PowerBook G3 Pismo!!!
Fra : clauslundholm@mac.co~

Dato : 30-01-01 22:16

Hejsa...

Jeg er den lykkelige ejer af en ny PowerBook G3 Pismo, som mit firma har
givet mig. Jeg har dog lige nogle spørgsmål.

1. Da Pismo ikke nogen serielport har, hvordan kan jeg så sætte mit DIVA T/A
ISDN modem til Pismo? Kan man sætte et USB til DIVA T/A, eller skal jeg ud
og have et nyt modem?

2. Jeg har set et sted at man kan få en dock til sin PowerBook, men hvor kan
jeg ikke huske, men er der nogen som gør det (eller har en til salg?).

3. Hvad koster det nye tastatur+mus?

Jeg går ud fra at Mac OS X vil kunne afvikles på Pismo med en fornuftig
hastighed, er der nogen som ved noget om det?

--
\Claus...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-01 23:34

<clauslundholm@mac.com> wrote:

> [...]
> ISDN modem til Pismo? Kan man sætte et USB til DIVA T/A, eller skal jeg ud

Du skal have en ny ISDN-adapter med USB. <http://www.macxpres.dk> har pt
en kompakt én til 395kr + moms.

> 2. Jeg har set et sted at man kan få en dock til sin PowerBook, men hvor kan
> jeg ikke huske, men er der nogen som gør det (eller har en til salg?).

Newer som lige er gået konkurs havde en dock ved navn BookEnDZ, denne
del af firmaet nåede vist at blive udskilt i et selvstændigt firma -

Hvad vil du i øvrigt med sådan en? Powerbook'en er jo _netop_ komplet
mht. porte.
En dock er sgu mere besværlig end at plugge et netkabel i Powerbook'en -
og ved sjældne lejligheder måske en mus.
Tastauret og ergonomien på Pismo (samt iBook) er lige så godt som et
seperat tastaur.
Hvis ikke du har behov for at bruge to skærme samtidig til hverdag, og
hvis du alligevel har tænkt dig at bruge en evt. ekstern skærm i
1024*768, vil du hurtigt finde ud af at TFT skærmen er skarpere og mere
venlig ved dine øjne end en ekstern CRT skærm.

> 3. Hvad koster det nye tastatur+mus?

Kig på <http://nemdirect.dk>, de er billigst med begge dele. Jeg vil dog
anbefale dig en anden USB mus - Apples er simpelthen for dyr og har kun
én knap. Logitech's mekaniske USB mus med 3 knapper + scollhjul fås fra
215kr og op efter, Den optiske version koster 295kr.

NB.optikken i Apples mus er 100% identisk med den Logitech og Mic rosoft
bruger.

> Jeg går ud fra at Mac OS X vil kunne afvikles på Pismo med en fornuftig
> hastighed, er der nogen som ved noget om det?

Ja, men regn med at fylde den op med RAM, Beta'en kan køre med 64MB,
Classic kan køres med 96MB men det er minimum, hvis du vil have
anstændig hastighed skal du have minimum 128MB og gerne det dobbelte.

Pismo'en har en G3 og mange af Mac OS X's funktioner er optimeret til
G4, så du skal nok ikke regne med at den bliver _meget_ hurtigere med X
end med Mac OS 9.1.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Claus Lundholm

Dato : 31-01-01 15:16

Hejsa!

> Logitech's mekaniske USB mus med 3 knapper + scollhjul fås fra
> 215kr og op efter, Den optiske version koster 295kr.
Den er nu bestilt af mit firma, så kan man jo også bruge de funktioner, som
Apple's mus ikke har!

Claus...

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 30-01-01 23:42

clauslundholm@mac.com,Ny-Internet writes:
>Jeg er den lykkelige ejer af en ny PowerBook G3 Pismo, som mit firma har
>givet mig. Jeg har dog lige nogle spørgsmål.

Tillykke! Jeg har haft min et år og er stadig dybt forelsket.

> [...]
>T/A
>ISDN modem til Pismo? Kan man sætte et USB til DIVA T/A, eller skal jeg ud

Du kan købe en USB>seriel adapter, men jeg tror ikke, det kan betale
sig... du kan jo prøve at shoppe lidt rundt hos en af online-forhandlerne.
www.macxpres.dk har et glimrende udvalg, det samme har www.nemdirect.dk
Men jeg gætter på at du ender med et nyt USB-modem

>2. Jeg har set et sted at man kan få en dock til sin PowerBook, men hvor
>kan
>jeg ikke huske, men er der nogen som gør det (eller har en til salg?).

Newertech Bookendz. Men Newertech er gået konkurs og jeg tror iøvrigt
aldrig de nåede at lave en bookend til pismoen... mig bekendt findes der
ikke alternativer.

>3. Hvad koster det nye tastatur+mus?

Prøv førnævnte butikkers websites

>Jeg går ud fra at Mac OS X vil kunne afvikles på Pismo med en fornuftig
>hastighed, er der nogen som ved noget om det?

Jeg har pt. beta-udgaven installeret og det kører egentlig meget godt.
Visse ting er især rare.. såsom at genopvågning fra standby går en zillion
gang hurtigere end med os9.

Mvh Ben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-01 03:16

Ben Knudsen /NNFBEN <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har pt. beta-udgaven installeret og det kører egentlig meget godt.
> Visse ting er især rare.. såsom at genopvågning fra standby går en zillion
> gang hurtigere end med os9.

Men batteri levetiden gør beta'en temmelig ubrugelig på i al fald min
iBook, mon ikke den bliver on-par med Mac OS 9 i den færdige udgave

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-01 03:20

<http://www.Bookendzdocks.com>

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 31-01-01 09:27

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:
>Hvad vil du i øvrigt med sådan en? Powerbook'en er jo _netop_ komplet
>mht. porte.

Jeg må indrømme at jeg seriøst har overvejet en dock (og derfor er glad
oplysningen om, at de stadig produceres). Når man både har gang i en mus,
strømforsyning, lyd til stereoen, netværk og usb brænder/scanner, så synes
jeg, at det giver mening.
Bare ærgeligt af de samtidig er udstyret med plads til en ekstern hd. Hvis
det var tilfældet, så købte jeg en i morgen

Mvh Ben

Fra : Claus Lundholm

Dato : 31-01-01 10:30

Er der nogen som har prøvet at afspille DVD film via S-VHS udgangen på et
TV? Er kvaliteten lige som på en alm. DVD afspiller?

Og så er det noget med at der findes en cracket version af Apple DVD player
som kan afspille alle regionskoder, men hvor finder jeg den?

\Claus
clauslundholm@mac.com

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 31-01-01 10:57

claus@cyan.dk,Ny-Internet writes:
>Er der nogen som har prøvet at afspille DVD film via S-VHS udgangen på et
>TV? Er kvaliteten lige som på en alm. DVD afspiller?

Jeg har ikke en almindelig dvd-afspiller at sammenligne med, men jeg synes
nu pismoen klarer det meget godt.

>Og så er det noget med at der findes en cracket version af Apple DVD
>player
>som kan afspille alle regionskoder, men hvor finder jeg den?

Du er nødt til at patche selve dvd-drevet med en ny firmware (hvis det
altså er en pismo, du har). Brug Apple-systemprofil til at finde ud af
PRÆCIS hvilket drev du har og hent så den rigtige firmware her :
http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/
Men pas på... du roder med noget, der kan gå galt, hvis du ikke tænker dig
om. Eventuelt kan du søge i gamle indlæg i denne gruppe - mere detaljerede
oplysninger har før været postet.

Mvh Ben