Navigere rundt på en landkort....En svær e~
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-04-02 19:06

Hej

Jeg sidder og fifler med noget GPS-sjov har til den forbindelse fundet et
landkort(luftfoto) som jeg gerne vil benytte. Nu er det bare sådan at
luftfoto'et er inddelt i små billeder af 2*2km som ligger i hver deres fil.
Jeg havde en ide om at stykke billederne sammen til et kort og så navigere
rundt i den ene store fil.....Men uha for en fil. Photoshop og PaintShopPro
står begge af når billede begynder at komme over 32.000 pixels i bredden.
Mine billeder fylder 63.000 pixels i bredden. Og billedet alene vil nå op i
en størrelse på omkring 600mb. Så tænkte jeg at det kunne være jeg kunne
navigere rundt på de små billeder. Altså sætte dem sammen "on-the-fly"
efterhånden som jeg bevægede mig rundt i landskabet. Men hvordan gør jeg
lige dette? Skal man lave x-antal TImages dynamisk og så flytte dem rundt og
så kun vise et bestemt område som altid er dækket af kort og i såfald
hvordan gør man det uden at få "flimmer"?

Alle hints/ideer modtages med kyshånd!

MVH
Thomas

Fra : John Swartzch

Dato : 02-04-02 00:02

Et par foreslag, jeg ved ikke om du kan bruge det til noget:

Til at gemme de enkelte billeder kan du lave:

type
kortUdsnitRec = record
area:Trect; //angiver i globale koordinater hvilket
område kortet viser
loaded:boolean; //angiver om udsnittet er indlæst, kan evt.
udskiftes med "assigned(bitmap)"
filename:string; //filnavnet på grafikfilen
bitmap:TBitmap; //holder selve grafikken
end;

var mapGraphic:array of array kortUdsnitRec

Du laver derefter en loader som sætter størrelsen på mapGraphic og fylder
data ind i alle kortUdnsit'ene.

Det er nok en dårlig ide at indlæse alle billederne i bitmap'ene på en gang,
da dette vil fylde 600 mb i hukommelsen.
I stedet tror jeg det kan løses ved at lave en tråd som i baggrunden
indlæser "nabo-kortene" til den position der vises på skærmen
i det pågældende øjeblik. Samme tråd lukker samtidigt de bitmaps der ligger
for langt væk til at være "nabo-kort", hvis du forstår hvad jeg mener : )
Alt dette vil virke som en slags cache, og skulle gerne bevirke at billedet
ikke hakker når du flytter rundt på det på skærmen.

Til selve tegnedelen tror jeg det er bedst at bruge en TPaintBox. I OnPaint
event'en kan du så bruge CopyRect kommandoen til at kopiere
de nødvendige dele af kortet in i paintBox'ens canvas.
Hvis det flimrer under optegnelsen kan du lave noget doublebuffer-halløjsa:
opret et Tbitmap med samme størrelse som din TPaintBox og tegn til dette
bitmap i stedet. På OnPaint tegner du så bare dette bitmap ind i paintboxen.

Det var hvad jeg lige kunne komme op med, håber du kan bruge det,

Mvh,
Thomsen

Fra : Thor

Dato : 03-04-02 21:04

Det lyder ellers interessant.
Kan man downloade disse luftfotos nogen steder?

mvh Thomas Riedel

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 05-04-02 05:35

"Thor" <thr@image.danmark> wrote in message
> Det lyder ellers interessant.
> Kan man downloade disse luftfotos nogen steder?

Njea, jeg har lånt mine fra www.ribeamt.dk under "Information på
kortet".......zoom nok ind og du får luftfoto....Appletten på siden snakker
alm. og letforståelige kommandoer med serveren så er det bare gang i
snifferen og se hvad der sker

MVH
Thomas

Fra : Ingolf

Dato : 05-04-02 23:23

Jeg ville først lave billederne om til en stor fil. Hvis alle billederne er
i .BMP format skal du lave din egen loader til dette format. (Formatet
finder du nemt på nettet. Hvis de ikke er i JPEG, så konvertter alle
billederne til et nemt format først)
Derefter kan du selv sætte dem sammen i en stor fil, efter dit eget format.
Dit format er noget lign.

|---Header Start--|
KortstørrelseX = 63000 // i pixels
KortstørrelseY = 40000 // i pixels
Evt. Farvepalette
|---Header slut--|
Kortdata (Pixel 0,0R 0,0G 0,0B 1,0R 1,0G 1,0B ...)
(Jeg antager at alle pixels er gemt som 24bit farver, altså 3 bytes per
pixel)

På den måde kan du få adgang til kortets grafiske data meget nemt. Lad os
sige at du viser kortet på en 640x480 skærm. Øverste venstre hjørne af
kortet er koordinater overført til din procedure:

Procedure Viskort(KoordX,KoordY)

begin
assignfile(fil,'mitkort.dat');
reset(fil,1);
seek(fil,(Sizeof(Header)) // skip header

for y:=1 to 400 do
begin
// nu skal du hoppe direkte til dine data i filen, først udregn position
for X:
position:=Headersize+(KoordY*3*63000)+(KoordX*3);
blockread(fil,databuf,640*3)
// Nu indeholder var. 'Databuf' en scanlinie grafisk data, de skal så bare
// tegnes på et canvas. Helst noget DirectX for hurtig optegning.
end;
end;

Med denne procedure overlader du alt caching til dit OS, men det skal til
gengæld kun holde styr på en fil. Et andet plus ved at have en stor datafil,
er at de fleste pakkeprogrammer (ACE, ZIP osv) kan pakke dem meget bedre.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 06-04-02 20:33

"Ingolf" <DoNot_Spam_ingolf@musling.dk> wrote in message
> [...]
> Kortdata (Pixel 0,0R 0,0G 0,0B 1,0R 1,0G 1,0B ...)
> (Jeg antager at alle pixels er gemt som 24bit farver, altså 3 bytes per
Ideen er rigtig god(!) og jeg gik også straks igang med lidt
planlægning.....men lad os nu antage at mit kort er 63k * 40k pixels. Jeg
vil nu regne filens størrelse ud:
63000*40000*3=7560000000 bytes (7,2Gbyte!) +div header etc

Det er jo lidt ondt Jeg tænkte lidt på noget compression, men det er jo
ikke nemt at benytte det samtidigt med den simple regnemetode til at hoppe
frem og tilbage i filen.....noget geniale forslag?

Fra : Ingolf

Dato : 08-04-02 00:40

7.2gb øhh ja.. Ukomprimeret... men prøv dog at lave filen, og se hvad ACE
kan mase den till... sæt evt. "dictionary" til 2mb, og husk at benytte
MultiMedia kompression..

Du kunne jo lave din egen lille kression.. såsom "runtime length"

Hvormeget fylder dine data nu? Og er de komprimerede ?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-04-02 17:11

> 7.2gb øhh ja.. Ukomprimeret... men prøv dog at lave filen, og se hvad ACE
> kan mase den till... sæt evt. "dictionary" til 2mb, og husk at benytte
> MultiMedia kompression..
Jeg tror ikke helt jeg er med på hvordan du vil benytte "offset læsning" af
datafilen hvis den er komprimeret....?

> Du kunne jo lave din egen lille kression.. såsom "runtime length"
Erhm....huh?

MVH
Thomas

Fra : John Swartzch

Dato : 08-04-02 20:29

Jeg syntes nu stadig min idé ikke er så tosset, at gemme kortet i mindre
dele evt. i JPEG format.
GIF fylder måske endda mindre hvis der ikke er mange farver og billedet
primært består af store, ensfarvede områder
som jeg normalt forbinder et (vej)kort med. Men det var måske luftfotos?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-04-02 21:21

"John Swartzch" <NoMailSpAm@mexp.dk> wrote in message
> [...]
> primært består af store, ensfarvede områder
> som jeg normalt forbinder et (vej)kort med. Men det var måske luftfotos?

Den er såmend heller ikke dum. Jeg har også lavet en halvfærdig testversion
hvor jeg benytter din ide. Jeg er bare åben for alle ideer

MVH
Thomas

Fra : Hans Milling

Dato : 29-04-02 21:10

Hej Thomas

Er det sådan man kan få/se hele eller dele af den kode du har lavet
til at downloade de stykker af landkortet? jeg har selv prøvet om det
kunne lade sig gøre, med noget socket programmering, men jeg har ikke
fået det til at virke :/

Hilsen Hans...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 30-04-02 06:22

"Hans Milling" <nivs1978@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> til at downloade de stykker af landkortet? jeg har selv prøvet om det
> kunne lade sig gøre, med noget socket programmering, men jeg har ikke

Jeg ville gerne hjælpe dig, men projektet røg ud til højre og derude står
min papirkurv....og i mellemtiden har jeg ryddet op(dvs. tømt min papirkurv)

Men jeg lavede næsten intet socketprogrammering, jeg gloede lidt på delphi's
egne internet eksembler(jeg bruger D4 C/S) og så bryggede jeg min egne
sammen, det var nogle simple lykker som bare fes hen over kortet...sendte
koordinatorne til hjemmeside og hentede derefter billedet og gemte det på
disken.....nemmere kunne det næsten ikke være

MVH
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 30-04-02 06:22

Fra : Hans Milling

Dato : 08-05-02 11:42

"Thomas Eg J?gensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message news:<3cce29b9$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
> koordinatorne til hjemmeside og hentede derefter billedet og gemte det på
> disken.....nemmere kunne det næsten ikke være

Det er også det jeg har prøvet at lave, men jeg har ikke kunne finde
ud af URL'en på den .dll eller hvad det er man kalder på serveren.
Jeg har dog hentet en Fullscreen viewer på Earth Resource websiden, og
lavet et program som med piltasterne scroller rundt, udføre
screengrabs og til sidst gemmer disse, og på den måde nuppet dele af
et sådan kort, det er bare lidt en crap løsning.

Hilsen Hans...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-05-02 20:10

> [...]
> screengrabs og til sidst gemmer disse, og på den måde nuppet dele af
> et sådan kort, det er bare lidt en crap løsning.

Du skal bruge en sniffer af en slags, jeg brugte CommView til at sniffe
pakker på min netkort, jeg kunne så se hvilken sti den hentede fra samt
hvilke parametre(x,y koordinater, zoom etc) den sender med...

Først sender den en request til server, noget ala:
server.dll?hentkort=landkort&koordinat=xy

så modtager den et svar med noget ala:
Ok, kortet klar til afhentning

Clienten henter så kortet på adressen:
kort.dll?uniqueidentifier

så'en cirka...

MVH
Thomas

Fra : Hans Milling

Dato : 24-05-02 01:58

"Thomas Eg J?gensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message news:<3cd977c0$0$198$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
>
> Først sender den en request til server, noget ala:
> server.dll?hentkort=landkort&koordinat=xy

Jeg ved ikke om du er interesseret.
Jeg har fået et temlig stort danmarkskort, 27136 bredt og 32256 pixels
højt, har ikke lige regnet størelsesforholdet ud, men det er en pæn
opløsning.
Jeg har splittet det op i 512x512 jpg billeder og lavet et program som
realtime kan scrolle rundt på kortet hvor en trå løber i baggrunden og
loader billeder op i hukommelsen, der hvor man er og umiddelbart i
nærheden, så man kan faktisk "flyve" rndt med høj hastighed (500 kb i
timen eller sådan) og den kan stadigvæk følge med på min computer.
Der er et lille kort ved siden af som viser hele danmark og klikker
man her kan man hoppe rundt på det store kort. Man kan også trykke op
ned højre venster for at scrolle en lille bid af kortet.
Det blinker lidt når man bevæger sig hurtigt, pga man lige rammer
skærmopdateringerne. Men det kan jeg ikke gøre så meget ved.
Jeg har så indbygget et gps modul og med en gps modtager kan jeg læse
hvor man er. Jeg mangler lige at regne længde bredde grader om til
pixel kordinater på mit kort så er det hele færdigt.
Så hvis du vil have source koden eller noget så sig bare til.

Hilsen Hans...

Fra : Rasmus Beuchert \(es~

Dato : 24-05-02 06:59

Hej

> Jeg ved ikke om du er interesseret.
> Jeg har fået et temlig stort danmarkskort, 27136 bredt og 32256 pixels
> højt, har ikke lige regnet størelsesforholdet ud, men det er en pæn
> opløsning.

Jeg er meget interesseret i dette kort.
Var det muligt du kunne lægge dette kort ud på nettet, eller sende det til
mig via email ?
speedy@espeedy.dk

> [...]
> pixel kordinater på mit kort så er det hele færdigt.
> Så hvis du vil have source koden eller noget så sig bare til.

Hvis du har lyst til at dele det hele med os andre vil jeg blive meget glad
hvis du kunne lægge det ud på nettet eller sende det til mig på
speedy@espeedy.dk

> Hilsen Hans...

MVH

Rasmus Beuchert
speedy@espeedy.dk
www.espeedy.dk

Fra : Hans Milling

Dato : 26-05-02 18:48

"Rasmus Beuchert \(espeedy.dk\)" <espeedy@espeedy.dk> wrote in message news:<3cedd6a7$0$18626$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvis du har lyst til at dele det hele med os andre vil jeg blive meget glad
> hvis du kunne lægge det ud på nettet eller sende det til mig på

Selve kortet fylder over en GB, men vi kan vel finde ud af noget.

Fra : Hans Milling

Dato : 27-05-02 08:10

Hvis nogen er interesseret i mit program til at vise kortet (fuld
source kode) og/eller kortet Jeg har et på 27136 gange 32256 pixels
som fylder 260 MB (det skulle være til at overkomme), så kontakt mig
på ICQ# 7216293 (send et add request, jeg har slået fra så jeg kun får
beskeder fra folk der er på min liste).
Jeg har fået indbygget GPS NMEA support så man kan se hvor i ladet man
er, ved at bruge en lille gratis komponent, der er også fuld source
kode med den.

Hilsen Hans...