Clematis armandii
Fra : Esther Raaby

Dato : 01-04-02 18:51

Er der nogen der har erfaring med hvordan man passer den. Jeg har plantet
min i drivhuset sidste år, da jeg fik at vide den ikke kunne tåle for meget
træk. Der er kun et enkelt nyt skud der vokser på den. De gamle blade var
brune og tørre, så dem har jeg klippet af . Skal jeg plante den ud i det
fri?
Esther

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 20:16

On Mon, 1 Apr 2002 19:51:04 +0200, "Esther Raaby" <esther@raaby.dk>
wrote:

> [...]
>brune og tørre, så dem har jeg klippet af . Skal jeg plante den ud i det

Jeg fik selv en sidste år. Den står lige nu og blomstrer Den er
skide flot og så dufter den!

Den skal stå i udestue eller drivhus. Lad være med at plante den ud, den
kan ikke klare en normalt dansk vinter. Min havde sat et skud op under
taget under et vindue hvor der manglede en rude. Lige under den rude var
skuddet gået ud...

Min får en dryppind fra vandingsanlægget når det kommer op, det er det
eneste jeg gør ud af pasningen - det har indtil nu været nok.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 01-04-02 21:07

Jeg lavede nogle stiklinge af den for et par år siden (let at stikke med
undervarme), de har alle klaret sig udenfor (nu 3-4 meter høje) og er
plantet så de kan gro op i havens træer. Jeg tror de er mere hårdføre end
literaturen tilskriver, vi havde -16 grader i vinter og der er ingen skader
på bladene. Prøv at stikke den og plant den op ad nogle af frugtræerne
()

mvh
Preben Mikkelsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 21:17

On Mon, 1 Apr 2002 22:07:01 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

> [...]
>på bladene. Prøv at stikke den og plant den op ad nogle af frugtræerne

Med den pris jeg gav for min så kan jeg love dig for der skal stikkes
nogle

Har du meget vind der hvor de står?
Det var _meget_ tydeligt på min at der hvor vinden slog ind gennem den
manglende rude, der var den.. måske ikke død, men i hvert fald brun,
vissen og særdeles trist, mens resten af planten er rigtig flot grøn.

Og så dufter den (Ja, det er jeg glad for når jeg går i drivhuset de
her dage)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 01-04-02 21:35

> Med den pris jeg gav for min så kan jeg love dig for der skal stikkes
> nogle
>
> Har du meget vind der hvor de står?

Den står lidt beskyttet for vinden, den vokser op i en silkefyr. Stiklingene
er taget fra en plante som var/er 8-10 meter oppe i en serbergran (hvor det
trods alt blæser) og som har haft skønne blomster gennem mange år.

Prøv at stikke den.... får du brug for det kan jeg sende dig noget
stikkemateriale i løbet af sommeren. ()

> Det var _meget_ tydeligt på min at der hvor vinden slog ind gennem den
> manglende rude, der var den.. måske ikke død, men i hvert fald brun,
> vissen og særdeles trist, mens resten af planten er rigtig flot grøn.

Når den står i drivhus, er der måske en mulighed for, at der afhærder for
sent???

mvh

Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-02 06:28

On Mon, 1 Apr 2002 22:34:36 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

>Når den står i drivhus, er der måske en mulighed for, at der afhærder for
>sent???

Ja, måske - men det tror jeg nu ikke.

http://www.gartneriet.dk