OS 9.2.1
Fra : otn

Dato : 01-04-02 17:20

Jeg har forsøgt at installere subj. på harddisk nr. 2 på min beige G3.
Via den mountede cd starter installationen uden problemer, men stopper
så og fortæller: help.img filen ikke er en valid img. fil. Jeg kan uden
problemer mounte help.img filen - så den burde være ok. Kan nogen
hjælpe?

TIA

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-04-02 11:42

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> så og fortæller: help.img filen ikke er en valid img. fil. Jeg kan uden
> problemer mounte help.img filen - så den burde være ok. Kan nogen

Vi har også en beige G3 233 stående og den ville heller ikke køre 9.2.X
og jeg har fikset en 266 model også og den ville heller ikke.

Måske noget med firmwaren, men jeg kunne ikke få det til at spille.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-02 04:18

Hej Jesper & otn

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Vi har også en beige G3 233 stående og den ville heller ikke køre 9.2.X
> og jeg har fikset en 266 model også og den ville heller ikke.

Det virker yderst underlig... Jeg går ud fra, at I i forvejen har _OS 9.1_
installeret - og ikke kun 9.0.4? - OS 9.1 _aksl_ være installeret for at man
kan opgradere til hhv. 9.2.1 og 9.2.2.

Jeg havde både OS 9.2.1DK og US (nu 9.2.2 samt 9.2.1IE) på en Beige G3/233DT
og en G3/333AVMT, og den blev installeret uden problemer. - Men jeg oplevede
ca. det samme ved installation direkte fra de mountede image filer.

Derfor oprettede jeg en ny mappe med navnet 'Mac OS 9.2.1' (hhv. DK, IE og
US) og kopierede de mountede ikoner til denne mappe. Prøvede både versionen
i en stor fil og den i 5 mindre dele - begge med samme resultat. - Ingen
installation fra mountet image med gerne fra en mappe.

Mappen 'Mac OS 9.2.1' (og senere 'Mac OS 9.2.2') blev dog ikke lagt på den
aktive startdisk med på en anden disk eller partition, men i installeren
valgte jeg så den disk, der skulle installeres til. Og da jeg kører med
'mærkede installationer' var det tydeligt at se bagefter, hvad der var
ændret og hvad ikke

> Måske noget med firmwaren, men jeg kunne ikke få det til at spille.

Jeg tror ikke, det er et firmware problem, måske nærmere et problem med det
program, der har lavet image filerne (.smi). Jeg har stærkt på fornemmelsen,
at Apple har brugt DiskCopy 7 til det og ikke en 6.3.x, da jo både 9.2.1 og
9.2.2 primært er beregnet til 'classic mode' under OS X. Der er dog så
væsentlige forbedringer i både 9.2.1 og 9.2.2, at de er værd at installere
også på 'rene' OS 9.1 maskiner.

Jeg har nu lavet CD'er med systemmappen fra 9.1 (fra hhv. DK, IE og US 9.1)
og så lagt både 9.2.1 og 9.2.2 hhv. DK, IE og US på samme CD og installeret
på forskellige andre computere både Beige og B&W, der i forvejen kørte 9.1
uden nogen former for problemer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-04-02 08:21

in article 3CAA743C.B62AEEE2@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 03/04/02 5:17:

> Der er dog så væsentlige forbedringer i både 9.2.1 og 9.2.2, at de er værd at
installere også på 'rene' OS 9.1 maskiner.

Kan nogen beskrive disse fordele, eller henvise til en oplysende link?

Venlig hilsen

Henrik Enslev

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-04-02 09:13

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Kan nogen beskrive disse fordele.

Fra 9.1 til 9.2x er der kun åbenlyse fordele mht. grafik, usb og fw
drivere og software. Ud over det opfører 9.21 sig pænere i Mac OS X's
Classic miljø.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-02 22:26

Hej Henrik

De fleste kontrolpaneler og en stor del af udvidelserne er opdaterede og småfejl
er fjernet i dem. Bl.a. er de fejl, der var i udv. 'Apple Enet' nu helt væk. Det
betyder fx. at hvis du vil bruge et TB program som Word 6+, AppleWorks 5+, Nisus
Writer 5.1+ samtidig med, at du fx. er på net med enten MSIE 4.5+ eller Netscape
4.5+, så er risikoen for, at TB programmet pludselig slutter eller fryser maskinen
stort set helt væk.

Stabiliteten i OpenTransport forbedret. Alle kontrolpaneler, der er bygget som
applikationer er forbedret, så de stort set ikke behøver ekstra tildeling af RAM.

Finder, System og System Resources filerne er stærkt forbedret, så antallet af
uventede Finder quits er reduceret til et minimum. - Både Finder og System
arkiverne arbejder væsentlig mere stabilt med den fra Apples side tildelte RAM, så
man ved normal brug ikke behøver at ændre på RAM tildeling i de to filer.

RAM forbrug i hele systemet er noget nedsat. - Fx. gik jeg fra at bruge 74mb til
godt 69mb ved opd. til 9.2.2 fra 9.1. (Virtuel Hukommelse slået fraÆ). Og
håndteringen af VM er også forbedret i både 9.2.1 og 9.2.2 - primært af hensyn til
'classic mode' under OS X. Brugen af programmer, der kræver CarbonLib er også
forbedret med CarbonLib 1.5

Der er dog stadig to kontrolpaneler, hvor de gammelkendte fejl endnu ikke er
rettetde, nemlig Apple Menu-valg og Kvikstart. Her er der stadig de samme fejl som
har været siden ver. 7.0.1, - at indstillingsfilerne meget let ødelægges.

Desuden er der rettet nogle fejl i AppleLanguage Kits (ALK) i de asiatiske pakker,
kinesisk, japansk og koreansk, når der bruges 'Buttom Input Windows'. Desuden
understøttes nu alle Balkan sprogene i Central European Language Kit (CELK).
Cyrillic Language Kit (CYLK) understøtter begge russiske skriftsæt samt også begge
ukrainske skriftsæt. Arabic Language Kit (ALK) understøtter nu fuldt ud også
persisk og syrisk og irakisk skriftsæt.

Men ellers er det småfejl, der er rettet, men samlet giver det et mere stabilt
system - og hurtigere end tidligere. Opstartstiden fra koldstart nedsat med ca.
20-30% alt afhængig af, hvor stort en systemmappe, du har og hvor mget der er
installeret i den.

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-04-02 18:41

in article 1f9yknr.1r1x8tlb29o0qN%otn@stofanet.dk, otn at otn@stofanet.dk
wrote on 01/04/02 18:20:

> [...]
> så og fortæller: help.img filen ikke er en valid img. fil. Jeg kan uden
> problemer mounte help.img filen - så den burde være ok. Kan nogen

Kan du heller ikke åbne kontrolpanelet Dato & Tid? Hvis du kan så check det
lige for evt. uoverensstemmelser med dansk normaltid.

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-04-02 00:39

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> så og fortæller: help.img filen ikke er en valid img. fil. Jeg kan uden
> problemer mounte help.img filen - så den burde være ok. Kan nogen

Det kan muligvis skyldes cd'en der bliver brugt. Er det en købt 9.2.1 cd
eller kommer den fra en anden maskine? Apples system cd'er der følger
med en købt maskiner kan ikke altid bruges på alle andre.

Jeg sidder med en beige G3'er 266MT og den kører fint med 9.2.2DK. Jeg
har en 9.1DK version der er opgraderet.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : otn

Dato : 03-04-02 21:49

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> med en købt maskiner kan ikke altid bruges på alle andre.
>
> Jeg sidder med en beige G3'er 266MT og den kører fint med 9.2.2DK. Jeg

Hej allesammen,
Tak for den hurtige hjælp. Erik - din "metode" hjalp. Nu kører 9.2.2
helt fint.

MVH

Ole

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-04-02 16:17

in article 1fa2mjx.1x0tz8bvtc79iN%otn@stofanet.dk, otn at otn@stofanet.dk
wrote on 03/04/02 22:49:
> Hej allesammen,
> Tak for den hurtige hjælp. Erik - din "metode" hjalp. Nu kører 9.2.2
> helt fint.
>
> MVH
>
> Ole

Så mangler du bare at stille uret.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : otn

Dato : 04-04-02 08:21

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fa2mjx.1x0tz8bvtc79iN%otn@stofanet.dk, otn at otn@stofanet.dk

> Så mangler du bare at stille uret.

Det være hermed gjort ;0)

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-02 08:42

in article 1fa3za5.14zacvz1no2yvyN%otn@stofanet.dk, otn at otn@stofanet.dk
wrote on 04/04/02 9:20:

> Det være hermed gjort ;0)

Tak for det
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.