160/60-17 kontra 180/55-17 dæk
Fra : Henrik Lohse

Dato : 31-03-02 19:47

Hej Gruppe.

Er det totalt dybt godnat at tænke i følgende baner, og hvis det er så
venligst forklar hvorfor.

Jeg skal have monteret nyt bagdæk på min Yamaha FZS 600 Fazer (Michelin
Pilot Sport) i dim. 160/60-17, fælgen er i dim. 5,0 x 17.

Men nu kommer spørgsmålet så op til overfladen: ville det være en god ide'
at sætte et 180/55-17 dæk på istedet (jeg mener godt at det kan være i
bagsvingeren), eller skal jeg holde mig til dimensionerne. Hvilke
fordele/ulemper vil der være mht. ovennævnte.

Mvh.
Henrik

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-04-02 11:36

"Er det totalt dybt godnat at tænke i følgende baner"

Jep.

Du skal sandsynligvis have et andet fælg og Fazerens gode svingegenskaber
vil sikkert gå i "fløjten".

Men hvis du er ligeglad med det og det kun er til blær, så er det vel ok

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 01-04-02 11:54

> [...]
> bagsvingeren), eller skal jeg holde mig til dimensionerne. Hvilke
> fordele/ulemper vil der være mht. ovennævnte.

det er vist nok lidt forskelligt fra mc til mc, på de første vfr'ere skulle
det
vist ikk gi noget særligt ringere styreegenskaber, std. er 130 men der er
flere der har prøvet 170 uden at det ændrede ret meget i svingende.
men med dit 160 burde der ikk være brug for mere - 250ccm baneracere
kører med samme mål og de må siges at kunne komme rigeligt langt ned.
mvh
bo thomsen

Fra : Jakob Danielsen

Dato : 01-04-02 15:13

"Henrik Lohse" <henrik.lohse@mail.tele.dk> wrote (jeg mener godt at det kan
være i
> bagsvingeren), eller skal jeg holde mig til dimensionerne.

Med erfaring fra Motards, når man går op i dækbredderne - kan du også løbe
ind i det problem, der hedder "kæden går mod dækkant"

Ved ikke lige hvormeget spillerum der er i forvejen på sådan en Fazer..

Jakob

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-04-02 17:17

Henrik Lohse wrote:

> Jeg skal have monteret nyt bagdæk på min Yamaha FZS 600 Fazer (Michelin
> Pilot Sport) i dim. 160/60-17, fælgen er i dim. 5,0 x 17.

Det er helt tosset. Dæksiderne krænges meget mere indad, for at kunne være
på fælgen. Det giver dårligere feedback fra begenden, der muligvis også vil
komme til at føles mere svampet.
Yderligere, vil det bredere dæk være langsommere til at rulle om på siden,
så cyklen bliver trægere i styringen.
Sidst men ikke mindst, er der det økonomiske perspektiv. Dækket er krøllet
mere sammen, så når det slides, slides det i en tynd stribe på midten. Det
gør at dækket slides hurtigere. Det er garanteret også dyrere i indkøb.

IMO - bliv ved original-størrelserne.

/Rune

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 01-04-02 18:16

"Henrik Lohse" <henrik.lohse@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]

> bagsvingeren), eller skal jeg holde mig til dimensionerne. Hvilke
> fordele/ulemper vil der være mht. ovennævnte.

Jeg tror også du skal holde dig fra det.. Dækkets bredde m.v. er meget nøje
afstemt med resten af din MC - lækker i øvrigt
Jeg har lige skiftet dæk på min Fazer, og jeg har købt Bridgestorn BT010 -
de kører Kanon.. De er lidt højere(spidsere) end dem jeg kørte på før, og
det gør at den er *meget* villig til at lægge sig ind i et sving. Det er
rigtigt sjovt at køre med - godt dæk...

--
MVH Kenneth Egholm
Yamaha FZS 600 fazer