Tilkøring af MC med 2K på uret
Fra : Michael & Berit

Dato : 01-04-02 11:43

Er der gode råd til hvordan man tilkører en XJ600 med 2500 km på uret?
Den har ikke kørt siden sept.2000.
Olieskift er nok oplagt, men hvad mere?
Skal den køres specielt (jeg HAR læst tråden ang. tilkøring af ny MC). Men
den her er jo 2 år "gammel".

Michael L.T.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-04-02 21:35

"Michael & Berit" <mlt@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Olieskift er nok oplagt, men hvad mere?
> Skal den køres specielt (jeg HAR læst tråden ang. tilkøring af ny MC). Men

Hvis den har kørt 2500 er det sket, altså tilkørslen , så bare kør.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Bendt Grunge

Dato : 01-04-02 22:37

Men

Hvis du vil gøre noget kan du tage tændrør ud og hælde lidt meget tynd olie
ned i og lade den stå så det trækker rundt omkring og smøre cylindervægen og
stemplet, og lade den køre lidt på starteren inden det skal køre ved egen
hjælp, det samme kunne gøres ang. knast da den heller ikke har mere olie på
metallet af og have stået så længe.

BG.

Fra : Armand

Dato : 02-04-02 14:17

Bendt Grunge <micro@sucks.cum> skrev i en

> [...]
> cylindervægen og stemplet.........det samme kunne gøres ang. knast da
> den heller ikke har mere olie på metallet af og have stået så længe.

"fraløbet olie" er definitionen for en "koldstart"!
Koldstarter er principielt timer efter en nedkøling, hvorved alle skulle
udføre det nævnte ritual hver morgen

Mit råd er at komme over hurdlen og se at få startet modellen op for i
år, og så ellers se at få kørt noget på den!

Problemet er meget større når den skal stilles hen for vinteren (=> da
den senest blev langtidsparkeret) - Læs nærmere herom inden da på FAQ'en
på DMC's site:
Link www.dmc-org.dk

--
Armand

Fra : Bendt Grunge

Dato : 02-04-02 19:42

> [...]
>
> Problemet er meget større når den skal stilles hen for vinteren (=> da
> den senest blev langtidsparkeret) - Læs nærmere herom inden da på FAQ'en

nej der er meget forskel, det du kalder en koldstart har noget at gøre med
at olien bare er "løbet af" metallet, ikke at den rent faktisk er
fordampet, det er det som sker når den står så lang tid, olie er, ligesom
disel, bensin og andet af samme støbning, noget som fordamper, noget hurtigt
andet langsomt, derfor VIL det gnide metal mod metal uden nogen form for
oliefilm indtil pumpen har været turen rundt i motoren.

det er jo 1½ år siden den har været startet sidst.

BG.

Fra : Michael & Berit

Dato : 02-04-02 21:46

Ok, maskinen har jo været startet da vi var ude at prøvekøre den, så det med
olienfilmen er nok iorden ...
Det er mere hvordan med selve tilkøringen. Men det er måske allerede sket,
da den har kørt de 2500km.

ja så tror jeg jeg bare kører den med mellemomdrejninger om ingen sejtræk de
første 1000 km, som beskrevet i en tidligere tråd.

Tak for rådene. Vi ses derude!

MLT

Fra : Bendt Grunge

Dato : 02-04-02 22:30

"Michael & Berit" <mlt@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
de
> første 1000 km, som beskrevet i en tidligere tråd.

ja hvis den er startklar og den har kørt 2500 km så er det bare at køre, og
det er ikke nødvendigt med 1000km selv en nysamlet skal ikke køre så langt,
så jeg vil sige bare kør alm. rolig kørsel en times tid og så den lige
bliver varmet igennem, og så er det ellers bare at nyde det "gode" vejr.

BG.