Problem med firma : betaling og samarbejde
Fra : Ronni

Dato : 02-04-02 11:48

Hej NG

Lidt historie:
Jeg er en studerende der sammen med en nu pt arbejdsløs ven, der blev
"hyret" til at programmere en job portal, for et firma. Det gjode vi,
og da min ven havde arbejdet sammen med den ene part af det firma vi
skulle lave dette for, stolede vi på dem og lavede det uden kontrakt.
Da produktet var næsten færdigt og prisen skulle diskuteres, havde de
pludselig ændret planer og ville ikke have vores produkt alligevel,
samt de slet ikke ville have betalt den pris vi ville have for noget
mellem 160 - 200 arbejdstimer. Da vi ingen kontrakt havde ingen penge,
ingen beviser for samarbejde.

Deres nye plan ville de dog gerne have vi skulle lave for dem. Det var
også ok, vi krævede bare denne gang at der kom en kontrakt på bordet
hvilket der kom og som er underskrevet. Vi indgik aftalen til en for
dem meget favorabel pris, og udviklede produktet, som nu køre i dag.

I dag:
Nu har vi så faktureret dem, men nu vil de ud af samarbejdet, og lave
projektet med et andet firma, hvorfor de vil have at vide hvor meget
vi skal have for vores arbejde. Hvilket jeg tyder som de ikke vil
betalt fuld pris.
Den ene part ville i realiteten stævne os, og kalder os for
uprofessionelle og usamarbejdsvillige, samt produktet for mangelfuldt.

Vi har gjort ham opmærksom på hvad der står i kontrakten, hvem der
skal sørge for hvad efter produktet er færdigt udviklet mv. Men
alligevel er de (han) meget utilfreds.

De har gennem hele samarbejdet opført sig meget utilbørligt over for
os, hvorfor jeg føler mig en del "taget i r****" og pisset på. Vi er
blevet svinet til med diverse beskyldninger osv.

Mit spørgsmål:
Kan de bare rende væk nu, kræve nedslag i prisen, bryde samarbejdet,
lade være med at betalte ?
Jeg har en kontrakt underskrevet af begge parter, en kontrakt der
fortæller hvad systemet skal kunne, og som det også opfylder ifølge
vores overbevisning, men ikke deres.

Jeg spørger her, da jeg som sagt er studerende og kun har en SU,
hvorfor penge jeg bruger på en advokat ikke er meget jeg har af.
Firmaet skulle derfor også være et supplement til min SU og gøre livet
lidt nemmere, selv om det nu ser ud til at jeg blot får flere
bekymringer :(

Er der nogle der ved hvor jeg kan få billig hjælp hvis sådanne bliver
aktuelt ?
Eller er der nogle der ville ofre en halv time på at se på vores
kontrakt mod de beskyldninger vi har fået, og fortælle hvor godt vi
står ? Ville jeg blive meget glad, selv om jeg godt ved at det er
meget at spørge om.

Men jeg håber der er nogle der kan hjælpe og eventuelt give nogle gode
råd.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk

Fra : Henning

Dato : 02-04-02 12:39

>Jeg har en kontrakt underskrevet af begge parter, en kontrakt der
>fortæller hvad systemet skal kunne, og som det også opfylder ifølge
>vores overbevisning, men ikke deres.

Er der ikke en standardklausul - eventuelle tvister afgøres i Sø- og
handelsretten el.lign? Så er det op til dem at afgøre, om kontrakten
er opfyldt.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-02 12:47

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er der ikke en standardklausul - eventuelle tvister afgøres i Sø- og
> handelsretten el.lign? Så er det op til dem at afgøre, om kontrakten
> er opfyldt.

Det hjælper jo ikke knægten, hvis han ikke har penge til at føre sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-04-02 12:58

In <a8c5ji$bsg$1@sunsite.dk> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>[klip]

>Det hjælper jo ikke knægten, hvis han ikke har penge til at føre sagen.

Men det er vel ikke knaegten, der skal starte i sag. Han kan vel sende sagen direkte til inkasso, saa er det
vel op til firmaet at bevise at der er sket kontraktbrud.

/Martin

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-02 13:08

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men det er vel ikke knaegten, der skal starte i sag. Han kan vel sende
sagen direkte til inkasso, saa er det
> vel op til firmaet at bevise at der er sket kontraktbrud.

Sagen kan ganske rigtigt sendes til inkasso hos en advokat - men han kan jo
starte med selv at kræve pengene ind.

Alt det bevisebyrdepjat er ligegyldigt lige nu.

Sagen er den, at Ronni selv skal starte slaget om at få pengene hjem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-04-02 12:59

Ronni wrote:

> Nu har vi så faktureret dem, men nu vil de ud af samarbejdet, og lave

Har de betalt fakturen?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-04-02 12:22

Hvad står der i kontrakten, og hvad står der i den opsigelse, I har fået?

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 02-04-02 14:57

>Er der nogle der ved hvor jeg kan få billig hjælp hvis sådanne bliver
>aktuelt ?
Ja, men i sådan en kompliceret sag med mange ender, er det nok
billigst i længden at være kunde hos en god advokat.

> [...]
>kontrakt mod de beskyldninger vi har fået, og fortælle hvor godt vi
>står ? Ville jeg blive meget glad, selv om jeg godt ved at det er

Meget gerne, men du må regne med at sådan en sag ikke kan vindes uden
en dygtig advokats bistand.

Uanset det juridisk angribelige i nogle simple betalt-hvad-du-skylder
breve, har den slags det med at blive taget mere alvorligt når det
kommer fra en advokat, som kan lægge vægt bag trusler om stævning.

>Men jeg håber der er nogle der kan hjælpe og eventuelt give nogle gode
>råd.

Med venlig Hilsen
Ulrik Guldbæk
www.klagevejledning.dk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 17:34

>Christian R. Larsen skrev:
>Hvad står der i kontrakten, og hvad står der i den opsigelse, I har fået?

Vi har ikke fået en skriftlig opsigelse på kontrakten, dog har vi fået sat
et møde
til på fredag, hvor de vil forhandle sig ud af kontrakten til, som jeg har
kunnet forstå,
en markant lavere pris, fordi de ikke er tilfredse og mener vi er
uprofessionelle etc.

>Christian E. Lysel skrev
>Har de betalt fakturen?

Nej, der var nogle ting de ikke mente de skulle betale for mht til noget
hosting,
samt de mener produktet er fyldt med fejl - så de har ikke betalt noget,
hvorfor
jeg også tror de vil forhandle sig ned til et symbolsk beløb på fredag.

Med hensyn til deres påstand om fejl i produktet, er det forkert.
De fleste af de ting som de henviser til som fejl, er ting som der i
kontrakten
står de selv skal sørge for, bla det visuelle design af html sider, dvs om
tekst
skal stå centreret, kursiv mv eller ej.

Men jeg er meget taknemmelig for den foreløbige hjælp og siger mange tak.

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-04-02 17:49

rofe@mailme.dk wrote:

> Nej, der var nogle ting de ikke mente de skulle betale for mht til noget
> hosting,

Dvs. at sites skal hostes gratis?

> samt de mener produktet er fyldt med fejl - så de har ikke betalt noget,
> hvorfor
> jeg også tror de vil forhandle sig ned til et symbolsk beløb på fredag.

Hvilke beløb snakker vi om?

Kan I ikke smide fakturen til et "fakturefirma", et firma der giver jeg
90% af fakturens beløb, hvorefter fakturen overgår til firmaet.

> [...]
> kontrakten
> står de selv skal sørge for, bla det visuelle design af html sider, dvs om

Om der er fejl eller ej, har vel ikke noget med sagen at gøre. Hvad
siger kontrakten omkring fakturing, bliver dette fortaget på time basis
eller er det en fast pris, eller sker det i trin?

Endvidere er det ikke kunden der selv står for godkendelse af testen?

Har der været en test fase?

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 18:10

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote in message

> Dvs. at sites skal hostes gratis?

Nej, det skal de ikke.
Vi fik pt ikke oprettet vores firma i tide, så vi kunne fakturere dem, men
fakturaer blev sendt så snart
firmaet var oprettet.

> Hvilke beløb snakker vi om?

Den utilfredse part spurgte sagde telefonen, at vi (min ven og jeg) skulle
finde ud af hvad vi ville have for
det, på trods af, at dette står angivet i kontrakten, som han selv har
skrevet under på.
Når han siger dette, samtidig med at han giver udtryk for at han vil ud af
samarbejdet, tolker jeg det som
at han vil give et symbolsk beløb. Vores første projekt vi brugte 160 - 200
timer på skrottede de og sagde
at de max ville have givet 10.000,- men havde regnet med 6 - 7.000 , altså
en timeløn på mellem 37,50 til
62,50 hvis vi antager at vi kun havde brugt de 160 timer. Vi så dog aldrig
en øre, ikke engang som godtgørelse.

I dette tilfælde snakker vi et beløb der er 4 - 5 gange større.

> Kan I ikke smide fakturen til et "fakturefirma", et firma der giver jeg
> 90% af fakturens beløb, hvorefter fakturen overgår til firmaet.

og så lade dem inddrive pengene ? er det ikke lidt unfair over for faktura
firmaet eller lever de af at inddrage penge
fra umulige betalere ?

> Om der er fejl eller ej, har vel ikke noget med sagen at gøre. Hvad
> siger kontrakten omkring fakturing, bliver dette fortaget på time basis
> eller er det en fast pris, eller sker det i trin?

Det skulle være sket over tre måneder, men de selv ønskede før dette at
overtage det hele og bad os fakturere det
hele på en gang. Og det er fast pris angivet i kontrakten.

> Endvidere er det ikke kunden der selv står for godkendelse af testen?

Næ, men han skal vel godkende produktet ? hvilket han på intet tidspunkt har
været i nærheden af.
Selv om alle krav i kontrakten er overholdt.

> Har der været en test fase?

Produktet er løbende testet for fejl, og de der har været er blevet rettet
uden beregning selvfølgelig.
Dette er også indskrevet under et support afsnit i kontrakten, at fejl der
måtte opstå i produktet rettes
uden ekstra betaling. Her sender manden dog flere fejl til os som det viser
sig er bruger fejl, som han dog
påstår er produktfejl.

BTW : kontrakten hedder en forretnings aftale, men det gør vel ingen forskel
?`

Og endnu en gang tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-04-02 18:38

In article <a8cokm$bha$1@sunsite.dk>, rofe@mailme.dk wrote:

> Det skulle være sket over tre måneder, men de selv ønskede før dette at
> overtage det hele og bad os fakturere det
> hele på en gang. Og det er fast pris angivet i kontrakten.

Så har i jo en aftale, den kan man ikke sådan ændre på.

JonB

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 18:52

<snip snap>
> Så har i jo en aftale, den kan man ikke sådan ændre på.
>

> JonB

Det skal siges at denne aftale ikke er blevet set igennem af en advokat
hvorfor jeg frygter at den ved en given retsag vil blive skudt så meget ned
at vi kommer til stå uden nogen ting.

Derfor ønskede jeg også en herinde ville ofre en halv time og fortælle mig
hvor godt jeg/vi står i en sådanne situation - blot for at få mig lidt ned

jorden og overbevise mig om at de ikke bare kan løbe fra det hele og sige
"øv bøv - det var surt".

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-04-02 19:07

In article <a8cr3u$khb$1@sunsite.dk>, rofe@mailme.dk wrote:

> [...]
> hvorfor jeg frygter at den ved en given retsag vil blive skudt så meget ned

Tja, nu ved jeg ikke hvad der står, eller hvor vagt det er
formuleret. Men en præcis formulering burde ikke kunne skydes
ned i en retssal.

> [...]
> på
> jorden og overbevise mig om at de ikke bare kan løbe fra det hele og sige

Hvis de ingen penge har er det svært at få dem til at betale.

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-02 19:21

<rofe@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:a8cr3u$khb$1@sunsite.dk...

[klip]

> Det skal siges at denne aftale ikke er blevet set igennem af en advokat
> hvorfor jeg frygter at den ved en given retsag vil blive skudt så meget
ned
> at vi kommer til stå uden nogen ting.

Ork nej. Rolig nu.

> [...]
> på
> jorden og overbevise mig om at de ikke bare kan løbe fra det hele og sige

Så lad os se aftalen. Du må også gerne sende den til mig, hvis du ikke vil
offentliggøre den.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-02 19:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klpi]

> Så har i jo en aftale, den kan man ikke sådan ændre på.

Enig - den skal bare fastholdes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-04-02 18:35

In article <a8cmh1$4hv$1@sunsite.dk>, rofe@mailme.dk wrote:

> [...]
> kunnet forstå,
> en markant lavere pris, fordi de ikke er tilfredse og mener vi er

Tager i alene afsted ??

> [...]
> hvorfor
> jeg også tror de vil forhandle sig ned til et symbolsk beløb på fredag.

Selvfølgelig, det gik i jo med til før, så gør i det sikkert også
igen.

JonB

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 02-04-02 18:49

<snip snap>
> Tager i alene afsted ??

Hvad mener du ? Skulle vi have advokat eller noget med ?
Det er jo netop det jeg/vi ikke har råd til.

For resten, hvad vil være godt at få at vide til et sådanne møde ?
Jeg mener, hvad skal man sige, jeg selv overvejer at være meget fast da jeg
i forvejen føler mig godt røvrendt.

> Selvfølgelig, det gik i jo med til før, så gør i det sikkert også
> igen.

Ja, det er jeg også lidt bange for at de tror, men den går ikke denne gang.

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-04-02 19:05

In article <a8cqtn$juq$1@sunsite.dk>, rofe@mailme.dk wrote:
><snip snap>
>
> Hvad mener du ? Skulle vi have advokat eller noget med ?
> Det er jo netop det jeg/vi ikke har råd til.

Nej, men måske i kender nogen eller er i familie med nogen
der har lavet kontrakter før.

> For resten, hvad vil være godt at få at vide til et sådanne møde ?
> Jeg mener, hvad skal man sige, jeg selv overvejer at være meget fast da jeg
> i forvejen føler mig godt røvrendt.

Tja, læs kontrakten godt igennem, forbered jer til at forsvare
de ting som de allerede har brokket sig over.
Jeg kan ikke bestemme mig til om i skal nævne den forrige aftale
eller ej. Jeg tror ikke i får noget konstruktivt ud af det, men
på den anden side så havde i jo en aftale.

> Ja, det er jeg også lidt bange for at de tror, men den går ikke denne gang.

I kommer nok ikke uden om en advokat på sagen.

JonB
ps: jeg forstår ikke hvorfor nogen kan finde på at indgå
aftaler om større projekter uden papir.

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 03-04-02 14:29

Hej igen NG

Jeg takker for den hjælp jeg har fået indtil videre.

I dag prøvede jeg lige at gå ind på de adresser som dette portal system vi
udviklede til firmaet
køre på. Det viser sig at de nu har droppet vores produkt, samt flyttet
server. Alt vores database
kode ser også ud til at være væk, da det nye system køre ASP i stedet for
PHP, men de bruger
stadig noget af vores Javascript (så vidt jeg kan se) og et billede som vi
har lavet.

Hvordan stiller det min ven og jeg ? Vi har jo haft leveret produktet, som
de også har brugt i to måneder.
Jeg tænker mere bevis mæssigt, for at vi har haft leveret dem et produkt som
de også har brugt.

Håber nogle kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-04-02 14:33

In article <a8f02a$at8$1@sunsite.dk>, rofe@mailme.dk wrote:
> [...]
> de også har brugt i to måneder.
> Jeg tænker mere bevis mæssigt, for at vi har haft leveret dem et produkt som

Tag evt. en kopi. Men i har jo leveret, om de bruger det nu eller
ej er vel lige meget.

JonB

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 03-04-02 14:39

Hejsa

Jeg tror desværre at det møde vi skal have på fredag bliver meget kort, da
vi
ikke vil give os en krone, og da jeg har på fornemmelsen at de absolut ikke
vil
betale fuld pris.

Derfor:
Er der nogle der kan henvise til en god advokat (roskilde/kbh), der evt ikke
kræver en milliard ?
Hvis man ender med at skulle køre en sådanne sag, hvor meget skal man så
regne
med at måtte betale i advokat bistand, og hvor lang tid kan det tage før der
kommer
en egentlig afgørelse, samt vi får vores penge ?

Jeg takker for jeres hjælp, der har gjort mig mere end sikker på at vi har
krav på vores
penge, for de services vi har leveret.

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Karen

Dato : 03-04-02 21:12

> [...]
>bekymringer :(
>
>Er der nogle der ved hvor jeg kan få billig hjælp hvis sådanne bliver

Hej
Denne advokat:
Lars Højgaard
Nørre Farimagsgade 55, 3.th
1364 Kbh K
tlf 33 11 24 70
har annoncer hængende rundt omkring på KU og skriver at studerende på
SU som regel har ret til gratis advokathjælp (noget med indkomst).
Well i hvert fald skriver han at man altid kan ringe og få gratis
rådgivning, også selvom man er i tvivl om man er berettiget til gratis
hjælp.

Håber du kan bruge det hvis det skulle gå så galt med din sag

Karen

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-04-02 13:39

Scripsit Karen <cowboyhat@sol.dk>

> Denne advokat:
> har annoncer hængende rundt omkring på KU og skriver at studerende på
> SU som regel har ret til gratis advokathjælp (noget med indkomst).

Han skriver om offentlig retshjælp. Men den kan ikke gives til
erhvervsmæssige sager.

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 05-04-02 16:07

Ja, så endte det desværre som jeg frygtede :(

Den dårlige part af firmaet ville betale os max 7.000,- for noget der ligner
lidt over 300 arbejdstimer.
Det var for det vi havde lavet, og det giver ca en timeløn på 23,-

Vi sagde det var dybt til grin, og beklagede dog at de havde valgt at
udvikle det et andet sted, men sagde
at vi minimum skulle have 24.000,- som erstatning for tabt arbejdstid. Det
ville han ikke give, og så gik vi.

Under mødet fremkom han med adskellige beskyldninger som f.eks at der var
flere fejl i produktet, at vi ikke
var til at få fat på, at vi ikke gjorde som han bad om, at vi havde
forsinket deres projekt osv.
Fejl i produktet nægtede vi kategorisk da vi selv har testet det, han
hæftede sig primært ved en fejl i nogle søge
resultater, som blev rettet samme dag, samt nogle design fejl, som ifølge
kontrakten er noget de selv skal stå for,
hvilket vi også gjorde ham klart, selv om han ikke lod til at forstå det.
Mht at vi ikke var til at få fat på, gjorde vi ham opmærksom på at da de
indgik aftalen med os, var de bevidste om
at jeg var studerende og gik i skole, samt min ven på daværende tidpunks
havde et arbejde, hvilket gjorde at almen
kontakt mellem 8 - 16 var meget svær om end de var velkomne til at kontakte
os om aftenen eller pr mail - det var ikke
godt nok for ham.
Så nævnte han at vi ikke gjorde som han bad om og at vi var langsomme, det
var mest i forbindelse med ting, som ifølge
kontrakten var deres opgave, så den holdt heller ikke, hvilket han heller
ikke lod til at forstå.

Sidst men ikke mindst havde han mest lyst til at stævne os for 225.000,- i
tabt fortjeneste da han mente at fordi det først
var køreklart i frebruar, og at han mener det er mangelfuldt og fejlfyldt,
og at de ikke har brugt det synderligt i februar og marts, så
havde de mistet 225.000,-
Det havde vi ingen kommentare til, andet end at vi sagde at det var begge
parters fejl at projektet først var kommet online der.

Det endte så med at vi gik og har givet dem et final offer om 30K, som var
den oprindelige pris, og vi frasagde os krav på hosting penge, samt de 5% af
omsætningen på portalerne, vi skulle have haft i et helt år.

Jeg har selv søgt på nettet efter noget gratis retshjælp, men fandt desværre
ikke meget og de fleste yder det to timer om ugen :(
Jeg har så været så heldig at støde ind i en jurist, som er min vens
storebror, og jeg håber han vil hjælpe lidt.

Dog har jeg lige et sidste spørgsmål inden jeg nok slutter denne tråd indtil
videre, nemlig spørgsmålet angående hans mulige sagsanlæg
mod os.
Kan han det ? Stævne os for tabt arbejdsfortjeneste i den størrelses orden,
på et projekt hvor han selv skyder på hvor mange penge
han har tabt ?
Ifølge os, kan vi se at det første domæne vi skulle hoste og som de skulle
re-delegere ned til vores server (det skulle de selv gøre), blev
gjort den 23/1-02, og den kørte som den gjorde til de lavede deres eget, fra
d. 10 - 12 februar, omend den var funktions dygtig allerede
fra 1. februar. Det jeg mener er at de jo i bund og grund selv overskrider
deadline med 23 dage, og giver os skylden.

Nå, men jeg takker mange gange for den hjælp jeg har modtaget herinde og er
yderst taknemmlig!!!

Hvis nogle kunne tænke sig at læse hele kontrakten, kan jeg fremsende det
her, eller pr mail hvis det skulle have interesse.

Med venlig hilsen
Ronni Feldt
rofe@mailme.dk
PS : Jeg skriver selvfølgelig hvad der sker i sagen så de nygerrige sjæle
kan følge med :)