DBCheckBox
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-01-01 13:19

Hej hvordan aflæse DBCheckBox om den er true.
Jeg har lavet en if sætning der ser sådan her ud

if cbUB.ValueChecked = 'True' then
PEXM := PEXM + 399;

Hvis den er sand skal den lægge 399 til et beløb.
Hvad gør jeg forkert ?????

Hilsen AHJ

Fra : Thomas P

Dato : 31-01-01 13:23

Jaeh... du kunne jo starte med at læse de 3 første linier i enhver OOP-bog -
booleans har ALDRIG været noget i nærheden af character-opbyggede
extensions. '' bruges KUN til PCHAR, CHAR, STRING, SHORTSTRING og andre
afarter af char eller string. Booleans, som en true/false jo er, skrives
bare som true eller false uden ' '´erne. (bemærk at jeg ikke rigtigt har
styr på min begreber såsom extensions og alle disse ting - det hedder noget
bestemt, som jeg ikke kan huske du skal gøre). I hvert fald, fjernes ' ' fra
true, eller også fjerner du simpelthen bare = 'true' helt, så der kommer til
at stå sådan her:

if cbUB.ValueChecked then
PEXM := PEXM + 399;

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Anders Holm Jensen <ahjmw@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xnTd6.174$pk1.10790@news101.telia.com...

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-01-01 14:00

Hej og tak for svaret

Jeg har prøvet begge version af syntaksen, og compileren laver begge gange
Error. Den ene gang skriver den at det ikke er en rigtig Boolean (uden True)
og anden gang at string og boolean er inkompetiple (True uden ' ').

Hilsen AHJ

Fra : Thomas P

Dato : 31-01-01 14:17

Hvis der står sådan...

if cbUB.ValueChecked = True then
PEXM := PEXM + 399;

....gad jeg godt se præcis hvad kompileren skriver...

--

nyhedsmeddelelse:A%Td6.185$pk1.11246@news101.telia.com...

Fra : Thomas Rose

Dato : 31-01-01 14:20

Hej Anders,

jeg foreslår at du kigger i Delphi's hjælp vedrørende
TDBCheckBox-komponenten... der kan man bl.a. se, at ValueChecked rent
faktisk ER af typen string (og IKKE boolean, som Hr. P antydede)...

Jeg har ikke selv tidligere brugt komponenten, og kan derfor ikke
umiddelbart forklare hvad du gør galt... men læs i hjælpen... det er altid
en stor... øh... hjælp.

- Thomas R.

Fra : Thomas Rose

Dato : 31-01-01 14:23

Hvis du vil undersøge om DBCheckBox'en er "krydset af" brug da:

DBCheckBox.Checked...

- Thomas

Fra : Claus Christiansen

Dato : 31-01-01 15:58

> [...]
>
> if cbUB.ValueChecked = 'True' then
> PEXM := PEXM + 399;
>
> Hvis den er sand skal den lægge 399 til et beløb.

Det du ønsker (tror jeg) er følgende:

if cbUB.Checked then inc(PEXM, 399);

---
ValueChecked er så vidt jeg husker noget med at angive hvilke værdier i
db'en der skal opfattes som sande. Altså hvis der i db feltet står JEGERSAND
og ValueChecked indeholder JEGERSAND så vil cb.Checked blive sand,
selvfølgelig gælder det ikke hvis feltet er et rigtig logisk felt, der vil
cm.Checked blive sand hvis indholdet af feltet er sandt.
---

PS: ValueChecked forklaringen skal lige tages med et gran salt, idet det er
tællelig uendeligt længe siden jeg har beskæftiget mig med databaser i
Delphi.

Claus
--
Claus Christiansen, TeamD member <cch@unipeople.dk>

Pythia: http://www.pythia.dk
Personal: http://www.bigfoot.com/~kruc
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
A. Einstein

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-01-01 22:25

Mange tak for svarene