Ophavsretighed på internettet
Fra : Kennith Nielsen

Dato : 01-04-02 14:19

Hej, jeg sidder lige og sveder over en opgave i Informationsteknologi.
Jeg har valgt at skrive om ophavsrettigheder på Internettet og pirat
kopiering, men jeg ved ikke meget om de love der gør sig gældende og
da slet ikke om hvordan man tolker dem, så jeg har lige et par
spørgsmål jeg håber der er en der kan give mig svar på.

1.: Når man ser et lækkert stykke grafik eller en tekst på nettet og
tænker "det kan jeg ikke leve uden at have i min samling" må man så
bare uden videre tage det og gemme det på sin maskine? Må man give det
videre til andre? Må man bruge det i komercielt øjemed? Lad os for
eksemplets skyld sige at der IKKE er nogen kildeangivelse.

2.: Internettet er jo verdensomspændende. Jeg har adgang til filer fra
hele verden. Når jeg kopiere noget fra f.eks. USA er det så de
amerikanske love der gør sig gældende eller er det de danske love der
gælder.

Kennith

Fra : Snoop

Dato : 01-04-02 14:32

ALT hvad du finder på internettet, er det skaberen, der har rettigheden til
det. Kan ikke lige huske, hvor det står, men sådan er det =)

Hilsen Lasse

Fra : TGD

Dato : 02-04-02 02:35

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse
> ALT hvad du finder på internettet, er det skaberen, der har rettigheden
til
> det. Kan ikke lige huske, hvor det står, men sådan er det =)

I de tilfælde hvor det er understøttet af lovgivning.

Fra : Peter G C

Dato : 01-04-02 14:52

"Kennith Nielsen" <privat@itnoerden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> da slet ikke om hvordan man tolker dem, så jeg har lige et par
> spørgsmål jeg håber der er en der kan give mig svar på.

Det var nok en ide at gå på biblioteket og låne en bog eller to om
ophavsret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 01-04-02 17:45

> [...]

> da slet ikke om hvordan man tolker dem, så jeg har lige et par
> spørgsmål jeg håber der er en der kan give mig svar på.

Du skulle måske have valgt et emne du ved noget om.
Internettet adskiller sig ikke fra resten af samfundet med hensyn til love
og regler, ophavsretten og dens modpol piratkopiering, er nøjagtig den samme
som alle andre steder.
Om der sidder nogle kinesere og laver falsk LEGO, eller en dansker der
kopierer artikler fra en internetside, så er de samme love der gælder.
Det bedste sted at starte er biblioteket.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-04-02 14:47

Scripsit "alexbo" <alexbo@email.dk>

> Om der sidder nogle kinesere og laver falsk LEGO, eller en dansker der
> kopierer artikler fra en internetside, så er de samme love der gælder.

Næh. Lego er ikke ophavsretsbeskyttet, men varemærke- og
mønsterbeskyttet, og i visse tilfælde også patenteret. Det
er andre love end ophavsretsloven der gælder der, selv om det hele
naturligvis hører under samlebegrebet immaterialret.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Fra : padre

Dato : 02-04-02 14:31

> [...]
> da slet ikke om hvordan man tolker dem, så jeg har lige et par
> spørgsmål jeg håber der er en der kan give mig svar på.

Se i FAQen på http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/ du skal se i
afsnit 6.

Derudover er ophavsretsloven at se på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010061829-REGL

> [...]
> hele verden. Når jeg kopiere noget fra f.eks. USA er det så de
> amerikanske love der gør sig gældende eller er det de danske love der

Nå du er i Danmark, er det de danske love, der gælder, også selvom
filen, du vil downloade, befinder sig i et andet land.

Padre