/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gearing af mc
Fra : Thomas Jensen


Dato : 31-03-02 20:11

hejsa,

hvad vil jeg få ud af at skifte mit bagerste tandhjul fra 48 tænder til 46
tænder ?
--
mvh
Thomas
XJ600s div ´96
"(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "



 
 
uffe.j (31-03-2002)
Kommentar
Fra : uffe.j


Dato : 31-03-02 20:18

En bedre benzinøkonomi og en dårligere acceleration

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:a87mvs$bfl$1@sunsite.dk...
> hejsa,
>
> hvad vil jeg få ud af at skifte mit bagerste tandhjul fra 48 tænder til 46
> tænder ?
> --
> mvh
> Thomas
> XJ600s div ´96
> "(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "
>
>



Kenneth Sørensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 31-03-02 20:25

Måske højere top, hvis din motor har overskud nok.
Langsommere acceleration.

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:a87mvs$bfl$1@sunsite.dk...
> hejsa,
>
> hvad vil jeg få ud af at skifte mit bagerste tandhjul fra 48 tænder til 46
> tænder ?
> --
> mvh
> Thomas
> XJ600s div ´96
> "(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "
>
>



Niels Drewes (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels Drewes


Dato : 31-03-02 20:32


"Kenneth Sørensen" <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> skrev i en meddelelse
news:a87nc4$8sg$1@tux.netsite.dk...
> Måske højere top, hvis din motor har overskud nok.

Det har den ikke.

> Langsommere acceleration.
Det gælder vel kun i 1. og 6. gear?

vh

Niels
XJ600S




Kenneth Sørensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 31-03-02 20:56


>
> > Langsommere acceleration.
> Det gælder vel kun i 1. og 6. gear?
>

Nej, det gælder hele vejen igennem.

Der er større spring mellem gearene.

Ikke meget dog.
Hvis du før brugte 3000 rpm som aktivt område mellem gearene (bare et
eksempel, kommer an på hvor close-ratio din gearkasse er), blive du nu
tvunget til at køre i et område på: 48/46*3000 = 3130 rpm. Det stiller lidt
større krav til din motors fleksibilitet (..ikke meget dog).

/kenneth



Jonas Holt (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 31-03-02 22:35

> Ikke meget dog.
> Hvis du før brugte 3000 rpm som aktivt område mellem gearene (bare et
> eksempel, kommer an på hvor close-ratio din gearkasse er), blive du nu
> tvunget til at køre i et område på: 48/46*3000 = 3130 rpm. Det stiller
lidt
> større krav til din motors fleksibilitet (..ikke meget dog).


Mener du ikke 46/48*3000 = 2875 o/min?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Kenneth Sørensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 31-03-02 22:59

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
news:3ca781bc$0$58879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ikke meget dog.
> > Hvis du før brugte 3000 rpm som aktivt område mellem gearene (bare et
> > eksempel, kommer an på hvor close-ratio din gearkasse er), blive du nu
> > tvunget til at køre i et område på: 48/46*3000 = 3130 rpm. Det stiller
> lidt
> > større krav til din motors fleksibilitet (..ikke meget dog).
>
>
> Mener du ikke 46/48*3000 = 2875 o/min?
>
> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>

Nej, der bliver længere mellem gearerne.

/kenneth



Kenneth Sørensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 31-03-02 23:05

NEEJJ, du har ret. Undskyld min skråsikkerhed.

Du vil opnå den samme hastighedsforandring på 2875 rpm mod før 3000 rpm.

Jeg bøjer mig i støvet....

/kenneth

"Kenneth Sørensen" <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> wrote in message
news:a880d8$g9u$1@tux.netsite.dk...
> "Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
> news:3ca781bc$0$58879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Ikke meget dog.
> > > Hvis du før brugte 3000 rpm som aktivt område mellem gearene (bare et
> > > eksempel, kommer an på hvor close-ratio din gearkasse er), blive du nu
> > > tvunget til at køre i et område på: 48/46*3000 = 3130 rpm. Det
stiller
> > lidt
> > > større krav til din motors fleksibilitet (..ikke meget dog).
> >
> >
> > Mener du ikke 46/48*3000 = 2875 o/min?
> >
> > --
> > Mvh
> > Jonas Holt & CBR600F2
> >
>
> Nej, der bliver længere mellem gearerne.
>
> /kenneth
>
>



Kenneth Sørensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 31-03-02 23:25

> "Kenneth Sørensen" <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> wrote in message
> news:a880d8$g9u$1@tux.netsite.dk...
> > "Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
> > news:3ca781bc$0$58879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > > Ikke meget dog.
> > > > Hvis du før brugte 3000 rpm som aktivt område mellem gearene (bare
et
> > > > eksempel, kommer an på hvor close-ratio din gearkasse er), blive du
nu
> > > > tvunget til at køre i et område på: 48/46*3000 = 3130 rpm. Det
> stiller
> > > lidt
> > > > større krav til din motors fleksibilitet (..ikke meget dog).
> > >
> > >
> > > Mener du ikke 46/48*3000 = 2875 o/min?
> > >
> > > --
> > > Mvh
> > > Jonas Holt & CBR600F2
> > >
> >

...vi har begge ret.

man vil opnå den samme hastighedsforøgelse på 2875 o/min, men man ville
blive nødt til at udvide sit aktive område til 3130 o/min for at havne det
rigtige sted i næste gear.

...så har jeg vist reply'et nok til mine egne posts

/kenneth





Bo Thomsen, \"fjerne~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~


Dato : 01-04-02 09:57

> ..så har jeg vist reply'et nok til mine egne posts

alle gode gange 3 :)
bo thomsen



Armand (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-02 21:46


Niels Drewes <nd@nospam.get2net.dk> skrev i en
news:3uJp8.106$Yq.2262@news.get2net.dk...
>
> "Kenneth Sørensen" <ksoREMOVE_THIS@krak.dk> skrev i en
> meddelelse news:a87nc4$8sg$1@tux.netsite.dk...
>
> > Langsommere acceleration.
> Det gælder vel kun i 1. og 6. gear?

Hvis man forsinker accelerationen igennem en alternativ gearing vil
såvel tiderne for 0-60 (= kun 1.gears-acceleration!), som nul til
topspeed (= igennem alle gearene) være ringere.
Derved vil accelerationen i et hvilketsomhelst gear undervejs være
ringere!
I praksis vil man kun spore dette hvis man kører side om side med en
identisk og originalt gearet model, og selv dér kan ens eget
omdrejningstal være det fornuftigste (indtil modparten skifter gear (før
en selv))!

Et par tænder færre bagpå kan være et fint alternativ hvis man finder
omdrejningstallet enerverende højt, og som det fremgår af strengen er
der nogle freaks der ligefrem gearer den anden vej for at vinde flere
omdrejninger til at lege med (wheelies) undervejs!

Skaden ved at prøve er ikke større end at kæde og tandhjul er sliddele
der alligevel skal skiftes om 20-30.000 km, så man får hurtigt lejlighed
til at vende tilbage. Er det helt galt er udgiften til et (bag-)tandhjul
af original størrelse behersket (150-200 kr) og er ubesværet at skifte
ved førstkommede dækskifte, samt kun lidt mere besværlig før!

Til gengæld vil det originale omdrejningstal med sikkerhed blive
enerverende højt at vende tilbage til - Selv efter endda kortere tid med
højere gearing (men da har man atter samme mulighed for at skifte som
ovenfor nævnt!)!

--
Armand.






Thomas Jensen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 31-03-02 20:59

Tak for alle svarene, lyder som om jeg ikke skal pille ved gearingen

Takker!
--
mvh
Thomas
XJ600s div ´96
"(De fleste) Motorcyklister er lidt klogere "



Bo Thomsen, \"fjerne~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~


Dato : 31-03-02 21:42

> Tak for alle svarene, lyder som om jeg ikke skal pille ved gearingen

jo det kan du godt, men det bliver sjovere hvis du øger antallet af tænder
bagpå.
mvh
bo thomsen



[KTN]FalkenDK (31-03-2002)
Kommentar
Fra : [KTN]FalkenDK


Dato : 31-03-02 22:09


Hejsa-


> jo det kan du godt, men det bliver sjovere hvis du øger antallet af tænder
> bagpå.
> mvh
> bo thomsen
>

Det er vil bedst at ændre det bagerste tandhjul ?. Fik at vide at kammeraten
jeg købte bunken af, at han havde øget det forreste tandhjul med 2 tænder.
Hvilket burde give en mere _død_ accel. og længere gear ?. Skal alligevel
snart have nyt kæde-kit og det er jo en standard gearing fra fabrikken.

Hilsen

H;P

--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !
http://falken.vikingdk.net < Køre Periodiske >
hpaalling@hotmail.com
Peter_falken@hotmail.com <Msn Messenger & Game Voice>
ICQ # 28655310
Hvis livet ikke er sjovt - hvorfor griner jeg så ?
"Bo Thomsen, "fjernes_" i email" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> skrev i en
meddelelse news:a87sbu$o68$1@sunsite.dk...
> > Tak for alle svarene, lyder som om jeg ikke skal pille ved gearingen
>
>



Brian Luckow (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 01-04-02 09:02

Én tand mere eller mindre på det forreste tandhjul giver en STOR forskel,
tit for stor. Jeg vil anbefale at sætte original tandhjulet på igen, og hvis
du så stadig vil ændre på gearingen, så nøjes med at gøre det på
bagtandhjulet, og prøv med en forskel på to tænder af gangen. Jeg har netop
lige smidt to tænder mere på bagtandhjulet på min, fordi den var højt gearet
og hård ved koblingen, så bykørsel i byen var ikke speciel rart. At
accelerationen så også er blevet endnu bedre, synes jeg bare er positivt. :)


Mvh., Brian Luckow
M900



[KTN]FalkenDK (01-04-2002)
Kommentar
Fra : [KTN]FalkenDK


Dato : 01-04-02 09:15

Hej Brian

Ok, så fandt man ud af det :). Skal lige se hvordan den køre med
fabriksgearing, så må der mod´es om der er behov .

Tak for hjælpen

Hilsen

H;P

--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !
http://falken.vikingdk.net < Køre Periodiske >
hpaalling@hotmail.com
Peter_falken@hotmail.com <Msn Messenger & Game Voice>
ICQ # 28655310
Hvis livet ikke er sjovt - hvorfor griner jeg så ?
"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
news:a8945l$2f75$1@news.cybercity.dk...
> Én tand mere eller mindre på det forreste tandhjul giver en STOR forskel,
> tit for stor. Jeg vil anbefale at sætte original tandhjulet på igen, og
hvis
> du så stadig vil ændre på gearingen, så nøjes med at gøre det på
> bagtandhjulet, og prøv med en forskel på to tænder af gangen. Jeg har
netop
> lige smidt to tænder mere på bagtandhjulet på min, fordi den var højt
gearet
> og hård ved koblingen, så bykørsel i byen var ikke speciel rart. At
> accelerationen så også er blevet endnu bedre, synes jeg bare er positivt.
:)
>
>
> Mvh., Brian Luckow
> M900
>
>



X (01-04-2002)
Kommentar
Fra : X


Dato : 01-04-02 12:00

Hallo ....det er lige meget om du fortager ændringerne for "eller" bag hvis
du bare husker at regne på forholdene mellem tandhjulene for/bag ( simpel
division / )

Jeg vil lige fortælle dig at hvis du eksempelvis har en gearing hvor dine
tandhjul er som i følgende beskrivelse :

16 tands = for
48 tands = bag
forhold = 3 : 1

Opgearing :
i det tilfælde er det ligemeget om du vælger at gearer 1 tand op for ( 17
tands ) eller 3 tænder ned bag ( 45 tands ) det giver nøjagtigt det samme
forhold !

Nedgearing :
i dette tilfælde er det ligemeget om du vælger at geare 1 tand ned for ( 15
tands ) eller 3 tænder op bag ( 51 tands ) det giver nøjagtigt det samme
forhold !

Alternativt :
Du er bedre i stand til at fintrimme på bageste tandhjul eks : 1 tand op /
ned !

V.H John
Aprilia RS125


> Det er vil bedst at ændre det bagerste tandhjul ?. Fik at vide at
kammeraten
> jeg købte bunken af, at han havde øget det forreste tandhjul med 2 tænder.
> Hvilket burde give en mere _død_ accel. og længere gear ?. Skal alligevel
> snart have nyt kæde-kit og det er jo en standard gearing fra fabrikken.
>
> Hilsen
>
> H;P




Pein (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 01-04-02 19:41

"[KTN]FalkenDK" wrote ...
>
> Det er vil bedst at ændre det bagerste tandhjul ?. Fik at vide at
kammeraten
> jeg købte bunken af, at han havde øget det forreste tandhjul med 2 tænder.
> Hvilket burde give en mere _død_ accel. og længere gear ?. Skal alligevel
> snart have nyt kæde-kit og det er jo en standard gearing fra fabrikken.
>
2 tænder foran er meget. Uanset om du ændrer foran eller bag, så regn det ud
(evt. i procent) i forhold til hvor mange tænder der var i forvejen. Og
bagtandhjulet er jo noget større.

Men det er bestemt ikke lige meget om du ændrer for eller bag.
Hvis du vil geare op, og gearingsforholdet f.eks. er det samme uanset om du
putter 3 tænder mindre bagpå eller 1 tand mere foran, så bør du vælge 1 tand
mere foran, hvis der vel at mærke er plads til et større tandhjul.
Et mindre tandhjul belaster nemlig kæden mere.

Omvendt, hvis du vil geare ned, er det bedre at sætte et større tandhjul
bagpå, end at sætte et mindre foran.

Mvh. Pein
Honda TransAlp (der skal geares lidt op).
Yamaha DT 125 R (der er gearet kraftigt ned)



Jes Vestervang (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-04-02 23:28

Thomas Jensen skrev:

> hejsa,
>
> hvad vil jeg få ud af at skifte mit bagerste tandhjul fra 48 tænder til 46
> tænder ?
>
....lidt i forlængelse af de andre posts: DMC's kæde-faq:
<http://www.dmc-org.dk/faq-kade.html>

Derudover, så er der vist noget med at antallet at tænder på tandhjulene
ikke må gå op i antallet af kædeled, da et evt. stift led vil slide på en
og samme tand istedet for at slide jævnt på alle tænderne. Mon ikke der
lige er nogen der kan uddybe lidt?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Ib Jakobsen (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-04-02 08:29

Jes Vestervang wrote:

> Derudover, så er der vist noget med at antallet at tænder på tandhjulene
> ikke må gå op i antallet af kædeled, da et evt. stift led vil slide på en
> og samme tand istedet for at slide jævnt på alle tænderne. Mon ikke der
> lige er nogen der kan uddybe lidt?

Jo, jeg var lige ved at sparke denne tidligere. Ved maskinbygning siger man at
tandantallet for og bag skal skal være lige og ulige. Aldrig lige/lige eller
ulige/ulige.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste