Blomst i mørke
Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 31-03-02 21:27

Hej
Jeg mangler en blomst der kan stå på mit badeværelse. Men da der ikke er
noget vindue derude er der heller ikke noget dagslys! Hvilke blomster kan
gro sådan et sted? Helst en der er forholdsvis billig!
VH LKP

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-02 21:48

On Sun, 31 Mar 2002 22:27:01 +0200, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Jeg mangler en blomst der kan stå på mit badeværelse. Men da der ikke er
>noget vindue derude er der heller ikke noget dagslys! Hvilke blomster kan
>gro sådan et sted? Helst en der er forholdsvis billig!

Det billigste i længden ville være en silkeblomst (altså en kunstig
blomst..)

Efeu kan klare en del skygge, men regn ikke med at du kan holde liv i en
levende plante i et mørkt rum ret længe. Og da slet ikke et badeværelse
hvor der nok også skiftevis er tør og fugtig luft.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 01-04-02 10:50

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gdteauobg2rq4igkhmmejflq086vrvqn46@4ax.com...

> [...]
> levende plante i et mørkt rum ret længe. Og da slet ikke et badeværelse
> hvor der nok også skiftevis er tør og fugtig luft.

Øhh okay en lille fejl fra min side det er ikke et badeværelse, men kun et
toilet. Der er altså ikke bad derude men kun et toilet. Ændrer det på
situationen?
Jeg er ikke så meget for silkeplanter, men det bliver jo nok sidste udvej
så.
VH LKP

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 11:08

On Mon, 1 Apr 2002 11:49:51 +0200, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Øhh okay en lille fejl fra min side det er ikke et badeværelse, men kun et
>toilet. Der er altså ikke bad derude men kun et toilet. Ændrer det på
>situationen?

Jeg tror det faktisk ikke - desværre.

>Jeg er ikke så meget for silkeplanter, men det bliver jo nok sidste udvej
>så.

Nok hvis det absolut skal være en blomst...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 01-04-02 18:10

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mbcgau0v1opskd2fb8h7enoai2pb4sh712@4ax.com...

> Jeg tror det faktisk ikke - desværre.

> Nok hvis det absolut skal være en blomst...

Har du da andre forslag hvis det ikke skal være en blomst?
VH LKP

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 19:01

On Mon, 1 Apr 2002 19:09:45 +0200, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Har du da andre forslag hvis det ikke skal være en blomst?

En vase, en figur eller noget i den stil. Ikke noget jeg har forstand på

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 01-04-02 19:30

Jeg vil forslå at du installerer noget plantelys, som er tændt 12-16 timer i
døgnet, så er du helt frit stillet til, hvilke planter du har stående på
toilettet.

mvh
Preben

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 02-04-02 15:10

Preben Mikkelsen <oz1dx@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yG1q8.4225$567.318909@news000.worldonline.dk...
> Jeg vil forslå at du installerer noget plantelys, som er tændt 12-16 timer
> døgnet, så er du helt frit stillet til, hvilke planter du har stående på
> toilettet.

Jeg er en lille fattig studerende på SU.....installere en lampe....næææææ
du, der er tomt på kistebunden. *S*
Tak for rådet alligevel.
VH LKP

Fra : Emil

Dato : 01-04-02 19:12

On Mon, 1 Apr 2002 11:49:51 +0200, Lisbeth Pedersen wrote:

>Øhh okay en lille fejl fra min side det er ikke et badeværelse, men kun et
>toilet. Der er altså ikke bad derude men kun et toilet. Ændrer det på
>situationen?

Ja, meget. Det mest idelle vil nok være en Wunderbaum, som kan
fåes i flere varianter.

Tørrede blomster er også en mulighed. Med lidt behændighed kan du
lave flotte dekorationer. De kan også købes færdige, eller
bestilles hos en blomsterdekoratør - eller hos en kunstnerisk
sjæl i familien.

Så er der jo muligheden for at anskaffe dig otte skyggetålende
planter, og så på skift give dem stuearrest een dag af gangen i
toiletrummet. Det har jeg aldrig taget skade af.

Den bedste og billigste løsning er, at hænge et flot illustreret
plantekatalog op i en snor ved siden af toilettet. Så kan man
sidde og drømme om disse velduftende skabninger, så hjernen til
sidst kan dufte blomsterne i solskinnet. Men det *er* bedrag.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 20:06

On Mon, 01 Apr 2002 20:12:13 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Ja, meget. Det mest idelle vil nok være en Wunderbaum, som kan
>fåes i flere varianter.

Den var nok slet ikke så tosset ))

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 01-04-02 21:55

On Mon, 01 Apr 2002 21:05:30 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

>Den var nok slet ikke så tosset ))

Nej, men den skal *ikke* have gødning. Den sidste jeg havde blev
så voldsom af at stå ved toilettet, at den stank helt ud af
udluftningskanalen i loftet.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 02-04-02 15:12

Emil <emilsen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0ihauojl8dstv4emladpqhgfmffrho41b@4ax.com...

> Nej, men den skal *ikke* have gødning. Den sidste jeg havde blev
> så voldsom af at stå ved toilettet, at den stank helt ud af
> udluftningskanalen i loftet.
>

> m.v.h. Emil

Stank eller stak? Der er en væsentlig forskel så jeg vil bare være sikker på
at jeg ikke køber en blomst der stinker!
Hvad koster en wunderbaum? Hvor kan de fåes?
VH LKP

Fra : Emil

Dato : 02-04-02 21:24

On Tue, 2 Apr 2002 16:11:51 +0200, Lisbeth Pedersen wrote:

>Stank eller stak? Der er en væsentlig forskel så jeg vil bare være sikker på
>at jeg ikke køber en blomst der stinker!

Den er go nok - ingen aprilsnar her - den stinker fælt.

>Hvad koster en wunderbaum? Hvor kan de fåes?

Mellem 5 og 10 kr i de fleste autotilbehørsforretninger. De
bruges mest for at overdøve osen i de gamle to-takters Trabier
(Trabant bilen fra Østtyskland).

Det er en tyk kartonplade, udstandset som et juletræ, ca 12 cm
på længste led og fyldt med enten 'nåletræsduft' eller
'lavendelduft' af værste kunstige herkomst.

Det bedste du kan gøre, er nok at købe 3 blomster for en tiér og
så på skift lade dem indgå i udsmykningen wc-rummet.
Køb nogle frø til sommerblomster, og så dem i potterne. Så er der
friske blomster når potteplanterne er færdige med at se godt ud.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-03-02 23:02

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> wrote in message
> [...]
> noget vindue derude er der heller ikke noget dagslys! Hvilke blomster kan
> gro sådan et sted? Helst en der er forholdsvis billig!

Det er ikke helt efter bøgerne, men du kan prøve med en Fredslilje eller en
Kristi tornekrone..... jeg har meget positive oplevelser med dem under helt
uegnede forhold for planter... nok i sær den sidste.

Fra : Ivar

Dato : 01-04-02 21:17

Lisbeth Pedersen skrev:

> Jeg mangler en blomst der kan stå på mit badeværelse. Men da der ikke er
> noget vindue derude er der heller ikke noget dagslys! Hvilke blomster kan
> gro sådan et sted?

Igen grønne planter kan leve uden lys. Lys og CO2 er lige så vigtigt for
de grønne planter som ilt er for os.

Hvis du vil have noget til gro, skal det ikke være grønt, så
er der næsten kun svampe og asparges tilbage

Jeg så for nogle år siden nogle meget dekorative svampe
der levede på en sten, de skulle hverken have vand eller
lys. De var ikke billige og jeg tror ikke de var specielt hårdføre,
da jeg har ikke set siden.

Ivar