Hjemmebyg af laderelæ
Fra : Armand

Dato : 01-04-02 13:27

Hvem #¤%=/&!/?%¤# var det nu der skrev om hjemmebyg af
laderelæ/ensretter?

Mine slidte grå celler husker kun glimt af den samlede debat herinde og
i tilfælde som subj. hvor sagen ikke har umiddelbar relevans for mig,
bliver sagen lagret for dybt på min bio-harddisk til at jeg er i stand
til at trække det frem. Når så indlæggene tillige er ældren end hvad
google rækker tilbage, er jeg helt lost!
Jeg synes svagt at kunne huske at det var Orla (har tilladt mig at sende
dette til dig også Orla!), der over flere indlæg berettede om sit
hjemmebygnings-projekt; men uanset hvem det ellers måtte have været, så
kunne jeg godt bruge beskrivelsen til en kammerats brug under renovering
af sin GSX1100'er!
Anyone?

--
Armand.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 01-04-02 18:23

> Hvem #¤%=/&!/?%¤# var det nu der skrev om hjemmebyg af
> laderelæ/ensretter?

----------------------SNIP---------------------

Haaarrj Armand!

Sidste år, vel ca. engang om sommeren, beskrev jeg ganske kort udskiftningen
af laderelæet på en CB750K fra 77'
Kort sagt, gik dette ud på og montere et nyt elektronisk laderelæ fra Lucas
( ca. 100,- ) i stedet for det originale ( afbrændte ) Honda-relæ ( ca.
1700,- ).

I bund og grund så hænger det sådan sammen at du uden videre kan montere en
"moderne" elektronisk standardenhed istedet for de noriginale, hvis følgende
er overholdt:

A) - Ensretter og Laderelæ er adskilte enheder
B) - Der er tale om en "rigtig" generator, altså noget med feltvikling i
midten - Ikke en dynamo med amgnet i midten
C) - Dit originale relæ har 3 poler, en positiv ( + ), En stel ( 0 / Gnd. )
og en Felt ( F ) - Til reguleringen af feltviklingen.

Virkemåden af relæ'et og elektronikken er præcis den samme, blot er
elektronikken meget hurtigere, og giver derfor endvidere bedre
batterilevetid, og bedre ladekarakteristik.

- Skulle der være flere ting du gerne vil ha' uddybet, så skal du bare
skrive.
Skulle ensretteren osse være defekt, så er sådan en bandit forholdsvis
simpel og bygge / renovere, hvis blot cyklen er gammel nok...

Lars ( RadioMan )

Fra : Ole Mogensen

Dato : 05-04-02 07:41

Lars Nielsen wrote:

> [...]
> ( ca. 100,- ) i stedet for det originale ( afbrændte ) Honda-relæ ( ca.

Hej Lars

Det omtalte laderelæ , hvor køber du det til 100- , det var bestemt
ikke den pris jeg har fået oplyst , nærmere 3-400.

Ole
med ladeproblemer på en gammel Guzz

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Orla Pedersen

Dato : 01-04-02 15:55

Armand skrev i meddelelsen ...
> [...]
>hjemmebygnings-projekt; men uanset hvem det ellers måtte have været, så
>kunne jeg godt bruge beskrivelsen til en kammerats brug under renovering

Jo den er go nok, og nu giver Du mig dårlig samvittighed, for beskrivelsen
af monteringen af elektronikken er aldrig blevet færdig :o| . Det gik også
lidt i stå fordi Schnabel for rimelige penge kunne levere en løsning, men Du
må få hvad der er, samt nødvendig support hvis Du er interesseret.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-04-02 22:25

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Jo den er go nok, og nu giver Du mig dårlig samvittighed, for
beskrivelsen
> af monteringen af elektronikken er aldrig blevet færdig :o|

Ha!
1-0 til mine grå alligevel

> Det gik også lidt i stå fordi Schnabel for rimelige penge kunne levere
en
> løsning,

Har du prisen i hovedet, for det kan jo ende med samme resutat hér!

> men Du må få hvad der er, samt nødvendig support hvis Du er
interesseret.

Tak!
I første omgang ville jeg gerne have fat i dine ½-færdige skrifter - Har
du dem ikke liggende endnu i "sendt post" eller andet sted?

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-04-02 15:01

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]

>1-0 til mine grå alligevel

>en
>
>Har du prisen i hovedet, for det kan jo ende med samme resutat hér!

Nej, men så vidt jeg husker var der ikke meget til arbejdsløn. Det kan
selvfølgelig være ligemeget hvis man gerne selv vil bygge.

>Tak!
>I første omgang ville jeg gerne have fat i dine ½-færdige skrifter - Har
>du dem ikke liggende endnu i "sendt post" eller andet sted?

Jeg har dem, men send lige en mail-adresse direkte til mig, (som dur )
Der er en del tegningsmateriale imellem som ikke egner sig til denne gruppe.

mvh
Orla

Fra : Orla Pedersen

Dato : 01-04-02 22:10

Armand skrev i meddelelsen ...

Hej Armand

>Jeg synes svagt at kunne huske at det var Orla (har tilladt mig at sende
>dette til dig også Orla!),

Din mail til mig er ikke nået frem, og jeg kan på ingen måde sende mails til
adresser hvor "ø" indgår. Har vi her et specielt spam "filter" eller hur ??

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 14:16

> [...]
> Din mail til mig er ikke nået frem, og jeg kan på ingen måde sende
> mails til adresser hvor "ø" indgår. Har vi her et specielt spam

Ups!
Det skulle ellers kun være min news-@dresse der er spamsikret, hvorved
det
privat tilsendte skulle være lige til at svare på :-/
Spamsikringen burde dog være til at gennemskue:
- Brug en streg istedet for "STREG"
- Erstat "Ø" med "O"!

Beklager!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-04-02 21:37

On Mon, 1 Apr 2002 14:27:09 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Hvem #¤%=/&!/?%¤# var det nu der skrev om hjemmebyg af
>laderelæ/ensretter?

Må vi så bede om salontonen

Det var Orla.
Hvis Orla ikke reagerer var han så venlig at sende mig hele salaten.
Og jeg tvivler på at Orla vil have noget imod at jeg videresender det
til dig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 03-04-02 00:24

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

Fra : Jakob Barfod

Dato : 03-04-02 11:57

> [...]
> hjemmebygnings-projekt; men uanset hvem det ellers måtte have været, så
> kunne jeg godt bruge beskrivelsen til en kammerats brug under renovering

Jep! Jeg er _næsten_ sikker på, at det var Orla. Strengen hed noget med
"Suzuki laderelæ" og var imponerende i sin grundighed med CAD-tegninger og
hele molevitten i flere episoder. Jeg fattede kun ca. halvdelen, men skrev
det hele ud til brug for et vinterprojekt. Så langt kom jeg ikke (alle de
andre vinterprojekter tog sin tid), så det kan være jeg når det næste
vinter - hvis ikke lader/ensretteren stiger af forinden, for så de bliver
det en sag for ham dér Schnabel.

--
Jakob