genhusning
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-02 23:37

Ved storbranden i Randers lørdag nat blev begge naboejendomme
genhuset på et temmelig dyrt hotel i byen.

Hvem skal egentlig betale for det ? - er det den brændte ejendoms
forsikring, det offentlige, egen forsikring eller er det af egen
lomme ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
Disclaimer: "These opinions are my own, though for a small fee they

Fra : Erik G Christensen

Dato : 01-04-02 00:04

Henrik Stidsen wrote:

> Hvem skal egentlig betale for det ? - er det den brændte ejendoms
> forsikring,

Det hedder "driftstab", hvis der ellers er en forsikring.

Det var under ombygning efter en lyssky licitation, svjh
var der 8 dage fra udbud til bud, så den nye borgmoster
har måske ikke helt tjek på Randersmafiaen

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-02 08:29

Erik G Christensen skrev:

>Det var under ombygning efter en lyssky licitation, svjh
>var der 8 dage fra udbud til bud, så den nye borgmoster
>har måske ikke helt tjek på Randersmafiaen

Hvad kan man også forlange af en moster?

--
Bertel

Fra : Klaus

Dato : 01-04-02 08:32

> Hvad kan man også forlange af en moster?
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Du er kvik på bemærkningerne. Det fremmer underholdningsværdien i
nyhedsgrupperne.
Klaus

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 01-04-02 04:37

On Sun, 31 Mar 2002 22:37:10 GMT, Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvem skal egentlig betale for det ? - er det den brændte ejendoms
>forsikring, det offentlige, egen forsikring eller er det af egen

Det skal ejendommens forsikring. Hvis der ikke er nogle forsikring,
skal kommunen betale, evt. mod tilabgebetalinspligt hvis folk har
betalingsevne.

mvh
Ulrik Guldbæk
www.klagevejledning.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-04-02 05:38

"Ulrik Guldbæk" <ulrikREMOVE@klagevejledning.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 31 Mar 2002 22:37:10 GMT, Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk>
> wrote:
[klip]

> Det skal ejendommens forsikring. Hvis der ikke er nogle forsikring,
> skal kommunen betale, evt. mod tilabgebetalinspligt hvis folk har
> betalingsevne.

Det kan da umuligt være så svævende, der må da være nogen som har et ansvar
og skal betale.

Med venlig hilsen og god Påske

OveK.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 01-04-02 06:21

On Mon, 1 Apr 2002 06:38:06 +0200, "Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>[klip]

>Det kan da umuligt være så svævende, der må da være nogen som har et ansvar

Det er så usvævende som jura nu engang kan være. For en praktisk
bemærkning er det ejendommens forsikringsselskab. De klarer selv det
praktiske med at få pengene ind, hvis de ikke skal betale i sidste
ende.

Fra : Peter G C

Dato : 01-04-02 13:34

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det kan da umuligt være så svævende, der må da være nogen som har et
ansvar
> og skal betale.

Ikke nødvendigvis.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-04-02 10:16

Ulrik Guldbæk <ulrikREMOVE@klagevejledning.dk> skrev:

> Hvis der ikke er nogle forsikring,
> skal kommunen betale, evt. mod tilabgebetalinspligt hvis folk har
> betalingsevne.

Uden at jeg lige har fundet reglerne frem er jeg ret sikker på, at man
ikke kan komme til at betale mere end maksimalt, hvad en normal husleje
måtte være. Dvs. man kan ikke blive pålagt at betale 1000,-/dag for et
hotelværelse pga. en kommunes manglende mulighed for genhusning et
billigere sted.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-04-02 11:48

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk>

> Dvs. man kan ikke blive pålagt at betale 1000,-/dag for et
> hotelværelse pga. en kommunes manglende mulighed for genhusning et
> billigere sted.

Mener du at kommuner har pligt til at genhuse folk, som af en eller anden
grund ikke kan blive i deres eget hjem?

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-04-02 13:08

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Mener du at kommuner har pligt til at genhuse folk, som af en
> eller anden grund ikke kan blive i deres eget hjem?

Der findes regler om genhusning. Du kan selv lave søgningen på
http://www.retsinfo.dk hvor du vil finde bekendtgørelser, vejledninger,
cirkulærer mv. der omtaler dette emne.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-04-02 15:56

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Der findes regler om genhusning. Du kan selv lave søgningen på
> http://www.retsinfo.dk hvor du vil finde bekendtgørelser, vejledninger,
> cirkulærer mv. der omtaler dette emne.

Bzzt. Sådan virker kildehenvisninger her i gruppen ikke. Hvis det er
dig der fremsætter en påstand om retstilstanden er det din opgave at
bakke den om med mere nøjagtige henvisninger end "du kan selv søge på
Retsinfo".

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-04-02 17:06

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Bzzt. Sådan virker kildehenvisninger her i gruppen ikke.

Tja det er ikke op til dig at definere derudover handler det om, at
reglerne om genhusning ikke er givet i en enkelt § eller en enkelt lov
derimod er der tale om en række af bekendtgørelser, cirkulærer og
vejledninger, der angiver bestemmelserne omkring genhusning.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 02-04-02 02:03

On 01 Apr 2002 16:55:40 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>dig der fremsætter en påstand om retstilstanden er det din opgave at
>bakke den om med mere nøjagtige henvisninger end "du kan selv søge på

Servicelovens § 66 er sålydende:

" Kommunen anviser husly mod betaling, hvis en enlig eller en familie
er husvild. Betalingen må ikke overstige lejeværdien af den beboelse,
der anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for en enlig
eller for en familie af denne størrelse."

Det betyder på dansk, at det er kommunens ansvar, at folk har tag over
hovedet. Det kan være herberg eller dårlige hoteller eller en
gymnastiksal. Disse tilbud skal være midlertidigt. Som den endelige
løsning på et boligproblem har man et retskrav på en bolig.

Desværre mener en del kommuner, at de kan spise folk af med at bo på
herberg eller dårlige hoteller. Det er ikke engang for at spare penge,
for et dårligt hotelværelse til en familie kan nemt koste kr. 30.000,-
månedligt. Mange gange er det udelukkende fordi kommunen engang har
sat sig for, at borgeren ikke er berettiget til en akutbolig. Så vil
de hellere betale 30.000 kr. om måneden indtil han får en bolig fra de
almindelige ventelister.

Med venlig Hilsen,
Ulrik Guldbæk
www.klagevejledning.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-04-02 16:02

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in

> Der findes regler om genhusning. Du kan selv lave søgningen på
> http://www.retsinfo.dk hvor du vil finde bekendtgørelser,
> vejledninger, cirkulærer mv. der omtaler dette emne.

der står kun noget om f.eks. hvis kommunen finder på at en bolig er
uegnet til beboelse og lign. og ikke om f.eks. en brand. (ikke engang
i reglerne om brandsikring af beboelsesejendomme)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-04-02 17:05

Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> skrev:

> der står kun noget om f.eks. hvis kommunen finder på at en bolig
> er uegnet til beboelse og lign. og ikke om f.eks. en brand. (ikke
> engang i reglerne om brandsikring af beboelsesejendomme)

Det hedder "løsning af påtrængende boligsociale problemer".

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-02 15:52

> Det hedder "løsning af påtrængende boligsociale problemer".

det ku du godt ha sagt så... ;)

Fra : alexbo

Dato : 01-04-02 17:40

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev

> Der findes regler om genhusning. Du kan selv lave søgningen på
> http://www.retsinfo.dk hvor du vil finde bekendtgørelser, vejledninger,
> cirkulærer mv. der omtaler dette emne.

Nu har jeg været det hele igennem, jeg kunne ikke finde noget om din mening,
og det var jo det jeg spurgte om.
Men nu er det lige meget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-04-02 16:04

Ulrik Guldbæk <ulrikREMOVE@klagevejledning.dk> wrote in

> Det skal ejendommens forsikring. Hvis der ikke er nogle forsikring,
> skal kommunen betale, evt. mod tilabgebetalinspligt hvis folk har
> betalingsevne.

dvs, hvis jeg ejer en ejendom skal min forsikring betale for at
"mine" beboere får et sted at bo indtil de kan vende tilbage til min
ejendom når naboens brand er slukket ?
- kan forsikringen så hente pengene hos ejeren af den brandte
ejendom ?

Og hvis jeg ikke har nogen forsikring er det mig der skal betale, men
kommunen kan/vil hjælpe med udlæg til betalingen ?

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 02-04-02 01:51

On Mon, 01 Apr 2002 15:03:59 GMT, Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk>
wrote:

> [...]
>ejendom når naboens brand er slukket ?
> - kan forsikringen så hente pengene hos ejeren af den brandte

I princippet henvender man sig altid til sit eget forsikringsselskab,
når man har en skade. At finde ud af hvem der skal betale i sidste
ende, er en del af den service, som du har betalt dit
forsikringsselskab for.

Men hvis du ikke ønsker at blande dit forsikringsselskab ind i sagen,
kan du altid henvende dig direkte til modparten eller til modpartens
forsikringsselskab. Modparten er dog altid i sin gode ret til at
henvise dig til sit forsikringsselskab. Det er den service, han har
betalt sit forsikringsselskab for.

Den praktiske arbejdsgang ved større brande er, at ejendommens
forsikring sender en repræsentant til stedet, som så repræsenterer
alle forsikringsselskaber og sørger for aftaler om det praktiske.

>Og hvis jeg ikke har nogen forsikring er det mig der skal betale, men
>kommunen kan/vil hjælpe med udlæg til betalingen ?

Hvis du ikke har nogen forsikring, betaler kommunen. Men du skal selv
betale, hvad der svarer til en normal husleje.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-02 15:56

> Den praktiske arbejdsgang ved større brande er, at ejendommens
> forsikring sender en repræsentant til stedet, som så
> repræsenterer alle forsikringsselskaber og sørger for aftaler om
> det praktiske.

Det er da også helt klart det nemmeste, modsat f.eks. 4 eller 5
forskellige "agenter" der skal være med til det hele!
Men det korte og det lange er at forsikringsselskaberne indbyrdes
finder ud af hvem der skal betale gildet i sidste ende, korrekt ?

> Hvis du ikke har nogen forsikring, betaler kommunen. Men du skal
> selv betale, hvad der svarer til en normal husleje.

altså, genhusningen koster f.eks. 3.500kr/uge ~ 14.000kr/mnd. Hvis
huslejen i "min" ejendom er på f.eks. 4200kr/mnd, så betaler kommunen
de sidste 9.800kr/mnd ? Der er ikke noget med at jeg så skal betale
af på den ydelse senere ?

For en ordens skyld må jeg hellere lige nævne at jeg ikke har nogen
ejendom med problemer, det er bare nemmere med "min" ejendom ;)