/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Benzinpumpe på en alm. karburator, kan man~
Fra : Bjarne Petersen


Dato : 01-04-02 01:24

Hej

Det her spørgsmål er måske lidt OT, men jeg prøver alligevel.
Jeg har en Husaberg 500 motor som sidder i en crosskart, problemet er at der
ikke er ret stor højde forskel fra tank til karburator, kun ca. 15 cm. Dette
gør at der især ved acceleration, er problemer med at få benzin frem til
karburatoren.

Så er spørgsmålet om det kan lade sig gøre at sætte en lille benzinpumpe på,
som suger fra tank og trykker direkte til karburator (en delorto 40 mm.).
Jeg havde tænkt mig at købe en Mikuni df44 fra Dino ("powered" af vacummet i
indsugning manifold), men kan svømmeren i karburatoren klare at lukke selvom
at der kommer tryk på benzin tilgangen?
Hvis ikke karb. kan klare trykket direkte fra pumpe, kunne man måske lave en
bypass slange retur til tank, hvori der sættes en dyse for at skabe lidt
modtryk.?
Eller vil det være bedre at lave en lille tank, som placeres så højt som
muligt, hvortil benzinpumpen pumper, fra denne tank køres så benzin ned til
karburatoren, og overløbet/overskuds benzin retur til benzintank.?

Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg meget
gerne.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen



 
 
Thomas Buus Andersen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 01-04-02 11:00


"Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3ca7a9eb$0$55246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
Selv hej, og en masse fraklip :)

> Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg meget
> gerne.

Jeg har ikke så mange erfaringer med det. Men jeg ved at man til 2-taktere
(cykler) laver noget der kaldes for powerexpansion. Som jeg har forstået
det, så er det en lille boks der bliver sat på studsen tæt ved membranen, og
også er forbundet med tanken. Så er der ikke så langt fra hvor benzinen
kommer fra, og til hvor den skal bruges. De specifikke egenskaber kender jeg
ikke, for jeg er ik mekaniker eller noget. Jeg har bare hørt om dem, og jeg
ved at de er brugt.

På adressen http://www.motoline-racing.com/tuning.htm står der lidt mere om
dem. Om det virker i dit tilfælde aner jeg ikke , men det er der nok andre
der gør !



>
> Med venlig hilsen
> Bjarne Petersen
>
/Thomas



Søren Lindholt (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 01-04-02 11:16


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en > det, så er det en
lille boks der bliver sat på studsen tæt ved membranen, og
> også er forbundet med tanken. Så er der ikke så langt fra hvor benzinen
Ja der sådan et kammer på mine yamahaer, men det er ikke i forbindelse med
tanken, det fyldes af dampe fra studsen.

S




Thomas Buus Andersen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 01-04-02 11:43


"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:3ca83347$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Ja der sådan et kammer på mine yamahaer, men det er ikke i forbindelse
med
> tanken, det fyldes af dampe fra studsen.

Okay... Men det gør de altså ikke dem jeg kender til. De får føde fra
tanken.

>
> S

THomas




Steen Gruby (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-04-02 10:58

On Mon, 1 Apr 2002 02:24:09 +0200, "Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk>
wrote:

Hej Bjarne.
>
>Hvis ikke karb. kan klare trykket direkte fra pumpe, kunne man måske lave en
>bypass slange retur til tank, hvori der sættes en dyse for at skabe lidt
>modtryk.?

Det er precis således man har klaret problemet på min Ducati Paso.
Der sidder en lille benzinpumpe i slangen fra tanken til karburatoren.
I erkendelse af at nåleventilen i svømmeren ikke vil lukke under det
tryk pumpen kan prestere, har man sat en Y forgrening i slangen mellem
pumpen og karburatoren.
Den ene gren er så ført tilbage til tanken
I den gren der vender mod tanken er der monteret en 150 hoveddysse fra
en karburator, for at være sikker på at der er overtryk på den gren
der vender mod svømmeren ,-)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

H. P. Holm (01-04-2002)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 01-04-02 12:04

Bjarne Petersen skrev:

> Så er spørgsmålet om det kan lade sig gøre at sætte en lille benzinpumpe på,
> som suger fra tank og trykker direkte til karburator (en delorto 40 mm.).
> Jeg havde tænkt mig at købe en Mikuni df44 fra Dino ("powered" af vacummet i
> indsugning manifold), men kan svømmeren i karburatoren klare at lukke selvom
> at der kommer tryk på benzin tilgangen?

Ja, det kan den. Det eneste problem jeg lige kan få øje på er, om
pumpen kan levere benzin nok. En 500 ccm en-stamper kan vel drikke
op til 25-30 liter/timen ved fuld gas, og der skal pumpen holde
tryk på, også selv om det kun er få sekunder af gangen.

--
Hans

b.jeppesen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : b.jeppesen


Dato : 01-04-02 12:29

"Bjarne Petersen" skrev d. 01-04-02 01:24 dette indlæg :
> Hej
>
> Det her spørgsmål er måske lidt OT, men jeg prøver alligevel.
> Jeg har en Husaberg 500 motor som sidder i en crosskart, problemet er
at der
> ikke er ret stor højde forskel fra tank til karburator, kun ca. 15 cm.
Dette
> gør at der især ved acceleration, er problemer med at få benzin frem
til
> karburatoren.
>
> Så er spørgsmålet om det kan lade sig gøre at sætte en lille
benzinpumpe på,
> som suger fra tank og trykker direkte til karburator (en delorto 40
mm.).
> Jeg havde tænkt mig at købe en Mikuni df44 fra Dino ("powered" af
vacummet i
> indsugning manifold), men kan svømmeren i karburatoren klare at lukke
selvom
> at der kommer tryk på benzin tilgangen?
> Hvis ikke karb. kan klare trykket direkte fra pumpe, kunne man måske
lave en
> bypass slange retur til tank, hvori der sættes en dyse for at skabe
lidt
> modtryk.?
> Eller vil det være bedre at lave en lille tank, som placeres så højt
som
> muligt, hvortil benzinpumpen pumper, fra denne tank køres så benzin
ned til
> karburatoren, og overløbet/overskuds benzin retur til benzintank.?
>
> Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg
meget
> gerne.
>
> Med venlig hilsen
> Bjarne Petersen
>
>
Hej Bjarne!
Jeg ville mene, at hvis du køber en lavtrykspumpe, fra 0,2-0.5 bar, så
skulle der ikke være problemer med nålventilen/rne.hvis det ikke virker
kan du lave tricket med t-stykket, og dysen.

Mvh Bjørn

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Anders Majland \(Rep~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 01-04-02 16:04

> Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg meget
> gerne.

Nogle aprilia (scootere) har en skod vacumpumpe i tanken der pumper benzinen
op i en lille "flaske" over karburatoren. Fra flasken er der returløb til
tanken. Jeg vil tro noget lignende vil virke for dig. Fordelen ved "flasken"
er at du har et resovoir til bensinen og ikke så nemt får lavet et overtryk
der. Jeg har været med til at eftermontere en lille el-pumpe og den var vi
nødt til at drosle ned for ikke bansinen kunne nå at løbe retur.

Mvh
Anders Majland



Armand (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-02 17:14


Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
news:3F_p8.6421$iY5.285281@news010.worldonline.dk...
> >
> der. Jeg har været med til at eftermontere en lille el-pumpe og den
var vi
> nødt til at drosle ned for ikke bansinen kunne nå at løbe retur.

El-pumper som jeg har set dem brugt originalt på motorcykler har været
tryk-kontrollerede, hvorved sådanne også burde kunne skaffes som
uoriginalt
(bil?)udstyr :-/
Kun ved brug af mekaniske (á bilers knast-monterede) og permanente
elektriske -pumper vil et trykbelastet (á dysedrosling eller
fjeder-belastning) bypass være nødvendigt!

--
Armand.






Steen Gruby (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-02 21:37

On Mon, 1 Apr 2002 18:14:12 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Kun ved brug af mekaniske (á bilers knast-monterede) og permanente
>elektriske -pumper vil et trykbelastet (á dysedrosling eller
>fjeder-belastning) bypass være nødvendigt!

Jeg skal præsentere dig for XN85's højtryks brændstofpumpe.
Der er virkelig smæld på.
Trykket holdes på plads med en reduktionsventil

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Armand (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-02 00:27


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
news:8gghauci86pm701rikvtsh1jhfapieink6@4ax.com...
> On Mon, 1 Apr 2002 18:14:12 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.
>
> >Kun ved brug af mekaniske (á bilers knast-monterede) og permanente
> >elektriske -pumper vil et trykbelastet (á dysedrosling eller
> >fjeder-belastning) bypass være nødvendigt!
> Jeg skal præsentere dig for XN85's højtryks brændstofpumpe.
> Der er virkelig smæld på.
> Trykket holdes på plads med en reduktionsventil

Akkurat som på min Peugeot - Læs igen:
"permanent elektrisk pumpe...........trykbelastet bypass" !!!
=> Højttrykspumpe, hvis overskud sendes retur af en reduktionsventil
(der i princippet er en fjederbelastet ventil)!

--
Armand.


--
Armand



Anders Majland \(Rep~ (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 03-04-02 10:28

> Kun ved brug af mekaniske (á bilers knast-monterede) og permanente
> elektriske -pumper vil et trykbelastet (á dysedrosling eller
> fjeder-belastning) bypass være nødvendigt!

Jeg droslede nu pumpen ved blot at sætte en effekt modstand i serie med den.
Men den skal også kun levere omkring 5liter i timen...

/A


Bent Erik Thomsen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 01-04-02 23:35


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a8a0t5$ru4$1@news.cybercity.dk...
>
> Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
> news:3F_p8.6421$iY5.285281@news010.worldonline.dk...
> > >
> > der. Jeg har været med til at eftermontere en lille el-pumpe og den
> var vi
> > nødt til at drosle ned for ikke bansinen kunne nå at løbe retur.
>
> El-pumper som jeg har set dem brugt originalt på motorcykler har været
> tryk-kontrollerede, hvorved sådanne også burde kunne skaffes som
> uoriginalt
> (bil?)udstyr :-/
> Kun ved brug af mekaniske (á bilers knast-monterede) og permanente
> elektriske -pumper vil et trykbelastet (á dysedrosling eller
> fjeder-belastning) bypass være nødvendigt!
>
> --
> Armand.
>

Hvis i finder en lille pumpe som kan klare problemet hører jeg gerne herom.
Jeg har samme problem. Cyklen kører bedst med tanken helt fuld.
En vacumdrevet ville nok være mest elegante i mit tilfælde omend en
elektrisk (hvis den er kompakt nok) også ville være ok.

mvh
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT





Henning (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-04-02 15:14

> Jeg har samme problem. Cyklen kører bedst med tanken helt fuld.

> 1980
Har du checket benzinfiltre? I tanken, på slangen og i karburatorene.

> Suzuki GS850GT
Har du prøvet om den går rigtigt på 'Prime'? Vacuum haner kan drille, og jeg leder stadig efter en passende manuel til min Suzuki.


--
Who, what, where?: http://move.to/henning


Ib Jakobsen (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 03-04-02 15:36

Henning wrote:

> > Jeg har samme problem. Cyklen kører bedst med tanken helt fuld.
>
> > 1980
> Har du checket benzinfiltre? I tanken, på slangen og i karburatorene.
>
> > Suzuki GS850GT
> Har du prøvet om den går rigtigt på 'Prime'? Vacuum haner kan drille, og jeg leder stadig efter en passende manuel til min Suzuki.

Nu har jeg ikke rigtigt fulgt med i debatten. Men jeg har erfaring med at hvis man bruger den type filtre man sidder midt på en
slange, og de er af papirtypen så kan det sagtens være et problem. De er simpelthen for tætte. Der findes også en type med trådfilter.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Bjarne Petersen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Petersen


Dato : 02-04-02 07:02


"> Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg meget
> gerne.
>

Hermed en tak for de forskellige input, jeg har nu bestilt en "mekanisk"
benzin pumpe, og går efter løsningen med en slange (med dyse i) retur til
tank.
det vil blive den mest simple installation.
Elektrisk pumpe er desværre udelukket p.g.a. manglende elsystem.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen
(som nu har prøvet at sende i mange timer via tdc uden held)



Armand (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-02 14:05


Bjarne Petersen <bep@adslhome.dk> skrev i en
news:3ca98851$0$58874$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Hermed en tak for de forskellige input, jeg har nu bestilt en
"mekanisk"
> benzin pumpe, og går efter løsningen med en slange (med dyse i) retur
til
> tank.
> det vil blive den mest simple installation.
> Elektrisk pumpe er desværre udelukket p.g.a. manglende elsystem.

Dét med det elektriske, gav mig lejlighed til eftertanker:
"Rigtige" karts har heller ingen elsystem, samt brændstoffet i en
lavt/fjern placeret dunk. I tilgift udsættes vædskerne for voldsomme
påvirkninger under kurvegennemkørslerne.
Derfor er kart-motorer udstyret med en svømmerfri karburator, der er
udstyret med en membranpumpe istedet!!!

--
Armand.



Bjarne Petersen (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Petersen


Dato : 03-04-02 09:02

Hej

> "Rigtige" karts har heller ingen elsystem, samt brændstoffet i en
> lavt/fjern placeret dunk. I tilgift udsættes vædskerne for voldsomme
> påvirkninger under kurvegennemkørslerne.

Det er faktisk de samme problemer jeg er løbet ind i med crosskarten


> Derfor er kart-motorer udstyret med en svømmerfri karburator, der er
> udstyret med en membranpumpe istedet!!!

På de "kædesavs" karburatorer som bliver benyttet i de nationale klasse i
gokart, er svømmeren erstattet af en fjederbelastet nåleventil, som så føder
benzinen hentil to justerbare dyser.
Her var tricksets så at finde den rette kombination af fjeder til
nåleventilen, membran til pumpen og fiberplade til ventilerne i
karburatoren.
Jeg ved af meget dyrtkøbt erfaring (fra jeg selv kørte kart) at der er
utroligt mange "justerings muligheder", men hvergang man fik justeret
forkert, var der kontant afregning i form af et stk. nedsmeltet stempel.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen
(som en af de sæsoner han kørte kart nåede igennem mere end 20 stempler,
utallige reperationssæt til karburatorer, 3 total havarede motorer m.v..
Puha det var dyrt for at vinde to plastikpokaler



Bjarne Petersen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Petersen


Dato : 02-04-02 11:35


"> Hvis der er nogen som har lidt erfaring med ovenstående, hører jeg meget
> gerne.
>

Hermed en tak for de forskellige input, jeg har nu bestilt en "mekanisk"
benzin pumpe, og går efter løsningen med en slange (med dyse i) retur til
tank.
det vil blive den mest simple installation.
Elektrisk pumpe er desværre udelukket p.g.a. manglende elsystem.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen
(som er ved at være lidt træt af tdc newsserver





Kenneth Sørensen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 02-04-02 21:11

> Med venlig hilsen
> Bjarne Petersen
> (som er ved at være lidt træt af tdc newsserver
>
>

Lidt off-topic, men prøv news.netsite.dk i stedet for news.tele.dk. Det er
godt nok kun danske, og ingen 'binære' grupper, men den virker, og den er
gratis



Armand (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-02 00:18


Kenneth Sørensen <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> skrev i en
news:a8d2qm$m0k$1@tux.netsite.dk...
> > Med venlig hilsen
> > Bjarne Petersen
> > (som er ved at være lidt træt af tdc newsserver
> Lidt off-topic, men prøv news.netsite.dk i stedet for news.tele.dk.
Det er
> godt nok kun danske, og ingen 'binære' grupper, men den virker, og den
er
> gratis

Men ikke til Off-line læsning??

--
Armand.



Bjarne Petersen (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Petersen


Dato : 03-04-02 06:21



> Lidt off-topic, men prøv news.netsite.dk i stedet for news.tele.dk. Det er
> godt nok kun danske, og ingen 'binære' grupper, men den virker, og den er
> gratis

Hej og tak
Lige hvad jeg ledte efter, nu kan man igen se alle indlæg
Man bliver en lille smule "afhængig" af at læse, når man nu lige har solgt
sin motorcykel for 14 dage siden.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste