Køb af trailer i tyskland??
Fra : Buck

Dato : 02-04-02 08:36

Kan man købe en Trailer i Tyskland og få plader på den i Danmark?
Den er TÜV godkendt i Tyskland, men den skal vel synes i danmark?
Skal der betales afgift?

--
/Buck

Fra : H.G

Dato : 02-04-02 19:35

> Kan man købe en Trailer i Tyskland og få plader på den i Danmark?

Ja det er de seneste år blevet meget nemt.
Alt hvad du behøver er en såkaldt Data-erklæring. Dette er en blanket som
skal udfyldes af køretøjsfabrikant, fabrikantens repræsentant eller et
anerkendt prøvningslaboratorium..
Dvs. at du skal henvende dig til fabrikken eller en autoriseret forhandler
her eller i Tyskland og få en af dem til at skrive under på at køretøjet
opfylder nogle EUkrav. Erfaringsmæsigt er det nær umuligt at få en dansk
forhandler til at skrive under på sådan en attest, da parallelimport jo ikke
ligefrem gavner deres forretning. Fabrikken er som regel heller ikke
behjælpelig da de også vil beskytte deres forhandlere i DK.
Tilbage er så de tyske forhandlere. Hvis du køber traileren hos en sådan er
det ikke noget problem. Køber du privat er det som regel muligt mod en
beskeden betaling idet det egentlig kun drejer sig om en underskrift og et
stempel.

> Den er TÜV godkendt i Tyskland, men den skal vel synes i danmark?

Ja, og du skal til synet medbringe dataerklæringen samt evt tidligere tysk
registreringsattest. Nogle forhandlere må kun sælge brugte trailere til
udlandet. Traileren regnes dog som brugt efter bare en dags registrering på
tyske plader.
Vær opmærksom på at reglerne omkring lygter og reflekser er lidt anderledes
her i landet.

> Skal der betales afgift?

Nej, der er ikke afgift på registrering af anhængere til godstransport.

Jeg kan sende dig dataerklæringen som en Wordfil hvis du ønsker det.
Er den trailer du vil købe fra Böckmann kan jeg hjælpe med at anvise en
forhandler som jeg samarbejder med.

Skriv hvis du har flere spørgsmål

Mvh. HG

Fra : Henning

Dato : 02-04-02 20:57

On Tue, 2 Apr 2002 20:34:47 +0200, "H.G" <gundersen@city.dk> wrote:

> [...]

Visse campingvogneforhandlere er faktisk begyndt på "grænsehandel" -
dvs. du handler campingvognen i Danmark, men henter den i Tyskland for
at spare lidt på momsen. Så hvis det er lovligt, er en simpel trailer
vel også lovlig?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : H.G

Dato : 02-04-02 21:27

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dvs. du handler campingvognen i Danmark, men henter den i Tyskland for
> at spare lidt på momsen. Så hvis det er lovligt, er en simpel trailer

Ja bestemt. Jeg skriver heller ikke at det er ulovligt, men kun at
forhandlerne ikke må sælge til bestemte markeder. Dette har intet med
lovgivning at gøre men kan være firmaets interne politik. Denne er højst
sandsynlig i strid med EUparagraf hvadhvedjeg men bliver alligevel
effektueret. En forhandler der vælger at ignorere denne "henstilling" fra
sin leverandør kan f.eks. have besvær med at få leveret ønskede varer til
tiden.

Mvh. HG

Fra : Buck

Dato : 04-04-02 14:06

Tak for svaret
det var denne trailer jeg havde kigget på:
http://www.polo-motorrad.de/polo-shop/eurobike/eb_content_search_stichW_erg.
php?sessionID=2a6622a720bf37b1a3eda6e0939b29c1@38471976&companyID=3&countryI
D=1&languageID=1&stichwort=Sporttrailer MT 500&limit2print=20&limitFrom=0#

Det der word dokument på du gerne sende til buck @ sol . dk
--
/Buck

Fra : PHK

Dato : 03-04-02 16:45

> [...]

> Visse campingvogneforhandlere er faktisk begyndt på "grænsehandel" -
> dvs. du handler campingvognen i Danmark, men henter den i Tyskland for

Hvis man vil spare mere end momsen, så skal man handle hos en tysk
forhandler.

Vi købte campingvogn i Tyskland, sparede 25% og fik oven i handlen fortelt,
antenne, varm vand m.m. med i handlen.

--
_
|_|