Gødning til surbund / rhododendron
Fra : Crane

Dato : 02-04-02 11:35

Er der nogen der kender opskriften på en allround gødning til
surbundsplanter / rhododendron ?

Er det ikke nogen med hornmel osv. Hvor købes det ?

Jens

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 02-04-02 11:48

Du kan bruge den samme NPK gødning som du bruger til græsplænen, du skal
bare kun give dem som du "drysser salt på et æg!"
mvh
Preben

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-04-02 16:35

"Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk> wrote in message
> Du kan bruge den samme NPK gødning som du bruger til græsplænen, du skal
> bare kun give dem som du "drysser salt på et æg!"
> mvh
> Preben

Hvis det skal være rigtig skal man ha gødnind der er baseret på kationer
(NH4+) i stedet for anioner(NO3-). Når planten optager næringen fra jorden
udskiller planten stoffer der får jordens pH til at falde, derfor er det
ikke helt ligemeget hvad man vælger hvis man skal _gøre det rigtigt_.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-04-02 20:00

Crane wrote:

> Er der nogen der kender opskriften på en allround gødning til
> surbundsplanter / rhododendron ?

Man må aldrig direkte gøde Rhododendron og andre surbundsplanter
da de lever i en nær symbiose med svampe, og det er svampene,
som afgiver næringsstoffer til planterne, og det svampene
som tisser i jorden, så at den bliver sur.

Giv dem noget træflis, det kan svampene lide.
Hvis det lykkes at gøde surbundsplanter med almindelig gødning,
så danner de en masse grønne skud,
og holder op med at blomstre så meget.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-02 22:29

On Tue, 02 Apr 2002 21:00:03 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Man må aldrig direkte gøde Rhododendron og andre surbundsplanter

Sludder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-04-02 19:50

Mads Lie Jensen wrote:

> Sludder.

Jo, det har jeg og mange andre prøvet.

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-04-02 22:35

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> [...]
> som afgiver næringsstoffer til planterne, og det svampene
> som tisser i jorden, så at den bliver sur.

97% af alle planter har et symbiotisk forhold til svampe og bakterier. Det
er ikke svampene der afgiver næringsstoffer til planten, men hjælper med til
det via lange hyfer som svampen danner, og har en afgørende rolle ved
næringsfattig jord.
Derfor er der ikke noget galt i at gøde sine surbundsplanter, bare de får de
rigtige næringsstoffer og man passer på doseringen.

> Giv dem noget træflis, det kan svampene lide.

Det er altid godt....

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-04-02 20:52

Peter Andersen wrote:

> [...]
> Derfor er der ikke noget galt i at gøde sine surbundsplanter, bare de får de
> rigtige næringsstoffer og man passer på doseringen.

Hvor god tror du folk er til at passe på med doseringen?!

Planter fra lyngfamilen har et nære forhold til svampene end andre planter.

Fra : Crane

Dato : 03-04-02 09:15

Vil det sige at man med fordel kan bruge træflis til at fylde bedet op med
(blandet med tilpas mængde spagnum ) for at gøre det lidt billigere? Jeg er
ved at etablere et bed på 15-18 m2

Jeg har også tænkt på at køre ud i en granskov og hente nogle kubik
skovbund - Er det en god ide ?

Jeg har læst noget om at bruge hornmel og sur ammoniak som gødning - Nogen
kommentarer ?

Hvad for en type spagnum er at foretrække ? Med el. uden næring ?

Jens

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-04-02 19:56

Crane wrote:

> Vil det sige at man med fordel kan bruge træflis til at fylde bedet op med
> (blandet med tilpas mængde spagnum ) for at gøre det lidt billigere? Jeg er
> ved at etablere et bed på 15-18 m2

spring spagnumen over.

> Jeg har også tænkt på at køre ud i en granskov og hente nogle kubik
> skovbund - Er det en god ide ?

fin den indeholder mange arter af svampe. Men nogen få kg, er nok, bare det er
indsamlet flere steder og dybt, og bliver spredt godt.

> Jeg har læst noget om at bruge hornmel og sur ammoniak som gødning - Nogen
> kommentarer ?

Lad være med at gøde, unden grund.

> Hvad for en type spagnum er at foretrække ? Med el. uden næring ?

Brug træflis i stedet, ellers tørvesmuld kaldet "uberiget spagnum"

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-04-02 11:21

Crane <jh@thrane.cc> skrev i en news:a8c1b2$gh6$1@news.cybercity.dk...
> Er der nogen der kender opskriften på en allround gødning til
> surbundsplanter / rhododendron ?
>
> Er det ikke nogen med hornmel osv. Hvor købes det ?

Den gødning er ret neutral.
Hvis du har brug for en gødning med en sur virkning
( det kan f.eks. være fordi humusindholdet er ved at være
nedbrudt) - så kan man bruge svovlsur ammoniak. Det
er en ren kvælstofgødning ( ca. 20% N) med et stort kalkforbrug.
Den er god i surbundsbede, hvor behovet for fosfor og kalium
ikke er så stort.

Per A. Hansen