fik det fra kande. Det var meget tydeligt.

> [...]
>plejer at blive ranglede. I år har jeg sået senere - og som noget nyt
>har jeg nu mulighed for at tilbyde dem et sydvendt soveværelsesvindue.

Det normale problem er for meget varme og for lidt lys. Det hjælper at
sænke temperaturen til 15-16 grader (vil jeg gætte på) og at give dem
tilskudslys, f.eks fra et lysstofrør. (Tror det e phillips farve 83 der
anbefales)

>Iøvrigt har jeg spekuleret på at så (inde) og udplante salatplanter i
>noget "spildplads" i drivhuset. Er det en god/dårlig ide? Hvis det er
>ok, hvornår kan jeg så gøre det?

Ideen er god nok. Jeg har ikke så god held med det, desværre. Noget med
at salat spirer dårligt hvis der er for varmt. Men jeg forsøger hvert år
(i drivhuset)

>Nå nu må jeg vist hellere hvile fingrene - de skal bruges til spaden
>imorgen, hvor jeg må videre med at fjerne meget tung lerjord, rødder
>og ukrudt fra et gammelt tilgroet bed.

Ah.. hvile fingrene. Mine hænder er fyldt med knokkelblærer (vabler).
Har kørt et par timer med fræser i et stykke jord fyldt med sten....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-04-02 21:54

On Wed, 03 Apr 2002 22:12:12 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>par uger tydeligt se forskel på de planter som fik vandet fra dryp og
>dem som fik det fra kande. Det var meget tydeligt.

Det lyder jo forjættende. Er det en dyr investering? Ligger slangerne
ovenpå eller i jorden?

> [...]
>sænke temperaturen til 15-16 grader (vil jeg gætte på) og at give dem
>tilskudslys, f.eks fra et lysstofrør. (Tror det e phillips farve 83 der

Det med lyset håber jeg at have fået lidt has på ved at så senere i år
- i lørdags. De små agurkeplanter blev igår flyttet til det nye
sydvendte soveværelsesvindue (tomaterne følger efter imorgen). 15-16
grader kan jeg ikke helt få den ned på - men omkring 17-18. Så håber
jeg, at det går lidt bedre i år, for begge småtøserne er helt gale med
tomater og agurker - og iøvrigt også "vandekander"

>Ideen er god nok. Jeg har ikke så god held med det, desværre. Noget med
>at salat spirer dårligt hvis der er for varmt. Men jeg forsøger hvert år
>(i drivhuset)

Kunne man ikke nu (eller senere?) forsøge at fremspire dem der, hvor
jeg nu har agurkerne? Hvornår kan de (salatplanterne) klare sig i
drivhuset?

>Ah.. hvile fingrene. Mine hænder er fyldt med knokkelblærer (vabler).
>Har kørt et par timer med fræser i et stykke jord fyldt med sten....

Min morfar (der var han igen ville have sagt, at den slags skal
arbejdes væk... Så du må da meget gerne troppe op her imorgen og fræse
et bette stykke hårdt lerjord for mig til rødbederne Og så kom jeg
alligevel til at belaste fingrene yderligere i aften

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-02 07:38

On Wed, 03 Apr 2002 22:54:12 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Det lyder jo forjættende. Er det en dyr investering? Ligger slangerne
>ovenpå eller i jorden?

Sådan et anlæg kan fåes for 4-500 kroner tror jeg.
Slangerne ligger ovenpå jorden så de er nemme at flytte rundt fra år til
år.

> [...]
>jeg, at det går lidt bedre i år, for begge småtøserne er helt gale med
>tomater og agurker - og iøvrigt også "vandekander"

17-18 grader er i hvert fald meget bedre end 20 grader.
Jeg skal selv ud og have købt et lysstofrør en af dagene. Plejer at have
en arkitektlampe med en såkaldt plantepære i, men den lampe er gået i
stykker - det ses tydeligt på de små tomater.

>Kunne man ikke nu (eller senere?) forsøge at fremspire dem der, hvor
>jeg nu har agurkerne? Hvornår kan de (salatplanterne) klare sig i
>drivhuset?

Der kan fåes specielle salatsorter som er beregnet til dyrkning i
drivhuset, altså helt indtil de skal høstes. Dem kender jeg nu ikke
ngoet til. Og problemet er stadig at få dem til at spire hvis der er for
varmt...

> [...]
>et bette stykke hårdt lerjord for mig til rødbederne Og så kom jeg
>alligevel til at belaste fingrene yderligere i aften

Jeg kan love dig for det bliver arbejdet væk. Jordbærrene skal findes,
der skal muligvis sættes kartofler, der skal sås nogle sommerblomster og
stauder osv
Jeg har fået fræseren ned fra traileren, så den bliver hjemme i dag -
ellers tak

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-04-02 19:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> en arkitektlampe med en såkaldt plantepære i, men den lampe er gået i
> stykker - det ses tydeligt på de små tomater.

Jeg har sået tomater under lyd i år, startede i januar og far de flotteste
planter nu der kan tænkes. Og de har stået i drivhuset siden påsken og
bliver sat ind hvis der er risiko for frost. Det kan MEGET anbefales at
bruge extralys. Et par 18w lamper(eller større, hvis man har plads), farve
83, og man er rigtig godt gørende. Til tomater skal de kører 14-16 timer i
døgnet. Jeg har et auto stænd og sluk ur på.
Kan kun anbefales. Og så ha det stående så køligt som muligt, efter
spiringen er begyndt.

Fra : Grønne

Dato : 05-04-02 15:02

> Sådan et anlæg kan fåes for 4-500 kroner tror jeg.
> Slangerne ligger ovenpå jorden så de er nemme at flytte rundt fra år til
> år.

Hej Mads,

Har du en link til et sted på nettet hvor man kan kigge på et sådan anlæg.

/AG

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-02 16:30

On Fri, 5 Apr 2002 16:02:10 +0200, "Grønne"
<anders(fjern)@spejderweb.dk> wrote:

>Har du en link til et sted på nettet hvor man kan kigge på et sådan anlæg.

Desværre ikke.
Men ethvert byggemarked med respekt for sig selv har et stående, de
plejer at have en model som er pakket ud og sat op så man kan se
systemet i det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 04-04-02 20:07

> Møg, siger du. Er noget møg bedre end andet? Jeg mener er det
> ligegyldigt, om møget kommer fra ko, hest, gris eller høns?

Der er sikkert forskel, men her hos os er det møg fra geder, hest og høns.
Og det virker efter hensigten.

> [...]
> ikke min store interesse, bl.a. fordi jeg ikke havde udsigt til egt
> drivhus. Men jeg kunne nu nok have lært en del af hans drivhus

Helt sikkert, jeg har også hørt at tang skulle være anvendeligt, men har
ikke prøvet, vi bor for langt fra stranden.

> [...]
> bange for, at jeg er en lille klovn til at bruge den. Er det sådan
> noget med fingerfornemmelse, hvor meget fut der skal være på den -

Du stiller jo på vægen, hvis den oser, så er der for meget væge, jeg synes
jo det er temmelig nemt .

> [...]
>
> Iøvrigt har jeg spekuleret på at så (inde) og udplante salatplanter i
> noget "spildplads" i drivhuset. Er det en god/dårlig ide? Hvis det er

Det er en god idé, salat kan heller ikke lide frost, så jeg vil foreslå at
udplante salat ultimo april.

> Nå nu må jeg vist hellere hvile fingrene - de skal bruges til spaden
> imorgen, hvor jeg må videre med at fjerne meget tung lerjord, rødder
> og ukrudt fra et gammelt tilgroet bed.

God idé

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-02 20:37

On Thu, 4 Apr 2002 21:07:02 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Helt sikkert, jeg har også hørt at tang skulle være anvendeligt, men har
>ikke prøvet, vi bor for langt fra stranden.

Især til asparges skulle det være godt med tang - asparges er en
strandplante som kan tåle det salt der måtte være i/ved tangen.
Jeg tænkte selv på at hente et læs tang til mine asparges sidste år -
men så opdagede jeg at de var døde i løbet af vinteren....

http://www.gartneriet.dk