/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
3. parts TFT skærme på Mac'er
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-03-02 20:16

Hejsa,

I min jagt på en ny skærm her jeg et nyt spørgsmål:

Er der nogen her i gruppen der bruger en TFT skærm af andet fabrikat end
Apple på deres Mac'er? Kan dette overhovedet anbefales?

Jeg har kig på denne Viewsonic skærm:

http://www.viewsonic.com/products/lcd_vg191.htm

Den har DVI og VGA indgang, og jeg havde tænkt mig at købe en Belkin
DVI->ADC adapter hos Macxpres, så jeg kunne bruge DVI indgangen til min
Cube, som har et ATI Rage 128 kort med ADC udgang. VGA indgangen skulle
så bruges til min PC'er.

Er der nogen ulemper i ovenstående løsning i forhold til f.eks. at købe
Apple's 17" Studio Display eller f.eks. Formac's 17" 1740 med ADC?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

 
 
Martin Edlich (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 31-03-02 21:10

In article <rfn-AA0E59.21155031032002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er der nogen her i gruppen der bruger en TFT skærm af andet fabrikat end
> Apple på deres Mac'er? Kan dette overhovedet anbefales?

Dells fladskærme er af ganske god kvalitet, og jeg kan bekræfte at de
fungerer på Mac'er. Jeg har ikke testet dem via DVI - kun analog.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

René Frej Nielsen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-03-02 21:53

In article <newsspam3-20EDBD.22093831032002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <rfn-AA0E59.21155031032002@sunsite.dk>,
> René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
>
> > Er der nogen her i gruppen der bruger en TFT skærm af andet fabrikat end
> > Apple på deres Mac'er? Kan dette overhovedet anbefales?
>
> Dells fladskærme er af ganske god kvalitet, og jeg kan bekræfte at de
> fungerer på Mac'er. Jeg har ikke testet dem via DVI - kun analog.

Er DVI ikke klart at foretrække, hvis skærmen altså har det? Jeg kan se
Dell ikke har skærme i deres eget mærke med DVI, men de er til gengæld
også billigere, uden ligefrem at være billige. De koster alligevel 8000
kr. og så vil jeg hellere give 2-3000 kr. mere, hvis det giver en bedre
kvalitet.

Men det er da rart at høre, at andre TFT skærme også fungere på Mac'er.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Martin Edlich (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 31-03-02 22:42

In article <rfn-8812AF.22530631032002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er DVI ikke klart at foretrække, hvis skærmen altså har det?

Nogen gange. Jeg har set tests af skærme, hvor den analoge indgang var
bedre end den digitale.

> Jeg kan se Dell ikke har skærme i deres eget mærke med DVI, men de er
> til gengæld også billigere, uden ligefrem at være billige. De koster
> alligevel 8000 kr. og så vil jeg hellere give 2-3000 kr. mere, hvis
> det giver en bedre kvalitet.

De skærme vi har købt har både analog og digital indgang (og der følger
kabler med til begge dele), samt et stort rundt Dell-mærke på fronten
udformet som en knap.
Kvaliteten af skærmen er efter min mening virkelig god, dvs betydeligt
behageligere at kigge på end gode CRT-skærme.

Prisen kan jeg se er en helt anden end den vi har givet, men man får
åbenbart en del rabat når man køber 120-130 skærme ad gangen

> Men det er da rart at høre, at andre TFT skærme også fungere på Mac'er.

Jeg vil tro at alle dem med analog indgang virker.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

René Frej Nielsen (31-03-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-03-02 23:02

In article <newsspam3-5A7016.23413931032002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> > Er DVI ikke klart at foretrække, hvis skærmen altså har det?
>
> Nogen gange. Jeg har set tests af skærme, hvor den analoge indgang var
> bedre end den digitale.

Se, sådan logisk set virker det jo en smule underligt.

> De skærme vi har købt har både analog og digital indgang (og der følger
> kabler med til begge dele), samt et stort rundt Dell-mærke på fronten
> udformet som en knap.
> Kvaliteten af skærmen er efter min mening virkelig god, dvs betydeligt
> behageligere at kigge på end gode CRT-skærme.

Det bliver et svært valg det her... I forskellige fora hvor jeg har
kigget, der skriver mange at man får et bedre billede på en god 19"
skærm til 5-6000 kr. Det kan selvfølgelig være, at de kun har set på
gamle TFT skærme.

Kender du nogen butikker, hvor de har en masse skærme man kan kigge på,
både CRT og TFT? Det er vist på tide, at jeg får kigget lidt på de
forskellige modeller.

> Prisen kan jeg se er en helt anden end den vi har givet, men man får
> åbenbart en del rabat når man køber 120-130 skærme ad gangen

Nu var det 17" udgaverne jeg kiggede på, men det er måske også dem I har
købt?

> > Men det er da rart at høre, at andre TFT skærme også fungere på Mac'er.
>
> Jeg vil tro at alle dem med analog indgang virker.

Ja det burde det vel egentlig også... det huer mig bare ikke rigtigt at
skulle bruge en analog indgang fra Cube til en TFT skærm. Det er
selvfølgelig heller ikke nødvendig på de Dell skærme, da du siger de har
begge dele. Det synes jeg bare ikke der står noget om på deres website.
Du kan ikke lige huske hvilken udgave det er, vel?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Martin Edlich (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 31-03-02 23:43

In article <rfn-1E8E4B.00020301042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Se, sådan logisk set virker det jo en smule underligt.

Ja. Det er godt nok noget tid siden jeg læste den test, så det kan have
været børnesygdomme.

> Det bliver et svært valg det her... I forskellige fora hvor jeg har
> kigget, der skriver mange at man får et bedre billede på en god 19"
> skærm til 5-6000 kr. Det kan selvfølgelig være, at de kun har set på
> gamle TFT skærme.

Det kan være. Det er dog også muligt de ikke har mærket forskellen på en
hel arbejdsdag - fladskærmene er meget behagelige for øjnene.

> Kender du nogen butikker, hvor de har en masse skærme man kan kigge på,
> både CRT og TFT? Det er vist på tide, at jeg får kigget lidt på de
> forskellige modeller.

Beklager.

> Nu var det 17" udgaverne jeg kiggede på, men det er måske også dem I har
> købt?

Vi har købt både 15" og 17" udgaverne til test, men købte stort ind af
17" udgaven.

> Ja det burde det vel egentlig også... det huer mig bare ikke rigtigt at
> skulle bruge en analog indgang fra Cube til en TFT skærm. Det er
> selvfølgelig heller ikke nødvendig på de Dell skærme, da du siger de har
> begge dele. Det synes jeg bare ikke der står noget om på deres website.

http://support.euro.dell.com/docs/monitors/1702fp/en/specs.htm

Video input signals Analog RGB, 0.7 Volts +/-5%, positive polarity at
75 ohm input impedance
*Digital DVI-D TMDS, 600mV for each differential line, positive polarity
at 50 ohm input impedance*


> Du kan ikke lige huske hvilken udgave det er, vel?

Dem vi købte er 1702FP. Hvis de er udsolgt lige nu, så er det vores
skyld

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

René Frej Nielsen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 01-04-02 01:20

In article <newsspam3-EB11B9.00431701042002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Det kan være. Det er dog også muligt de ikke har mærket forskellen på en
> hel arbejdsdag - fladskærmene er meget behagelige for øjnene.

Det er også derfor, at jeg er interesseret i en fladskærm. Godt nok er
det ikke min arbejdsmaskine, men jeg tilbringer dog ret mange timer
foran min egen hjemmecomputer.

> http://support.euro.dell.com/docs/monitors/1702fp/en/specs.htm
>
> Video input signals Analog RGB, 0.7 Volts +/-5%, positive polarity at
> 75 ohm input impedance
> *Digital DVI-D TMDS, 600mV for each differential line, positive polarity
> at 50 ohm input impedance*

De tekniske data er OK, men såvidt jeg kan se heller ikke mere. Prisen
på 8150 kr. er dog også ret lav for en 17" fladskærm.

> Dem vi købte er 1702FP. Hvis de er udsolgt lige nu, så er det vores
> skyld

Der er ihvertfald mere end 2 ugers leveringstid

Købte i samtidig en masse Dell maskiner, eller var det bare fordi i
syntes skærmene var gode?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Martin Edlich (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-04-02 01:44

In article <rfn-3BE11F.02201301042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:


> De tekniske data er OK, men såvidt jeg kan se heller ikke mere. Prisen
> på 8150 kr. er dog også ret lav for en 17" fladskærm.

Jeg har ikke sammenlignet tekniske specifikationer med andre skærme, men
man skal være meget kræsen hvis man ikke synes om det billede Dellen
leverer.

> Der er ihvertfald mere end 2 ugers leveringstid

Det er vist meget normalt for fladskærme.

> Købte i samtidig en masse Dell maskiner, eller var det bare fordi i
> syntes skærmene var gode?

Vi syntes at skærmene var gode og vi kunne få dem til den rigtige pris.
Maskinerne blev Compaq - en fandens masse bærbare og et mindre antal
stationære.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

René Frej Nielsen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 01-04-02 09:48

In article <newsspam3-409035.02435001042002@sunsite.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> > De tekniske data er OK, men såvidt jeg kan se heller ikke mere. Prisen
> > på 8150 kr. er dog også ret lav for en 17" fladskærm.
>
> Jeg har ikke sammenlignet tekniske specifikationer med andre skærme, men
> man skal være meget kræsen hvis man ikke synes om det billede Dellen
> leverer.

Jeg bliver lige nødt til at spørge lidt mere:

Hvordan ser det ud, når man scrolle i et vindue? Bliver det sløret? Har
du prøvet nogen spil på den?

> > Købte i samtidig en masse Dell maskiner, eller var det bare fordi i
> > syntes skærmene var gode?
>
> Vi syntes at skærmene var gode og vi kunne få dem til den rigtige pris.
> Maskinerne blev Compaq - en fandens masse bærbare og et mindre antal
> stationære.

I har vist været en god kunde!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Martin Edlich (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-04-02 09:55

In article <rfn-CAF4C6.10475201042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg bliver lige nødt til at spørge lidt mere:
>
> Hvordan ser det ud, når man scrolle i et vindue? Bliver det sløret?

Nej. Den eneste ulempe ved de, og det gælder svjv alle fladskærme, er
billedet er absolut pænest ved den opløsning de er bygget til. På en 17"
er det 1024*768, og det er så vidt jeg kan forstå måske i underkanten
til OS X.

> Har du prøvet nogen spil på den?

Du mener i arbejdstiden?

> > Vi syntes at skærmene var gode og vi kunne få dem til den rigtige pris.
> > Maskinerne blev Compaq - en fandens masse bærbare og et mindre antal
> > stationære.
>
> I har vist været en god kunde!

Jeg tror godt jeg kan afsløre at de ikke har tjent for meget på os

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Thomas Tvegaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 01-04-02 12:00

In article <newsspam3-7403F2.10543801042002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Nej. Den eneste ulempe ved de, og det gælder svjv alle fladskærme, er
> billedet er absolut pænest ved den opløsning de er bygget til. På en 17"
> er det 1024*768, og det er så vidt jeg kan forstå måske i underkanten
> til OS X.

Kører de skærme ikke 1280*1024 som Apples Studio Display?

Mht. pænheden, så er det ikke et problem ved spil at den lavere
opløsning virker som noget interpolation eller lignende, da der sjældent
er finere detaljer ved f.eks. 800*600. Ellers har man ikke brug for at
gå ned i opløsning- det er jo en dejlig ting med god plads.

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Martin Edlich (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-04-02 12:18

In article <tvegaard-FCBB79.12593001042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Kører de skærme ikke 1280*1024 som Apples Studio Display?

Jov, det var en huskebørge.

> Mht. pænheden, så er det ikke et problem ved spil at den lavere
> opløsning virker som noget interpolation eller lignende, da der sjældent
> er finere detaljer ved f.eks. 800*600. Ellers har man ikke brug for at
> gå ned i opløsning- det er jo en dejlig ting med god plads.

Der er flere på arbejdet der kører den i 800*600 til normalt
office-brug, og det er altså ikke lige så pænt/skarpt som ved 1280*1024,
men de synes det bliver for småt ellers.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Thomas Tvegaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 01-04-02 12:34

In article <newsspam3-0D273E.13173401042002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Der er flere på arbejdet der kører den i 800*600 til normalt
> office-brug, og det er altså ikke lige så pænt/skarpt som ved 1280*1024,
> men de synes det bliver for småt ellers.

OK, til den slags brug er en lavere opløsning ikke god at kigge på, det
ville jeg selv finde temmeligt anstrengende.

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Martin Edlich (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-04-02 12:44

In article <tvegaard-F4B4F8.13341901042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> OK, til den slags brug er en lavere opløsning ikke god at kigge på, det
> ville jeg selv finde temmeligt anstrengende.

Jeg tror vi skal have pillet lidt ved en blanding af brugerne og
opsætningen af maskinerne.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Thomas Tvegaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 01-04-02 12:48

In article <newsspam3-FD7FF4.13433301042002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Jeg tror vi skal have pillet lidt ved en blanding af brugerne og
> opsætningen af maskinerne.

"Bliv teambuildet med din computer" ???

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Martin Edlich (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 01-04-02 20:18

In article <tvegaard-F2E9EC.13480201042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> "Bliv teambuildet med din computer" ?

Nøeh, men man kan komme temmelig langt med lidt brugerjustering.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

René Frej Nielsen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 01-04-02 14:56

In article <newsspam3-7403F2.10543801042002@dtext.news.tele.dk>,
Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Nej. Den eneste ulempe ved de, og det gælder svjv alle fladskærme, er
> billedet er absolut pænest ved den opløsning de er bygget til. På en 17"
> er det 1024*768, og det er så vidt jeg kan forstå måske i underkanten
> til OS X.

På 17" er det 1280x1024 og det er det jeg kører med nu. Det er OK, men
jeg kunne faktisk god tænke mig at gå op til 1600x1200. Det er også en
af grundene til, at jeg er lidt usikker på, om jeg skal tage en TFT
eller en CRT.

> > Har du prøvet nogen spil på den?
>
> Du mener i arbejdstiden?

Ja, selvfølgelig.

> > I har vist været en god kunde!
>
> Jeg tror godt jeg kan afsløre at de ikke har tjent for meget på os

Sådan skal det være!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Stig Leerbeck (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 18-04-02 23:17

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> http://www.viewsonic.com/products/lcd_vg191.htm

Har lige leveret sådan en til en kunde.

Lysstærk og skarp. Software - colorsyncprofiler - til Mac medfølger.
Pris under 10.000 + moms for 19" (1280 x 1024).

Med medfølende Pivot-software burde den kunne vendes på højkant, men har
ikke kunnet få softwaren til at virke på system 9.2.2.

Kan anbefales!

Stig


____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste