Skænderier
Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 31-01-01 02:28

Jeg har i de sidste par dage tænkt på, om min deltagelse i denne
nyhedsgruppe er spild af tid. Ikke grundet den fordømmelse jeg får fra
visse "evangeliske kristne", men fordi at en for stor del af
gruppeaktiviteten her er mere eller mindre skænderier. Min mening er at
mange indlæg er deciderede korstoge, med mange forvirrende kampråb.

Efter min mening foregår nogle diskussioner her uden respekt for andres
tro. Det handler mange gange om "hvem der har ret" og hvem kan
fordømmes, og ikke om positivitet eller religiøse oplevelser. Jeg kom
til at tænke på skriftsted i Ordsprogenes Bog kapitel 21:

v2 En mands færd kan være retskaffen i hans egne øjne,
men Herren prøver hjerterne.

Hvorfor er religion en undskyldning for så meget strid her. Er det fordi
vi man kun ser på sin egen "retskaffenhed". Jeg har set opførsel
herinde, som aldrig ville tolereres i andre nyhedsgrupper, for slet ikke
at tale om i samfundet generelt. Kan kristendommens forskellige
retninger ikke leve sammen og skal vi derfor lave flere underopdelinger
af nyhedsgruppen..?

Kort sagt synes jeg ikke det er specielt skægt at være her i gruppen for
det meste. Endnu vigtigere synes jeg min tid er, jeg har en dejlig
familie og nyder at læse i skrifterne. Er det værd at tage tid fra det,
blot for at læse og involveres i diverse skænderier, som ikke just
bidrager til ens åndelige niveau..?

Giv mig gerne jeres svar, er deltagelse her i gruppen spild af tid..?

Mwed venlig hilsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-01-01 13:47

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> writes:

> [...]
> gruppeaktiviteten her er mere eller mindre skænderier. Min mening er at
> mange indlæg er deciderede korstoge, med mange forvirrende kampråb.

Du har ret. Selv har jeg flere gange taget et halvt års eller længere
pause, fordi den konstante tilsvining af min tro (jeg tillader mig at
være barnedøbende lutheraner) og visse folks totale fornægtelse af
almindelig logik (målet helliger midlet, så lad os bare opføre os som
tåber) blev for meget.

Jeg kan anbefale at ignorere de folk, der er for belastende at høre på
og så i øvrigt flytte en snak over i email, hvis man gerne vil have
ørenlyd. Det er lidt trist, at det er nødvendigt, men det er det.

Jeg personligt er glad for at have en "argumenterende mormon[1]" i
gruppen.

[1] Jamen, det hedder det altså på dansk. Det er der ikke noget
nedsættende i. Så, nu er jeg blacklisted

> Hvorfor er religion en undskyldning for så meget strid her. Er det fordi
> vi man kun ser på sin egen "retskaffenhed".

Jeg så dette Coleridge-citat i går:

He who begins by loving Christianity better than truth, will proceed
by loving his own sect or church better than Christianity, and end in
loving himself better than all.

(den der starter med at elske Kristendom højere end sandhed, vil
begynde at elske sin egen sekt eller kirke mere end Kristendom og vil
til sidst elske sig selv mere end alle andre.)

Jeg synes at have observeret dette mere end en gang...

> Giv mig gerne jeres svar, er deltagelse her i gruppen spild af tid..?

Ikke hvis man ignorerer de værste flamere og i øvrigt bruger email,
når det man skriver er flamebait.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Live4Him

Dato : 31-01-01 14:24

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at tale om i samfundet generelt. Kan kristendommens forskellige
> retninger ikke leve sammen og skal vi derfor lave flere underopdelinger
-------------
Jeg mener, at det i dette tilfælde drejer sig om et uheldigt debatemne,
nemlig spørgsmålet : "hvem er kristen og hvem er ikke ?". Jeg mener godt at
vi kan være her allesammen, hvis vi viser hinanden respekt og tænker os om.
Det er forståeligt at du opfatter Erik's holdning som fordømmende ( jeg
ville iøvrigt selv blive stiktosset, hvis nogen fortalte mig at jeg ikke var
kristen ).

Hvis man begynder at klassificere folk i små kasser, kan det næppe undgåes
at der bliver trådt over tæerne. At du bliver betragtet som ikke-kristen af
Erik, er for mig at se uheldigt, da det er i modstrid med din egen
opfattelse og bekendelse, og hvem har ret til at stemple den som tom og
værdiløs ?

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-01-01 16:20

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9593ov$7sh$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> Erik, er for mig at se uheldigt, da det er i modstrid med din egen
> opfattelse og bekendelse, og hvem har ret til at stemple den som tom og

Ingen overhovedet skulle jeg mene ... og lige så lidt tilkommer det for mig
at se os at dømme/bedømme om andre er kristne eller ej .. det må til enhver
tid blive et spørgsmål mellem det enkelte menneske og Jesus .... !

MVH Anne-Marie

Fra : Vidal

Dato : 31-01-01 17:19

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> og lige så lidt tilkommer det for mig
> at se os at dømme/bedømme om andre er kristne eller ej .. det må til enhver
> tid blive et spørgsmål mellem det enkelte menneske og Jesus .... !

Og du har ret.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-01 21:20

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Erik, er for mig at se uheldigt, da det er i modstrid med din egen
> opfattelse og bekendelse, og hvem har ret til at stemple den som tom og

Er det mig Erik du mener, kan jeg ikke acceptere en racistiske grupper,
hvad Mormonbevægelsen er kendt for at tilhøre, som kristne.

Spørg selv en Mormon om hvor mange "sorte" Mormoner der var for 25
år siden. Og hver mange "sorte" der idag tjæner ved templet ??

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 31-01-01 21:48

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> Spørg selv en Mormon om hvor mange "sorte" Mormoner der var for 25
> år siden. Og hver mange "sorte" der idag tjæner ved templet ??

Jeg har besvaret denne usandhed før, men du har åbenbart ikke læst den.
Ligesom at du aldrig har besvaret min redegørelse for dine usandheder i
dit "Matriale om mormonerne".

Din fordømmelse om at vi er rascistiske er udokumenteret, usand og
dermed imod fundatsen for denne gruppe. Jeg er ikke rascist og den kirke
jeg tilhører er ikke rascistisk.

Jeg tilgiver din rascistiske bedømmelse..!

Tak for din opmærksomhed omkring Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige og jeg håber du bedre vil forstå os en dag.

--
Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net

Fra : Erik Larsen

Dato : 31-01-01 22:56

> Din fordømmelse om at vi er rascistiske er udokumenteret, usand og
> dermed imod fundatsen for denne gruppe. Jeg er ikke rascist og den kirke
> jeg tilhører er ikke rascistisk.

Så fortæl os, hvor mange "sorte" var frelste i Mormon-regi før 1976 ???

> Jeg tilgiver din rascistiske bedømmelse..!

Jeg er trænet i Sydafrika, hvor sorte ikke kune blive Mormoner.

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-01 17:39

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:FQ%d6.496
> Så fortæl os, hvor mange "sorte" var frelste i Mormon-regi før 1976 ???

Du må tale mod bedre vidende.

Der var sorte medlemmer af kirken allerede på det
tidspunkt, vi afviser ingen, og har aldrig gjort det.

Jeg har iøvrigt kendt et sort medlem af Danmark
så tidligt som i 1977, i dette meget hvide land.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-02-01 21:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du må tale mod bedre vidende.
>
> Der var sorte medlemmer af kirken allerede på det
> tidspunkt, vi afviser ingen, og har aldrig gjort det.

Hvor mange ???

> Jeg har iøvrigt kendt et sort medlem af Danmark
> så tidligt som i 1977, i dette meget hvide land.

Jeg sagde før 76 !!

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-02-01 23:08

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:M0ke6.261
> Jeg sagde før 76 !!
>
> Erik

Beklager, men så langt strækker min private hukommelse ikke.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-01 16:00

???

Hvorfor bliver du ved med dit 1976?
Hvad er der så specielt med 1976?

Hvis du tænker på det tidspunkt, hvor
alle værdige mænd fik lov til at bære
det højeste præstedømme, så var
det ikke i 1976, men i 1978. Jeg var
selv tilstede, da det blev forelagt for
os i kirken, og husker hvor dejligt det var
for os alle at høre.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-02-01 20:32

> [...]
> det ikke i 1976, men i 1978. Jeg var
> selv tilstede, da det blev forelagt for
> os i kirken, og husker hvor dejligt det var

I templet mener du ??

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-02-01 09:27

> I templet mener du ??

Nej, i kirken, hvor det blev læst op fra talerstolen.
Hvorfor skulle det offentliggøres i templet?
Der har vi bestemt for travlt med andre, vigtigere ting.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-02-01 21:36

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, i kirken, hvor det blev læst op fra talerstolen.
> Hvorfor skulle det offentliggøres i templet?
> Der har vi bestemt for travlt med andre, vigtigere ting.

Fordi det var en af de ledende præster ved tempelet der fik åbenbaringen.

Hvor menge sorte medlemmer var Mormoner i f.eks. 1970 eller før ???

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 05-02-01 00:03

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Fordi det var en af de ledende præster ved tempelet der fik
åbenbaringen.

Vi har ingen ledende præster i templerne. Kirken bliver ledet af kirken
Præsident (profeten) og han får åbenbaringer om kirken. Du ved altså
ikke mere om den kirke vi tilhører end os selv..!

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-02-01 23:10

> [...]
> Præsident (profeten) og han får åbenbaringer om kirken. Du ved altså
> ikke mere om den kirke vi tilhører end os selv..!

jeg så en film for mange år siden, men kunne ikke huske titlen. Men
det var vist "The God Maker" en film lavet af, i dine øjne løjnagtige
forræder der er frafaldet og blevet til djæveleyngel.
Jeg anbefaler folk at se filmen som sikkert kan fås i Pinsevækkelsen
eller i Apostolsk kirker

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-02-01 00:18

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:yXZe6.376>
> Hvorfor skulle det offentliggøres i templet?
>
> Fordi det var en af de ledende præster ved tempelet der fik åbenbaringen.

Nej, det var det bestemt ikke. Iøvrigt har vi ikke "ledende præster ved
templet".
Selv min mand, som er helt almindelig ældste i kirken, kan udføre arbejde i
templet, og deltage i ceremonierne.

Den mand, som fik åbenbaringen, var naturligvis kirkens øverste leder,
profeten, ældste Spencer W. Kimball. Han forelagde den for De tolv
Apostles kvorum, hvorefter de sammen bad om emnet, og alle var enige
om denne beslutning.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-02-01 23:17

> [...]
> profeten, ældste Spencer W. Kimball. Han forelagde den for De tolv
> Apostles kvorum, hvorefter de sammen bad om emnet, og alle var enige

Kaldte Kenn L. Schjødt mig ikke en løjner og nu giver du mig ret.

I min kirke heder den øverste profet Jesus Kristus, men der er vel
der kirken og mormonerne skildes og vi er har ikke været 12 apostle
i 2000 år, antaldet er vokset skyhøj.

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 01-02-01 21:27

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Jeg er trænet i Sydafrika, hvor sorte ikke kune blive Mormoner.

I min mission og på missionær træningscenteret ved London templet, var der
en Søster som var zulu prinsesse fra Sydafrika og hun var i templet som os
andre. Hun var en vidunderlig pige, som altid var glad og smilende.

Jeg har billeder som kan dokumentere det (at jeg var på MTC med hende). Hvis
du altså ønsker at ændre dine meninger om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige, som tilsyneladende er præget af diverse løgnagtige fordomme spredt
af modstandere af kirken.

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-02-01 21:53

> I min mission og på missionær træningscenteret ved London templet, var der
> en Søster som var zulu prinsesse fra Sydafrika og hun var i templet som os
> andre. Hun var en vidunderlig pige, som altid var glad og smilende.

Jeg har boet i Shakers, Mpangeni i Zululand og taler pænt Zulu (Ifonogalo)
Må jeg spørge om Prinsessens navn ??

Men det var vel først efter 1976 du var i London ??

> [...]
Dages
> Hellige, som tilsyneladende er præget af diverse løgnagtige fordomme

Jeg er din modstander og jeg fortæller ikke løgnhistorier. I ganle dages
Mormon
læret tilhørte negerne den trediedel af engleskaren der blev sparket ud af
himmelen
med Lusifa.

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 01-02-01 22:39

> [...]

> Mormon
> læret tilhørte negerne den trediedel af engleskaren der blev sparket ud af

Nej, for ifølge vores skrifter har den tredjedel ikke nogen krop, men er kun
ånder. Alle mennesker på jorden inkl. folk af afrikansk afstamning har en
krop og de kan derfor ikke være dem. Du fordømmer på et i bedste fald meget
misforstået grundlag.

Med hensyn til din løgnehistorier, så har jeg allerede bevist dine løgne
engang i dit "Matriale om mormonerne", som du forøvrigt ikke har svaret
på..!

At du er min modstander må vel være dit valg, hvis man ikke har noget bedre
at går op i end at skabe fjendskab og splid. Din fordømmelse er tilgivet og
må Gud velsigne dig.

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-02-01 20:29

> [...]
> ånder. Alle mennesker på jorden inkl. folk af afrikansk afstamning har en
> krop og de kan derfor ikke være dem. Du fordømmer på et i bedste fald

Der står ikke skrevet i bibelen at den trediedel af engleskaren ikke skulle
have
en krop, da de er engle har de vel en krop, som alle ander engler.

> Med hensyn til din løgnehistorier, så har jeg allerede bevist dine løgne
> engang i dit "Matriale om mormonerne", som du forøvrigt ikke har svaret
> på..!

skrevet af Mormoner selvføligt, for elles er det jo løgnhistorier.

> [...]
bedre
> at går op i end at skabe fjendskab og splid. Din fordømmelse er tilgivet

fik jeg tallet på sorte Mormoner før 1976 ???

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-02-01 22:41

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> fik jeg tallet på sorte Mormoner før 1976 ???

Jeg ser sådan på det, at JKKSDH flere gange i de sidste århundreder
har sagt "den der doktrin er noget værre noget, lad os få gjort noget
ved det", og det synes jeg ikke skal komme dem til skamme.

Der er stadig massre af ting i deres lære som "main-stream"-kristne
kan stille spørgsmålstegn ved, men er det på sin plads at genere dem
for ting, som blev droppet for mange år siden?

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Empire Strikes Back:
The RockBear. ((^)) Darth Vader is Luke's father.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 02-02-01 23:11

erik.dalgas@mail.dk
Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3g0hwyd8d.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

>"main-stream"-kristne

Hvem er det, du beskriver, på denne måde ?

>Der er stadig massre af ting i deres lære som "main-stream"-kristne
>kan stille spørgsmålstegn ved, men er det på sin plads at genere dem
>for ting, som blev droppet for mange år siden?

Du skriver her, at der er *masser* af ting, i SDH læren, disse kristne kan
stille spørgsmåltegn ved.

Hvilke ? (Jeg forventer en *masse* punkter.)

Spørgsmål, i forhold til hvad ?

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-02-01 23:36

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> writes:

> Hvem er det, du beskriver, på denne måde ?

Dig og mig. Folk, som befinder sig rimeligt tæt på den "almindelige"
kristendom, hvor man tror på treenigheden, hvor man døber (på et eller
andet tidspunkt), etc.

vi kan da have masser af uenigheder, men set for en udenforstående er
det minimale detaljer.

Her skiller SDH'erne sig en del ud. Tilpas meget til at kun de i
"mainstream", der har en ret bred definition af "kristen" overhovedet
vil medregne dem til dette.

> Du skriver her, at der er *masser* af ting, i SDH læren, disse kristne kan
> stille spørgsmåltegn ved.
>
> Hvilke ? (Jeg forventer en *masse* punkter.)

Hele dette om hvorvidt Gud er den eneste Gud, eller bare "lokal"
Gud. Jesu placering i forhold til Gud. Dette, at have en esoterisk del
omkring templet. At Det ny Jerusalem skal ligge i Amerika.

Jeg gider ikke finde flere, for det ville kræve at jeg satte mig ned
og tænkte over det, og det finder jeg unødvendigt.

Jeg vil i stedet spørge dig, hvad dit ærinde er? Umiddelbart virker
det som om du bliver sur over, at jeg siger, at det er unødvendigt at
spilde tid på at diskutere farvede i JKKSDH, fordi du så ikke mener at
have noget at skælde ud over. Men det er vel ikke det du mener?

Fra : Erik Dalgas

Dato : 03-02-01 00:11

nyhedsmeddelelse:m3ae84yap7.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Dig og mig. Folk, som befinder sig rimeligt tæt på den "almindelige"
> kristendom, hvor man tror på treenigheden, hvor man døber (på et eller
> andet tidspunkt), etc.

Aha.

> vi kan da have masser af uenigheder, men set for en udenforstående er
> det minimale detaljer.

Det må vi da håbe. Men jeg er nu ikke så sikker på, at det "folk" ser, er
minnimale detaljer.

> Her skiller SDH'erne sig en del ud. Tilpas meget til at kun de i
> "mainstream", der har en ret bred definition af "kristen" overhovedet
> vil medregne dem til dette.

Så hoved strømmen af kristne, afviser altså SDH, som kristendom ?

> [...]
>
> Jeg gider ikke finde flere, for det ville kræve at jeg satte mig ned
> og tænkte over det, og det finder jeg unødvendigt.

Men tænkte du over det, ville listen blive lang, ikke ? (meget lang)

> Jeg vil i stedet spørge dig, hvad dit ærinde er?

Mit ærinde er blot, at dine udtalelser, vakte min interresse for en lidt
nærmere beskrivelse, af hvad du mente med dine udsagn.

Nej Peter, det er ikke hvad jeg mener.

Erik Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-02-01 00:34

> Det må vi da håbe. Men jeg er nu ikke så sikker på, at det "folk" ser, er
> minnimale detaljer.

I forhold til frelsen ved offerdøden er det.

> Så hoved strømmen af kristne, afviser altså SDH, som kristendom ?

Det er mit indtryk.

> Men tænkte du over det, ville listen blive lang, ikke ? (meget lang)

Aner det ikke. Sikkert. Men det er ligegyldigheder.

--
Peter B. Juul, o.-.o "GNU sutter vel i det hele taget på mange måder
The RockBear. ((^)) når man først er holdt op med at falde i svime

Fra : Erik Dalgas

Dato : 03-02-01 01:43

nyhedsmeddelelse:m37l38y81g.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> I forhold til frelsen ved offerdøden er det.

Ja, men forstår "folk" det.

> Det er mit indtryk.

Også mit.

> Aner det ikke. Sikkert. Men det er ligegyldigheder.

Nu bliver det lidt "forvirende"- hovedstrømmen af kristne, sætter spørgsmåls
tegn ved og medregner ikke SDH, pga. ligegyldigheder. (intresant synspunkt)
når man ser på de punkter du allerede har nævnt.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-02-01 11:08

> Ja, men forstår "folk" det.

Det tror jeg. Den almindeligste kritik er noget i stil med "Kan I
virkelig ikke blive enig om den slags detaljer?"

> Nu bliver det lidt "forvirende"- hovedstrømmen af kristne, sætter spørgsmåls
> tegn ved og medregner ikke SDH, pga. ligegyldigheder. (intresant synspunkt)
> når man ser på de punkter du allerede har nævnt.

Jeg mener, at de ting, der ikke handler om hvad/hvem Gud og Jesus er,
er småting.

Om det Ny Jerusalem skal ligge i Amerika kan jeg ikke gøre til et
væsentligt problem. Der er trods alt kristne, som alment accepteres
som kristne, der tror, at det er et rumskib, der er på vej.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-02-01 20:50

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væsentligt problem. Der er trods alt kristne, som alment accepteres
> som kristne, der tror, at det er et rumskib, der er på vej.

Jeg har engang læst om en eller anden Amerikaner der mente at det Nye
Jerusalem er for stor til at ligge i Israel, så han mente det ville flyve i
luften
over landet, som et slags rumskibby.

De er skører de Amerikaner

Erik

Fra : Erik Dalgas

Dato : 04-02-01 18:11

nyhedsmeddelelse:m31ytgxeo9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Det tror jeg. Den almindeligste kritik er noget i stil med "Kan I
> virkelig ikke blive enig om den slags detaljer?"

Så "Hedningene" belære de kristne

Næh Peter, den tror jeg ikke på. Det skulle da lige være, hvis det er
folkekirken du mener, den har "mange" jo en eller anden "mening" om.

> Jeg mener, at de ting, der ikke handler om hvad/hvem Gud og Jesus er,
> er småting.

Det handler SDH læren i *særdeleshed* da også om.

> Om det Ny Jerusalem skal ligge i Amerika kan jeg ikke gøre til et
> væsentligt problem. Der er trods alt kristne, som alment accepteres
> som kristne, der tror, at det er et rumskib, der er på vej.

Rumskib ? (hvem har sagt det)

At du ikke ser problemet, i at flytte "det ny Jerusalem" til Amerika, er
foruroligende. Hvad så, med løfterne til Israel ?

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 03-02-01 00:27

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> wrote in message

> Du skriver her, at der er *masser* af ting, i SDH læren, disse kristne kan
> stille spørgsmåltegn ved.
>
> Hvilke ? (Jeg forventer en *masse* punkter.)

Nu er det jo nærmest symptomatisk, at i en tråd der omhandler det uværdige i
skænderier og splid, så er det de to Erik'er (Dalgas og Larsen) som
forsøger at hive det hele ned i splid, løgn og skænderier. Har I virkelig
ikke noget bedre at tage jer til, eller er jeres verden så præget af
negativitet og fjendskab..?

Fra : Erik Dalgas

Dato : 03-02-01 01:31

erik.dalgas@mail.dk
Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7nHe6.10940$zw.173872@twister.sunsite.dk...

> [...]
> forsøger at hive det hele ned i splid, løgn og skænderier. Har I virkelig
> ikke noget bedre at tage jer til, eller er jeres verden så præget af

Nå Kenn, du kan bare ikke lade være, hva. Skal du nu også til at bestemme,
hvad jeg må debatere.

Jeg har spurgt Peter, hvad han mente med hans udsagn - "at hovedstrømmen af
kristne, ikke vil medregne dem" - han har svaret mig. EOD.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 03-02-01 01:36

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> wrote in message

> Nå Kenn, du kan bare ikke lade være, hva. Skal du nu også til at bestemme,
> hvad jeg må debatere.

Jeg tror nu mere det ikke er dig der kan lade være. Du skal jo bruge enhver
chance på at vise forskellen.

Jeg konstaterede bare det symptomatiske i, at du og Erik Larsen starter
fokus på forskelle og splid, i en tråd som handlede om det modsatte. Og
egentlig så beviser det blot at dele af denne gruppes diskussioner er spild
af tid.

Fra : Uggi

Dato : 03-02-01 01:34

> Nu er det jo nærmest symptomatisk, at i en tråd der omhandler det uværdige
> skænderier og splid, så er det de to Erik'er (Dalgas og Larsen) som
> forsøger at hive det hele ned i splid, løgn og skænderier.

Næh, fakta er bare, at en 'Kirke' som mormonkirken, og som jeg særdeles godt
kender til, hører til blandt de som prøver at føre de udvalgte vild. Ikke
dermed sagt at mormonerne som sådan og generelt, har en skjult og ond
dagsorden, for I tror, sikkert i god tro, på den udokumenterede
menneskelære, nøjagtigt ligesom Vidnerne.

Og hvad angår det med racisme og farvede..... helt ærligt Hr. Schjødt....

Hvad mener DU om, at en negroid gifter sig med en hvid?
Hvad tror du mormontemplet mener? (ærligt svar, tak - for det nytter ikke at
benægte den med det racistiske element... hvis du gør det, er du uærlig.
Hellere respektere en racist som vedkender sig at han ikke bryder sig om
farvede, end en som ikke vil være ved det) og nej, med det mener jeg ikke,
at jeg respekterer racismen - tværtimod er det noget af det laveste! Men at
benægte mormonsekten har klare holdninger hvad dette angår, er for langt
ude.

Har I virkelig
> ikke noget bedre at tage jer til, eller er jeres verden så præget af
> negativitet og fjendskab..?

Jeg kunne spørge dig om det samme Kenn. Du er måske okay som person, og i
din iver efter at tjene Gud, eller hvem du nu mener at tjene - Men, inden du
benægter den stærke racisme i din sekt, bør du lige sætte dig ind i det
først. Hvis du nu påstår, at du har været mormon i lang tid, og virkelig har
tjek på mormonismen, og stadig benægter racismen i sekten, har du blot et
endnu større ansvar.

Du skriver negativitet og fjendskab, huh? Hvad er racisme egentlig...
positivitet og fællesskab?

Enhver bør tage afstand fra mormonsekten, hvis man da mener det med
næstekærligheden.

Uggi

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 03-02-01 02:01

"Uggi" <uggimail@remove/uggimail.com> wrote in message

> [...]
> dagsorden, for I tror, sikkert i god tro, på den udokumenterede
> menneskelære, nøjagtigt ligesom Vidnerne.

Velkommen til fordømmernes klub, som stiger i antal. Din viden virker som om
den kommer fra modstandere af kirken, som ikke kan regnes som neutrale i
deres tendens. At du så også kan regnes som at være af negativ tendens,
giver vist sig selv.

Igen sympomatisk i en tråd som handler om det modsatte. Først fordømmes jeg
som ikke-kristen, nu som rascist. Jeg tror ikke at det er foreneligt med
åndens frugter at beskæftige sig med noget sådant (Gal 5:13-26). Derfor vil
jeg vælge at afstå fra at diskuttere en så usand beskyldning. Selv vores
Mormons Bog siger følgende:
33. Thi ingen af disse synder kommer fra Herren, thi han gør det, som er
godt blandt menneskene, og han gør intet, uden at det står tydeligt for dem;
og han indbyder alle til at komme til sig og få del i hans godhed, og han
nægter ikke nogen at komme til sig, sort eller hvid, træl eller fri, mand
eller kvinde, og han ihukommer folkene, thi alle er lige for Gud, både jøde
og ikke-jøde.

Men farisæerne brugte jo samme metoder overfor Jesus og Hans disciple, de
blev også kaldt en "sekt fra Nazaret" og fordømt som falske.

Jeg tilgiver din fordømmelse og de usande ting du har lært. Jeg håber du i
det mindste finder ud af sandheden omkring SDH, så du afviser os på et reelt
grundlag.

Fra : Uggi

Dato : 03-02-01 02:27

"Kenn L. Schjødt"

> [...]
> den kommer fra modstandere af kirken, som ikke kan regnes som neutrale i
> deres tendens. At du så også kan regnes som at være af negativ tendens,

Ja ja ja! Den med at man dømmer, kan man jo altid bruge, og så kører det i
ring. Så dømmer du mig for at dømme osv. Man må gerne i overensstemmelse med
Guds Ord, og det der nu åbenlyst for ethvert tænkende væsen bla. også ligger
implicit heri, konkludere (kald det bare at dømme), hvis noget er
forkert/synd!

> [...]
> som ikke-kristen, nu som rascist. Jeg tror ikke at det er foreneligt med
> åndens frugter at beskæftige sig med noget sådant (Gal 5:13-26).

Ligesom det heller ikke har noget med Åndens frugter at gøre, at
Mormonsekten har de holdninger den har....

BY THE WAY!!! Hvorfor svarer du egentlig ikke bare på spørgsmålet, Kenn?
Mormonsekten er jo ikke racistisk vel?

Derfor vil
> jeg vælge at afstå fra at diskuttere en så usand beskyldning.

Netop, for du ved godt, at skulle du kommentere den med black'n white
forhold, måtte du enten erkende racismen i mormonsekten, eller tale usandt!

Selv vores
> [...]
> nægter ikke nogen at komme til sig, sort eller hvid, træl eller fri, mand
> eller kvinde, og han ihukommer folkene, thi alle er lige for Gud, både

Meget smukt, men mormons bog er ikke Guds Ord, men menneskers.... ta' nu at
svar på et konkret spørgsmål, i stedet.

> Men farisæerne brugte jo samme metoder overfor Jesus og Hans disciple, de
> blev også kaldt en "sekt fra Nazaret" og fordømt som falske.

Tja... men nu er jeg tilhænger af denne Jesus, og har ikke trukket noget
fra, eller lagt noget til, i form af Uggis Bøger, eksempelvis! Så farisæer
er jeg ikke, men stærk modstander af løgnelære, det er jeg, ja. Så lad være
med at misbruge farisæerne og Jesus til at tale om fordømmelse. Du kan
desværre ikke sidestille Jesu lære med mormonernes lærebøger. (og nej, jeg
behøver ikke at have respekt, overhovedet, for en så vildledende vranglære,
som mormonismen, efter min mening er) I øvrigt kaldte jeg ikke DIG racist,
men mormonsekten som sådan.. det kunne også være dig ja, men du er muligvis
een af de oprigtige, selvom jeg tvivler, når du har problemer med at svare
på et simpelt spørgsmål, som det med sort/hvide forhold.

> Jeg tilgiver din fordømmelse og de usande ting du har lært.

Dem har Mormonkirken selv lært mig, Kenny

Jeg håber du i
> det mindste finder ud af sandheden omkring SDH, så du afviser os på et
reelt
> grundlag.

Frem for at tale om sandhed i forbindelse med mormonsekten, ville det være
mere passende at tale om løgnen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 03-02-01 02:45

"Uggi" <uggimail@remove/uggimail.com> wrote in message

> BY THE WAY!!! Hvorfor svarer du egentlig ikke bare på spørgsmålet, Kenn?
> Mormonsekten er jo ikke racistisk vel?

Er besvaret tidligere..!

Derudover kan jeg genkende begyndelsen på en nyttesløs diskussion. Du
starter med at fordømme os som en sekt, rascistisk, vildledende osv. Jeg
forventer ikke en sådan start på en tråd, betyder at du virkelig har
spørgsmål eller tvivl omkring SDH, du har din forudindfattede mening og den
kan formentlig ikke ændres.

Derfor vil jeg ikke at bruge tid på det, da det blot vil handle om
beskyldninger og ende i din fordømmelse af os. Derfor lad os ende skænderiet
før det begynder, så EOD herfra..!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-02-01 09:39

"Uggi" <uggimail@remove/uggimail.com> skrev i en meddelelse news:U7Je6.21340
> Netop, for du ved godt, at skulle du kommentere den med black'n white
> forhold, måtte du enten erkende racismen i mormonsekten, eller tale
usandt!

Jeg ved ikke, hvor du har dine informationer fra, men mine
stammer fra et vedholdende medlemsskab siden 1 - 1- 1977,
hvor jeg blev døbt.

Vi har ikke det fjerneste imod nogen som helst hudfarve,
og jeg tror såmænd, jeg efterhånden har mødt snart hver
eneste i kirken gennem årene.
En af mine venner i kirken er for øvrigt gift med en meget
smuk mørk pige - hvorfor skulle jeg se skævt til det?
Og de er gift i templet! Hvorfor skulle der være noget
unaturligt i det?

Vore medlemmer er meget vendt mod hele verden,
ikke blot mod den lokale andedam. Det vil naturligvis
give større andel af blandede ægteskaber - og hvad så?

To af mine egne døtre er p.t. i USA, og kommer først
hjem næste sommer - jeg har da bestemt ingen garanti
for, at de ikke kommer hjem med en kæreste på slæb.
Men for os er det altså ikke indpakningen, der tæller -
beklager - det er manden/kvinden indeni.

Glemmer du ikke også, at du jo ikke kan se vores
hudfarve, mens du sidder her og snakker med os?
Hvilken garanti har du for, at vi ikke er sorte som
natten?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-02-01 21:07

> [...]
> nægter ikke nogen at komme til sig, sort eller hvid, træl eller fri, mand
> eller kvinde, og han ihukommer folkene, thi alle er lige for Gud, både

"sorte og hvide" er et racespørgsmål, hvorimod "Jøde og ikke jøde er et
religiøst
spørgsmål.

fortæl mig; - findes dette skriftsted i de gamle mormonbøger, for jeg kan
ikke
finde det i min. 33 under hvad navn ???

> Men farisæerne brugte jo samme metoder overfor Jesus og Hans disciple, de
> blev også kaldt en "sekt fra Nazaret" og fordømt som falske.

Nej dette er ikke det samme, Farisærene prøvede at få fordømt sandheden,
hvorimod du prøver at skjule sandheden.

> Jeg tilgiver din fordømmelse og de usande ting du har lært. Jeg håber du i
> det mindste finder ud af sandheden omkring SDH, så du afviser os på et
reelt
> grundlag.

Du har ingen autoritet til at tilgive

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 05-02-01 00:07

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> fortæl mig; - findes dette skriftsted i de gamle mormonbøger, for jeg
> [...]

2 Nephi 26:33

> Du har ingen autoritet til at tilgive

Vi kan alle tilgive folk personligt og det er hvad jeg har gjort.
Tilgivelse fra Gud må du selv opnå, her har jeg ingen autoritet.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-02-01 00:20

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:fTZe6.371
> Du har ingen autoritet til at tilgive

"Forlad os vor skyld, som vi også forlader vore skyldnere......"
Citat fra Jesus Kristus.

Både du og jeg har autoritet til at tilgive andre,
ja faktisk forpligtelse til gøre det.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Niels Steg

Dato : 05-02-01 00:51

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:95ko3r$lh3$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> Citat fra Jesus Kristus.
>
> Både du og jeg har autoritet til at tilgive andre,

Kun hvis vi ønsker at blive tilgivet af Kristus.. og hvem af os gør ikke
det )

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-02-01 23:24

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:95ko3r$lh3$1@news.inet.tele.dk...

> Kun hvis vi ønsker at blive tilgivet af Kristus.. og hvem af os gør ikke

Mormoner kan selv

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 06-02-01 00:01

> Mormoner kan selv

Det burde vi også kunne Erik..

Matt 5, 14
Luk 6,37
Kol 3, 13
Ef 4,32

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-02-01 23:23

> [...]
>
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> "Forlad os vor skyld, som vi også forlader vore skyldnere......"

Det er en bøn, ikke en autoritet

> Både du og jeg har autoritet til at tilgive andre,
> ja faktisk forpligtelse til gøre det.

Kun Jesus kan tilgive synd imod Gud

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 06-02-01 00:27

> Det er en bøn, ikke en autoritet

> Kun Jesus kan tilgive synd imod Gud

Jeps, men er du sikker på at det er det Bodil taler om, i mine ører
lyder det som om hun taler om er at vi skal tilgive hinanden de
overtrædelser der bliver begået mod OS... Jeg kan selvfølgelig tage
fejl.

Med hensyn til at tilgive synder mod Gud, klart at det er Jesu
afdeling... men det kan være vores afdeling at kunne fortælle et
menneske at Gud tilgiver den synd der angres og bekendes... og evt. på
Guds vegne fortælle et menneske at på det menneskes bekendelse, er hans
synder forladt.

Niels

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-02-01 17:05

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:6FGf6.447
> [...]
> lyder det som om hun taler om er at vi skal tilgive hinanden de
> overtrædelser der bliver begået mod OS... Jeg kan selvfølgelig tage

Nej, det gør du ikke, det var det, jeg talte om.

> [...]
> menneske at Gud tilgiver den synd der angres og bekendes... og evt. på
> Guds vegne fortælle et menneske at på det menneskes bekendelse, er hans

Sådan var det også ment fra min side.
Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 06-02-01 14:26

On Mon, 5 Feb 2001 23:22:47 +0100, "Erik Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
Jesus sier vi skal først gjøre opp med mennesker før vi ber om
tilgivelse fra Gud.

Olav

Fra : Niels Steg

Dato : 06-02-01 16:11

"Olav Grimdalen" <olavmo@c2i.net> skrev i en meddelelse

> Jesus sier vi skal først gjøre opp med mennesker før vi ber om
> tilgivelse fra Gud.

Hvor siger han det?

I lignelsen om de 2 tjenere er det jo omvendt, Herren tilgiver tjeneren
den store skyld, medens tjeneren bagefter ramler ind i den anden tjener
som bliver smidt i fængslet fordi han ikke kan betale en langt mindre
skyld..

(Matt 18)

Niels

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 06-02-01 19:02

On Tue, 6 Feb 2001 16:11:18 +0100, "Niels Steg"
<niels.steg@get2net.dk> wrote:

> [...]
>den store skyld, medens tjeneren bagefter ramler ind i den anden tjener
>som bliver smidt i fængslet fordi han ikke kan betale en langt mindre

MRK 11,25 - MRK 11,26 Og når dere står og ber, hvis dere har noe imot
noen, så tilgi ham, slik at deres Far i himmelen også kan tilgi dere
overtredelsene deres. 26 Men hvis dere ikke tilgir, da skal heller
ikke deres Far i himmelen tilgi dere overtredelsene deres."*

Olav

Fra : Niels Steg

Dato : 06-02-01 19:39

> [...]
> overtredelsene deres. 26 Men hvis dere ikke tilgir, da skal heller
> ikke deres Far i himmelen tilgi dere overtredelsene deres."*

OK, den havde jeg tænkt på og ligeledes det med at forlige sig med sin
broder før man går til nadver..

Niels

Fra : Niels Steg

Dato : 03-02-01 11:16

> [...]
> dagsorden, for I tror, sikkert i god tro, på den udokumenterede
> menneskelære, nøjagtigt ligesom Vidnerne.

Hvorfra kommer dit had?

Niels

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 03-02-01 10:22

On Fri, 02 Feb 2001 23:26:59 GMT, "Kenn L. Schjødt"
<kenn@traceroute.dk> wrote:

> [...]
>forsøger at hive det hele ned i splid, løgn og skænderier. Har I virkelig
>ikke noget bedre at tage jer til, eller er jeres verden så præget af

Kjære Ken,

Det er jeg fullstendig enig i. Vi som kristne skal ikke sjikanere folk
som har en annen tro, men peke på veien som er Jesus Kristus, peke på
hva Bibelen sier å holde denne boken opp for det er Guds ord som er
vår rettleder og vegleder og trøster gjennom livet.

Olav

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-02-01 21:18

> [...]
> hva Bibelen sier å holde denne boken opp for det er Guds ord som er
> vår rettleder og vegleder og trøster gjennom livet.

Kære Olav; - dette er DK.LIVSTIL.KRISTENDOM, og jeg finder ikke
at Mormonbogen har noget som helst med kristendom at gøre. Derfor!!!

Desuden har jeg f.eks aldrig reklameret med en menighed eller en kirke
som de billige religioner har så travlt med. Det er fordi det tager en
kristen,
at kende en kristen.

Erik

Fra : Erik Dalgas

Dato : 04-02-01 20:06

erik.dalgas@mail.dk
Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:30hn7tcetgeeqr3b0vcatq58kcf5n2a8a9@4ax.com...

> [...]
> hva Bibelen sier å holde denne boken opp for det er Guds ord som er
> vår rettleder og vegleder og trøster gjennom livet.

Det er helt tydeligt noget du har misforstået her. Der er ikke tale om at
chikanere Kenn og den religion, han tilhøre. Men der er *netop* tale om at
pege på Bibelens ord, i forhold til, SDH læren. Det er klart at Kenn, ikke
bryder sig om "modsigelse" af *direkte* karrakter (hvem gør det ?), men når
han kommer med *krav* om at SDH, *skal* betragtes som kristne, skønt der
hverken er Bibelsk eller historisk belæg for det, Ja, så er konfrontationen
uundgåelig.

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 04-02-01 20:23

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> wrote in message

> Det er helt tydeligt noget du har misforstået her. Der er ikke tale om at
> chikanere Kenn og den religion, han tilhøre.

OK, alle andre end Hr. Dalgas har ikke forstået noget som helst.

> [...]
> han kommer med *krav* om at SDH, *skal* betragtes som kristne, skønt der
> hverken er Bibelsk eller historisk belæg for det, Ja, så er

I bogen "Trosretninger i Danmark" er vi beskrevet under "Kristne Sekter",
sammen med JV, Syvende Dags Adventister og Christian Science. Der er altså
kilder som beskriver SDH som kristne.

Du udtrykker din egen holdning og tolkning af skriften, som værende absolut
sandhed og kan dermed ikke respektere andres holdning. Prøv at elske og vise
respekt for andre mennesker, istedet på blot at fordømme alle som ikke mener
det samme som dig.

Dermed kan du begynde at holde både første og andet bud (elsk Gud og din
næste som dig selv). Gør ikke samme fejl som farisæerne, som kun elskede
deres religion og ikke anderledes tænkende mennesker.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 04-02-01 21:07

erik.dalgas@mail.dk
Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6_hf6.14704$zw.244950@twister.sunsite.dk...

> OK, alle andre end Hr. Dalgas har ikke forstået noget som helst.

Du har da slet ikke forstået noget, Kenn. Du valgte selv, at gå ind i
diskussionen med mig, selvom jeg fra start, havde udtrykt mit standpunkt.
Det standpunkt har jeg fastholdt, andet ligger der ikke i dette. At du selv
har provokeret mig og har ødelagt tonen i vores diskussion, vil du åbenbart
ikke indse.

> [...]
> sammen med JV, Syvende Dags Adventister og Christian Science. Der er altså

Hvem har skrevet bogen ?

Hvad andre vil kalde SDH, er sikkert forskelligt. I det spørgsmål, vil *jeg*
vælge et begreb, der klart og tydeligt, adskiller SDH fra "kristendommen" i
dens oprindelige betydning.

Syntes du forøvrigt om at SDH, bliver kaldt en "kristen sekt". ?

> Du udtrykker din egen holdning og tolkning af skriften, som værende
absolut
> sandhed

Jeg tilslutter mig, den store gruppe af "kristne", der både nutidigt og
historisk, ikke medregner SDH. Så det er *ikke bare* min holdning og
tolkning af skriften, du har mødt i *vores* diskussion.

> [...]
> næste som dig selv). Gør ikke samme fejl som farisæerne, som kun elskede
> deres religion og ikke anderledes tænkende mennesker.

Dine efterhånden sædvanlige, nedsættende og provokerende bemærkninger om min
person, må jeg åbenbart "leve" med her i gruppen. Men tro ikke, at det
afholder mig fra svare på de indlæg der er rettet til mig Kenn. Det vil jeg
fortsat gøre, ligesom jeg fortsat vil ytre mig i debatten om SDH, hvis jeg
skulle finde det "nødvendigt".

--

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 04-02-01 22:28

> [...]

selv
> har provokeret mig og har ødelagt tonen i vores diskussion, vil du

Du har jo selvfølgelig selv været en engel fra starten

Det var dig som afviste mit vidnesbyrd om Frelseren som falskt, så dine
påstande om provokationer er vist langt ude..!

> Hvem har skrevet bogen ?

Gorm og Knud Erik Andersen

> Syntes du forøvrigt om at SDH, bliver kaldt en "kristen sekt". ?

Hellere benævnes som kristen sekt, end dit "ikke-kristen trossamfund".
Desuden betyder sekt ikke andet end et trosasmfund med religiøse særmeninger
(nudansk ordbog). At ordet er sekt er blevet lidt negativt værdiladet er en
anden ting.

> [...]
jeg
> fortsat gøre, ligesom jeg fortsat vil ytre mig i debatten om SDH, hvis jeg

Ligesom du mener at jeg skal leve med en ikke-kristen fordømmelse fra dig,
ikke..? Din hykleriske selvbamhjertighed kan ikke bruges til noget som
helst. Husk at når du peger fingre af andre, peger der mindst tre fingre
tilbage på dig selv.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 04-02-01 22:47

erik.dalgas@mail.dk
Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QPjf6.14778$zw.251920@twister.sunsite.dk...

> [...]

> Det var dig som afviste mit vidnesbyrd om Frelseren som falskt, så dine
> påstande om provokationer er vist langt ude..!

Hvorfor så inlade dig i diskussion med mig. Jeg sagde dig jo min mening, fra
start.

> Gorm og Knud Erik Andersen

Kender hverken dem eller bogen. Jeg tænkte på, om de var kristne.

> [...]
særmeninger
> (nudansk ordbog). At ordet er sekt er blevet lidt negativt værdiladet er

Så bare ordet "kristen" indgår, er du tilfreds. Så må man godt kalde SDH for
sekterisk og påpege jeres særmeninger (afvigende lære).

> min
> jeg
>
> Ligesom du mener at jeg skal leve med en ikke-kristen fordømmelse fra dig,
> ikke..?

Ikke fra *mig*, men fra en *bred* front i kristendommen, som jeg tilhøre.
Men det har du selvfølgelig aldrig hørt om før, vel Kenn.

>Din hykleriske selvbamhjertighed kan ikke bruges til noget som
> helst. Husk at når du peger fingre af andre, peger der mindst tre fingre
> tilbage på dig selv.

Den obligatoriske, afslutning. Dog krydret med lidt nyt.

--

Erik Dalgas

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 04-02-01 23:43

Erik Dalgas <erik.dalgas@mail.dk> skrev...

> Kender hverken dem eller bogen. Jeg tænkte på, om de var kristne.

Jeg kender til Knud Erik Andersen, og han er kristen.

> Så bare ordet "kristen" indgår, er du tilfreds. Så må man godt kalde SDH
for
> sekterisk og påpege jeres særmeninger (afvigende lære).

Jeg skulle mene, at det da netop må være noget positivt for SDH at få
understreget særmeningerne, som vel er det, der gør, at man anser sig for at
være de sidste dages hellige. Eller?

Christina

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 04-02-01 23:57

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> wrote in
message

> Jeg skulle mene, at det da netop må være noget positivt for SDH at få
> understreget særmeningerne, som vel er det, der gør, at man anser sig
for at
> være de sidste dages hellige. Eller?

Jeg ved godt jeg ikke er "mainstream" kristen og at vi har særmeninger.
Så nej jeg har ikke noget imod at man ser os som anderledes eller
særskilte kristne. Jeg mener som bogen "Trossamfund i Danmark" at vi er
kristne, men at vi ikke følger den traditionelle kristendom i forhold
som f.eks. treenigheden.

Vi tror alle på den Jesus som der er i NT, blot er vi uenige om menet om
det omkring dette. For mig betyder det ikke så meget, da jeg mener Jesus
Kristus er det centrale.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 05-02-01 00:52

erik.dalgas@mail.dk
Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fTkf6.8047$H74.103151@news101.telia.com...
> Erik Dalgas <erik.dalgas@mail.dk> skrev...

> Jeg kender til Knud Erik Andersen, og han er kristen.

Ok.

> [...]
>
> Jeg skulle mene, at det da netop må være noget positivt for SDH at få
> understreget særmeningerne, som vel er det, der gør, at man anser sig for

Ja eller ? SDH er vel glade, sålænge det er positiv "omtale" de får. Men den
erfarring jeg har gjort mig, i denne gruppe viser mig, at "sekt" og
"afvigende lære", ikke må bruges *imod* SDH.

Så længe SDH kan bruge og drøfte disse begreber, i deres interresse, er det
OK. Men i det øjeblik, der analyseres om betydningen af begreberne i forhold
til "evangelisk kristendom" opstår der en konfrontation og begreberne bliver
pludselig "negative" i SDH øjne. Forskellene viser sig for store og
konsekvenserne for vidtgående. (i SDH øjne, forståes.)

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 05-02-01 01:19

> [...]

> erfarring jeg har gjort mig, i denne gruppe viser mig, at "sekt" og
> "afvigende lære", ikke må bruges *imod* SDH.

Jeg har ikke noget imod folk, som ikke er enig med mig. men når folk
fordømmer mig som ikke-kristen (Erik Dalgas) eller jagter SDH med
usandheder (Erik Larsen), så går man efter min mening for langt.

> [...]
> pludselig "negative" i SDH øjne. Forskellene viser sig for store og
> konsekvenserne for vidtgående. (i SDH øjne, forståes.)

Problemet er måske at du diskutere for at få ret, jeg diskutere for at
oplyse og blive oplyst. Jeg leder ikke efter sandhed herinde i
nyhedsgruppen, jeg søger at få viden. Sådan en som Rasmus har jeg lært
en del af og jeg har intet imod ham selvom han mener anderledes end jeg.

Hvis du blot kunne være på samme måde, drop fordømmelserne og vær lidt
nysgerrig. Du går ikke på kompromis af den grund, men du kunne lære
noget nyt.

Denne nyhedsgruppe er ikke en kirke for de udvalgte, men et samlingsted
for interesserede. Derved er det et offentligt sted hvor alle har lov
til at være (hvis man holder netikkete og fundats) og vi skal derfor
alle have den nødvendige respekt som gælder på et offentligt sted. Du
render vel heller ikke rundt i bymidterne og fordømmer folk

Fra : Erik Dalgas

Dato : 05-02-01 15:23

erik.dalgas@mail.dk
Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95krbr$23s$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> fordømmer mig som ikke-kristen (Erik Dalgas) eller jagter SDH med
> usandheder (Erik Larsen), så går man efter min mening for langt.

Folk ?

Sandheden er jo, at langt den største del af kristendommen, *ikke* medregner
SDH. Og det gør de ikke, pga. af de alvorlige afvigelser SDH læren
indeholder. Vi har ganske enkelt *intet tilfælles*.

> er det
> forhold
> bliver
>
> Problemet er måske at du diskutere for at få ret,

Jeg er glad for at du skrev måske. Jeg skriver først og fremmest i gruppen,
udfra mit personlige liv, som kristen og finder det ofte berigende at
debatere de mange forskellige emner.

I dette tilfælde, er det også ganske umuligt at jeg blot skulle søge "at få
ret", for hvordan kan man få noget, man allerede har

> [...]
> nyhedsgruppen, jeg søger at få viden. Sådan en som Rasmus har jeg lært
> en del af og jeg har intet imod ham selvom han mener anderledes end jeg.

Hvad er viden, i forhold til sandhed ? Kun begyndelsen.

> Hvis du blot kunne være på samme måde, drop fordømmelserne og vær lidt
> nysgerrig. Du går ikke på kompromis af den grund, men du kunne lære
> noget nyt.

Ja det kunne du tænke dig, hva Kenn. Jeg har ikke fordømt dig, for jeg mener
at du og SDH, selv ekskluderet jer fra de kristnes rækker. Jeg blev
konfronteret med et krav fra din side og dette krav kan ikke imødekommes,
hvorfor ! Har jeg efterhånden skrevet mange gange. Al din råben op om
"fordømmelse" og "farrisærisk" virksomhed, finder jeg letkøbt og ødelægende,
for Diskussionen. Jeg vil bede dig huske, at du selv ønskede debatten og at
du selv, bidrager til at fortsætte den.

> [...]
> alle have den nødvendige respekt som gælder på et offentligt sted. Du
> render vel heller ikke rundt i bymidterne og fordømmer folk

Jeg er stort set enig her. Men det var Bodil og dig selv, som startede vores
diskussion (tråden-Kaldet til at sejre). Og pludselig indrømmer du så, at du
*kræver* at blive betragtet som kristen. Et krav jeg må¨forholde mig til,
udfra skriften, som den skrevet. At du ikke bryder dig om min konklusion, er
forståelig, men at den kommer "bag" på dig, er derimod *helt* uforståelig.
Jeg kunne iøvrigt, aldrig selv *kræve* denne ret, for en "kristen" *ved*. Og
det er nok.

Jer selv skal I ransage, om I er i troen; jer selv skal I prøve! Mærker I
ikke på jer selv, at Jesus Kristus er i jer? ellers står I ikke prøve.
2Kor.13,5.

Og nej, jeg render ikke rundt og fordømmer folk, heller ikke dig, Kenn. Jeg
*bedømmer* og det er en helt anden sag.

--

Erik Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-02-01 18:19

> [...]

> SDH. Og det gør de ikke, pga. af de alvorlige afvigelser SDH læren
> indeholder. Vi har ganske enkelt *intet tilfælles*.

Eller også er det fordi meget store dele af kristendommen ikke gider
kommunikere med SDH'er og høre hvad de tror på, endsige har muligheden
indenfor praktisk rækkevidde og derfor blot tror på den propaganda som
f.eks. Dialogcenteret udsender.

> Jeg er glad for at du skrev måske. Jeg skriver først og fremmest i gruppen,
> udfra mit personlige liv, som kristen og finder det ofte berigende at
> debatere de mange forskellige emner.

Du har aldrig nogensinde så hut jeg visker givet udtryk for at nogen
har kunnet rykke en millimeter på dine forudindtagede holdninger. Det
er klart et minimumskrav, hvis noget skal kunne kaldes berigende
debat.

Husker jeg forkert, så oplys mig endelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Dalgas

Dato : 05-02-01 20:31

nyhedsmeddelelse:m3zog19hfa.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> kommunikere med SDH'er og høre hvad de tror på, endsige har muligheden
> indenfor praktisk rækkevidde og derfor blot tror på den propaganda som

Jeg har ikke læst noget sådant, faktisk ejer jeg ikke en bog om SDH. Jeg har
mødt dem på gaden og vekslet et par ord, ellers begrænser min
forudindtagethed sig til, hvad jeg igennem mine år som kristen, "løst" har
hørt om SDH og meget af det, har vist sig at passe. Derimod JV, har jeg læst
en del bøger om.

> [...]
> har kunnet rykke en millimeter på dine forudindtagede holdninger. Det
> er klart et minimumskrav, hvis noget skal kunne kaldes berigende

Nu kan du jo ikke vide, hvad jeg får ud af min deltagelse i gruppen, vel
Peter. Men du har da ret i at min overbevisning ikke har ændret sig, har din
det ?

I de forskellige diskussioner, kommer der ofte sider frem af emnerne, som
jeg ikke lige havde set og det er det jeg mener med "berigende", Altså en
dybere forståelse. (fks. -skabelsesdebatten.)

> Husker jeg forkert, så oplys mig endelig.

Ja det mener jeg du gør, men at oplyse dig om det, ændre jo ikke ved det
indtryk du har dannet dig af mig.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Erik Dalgas

Dato : 05-02-01 15:47

erik.dalgas@mail.dk
Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:30hn7tcetgeeqr3b0vcatq58kcf5n2a8a9@4ax.com...

Hej Olav.

> [...]
> hva Bibelen sier å holde denne boken opp for det er Guds ord som er
> vår rettleder og vegleder og trøster gjennom livet.

Fra tråden "Barnedåb" :

Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4thr7tgoab0dfbmmgkf4vj3t2q8m0qearl@4ax.com...

> treenigheten er manifistert i Bibelens blader ved Gud Fader, Guds
> sønnen og Gud den Hellige Ånd. Alle tre har vært og er virksom i dag
> som de var fra skapelsen av.

Nå Olav, forklar venligst. dine to indlæg, harmonere vist ikke rigtigt,
eller hva ?(og Niels, hvis du da virkelig mener det, Olav skriver)

Vi da enige, men ifølge Kenn, som jo afviser Treenighedslæren, fordømmer og
chikanere du/i/vi *på det krafttigste,* her.

Mvh

Erik Dalgas

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 03-02-01 10:22

On Fri, 2 Feb 2001 20:28:45 +0100, "Erik Larsen"
> [...]

>bedre
>og
>
>fik jeg tallet på sorte Mormoner før 1976 ???

Satan på denne jord er vel ikke om de engler som ble "sparket ut
sammen med Lucifer var negre eller ikke. De som ble kastet ut var
engler som også hadde gjort opprør mot Gud å måtte følge Lucifer ned
til jorden.

Olav

Fra : Erik Larsen

Dato : 03-02-01 21:31

> On Fri, 2 Feb 2001 20:28:45 +0100, "Erik Larsen"
> <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
sorte Mormoner før 1976 ???

> [...]
> sammen med Lucifer var negre eller ikke. De som ble kastet ut var
> engler som også hadde gjort opprør mot Gud å måtte følge Lucifer ned

Mormonerne troede, at de sorte var de udkastede indtil for ca 23-24 år siden
da en Mormonprofet fik åbenbaret at de sorte nu kunne blive Mormoner. Det
er derfor der ingen sorte Mormoner var i gamle dage. Men for ikke at blive
anklaget for racisme i USA , kom åbenbaringen meget belejligende.

Den der med undertøjet benægter Mormonerne også idag.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 02-02-01 20:23

Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rHke6.7887$zw.112431@twister.sunsite.dk...

> [...]
en
> krop og de kan derfor ikke være dem. Du fordømmer på et i bedste fald

Som sagt før, Kenn, kender jeg kendeligt lidt til SDHs lære. Kunne du
ikke briefe mig om, hvad det er - eller har været - med de farvede
ifølge SDH?

Mr. D

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 03-02-01 00:43

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> Som sagt før, Kenn, kender jeg kendeligt lidt til SDHs lære. Kunne du
> ikke briefe mig om, hvad det er - eller har været - med de farvede
> ifølge SDH?

Simon, jeg har ikke så meget tid til at svare dig, da jeg skal til London
hele næste uge. Jeg har fundet en link som svarer på dette spørgsmål:

http://www.mormons.org/response/qa/blacks_prejudice.htm

Mormons.org er ikke en officiel side, men en side vedligeholdt af nogle
menige medlemmer.

Der er desværre spredt en del "vandrehistorier" om SDH's lære, som nogle
gange blot er en fordrejet sandhed og andre gange en lodret løgn. Disse kan
være opstået grundet manglende viden eller misforståelser, men nogen gange
også grundet folks fjendskab (se blot Erik Larsen som betragter mig som
modstander).

Disse vandrehistorier bliver gennemgået på denne side:

http://www.mormons.org/response/qa/index.htm

Jeg kan udmærket forholde mig til at folk ikke er enige i vores doktrin,
f.eks. at vi har moderne åbenbaring. Disse ting er et spørgsmål om tro og
overbevisning, hvilket vi især skal respektere. Men ingen forskel i tro og
overbevisning, beretiger løgn og fjendskab hvis vi følger Jesus Kristus.