Anlæg af græsplæne
Fra : Puk

Dato : 01-04-02 13:53

Hej gruppe

Jeg håber på en masse gode råd fra jer i forbindelse med
anlæggelse af en græsplæne.

Jeg har en lille stue lejlighed med en meget lille have til (32
kvm). Ca. 15 kvm af haven skal forestille at være græsplæne (det
lyder så voldsomt, det er jo mest et frimærke *G*) men det har i
de sidste par år været lidt af en parodi. Der har været flere
bare pletter, mælkebøtter og kløver end der har været græs.
Faktisk har det været så grelt, at jeg nødigt har gået på bare
tæer, da jeg så bare fik møgbeskidte fødder.

Jeg har nu brugt påsken på simpelthen at grave de 15 kvm op og
fjerne de få græspletter der var samt alt det ukrudt som groede
ind i mellem. Nu vil jeg så mægtig gerne lave en lille "plæne"
ud af det. Sådan en lille grøn plet, hvor man kan få lyst til at
plante rumpen og kigge på skyer.

Men hvad er smartest og bedst at gøre?
Jeg har en hund som benytter haven til at tisse i et par gange om
dagen og derfor ser jeg også gerne at man kan gå på græsset så
hurtigt som muligt (eller i hvert fald hunden kan........hun
vejer 15 kilo og lægger sig på fliserne men går jo lidt rundt og
snuser i det stykke der er til græs og tisser så af og til).
Jeg har seriøst overvejet rullegræs, da det er mit indtryk, at
man må gå på det forholdsvis hurtigt efter at det er lagt. Er
det korrekt? Men rullegræs er jo også ret dyrt sammenlignet med
græsfrø. Jeg har ladet mig fortælle at man ikke må gå på græsset
før en måned efter det er sået, når det er græsfrø er det
korrekt? Og er det mest mig eller er det også forbudt område for
hunden?

Hvad med forbehandling af jorden? Jeg går ud fra, at jorden nok
er lidt sur, da hunden jo altså har tisset derude af og til, og
har så fået at vide, at det er en god idé at strø noget kalk.
Grus er også blevet anbefalet. Og hvad med gødning?
Endelig snakkes der alle steder om at jeg skal tromle. Sådan en
tromle kan man jo låne, men det virker måske en smule som
overkill på mig, når vi snakker om så lille et stykke græs. Er
det strengt nødvendigt?

Hvad ville i gøre, hvis det var jer som stod med sådan et lille
stykke have?
Hvis i foreslår græsfrø, så vil jeg lige høre om græsfrø kan tåle
frost. Jeg har nemlig en pakke med græsfrø købt sidste sommer
som har stået ude på terassen hele vinteren, men jeg er i tvivl
om, om de ville kunne bruges efter sådan en vinter i en papkasse.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 14:34

On Mon, 1 Apr 2002 14:52:48 +0200, "Puk" <powder@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>ind i mellem. Nu vil jeg så mægtig gerne lave en lille "plæne"
>ud af det. Sådan en lille grøn plet, hvor man kan få lyst til at

Aaahh ja, det kender jeg godt. En stor del af vores græsplæne er netop
blevet lavet om til flisebelægning, jeg har prøvet at ligge på ryggen på
fliserne og glo op i skyerne... jeg foretrækker græsset

>Jeg har seriøst overvejet rullegræs, da det er mit indtryk, at
>man må gå på det forholdsvis hurtigt efter at det er lagt. Er
>det korrekt? Men rullegræs er jo også ret dyrt sammenlignet med

Der skal nok gå 10-14 dage før rullegræs kan betrædes. Og kun let
færdsel de første par uger, ikke noget med at spille bold. Hunden vil
jeg nok betragte som let færdsel
Vist koster det mere en græsfrø, jeg tror det er omkring 20 kr/m2 når du
skal have så lidt. Til 15 m2 er det - efter min mening - småpenge.

> [...]
>før en måned efter det er sået, når det er græsfrø er det
>korrekt? Og er det mest mig eller er det også forbudt område for

Græsset skal i hvert fald være klippet en enkelt gang før det kan
anbefales at gå på det. Når først det er spiret godt så kan hunden
sikkert nok gå der, med mindre den da tramper meget.

> [...]
>har så fået at vide, at det er en god idé at strø noget kalk.
>Grus er også blevet anbefalet. Og hvad med gødning?

Kalk. tjaa.... jeg tror ikke der er nogen grund til det.
Grus, det er kun/især hvis det er tung jord du har. Lerjord f.eks.
Gødning behøver du nok ikke siden hunden nu tisser så meget Jeg er
ikke tilhænger af at gøde før græsset er blevet klippet en eller to
gange, andre de gøder inden de sår frøene. Om det ene er bedre end det
andet er jeg ikke sikker på, på mig virker det bare dumt at smide
gødning ud inden der er planter som kan bruge det. I hvert fald så længe
man ikke skal leve af det som gror der....

> [...]
>tromle kan man jo låne, men det virker måske en smule som
>overkill på mig, når vi snakker om så lille et stykke græs. Er

Det er ikke nødvendigt. Det er bare en god ting hvis man er helt
hysterisk med at få en plæne helt uden ujævnheder. Til 15 m2 ville jeg
bare klappe let med en skovl f.eks. Især for at få en ide om om den er
jævn nok.

>Hvad ville i gøre, hvis det var jer som stod med sådan et lille
>stykke have?

Flytte

> [...]
>som har stået ude på terassen hele vinteren, men jeg er i tvivl
>om, om de ville kunne bruges efter sådan en vinter i en papkasse.

Frø kan godt tåle frost, hvor meget har jeg ikke rigtig nogen anelse om.
Men ude på terrassen.. har det så også fået fugt? Hvis det har, så dur
det nok ikke mere. Men tag en smule af det og lav en spireprøve: smid
det på et stykke fugtigt køkkenrulle, stil det i køkkenvinduet og se om
det spirer. Hvis ikke det er kommer op i løbet af 7-14 dage, så dur det
ikke. Du kan også se om det er de fleste frø som spirer eller kun nogle
få. Mindst 70% skulle spire før jeg gad og døje med det..

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 01-04-02 15:50

> [...]
ryggen på
> fliserne og glo op i skyerne... jeg foretrækker græsset

Jep så afgjort. Desuden er det svært at se skyerne fra mine
fliser, da der hænger en altan ovenover *G*.

> [...]
kr/m2 når du
> skal have så lidt. Til 15 m2 er det - efter min mening -

HVAD !?!!! Jamen alser........hvor kan man købe rullegræs til
den slags priser?
Ser du jeg har nemlig været på planteskolen (ok det er måske også
et af de dyrere steder at købe rullegræs, men jeg vidste ikke
hvor jeg ellers skulle henvende mig........cykelsmeden er nok et
dårligt valg *G*). Jeg fik prisen oplyst til 66kr/m2 hvis man
skulle have mellem 20 og 48 m2. Så meget skal jeg jo ikke bruge,
men det var det mindste de ville levere. Så hvis nu der er nogen
som kender et sted (gerne omkring Kbh da jeg bor i Virum og ikke
selv har bil) hvor man kan få rullegræs til priser mere lig med
det Mads nævner, så vil jeg da være mægtig glad for at høre om
det. Selv til de 66 kr/m2 er det jo ikke en formue for så få m2
som jeg skal bruge, men jeg sparer gerne to tredjedele hvis jeg
kan det. *S*

> [...]
hunden
> sikkert nok gå der, med mindre den da tramper meget.

*G* nej det gør hun altså ikke. Jeg kan bare slet ikke
forestille mig en forsommer hvor vovsen ikke må komme i haven.

> Kalk. tjaa.... jeg tror ikke der er nogen grund til det.
> Grus, det er kun/især hvis det er tung jord du har. Lerjord
f.eks.

Så kommer idioten lige op i mig, for hvordan ved man om det er
lerjord man har? Da jeg gravede haven op syntes jeg godt nok at
det virkede lidt som våd ler at røre ved. Jeg bor 25 meter fra
skoven, hvis det giver nogen et hint om den mulige jordtype.

> [...]
> gødning ud inden der er planter som kan bruge det. I hvert fald
så længe
> man ikke skal leve af det som gror der....

Oki det lyder mægtig fornuftigt.

> [...]
ville jeg
> bare klappe let med en skovl f.eks. Især for at få en ide om om

Se det lyder mere som noget i min skala. Ikke mindst fordi
eneste indgang til min have er gennem min lejlighed og jeg så mig
selv slæbe en tromle gennem stuen for så at køre den frem og
tilbage i haven 3 gange og ud igen. Jeg klapper med skovlen *S*.

> Flytte

Argh nej det er helt perfekt til mig som single med en lille
vovvov. Sidste år lavede jeg et lækkert staudebed og når bare
jeg får lidt grønt græs, så bliver det jo helt suverænt. Bare
det at kigge derud giver mig kriller i maven og jeg føler mig
næsten helt småforelsket. Jeg flytter ikke *G*.

> [...]
kun nogle
> få. Mindst 70% skulle spire før jeg gad og døje med det..

Hvis der er nogen som tror på, at jeg måske kan få rullegræs i en
lidt lavere prisklasse end den jeg selv havde fundet, så tror jeg
nok, jeg vil bruge rullegræsset. Som du selv er inde på, så er
det ikke enorme summer *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 16:06

On Mon, 1 Apr 2002 16:49:33 +0200, "Puk" <powder@worldonline.dk> wrote:

>kr/m2 når du
>småpenge.
>
>HVAD !?!!! Jamen alser........hvor kan man købe rullegræs til
>den slags priser?

Ja, det lader vist til at jeg desværre har rodet lidt rundt i det....
undskyld. (Det må have været en pris for langt flere m2 jeg har tænkt
på) Måske det endda var engros-priser jeg tænkte på? (Det tvivler jeg nu
på...)

Det må være alderen... :-/

> [...]
>dårligt valg *G*). Jeg fik prisen oplyst til 66kr/m2 hvis man
>skulle have mellem 20 og 48 m2. Så meget skal jeg jo ikke bruge,

Leopolds rullegræs var den første jeg fandt:
http://www.leopolds-rullegraes.dk/
37,50/m2 - til gengæld koster det kassen at få leveret.

>*G* nej det gør hun altså ikke. Jeg kan bare slet ikke
>forestille mig en forsommer hvor vovsen ikke må komme i haven.

Næh, der skal noget af en stak aviser til så

> [...]
>det virkede lidt som våd ler at røre ved. Jeg bor 25 meter fra
>skoven, hvis det giver nogen et hint om den mulige jordtype.

Lerjord det klistrer når det er vådt. Sandjord bliver nærmest til støv
når der har været tørt et kort stykke tid. Muldjord bliver vel nærmest
til noget som minder om krummer.... Det er svært at forklare.

Alt under 2 tønder land er ikke perfekt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 16:10

On Mon, 1 Apr 2002 16:49:33 +0200, "Puk" <powder@worldonline.dk> wrote:

>HVAD !?!!! Jamen alser........hvor kan man købe rullegræs til
>den slags priser?

Heller ikke helt:
http://www.okodan.dk/ har det til 49/m2 leveret, incl moms hvis under
100 m2.

Det lyder ret rimeligt i mine ører.

http://www.gartneriet.dk

Fra : -Carina

Dato : 02-04-02 16:16

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> On Mon, 1 Apr 2002 14:52:48 +0200, "Puk" <powder@worldonline.dk> wrote:
>

> Græsset skal i hvert fald være klippet en enkelt gang før det kan
> anbefales at gå på det.

Hvordan klarer man at få det klippet en enkelt gang inden man går på det?

Undskyld, kunne ikke lade være.

Iøvrigt Mads, tak for dine altid gode og kompetente svar og indlæg. Jeg
læser dem ofte, da jeg selv pusler med en have for første gang, så tak

-Carina

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-04-02 19:19

On Tue, 2 Apr 2002 17:15:41 +0200, "-Carina" <carina@tdcspace.dk>
wrote:

>Hvordan klarer man at få det klippet en enkelt gang inden man går på det?

Man går jo efter plæneklipperen, så det er da ikke noget problem.

>Undskyld, kunne ikke lade være.

Næ.

--
Jens

Do not provoke me.

Fra : Niels Olsen

Dato : 02-04-02 19:27

"-Carina" <carina@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Iøvrigt Mads, tak for dine altid gode og kompetente svar og indlæg. Jeg
> læser dem ofte, da jeg selv pusler med en have for første gang, så tak

Man skubber plæneklipperen foran sig,,,,,,, selvfølgelig ))))))

MVH Niels