Der er 50% flere kristne end muhamedanere.
Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 11:51

http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html

Her er tallene:

Trosretning Antal Andel af verdensbefolkning

Kristendom 2.000.000.000 33%
Muhamedanisme 1.300.000.000 22%
Hinduisme 900.000.000 15%
Ikke religiøse 850.000.000 14%
Buddisme 360.000.000 6%
Konfucianisme mm. 225.000.000 4%
Animisme mm. 150.000.000 ca. 2,5%
Afrikansk stammtro 95.000.000 ca. 1,5%
Sikhere 23.000.000
Nordkoreansk Juche 19.000.000
Spiritisme 14.000.000
Jødedom 14.000.000
Baha'i 6.000.000
Janisme 4.000.000
Shintoisme 4.000.000
Cao Dai 3.000.000
Tenriko 2.400.000
Nyhedenskab 1.000.000
Unitarisk universalime 800.000
Scientology 750.000
Rastafari 700.000
Zoroastramisme 150.000

--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : Corax

Dato : 01-04-02 12:42

Der er en fejl i din oversættelse. Enten er "Muhamedanisme" forkert, eller
også skal "kristendom" ændres til f.eks. "Jesusisme", Jødedom til f.eks.
"Mosesisme", "Scientology" til f.eks. "Hubbardisme" etc. etc.

Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 13:03

Corax <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> wrote:

> Der er en fejl i din oversættelse. Enten er "Muhamedanisme" forkert, eller
> også skal "kristendom" ændres til f.eks. "Jesusisme", Jødedom til f.eks.
> "Mosesisme", "Scientology" til f.eks. "Hubbardisme" etc. etc.

Der er absolut ingen fejl i min oversættelse. Det hedder muhamedaner og
muhamedanisme i lutheranuismens grundskrifter, som er grundstenene i den
danske folkekirke.

FUT: dk.livssyn.kristendom

Fra : Niels

Dato : 01-04-02 17:12

> [...]

> Der er absolut ingen fejl i min oversættelse. Det hedder muhamedaner og
> muhamedanisme i lutheranuismens grundskrifter, som er grundstenene i den

)

En muhamedaner er en efterfølger af Muhammed..

men deres tro/religion hedder Islam

Niels

Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 21:46

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote:

> "Jesper" <no@mail.bs> skrev i en meddelelse

> )
>
> En muhamedaner er en efterfølger af Muhammed..
>
> men deres tro/religion hedder Islam

På arabisk. Ikke på dansk.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-04-02 21:59

no@mail.bs (Jesper) mælte sligt:

>På arabisk.

Tilnærmelsesvis.

>Ikke på dansk.

Jo. Ifølge Nudansk Ordbog og Retskrivningsordbogen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Jeg tror ikke, Stephen behøver at frygte dommedag. Man skal lede
utroligt længe efter en mere renskuret og pussenusset glatsnuskebasse.«

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-04-02 22:46

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> no@mail.bs (Jesper) mælte sligt:

> Tilnærmelsesvis.

> Jo. Ifølge Nudansk Ordbog og Retskrivningsordbogen.

Kan det ikke komme ud pådet samme. En Ford er da også en bil selvom det er
en Ford.

Hvad er problemet? Mener muslimer at det er nedværdigende at blive kaldt
muhammedanere og hvorfor??

Mvh Thomas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-04-02 23:47

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> mælte sligt:

>Kan det ikke komme ud pådet samme. En Ford er da også en bil selvom det er
>en Ford.

Jo, ærligt talt. Alle betegnelserne er gangbare danske betegnelser,
nogle med andre konnotationer end andre. Det giver lige så lidt mening
at hævde berettelsen af ordet "muslim" på bekostning af "muhamedaner"
som vice versa, eftersom begge ord er alment anvendte danske ord.
Hvilket ord man bruger, hænger snarere sammen med, hvilke signaler, man
vil sende.

>Mener muslimer at det er nedværdigende at blive kaldt muhammedanere og
>hvorfor??

Ja. Efter sigende fordi de opfatter det som betydende, at de skulle
sætte Muhammed på samme niveau som kristne sætter Kristus; ganske som
katolikker også modsætter sig betegnelsen "papister" og medlemmer af
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke bryder sig om betegnelsen
"mormoner". Sådan er der så meget. Langt hen af vejen tror jeg også det
drejer sig om, at det ikke er den betegnelse, de selv bruger om sig selv
og det derfor lyder fremmedartet.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"This translation is subject to revision according to the Latin typical
edition (editio typica) when it is published."

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 02-04-02 03:57

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> Langt hen af vejen tror jeg også det drejer sig om, at det ikke er den
> betegnelse, de selv bruger om sig selv og det derfor lyder fremmedartet.

Og jeg er da også stødt ind i islamiske indvandrere, der er sure over at
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-04-02 20:44

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg er da også stødt ind i islamiske indvandrere, der er sure over at

Da jeg gik i skole for 45 år siden læret vi at de er "Muhammedaner" og
indtil min gamle afdøde dansklærer, der ikke lærte mig noget særligt, kommer
og siger at hun var forkert på den, da hun lærte mig at de er Muhammedaner,
så vedbliver de at være "Muhammedaner".

Desuden tror de på Muhammed mere end Allah, fordi der står "Tro på Allah og
hans SENDEBUD". Sendebudet (Muhammed skrev ene mand Koranen og der for er
det ham de tror på. Allah der er fuld af visdom, ville aldrig være i stand
til at skrive alt den Koran sludder.

Erik L

"En Økumenisk stridsmand kan tro på
hvad han vil og stadig være frelst ""

Fra : Avatar

Dato : 04-04-02 19:25

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev...

> [...]
kommer
> og siger at hun var forkert på den, da hun lærte mig at de er

Du har så afgjort ret...
....Din dansklærer lærte dig ikke noget særligt!!!

Fra : Jesper

Dato : 04-04-02 19:42

Avatar <jesusavatar@hotmail.com> wrote:

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev...

> kommer
> Muhammedaner,
>
> Du har så afgjort ret...
> ...Din dansklærer lærte dig ikke noget særligt!!!

Hos min dansklærer hed det "muhamedaner".

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-04-02 19:18

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev...

> kommer
> Muhammedaner,
>
> Du har så afgjort ret...
> ...Din dansklærer lærte dig ikke noget særligt!!!

Hun lærte mig, ikke at omgås personer der ved alt

--
Erik L

"En Økumenisk stridsmand opdigter
et nyt evangelium til hver menighed"

Fra : Live4Him

Dato : 05-04-02 20:40

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message

> Hun lærte mig, ikke at omgås personer der ved alt

Så omgås du altså ikke Gud ? Han er en person som ved alt.

jørgen.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-04-02 16:38

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message

> Så omgås du altså ikke Gud ? Han er en person som ved alt.
>
> jørgen.

Du plejer da aldrig at være i tvivl med min Guddommelige omgangs kreds, og
så til din opmærksomhed Gud ved ikke alt Han ER alt. Gud siger; - Jeg ER
lyset, Jeg ER vejen, Jeg ER opstandelsen, Jeg ER det hele, -- og så videre!

Det skulle du da vide, du som ser vranglære i alt jeg skriver, Ikke Jørgen??

Fra : Live4Him

Dato : 07-04-02 18:21

> [...]
> så til din opmærksomhed Gud ved ikke alt Han ER alt. Gud siger; - Jeg ER
> lyset, Jeg ER vejen, Jeg ER opstandelsen, Jeg ER det hele, -- og så

Og Gud ER omniscient. Det betyder at Han ved alt.

jørgen.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 02-04-02 03:57

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> Jo. Ifølge Nudansk Ordbog og Retskrivningsordbogen.

Det hedder begge ting, og i Augsburgske Confession bruges direkte ordet
»muhamedaner«.

Prøv at slå op i Ordbog over det Danske Sprog og se om den overhovedet

Prøv at se om Oxford English Dictionary kender til verber som »to

Jeg kan da så nøjes med at citere for ordet:

to jew:

colloq.

[f. Jew n. (sense 2).]

trans. To cheat or overreach, in the way attributed to Jewish traders
or usurers. Also, to drive a hard bargain, and intr., to haggle. Phr. to
jew down, to beat down in price; also transf. Hence "Jewing vbl. n.

These uses are now considered to be offensive.

1824 C. Harding Diary 29 Apr. in Sketch (1929) 75 He is a country
clergyman; and, from his Jewing disposition, I should judge he had more
taste in tithes than pictures. 1825 Constitutional Adv. (Frankfort,
Kentucky) 15 Dec. 3/1 We hope, for the honour and character of the
state, that neither the legislature nor the people, will Jew the items
of expence. 1833 L. Dow Dealings of God (1849) 189 If they [sc. the
Jews] will Jew people, they cannot flourish among Yankees, who are said
to 'outjew' them in trading. a1845 Barham Ingol. Leg., Bro. Birchington
lxv, Is it that way you'd Jew one? 1847 W. Irving Let. 30 Apr. in Life
& Lett. (1864) IV. 19 Some mode of screwing and jewing the world out of
more interest than one's money is entitled to. 1848 W. Bagley Let. 14
Mar. in N. E. Eliason Tarheel Talk (1956) 279, I Jewed old Galloway down
to 1·50 for ploughs. 1851 H. Mayhew London Labour I. 368/1 Some of the
ladies in the squares+sets to work Jewing away as hard as they can,
pricing up their own things, and downcrying yourn. 1854 D. G. Rossetti
in Rossetti Ruskin, Rossetti, etc. (1899) 15 But as to his doings And
jawings and jewings, William brought me the news. 1870 Congress. Globe
7 July 5340/1 This bill supposes that Congress+is ready to commence
jewing down the pay of its General. 1872 Chicago Tribune 14 Oct. 8/2
The prices [for lodging] asked vary - the lodger being generally asked
as much as it is thought he will give. If he jews, he will get it for
comparatively little. 1883 G. M Hopkins Let. 6 Dec. (1938) 195 You will
I know say+that Jew is a reproach because the Jews have corrupted their
race and nature, so that it is their vices and their free acts we
stigmatise when we call cheating 'jewing' - and that you mean that
Disraeli in 1871 overreached and jewed his constituents. 1891 Daily
News 2 Nov. 7/3 He'd take care he didn't 'Jew' him again. 1897 [see
Highland a. 2b]. 1908 Dialect Notes III. 324 Jew, to beat down the
price. 'I tried to jew him, but he wouldn't jew.' 1926 Market Growers
Jrnl. 1 July 3, I make my retail prices about half way between grocery
store wholesale and retail prices, and do not stand for any 'jewing'
down. 1937 Scribner's Mag. Apr. 25 Thought we might get the divorce a
little under fifty dollars. Maybe we might jew the young man down. 1939
A. Powell What's become of Waring v. 140 Then we can meet again and jew
each other down. 1946 W. G. Hammond Remembrance of Amherst 121 Both
here and at the mountain top we were unmercifully jewed for all the
refreshments. 1947 L. Z. Hobson Gentleman's Agreement i. 9 Now she was
describing the large new house she and Dick wanted to buy. 'Did you
close the sale on the old place?' Mrs. Green asked. 'Not yet. That cheap
Pat Curran keeps trying to Jew us down.' 1968 L. Rosten Joys of Yiddish
142 Just as some Gentiles use 'Jew' as a contemptuous synonym for
too-shrewd, sly bargaining ('He tried to Jew the price down,' is about
as unappetizing an idiom as I know), so some Jews use goy in a
pejorative sense. 1970 R. Lowell Notebk. 69 This embankment, jewed -
No, yankeed - by the highways down to a grassy lip. 1971 R. Thomas
Backup Men xxi. 184, I say how much and he says this much and I say it's
not enough so we jew around with each other until we make a price. 1972
Harper's Mag. May 83 Jew the fruitman down for his last Christmas tree.
1972 New Society 11 May 301/1, I got jewed down+over the cheap offer.

======

Der gøres korrekt opmærksom på at ordet i dag ikke opfattes som
»passende«, og selv om mange PCere har krævet det fjernet fra ordbogen,
er det altså ikke sket.

Man fjerner ikke et ord fra et sprog ved at fjerne det fra en ordbog!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-04-02 22:38

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) mælte sligt:

>Det hedder begge ting,

Det var min pointe.

>Prøv at slå op i Ordbog over det Danske Sprog og se om den overhovedet

Jeg har ikke ODS til rådighed. Begge ord er at finde i min Meyers
Fremmedordbog fra 1844.

>Prøv at se om Oxford English Dictionary kender til verber som »to

Hvorfor dog?

>og selv om mange PCere har krævet det fjernet fra ordbogen,
>er det altså ikke sket.

Det ville også være noget pjat.

>Man fjerner ikke et ord fra et sprog ved at fjerne det fra en ordbog!

Nej.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... saaledes lever jeg i denne Tid, som en Beleiret; men for ikke
at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."

Fra : Corax

Dato : 02-04-02 22:13

Nu ER det altså ikke Luther, der er den gældende autoritet, når det gælder
det danske _sprog_. Hvis du vil følge Luther slavisk, ville det vel give
støre mening, hvis du oversatte alt til tysk. Desuden burde dit regnestykke
vel se sådan ud i Luthers tankegang:

Ægte kristendom (protestantisme) X %
Kætterske kristne X %
Muhamedanisme 1.300.000.000
Djævelske jøder 14.000.000
Djævelske Hedninge - resten

Du må altså lige vælge, hvilken form for "logik" du vil bruge, ellers er det
ikke til at forstå. Ifølge dit nye bud er _alt_ undtagen Muhamedanisme
oversat forkert på skemaet!

- Corax

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 02-04-02 22:51

> Der er absolut ingen fejl i min oversættelse. Det hedder muhamedaner og
> muhamedanisme i lutheranuismens grundskrifter, som er grundstenene i den
> danske folkekirke.

LOL! Tænk nogen i danmark man var så fundamentalisk at tage det så
bogstavligt i 2002 ;)

Fed aprilsnar! :D

Fra : Arcana

Dato : 02-04-02 22:34

"Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også skal "kristendom" ændres til f.eks. "Jesusisme", Jødedom til f.eks.
> "Mosesisme", "Scientology" til f.eks. "Hubbardisme" etc. etc.

1: Lær at quote ordentligt. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
2: Køb en dansk ordbog.
3: Fis tilbage over i satanist-gruppen og kør dine vibs af.

--
/arcana

Fra : Corax

Dato : 03-04-02 06:57

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse
> "Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> 1: Lær at quote ordentligt.

Der var vist ikke andre, der havde noget imod, at jeg undlod at gengive hele
Jespers lange smøre. Slap dog af.

> 2: Køb en dansk ordbog.

De eneste der i dagens Danmark bruger betegnelsen "Muhamedanisme" er
medlemmer af dansk folkeparti og fremskridtspartiet, eller _måske_ folk der
tror, at Luther har svaret på alt (hvilket virker usandsynligt, da han
normalt ikke bruges som kilde i forbindelse med det danske sprog - manden
TALTE vel end ikke dansk).

> 3: Fis tilbage over i satanist-gruppen og kør dine vibs af.

Smut over i "jeg elsker at gå i læderstøvler"-gruppen og kør DINE vibs af
der. Så kan I måske også blive enige om, at det er "godt dansk", at kalde
sorte for niggere (det står formentlig også i ordbogen - i hvert fald i en
ældre udgave). At kalde muslimer for muhamedanere, er sku ikke bedre, end at
kalde sorte for niggere.

Jeg blev faktisk bedt om at blive i denne nyhedsgruppe, og da du vist ikke
selv er kristen, så burde du vel smutte over i en eller anden
Buddhistgruppe, eller hvor du nu end mener, du hører hjemme.

- Corax

Fra : Henry Vest

Dato : 03-04-02 09:12

Corax wrote:

> Der var vist ikke andre, der havde noget imod, at jeg undlod at gengive
> hele Jespers lange smøre. Slap dog af.

Men derfor kan du jo godt citere rigtigt, ikke?

/Henry

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-04-02 20:47

> [...]
> tror, at Luther har svaret på alt (hvilket virker usandsynligt, da han
> normalt ikke bruges som kilde i forbindelse med det danske sprog - manden

Må jeg være fri! jeg kalder dem Muhammedaner og optræder ikke på din
politiske liste??

Fra : Hedningen

Dato : 07-04-02 02:24

> "Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> der
>
> Må jeg være fri! jeg kalder dem Muhammedaner og optræder ikke på din
> politiske liste??

Heller ikke jeg. Så vi må konkludere, at Corax ikke aner, hvad Corax taler
om i denne sag.

--
Ha' en go' dag
Hedningen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-04-02 21:16

Corax wrote:

> Jeg blev faktisk bedt om at blive i denne nyhedsgruppe

dk.politik er vist ved at blive dk.* hierarkiets skraldespand.

-Claus

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-04-02 12:41

> [...]
> http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html
>
> Her er tallene:
>
> Trosretning Antal Andel af verdensbefolkning

Det er egentligt utroligt at 14 millioner jøder kan afstedkome så meget så
meget bøvl.
Hvor mange bor der i Israel kontra i USA?

Mvh Thomas